Právo

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Not to be confused with Rudé právo.
Právo
Pravo-logo ca. 1995.svg
Type Daily newspaper
Publisher Borgis
Editor Zdeněk Porybný
Founded 1990; 24 years ago (1990)
Political alignment Centre-left, social democrat, pro-Social Democratic Party
Headquarters Prague
Circulation 120,449 (2011)
Website http://pravo.novinky.cz

Právo (in Czech Right or Law) is a Czech daily newspaper.[1]

History and profile[edit]

The paper emerged following the Velvet Revolution, when some editors of the daily Rudé právo founded a new company unaffiliated with the Czechoslovak Communist Party but taking advantage of the existing reader base.[1] Today the paper is not directly linked to any political party, but maintains a left-wing stance[1] and tends to focus on social issues.[2] It is published by Borgis.[3] a stock company that issues only Právo and its supplements,[1] owned for 91% by the paper's editor-in-chief, Zdeněk Porybný.[2] It is the only Czech national daily that is not owned by a foreign company.[2]

In October 2003 Právo had a circulation of 189,583 copies and was the third most read newspaper in the Czech Republic.[3] The 2007 circulation of the paper was 164,157 copies.[4] The circulation of Právo was 145,031 copies in 2008 and 138,476 copies in 2009.[5] It was 128,404 copies in 2010 and 120,449 copies in 2011.[5]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ a b c d The Czech media landscape - print media
  2. ^ a b c "The press in the Czech Republic". BBC News. 10 December 2005. Retrieved 13 December 2008. 
  3. ^ a b Milan Smid. "Czech Republic". Mirovni Institut. Retrieved 28 October 2014. 
  4. ^ Jan Jirák; Barbara Köpplová (2008). "The Reality Show Called Democratization: Transformation of the Czech media After 1989". Global Media Journal 1 (4). Retrieved 28 October 2014. 
  5. ^ a b "National newspapers total circulation". International Federation of Audit Bureaux of Circulations. Retrieved 5 December 2014. 

External links[edit]