Prime (New Zealand)

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Prime
Primenew-a2.png
Launched 30 August 1998
Owned by Sky Network Television (2006–current)
Picture format PAL (576i) 16:9
Slogan Not Your Usual
Country New Zealand
Broadcast area New Zealand Wide
Website primetv.co.nz
Availability
Terrestrial
DVB 64-QAM on band V
Satellite
DVB QPSK on 12707 MHz
Cable
DVB QAM

Prime is the second privately owned national free-to-air television broadcaster currently available within in New Zealand. The broadcaster airs a varied mix of programming, largely imported from Australia, the UK and the United States, as well as free-to-air rugby union, cricket, netball and rugby league matches.

It was originally owned by Prime Television Limited in Australia. Prime later entered into a joint-venture agreement with Nine Entertainment Co. (Nine Network Australia). On 8 February 2006, the Commerce Commission gave Sky Television clearance to purchase the station for NZ$31 million.

Prime's analogue terrestrial signals had covered 91% of the population via the state-owned Kordia transmission network. It is currently available in digitally free-to-air form via Sky Network Television on satellite and Kordia on terrestrial. Vodafone also carry the channel for their cable subscribers in Wellington and Christchurch.

History[edit]

During early 1998, the United Christian Broadcasters purchased 34 TV licenses of UHF spectrum from TVNZ that had been used for the defunct Horizon Pacific and MTV.

Then during June 1998, Prime Television Limited in Australia purchased the unused 34 TV licenses from United Christian Broadcasters for approximately A$3.6 million. The licenses covered all major cities and towns, mainly on UHF, except for the Gisborne area, which is served via a VHF signal. On 30 August 1998, Prime Television New Zealand began broadcasting at 6.30 pm with Two Fat Ladies.

Originally the station broadcast classic British programming, documentaries, sports and dramas aimed at the 30 years and above age bracket. In Waikato and Christchurch, Prime produced a half-hour nightly news programme. Although these programmes rated well, they were unprofitable.

In February 2002, Prime New Zealand entered into an agreement with Australian media mogul Kerry Packer's PBL (parent of the Nine Network). Under this five-year agreement, Nine agreed to provide the station with content it owned the rights to, expertise and an amount of cash. In return, Nine was given the right to acquire 54% of Prime New Zealand at the end of the contract. If Prime New Zealand continued to lose money, Nine could choose not to take this up.

After this deal, Prime took on a broader and more expensive programming mix and axed the local content to cut costs. This increased ratings and profits significantly. This new format was modelled closely on the Global Television Network in Canada, whose parent company Canwest happened to own TV3 at the time.

Almost immediately, some Australian programmes produced by Nine Network and shown on Prime NZ took on a slightly New Zealand flavour. For example, one New Zealander per week began to appear on the Australian version of Who Wants to Be a Millionaire?, and weather details for New Zealand cities appeared on the Australian Today breakfast programme. Localisation of Australian programmes increased, with New Zealander Charlotte Dawson becoming the presenter of a New Zealand version of Nine travel programme Getaway (Dawson ended this position at the end of 2006). Many Australian programmes were simply broadcast on Prime without any adaptation for New Zealand audiences, however.

During 2003–04, the number of Australian programmes broadcast decreased. These were largely replaced with more expensive (and higher rated) British and American programmes, such as a Sunday evening British drama slot.

On 2 November 2004, TVNZ presenter Paul Holmes announced that he was resigning from his Holmes programme on the state broadcaster and beginning a new one on Prime in 2005. This new programme, called Paul Holmes, began on 7 February 2005. The arrival of Holmes was seen as a major sign of Prime's rise in status, from a small, second-tier network to a major player on the New Zealand scene, joining TVNZ and TV3 in this regard. The programme, however, did not rate well. In June 2005, Prime moved the show to 6 pm, directly following Prime News, in an attempt to increase ratings. This was ultimately unsuccessful and Prime TV cancelled the programme on 8 August 2005 due to poor ratings. Holmes returned to host a one-hour weekly current affairs/interview programme, which was still called Holmes, and screened on Thursday evenings. In 2006, the show was relaunched as a strictly entertainment-oriented talk show and screened on Wednesday evenings. It did not return in 2007, but two "specials" were filmed. For most of 2007, Holmes' work for Prime consisted solely of a weekly opinion segment, broadcast Sunday nights as part of Prime News.

