Graham Media Group

From Wikipedia, the free encyclopedia
  (Redirected from Post-Newsweek Stations)
Jump to: navigation, search
"WTOP, Inc." redirects here. For the AM radio station formerly known as WTOP, see WFED. For the television station formerly known as WTOP-TV, see WUSA (TV).
Graham Media Group
Type Subsidiary
Industry Broadcast television
Founded 1949
Headquarters Chicago, Illinois, USA
Area served Flag of the United States.svg United States
Flag of Canada.svg Canada
Key people Emily L. Barr, president
Parent Graham Holdings Company
Website grahammedia.com

Graham Media Group (formerly Post-Newsweek Stations) is the television broadcasting subsidiary of the Graham Holdings Company. It is now headquartered in Chicago, after being co-located for several years with its local NBC affiliate WDIV-TV in Detroit.[1]

History[edit]

Previous logo as Post-Newsweek Stations

The origins of Graham Media can be traced to 1944, when the Washington Post began its broadcasting activities with its purchase of WINX radio in Washington. Four years later the newspaper's parent firm, the Washington Post Company, announced its intention to acquire controlling interest in a rival station, WTOP radio from CBS. The two firms formed a joint venture known as WTOP Incorporated, with the Post holding 55 percent and CBS maintaining the balance (45 percent). The Post sold wholly owned WINX but retained its FM adjunct WINX-FM, which became the original WTOP-FM when the sales became final in 1949. In 1950 WTOP Inc. purchased WOIC, Washington's CBS television affiliate, and changed that station's call letters to WTOP-TV. This Post-CBS joint venture is the direct predecessor of Graham Media Group.

CBS was forced by the Federal Communications Commission to sell its remaining interest in WTOP Inc. in 1954. The Post then merged its Washington stations with recently purchased WMBR-AM-TV in Jacksonville, Florida and changed the company's name to Post Stations, Inc. WMBR radio was later sold off (it is now WQOP); the Post then changed WMBR-TV's calls to WJXT. The company was rechristened as Post-Newsweek Stations, Inc. name after the Post acquired Newsweek magazine in 1961.

Post-Newsweek made its first purchase in 1969, with the acquisitions of WCKY radio in Cincinnati and WLBW-TV in Miami; the TV outlet was renamed WPLG after the former Washington Post publisher Philip Graham, who committed suicide in 1963. WTOP-FM in Washington was donated to Howard University in 1971 and became WHUR-FM soon after. In 1974, the company added WTIC-TV in Hartford, Connecticut, changing its calls to WFSB upon taking over.

In the wake of a panic swap of WTOP-TV (now WUSA) to the (Detroit) Evening News Association for its WWJ-TV (now WDIV) in 1978, followed by the sale of both radio stations later in the year, the Post decided to spin off their broadcasting interests into a company of its own. The Post-Newsweek name itself would later spread to the Post-owned cable operations (now known as Cable One and a company identical in structure to Post-Newsweek Stations).

In 1992, Post-Newsweek bought the now-defunct Detroit regional sports station PASS Sports from former Detroit Tigers owner and Domino's Pizza founder Tom Monaghan.

Post-Newsweek nearly expanded to seven stations in 2008, when it offered to purchase NBC-owned WTVJ, creating a duopoly with WPLG. The sale was cancelled however, due to lack of FCC approval and poor economic conditions at that time, along with local reaction against media consolidation.[2]

2013-present: Graham Holdings era[edit]

The Post-Newsweek Stations group was not involved in the sales of Newsweek to Sidney Harman in August 2010,[3] and of the Washington Post to Jeff Bezos in October 2013,[4] after which the Washington Post Company was renamed Graham Holdings Company.[5]

In March 2014, Graham Holdings announced that it would sell WPLG to Berkshire Hathaway, in exchange for a large majority of Berkshire Hathaway's shares in Graham Holdings. Berkshire Hathaway and its chairman, Warren Buffett, had been longtime stockholders in the company.[6] The acquisition closed on June 30, 2014; Berkshire Hathaway entered into agreements with Graham to continue providing WPLG with the station group's centralized services for up to two years following the purchase.[7][8][9][10]

Despite being no longer co-owned with either the Washington Post or Newsweek, Graham's station group continued to operate under the Post-Newsweek name until July 28, 2014, when it was announced that it would be renamed Graham Media Group.[11]

Stations[edit]

Stations are arranged in alphabetical order by state and city of license.

Current[edit]

City of License / market Station Channel
TV (RF)
Owned Since Primary affiliation
Jacksonville WJXT 4 (42) 1953 Independent
Orlando - Daytona Beach - Melbourne WKMG-TV 6 (26) 1997 CBS
Detroit WDIV 4 (45) 1978 NBC
Houston KPRC-TV 2 (35) 1994 NBC
San Antonio KSAT-TV 12 (12) 1994 ABC

Former[edit]

Television[edit]

City of License / market Station Channel
TV (RF)
Years Owned Current Ownership Status
Hartford - New Haven WFSB 3 (33) 1974–1997 CBS affiliate owned by Meredith Corporation
Washington, D.C. WTOP-TV 1 9 (9) 1950–1978 CBS affiliate, WUSA, owned by Gannett Company
Miami - Fort Lauderdale WPLG 2 10 (10) 1969–2014 ABC affiliate owned by BH Media

Notes:

  • 1 Co-owned with CBS until 1954 in a joint venture (55% owned by the Post, 45% owned by CBS);

Radio[edit]

AM Stations FM Stations
City of License/market Station/
Frequency
Years owned Current status
Washington, D.C. WTOP–1500 2
(now WFED)
1949–1978 owned by Hubbard Broadcasting
WTOP-FM–96.3 2
(now WHUR-FM)
1949–1971 owned by Howard University
Jacksonville WMBR–1460
(now WQOP)
1953–1958 owned by Queen of Peace Radio
Cincinnati WCKY–1530 1969–1976 owned by Clear Channel Communications

Call letter meanings[edit]

The call letters of several Graham stations are symbolic of persons who have had associations with The Washington Post and Graham Holdings:

  • WPLG: Phillip L. Graham, former publisher of the Post who died in 1963.
  • WKMG: Katharine Meyer Graham, widow of Phillip Graham who would take his place as head of The Washington Post Company.
  • WFSB: Frederick Scott Beebe, former president of Post-Newsweek Stations, later chairman of the Post Company from Philip Graham's death until his own in 1973.

References[edit]

External links[edit]