In late December 2004, Prime announced it had acquired New Zealand broadcast rights for the new series of Doctor Who, one of its highest-profile imported shows, which went on to screen in June 2005 to generally good ratings.

In 2005, Prime announced that it would broadcast a minimum of 5.5% of local programmes, following recommendations from NZ On Air.

From 6 October 2005, Prime showed a weekly programme called New Zealand's Top 100 History Makers, where a brief biography of notable New Zealanders was shown as ranked by a panel of experts. The final episode, screened on 17 November 2005, showed the rankings of these people as a result of votes collected from the public via text and Internet.

In November 2005, Sky Television purchased Prime for NZ$30 million. The deal was subject to Commerce Commission approval and undisclosed conditions. On 8 February 2006, following receipt of Commerce Commission clearance, Sky Television purchased Prime New Zealand from Australian based Prime Television. The acquisition of Prime by Sky Television saw a range of shows screened on Sky channels now included on Prime, these shows included American Chopper and Mythbusters, which screen on the Discovery Channel.

In December 2005, it was announced that Prime had secured the 2006 free-to-air delayed broadcast of Rugby Union from TV3.

On 4 September 2006, the network relaunched with a modified logo, already seen in print advertisements, and new on-air branding.

In April 2008, Prime switch to broadcasting in a lower quality anamorphic widescreen 16:9 format following the lead of other Freeview and Sky channels. Previously they had opted to use the more proportionally scaled letterbox format for 16:9 content. They like other Kordia PAL analogue broadcasters are using a 14:9 letterbox format on their PAL simulcast.

Starting with the 2010 Winter Olympics, Prime HD was temporarily launched only on Sky TV Channel 140 to cover the event. Now Prime HD is available during every Olympics or Commonwealth games on Channel 444. Freeview HD viewers do not have the option to see the Olympic or Commonwealth games in high definition.

Prime signed a deal with CBS Television Distribution to air exclusive first run content from 1 January 2013.[1]

Freeview[edit]

On 7 May 2007, a consortium of broadcasters including TVNZ, MediaWorks (owners of TV3 and C4), Maori Television Service, and Radio New Zealand launched the non-profit, free-to-air Freeview service, the nationwide digital free-to-air system in New Zealand. The service was initially broadcast via the Optus D1 satellite in standard definition only, but in April 2008 extended to a high definition digital terrestrial service which is broadcast in main centres only.

Prime was widely expected to be included in the initial group of Freeview channels, but Sky Television had consistently refused to take part, citing poor economics. Broadcasting Minister Jonathan Coleman then asked officials to invite Sky, Freeview and state-owned transmission company Kordia to meet him to discuss the matter, but Sky TV spokesman Tony O'Brien was quoted as saying "It is not economic for Prime to be on Freeview at this time."[citation needed] The economics had to do with non-government-owned broadcasters paying less for transmission costs on the government-owned Kordia network.

A deal between TVNZ and Sky to have TVNZ 6 and 7 available to Sky subscribers in exchange for Prime finally being launched on Freeview with a virtual channel assignment of 10 on 17 August 2009. If Prime would have joined at launch then they may have been able to get a lower assignment, however virtual channel assignments are only enforced on certified receivers. It is also noted virtual channel 10 is not far off its usual tuning to push-button 9 on analogue television sets, due to its historic links with the Nine Network, its allocation on Sky's former analogue terrestrial service, and for compatibility with video recorders using the G-Code scheduling system.

Prime joined Freeview on 17 August 2009[2] and is broadcasting in the clear on both the satellite and terrestrial services.

From October 2013, Sky ceased the encryption on the three regional satellite feeds for Prime, so they could be used for channel locked, Free view certified satellite receivers. However, TVNZ is still only linking to the Auckland regional feed for all areas.

News[edit]

The former Prime News opening titles

Prime airs a nightly news bulletin – Sky News New Zealand. The programme was launched in February 2004 as Prime News – First at 5:30 and was initially presented on weeknights by former Getaway (TVNZ version) presenter and ABC (US) reporter Suzy Clarkson (née Aiken until 2006) and was produced in Sydney by Sky News Australia, using the resources of Sky News Australia and Newstalk ZB.

As part of Prime's parent corporation, News Corp re-branding and integration process, Prime News – First at 5:30 was relaunched, and now uses the same graphics and music as it's sister bulletin Sky News. Sky News and other Sky productions have since been moved to the Prime studios in Albany, with both news bulletins being anchored on the same set with a chroma keyed backdrop. This included more local content sourced primarily from 3 News and a new weekday anchor, former TV3 and TVNZ presenter Eric Young. The role of sports newsreader is held by Suzy Clarkson (née Aiken), and newcomer Ross Karl, with Clarkson also reading the weekend news. Political coverage is headed by Newstalk ZB political editor Barry Soper, along with several other Wellington-based reporters. There are no full-time South Island based reporters for Prime News. A reduction in Australian-focused stories has been evident since the move to Auckland.

Prime used to broadcast Nine Network Australia's early morning news programmes such as Today and, until 6 February 2007, National Nine News: Morning Edition when the Nine Network had ownership. Overnight, and during important international news events such as the 2008 US Presidential Election, it has relayed the international feed of US news channel Fox News.

During the Rugby World Cup, Prime News hosted several bulletins from the Viaduct in Central Auckland. In the 2012 London Olympic Games Prime News broadcast from a temporary shared space with Sky Sport

Current affairs is provided as a New Zealand hosted version of the CBS show 60 Minutes with the bulk of the stories coming from the foreign show.

Anchors[edit]

Name Tenure
Eric Young 2006—
Alistar Wilkinson 2011—
Charlotte Bellis 2012—
Suzy Clarkson (Sportsreader) 2004—
Ross Karl (Sky Sports Anchor) 2011—

[3] [4]

Sport[edit]

Prime has the free-to-air rights to cricket, rugby union and National Rugby League (NRL), meaning Prime TV's schedule includes delayed coverage of New Zealand Warriors NRL games, Super Rugby games, All Black tests and Black Caps cricket matches. Prime used to broadcast a weekly Sunday afternoon sports highlights show called Ultimate Sport Sunday, which included highlights of cricket, rugby union, NRL, Formula One, WRC and Moto GP. With Prime now 100% owned by SKY Network Television, (holder of the pay television rights for the above events), it is well placed to continue holding the rights indefinitely, as SKY is effectively selling them to itself. Prime was also granted the rights to broadcast the free to air screening of Euro 2008. Free to air coverage of the 2012 London Olympics was seen on Prime with SKY Network Television being the new rights holder.

Programming[edit]

NZ On Air funded[edit]

Foreign[edit]

Primetime[edit]

Previous[edit]

Output contracts[edit]

Digital H.222 Broadcasting transports[edit]

DVB SD Satellite Services on transport 11 via the Sky New Zealand DVB network
Service Description NDS LCN DVB name Streams
1018 Prime upper north island 4 Prime 1001 (H.262@4Mbit/s – 720x576ix25), 1101 (MP2@160kbit/s – 48000x2)
1055 Prime lower north island 1002 (H.262@4Mbit/s – 720x576ix25), 1102 (MP2@160kbit/s – 48000x2)
1056 Prime south island 1009 (H.262@4Mbit/s – 720x576ix25), 1109 (MP2@160kbit/s – 48000x2)
EPG Sky encoded guide N/A N/A 18 (DVB EIT), 1000 (MHEG DSM-CC)
Defunct HD Satellite Service on transport 7 via the Sky New Zealand DVB network
Service Description NDS LCN DVB name Streams
1211 Prime upper north island – DVB encrypted 444 Prime 1004 (H.264@8Mbit/s – 1920x1080ix25), 1104 (AC-3@384kbit/s – 48000x6), 1114 (MP2@160kbit/s – 48000x2)
EPG Sky encoded guide N/A N/A 18 (DVB EIT)
Defunct Free-to-air SD Satellite Services on transport 21 via the TVNZ Digital DVB network
Service Description NorDig LCN DVB name Streams
1928 Prime upper north island 10 PRIME 520 (H.262@3Mbit/s – 720x576ix25), 658 (MP2@160kbit/s – 48000x2)
EPG TVNZ encoded guide N/A N/A 18 (DVB EIT), 1001 (MHEG DSM-CC)
Terrestrial Services on transport 33 via the Kordia DVB network
Service Description NorDig LCN DVB name Streams
1404 Prime regional 10 PRIME 554 (H.264@2Mbit/s – 720x576ix25), 604 (HE-AAC-LOAS@96kbit/s – 48000x2)
EPG TVNZ encoded guide N/A N/A 18 (DVB EIT), 1004 (MHEG DSM-CC)

See also[edit]

References[edit]

External links[edit]