Serbian Broadcasting Corporation

From Wikipedia, the free encyclopedia
  (Redirected from Radio Television of Serbia)
Jump to: navigation, search
Serbian Broadcasting Corporation
Радио-телевизија Србије (РТС)
Type Broadcast radio, television and online
Country Serbia
Availability National
International (via RTS SAT and rts.rs)
Motto Gledaj.Slušaj.Misli.
Гледај.Слушај.Мисли.
(Watch.Listen.Think.)
Slogan Javni medijski servis evropske Srbije
Јавни медијски сервис европске Србије
Dobro došli kući.(Welcome Home.)
Owner Public organization
Key people
Nikola Mirkov (Acting General Director)
Nenad Stefanović (head of news division)
Launch date
24 March 1929 (radio)
23 August 1958 (television)
Former names
Radio-televizija Beograd (RTB) (1958–1992)
Official website
www.rts.rs
Serbian Broadcasting Corporation
Native name Радио-телевизија Србије (РТС)
Radio-televizija Srbije (RTS)
Formerly called Radio-televizija Beograd (RTB) (1958–1992)
Type Public company
Industry Media
Founders Government of Yugoslavia
Headquarters Belgrade, Serbia
Area served National
Worldwide
(via RTS SAT and rts.rs)
Key people Nikola Mirkov (Acting General Director)
Nenad Stefanović (Head of news division)
Services Broadcast radio, television and online
Revenue Decrease 130.17 million (2013)[1]
Net income Decrease -€13.45 million (2013)[1]
Total assets Increase €113.25 million (2013)[1]
Total equity Decrease €0 (2013)[1]
Owners Government of Serbia
Employees 3,225[1]
Website rts.rs

Serbian Broadcasting Corporation (Serbian: Радио-телевизија Србије – PTC or Radio-televizija Srbije – RTS) is the public broadcaster in Serbia. It broadcasts and produces news, drama, and sports programming through radio, television and the Internet. Since July 2001, RTS is a member of the European Broadcasting Union. RTS is also the largest broadcaster in the former Yugoslavia and the Balkans. Formerly, it was known as Belgrade Broadcasting Corporation (RTB).

History[edit]

RTS headquarters in Belgrade

Radio Belgrade began its broadcasts in 1929. The first news announcer in 1929 was Jelena Bilbija. After World War II, Belgrade Broadcasting Corporation (RTB), consisting of Radio Belgrade and Television Belgrade (TVB) was established as a result of the decision by the Executive Council of the Socialist Republic of Serbia on 13 February 1958. This came after the Socialist Federal Republic of Yugoslavia's government decision of 1956 to invest in a television network.

The first televised broadcast was on 23 August 1958, an edition of the Dnevnik (Journal) news programme with Miloje Orlović, Branislav Surutka, Olga Nađ, Olivera Živković and Vera Milovanović. The first RTB program was broadcast from Beogradski sajam (Belgrade fair) and from a new TV Studio build there. From 1961, RTS began to use quadruplex video tape recording equipment. The Sixties saw dramatic development in all genres of TV programs. TVB became famous by its sitcoms (directed and written by Radivoje-Lola Djukić, Novak Novak and others (unfortunately, only a small proportion is preserved, owing to implicit censorship and shortage of tapes). Also, TVB had excellent documentary program (series Karavan, Reflektor and others) and quizzes. By 1970, Serbia as a whole could receive the RTS signal. On 31 December 1971, TVB started with broadcast in PAL color system on its second network. A new AM (radio) broadcast equipment in Zvečka, Obrenovac, with 2000 kW transmitter was erected in 1976.

After the political turmoil in the seventies (against the "liberals") the program of RTB became more sterile, however, in the eighties it reached the zenith.

In 1989, preparation for the formation of the RTS system officially began. That same year, 3K TVB started broadcasting as the youth, alternative TV channel. Along with it, Radio 101 started broadcasting in Belgrade and Vojvodina. Radio 101 was the more commercial youth radio, carrying pop and turbo-folk hits. It was intended to complement the more alternative Belgrade 202.

In 1990, a few regional studios (Niš, Kragujevac, Jagodina, Šabac) officially started broadcasting regional programming via a window in place of "Beogradska hronika".

In 1991, all public broadcasters started their merger into RTS.

The Milošević era[edit]

The establishment of Slobodan Milošević's regime led to one of RTB's most troubled eras in its history. Hundreds of journalists were fired for not complying with Milošević's propaganda. During the protests of 9 March 1991 the regime's opposition attacked the RTB building, calling it a "TV Bastille". In 1992 Belgrade Broadcasting Corporation, together with Novi Sad Broadcasting Corporation (RTNS), Pristina Broadcasting Corporation (RTP) and many local government owned radio stations, became part of Serbian Broadcasting Corporation, a centralized and closely monitored media network intended to be a propaganda tool for Milošević and his government. The most notorious of the network's TV programming during the Milošević era was Dnevnik (Daily news), which was used to glorify the "wise politics of Slobodan Milošević" and to attack "servants of Western powers, forces of chaos and despair", or the Serbian opposition.[2]

The Serbian media during Milošević's era was accused by The New York Times of embracing Serbian nationalism and promoting xenophobia toward other ethnic groups in the former Yugoslavia.[3] Serbian state media during the wars featured reports which demonized Bosnians and Croats. Thee negative media depictions of said ethnic groups are examples of Milošević's state media promoting hysteria and to anger Serbs to support the Yugoslav wars.[4] The station drew little attention to Serbian war crimes committed against Croats and Serbs. Reports about Serbs being massacred by Bosnians and/or Croats were broadcast daily in order to create anger among the Serb and Montenegrin populace.[5] Examples include the American embassy reporting of falsified stories created by state media of Bosnians and Croats killing nuns and babies.[5]

RTS headquarters damaged after NATO bombing

During the Bosnian war, when Sarajevo was under siege, Serbian Broadcasting Corporation newscasts showed a still photo from Sarajevo in the 1980s, untouched, in order to create the image that Sarajevo was not under siege.[7][8]

During the Kosovo war, Serbian state media denied the Gornje Obrinje massacre and the Vučitrn massacre, committed by Serb paramilitaries and Serbian Police against Albanian civilians on 26 September 1998 and 2 and 3 May 1999, respectively. A Serbian television report described the BBC accounts of atrocities committed by Serbian police in Kosovo as "lies and manipulation".[9] In addition, Serbian Broadcasting Corporation never reported the 800,000 Kosovar Albanians expelled by Serbian police and paramilitaries (see Operation Horseshoe), except when a convoy of fleeing Kosovars was killed by NATO bombs.[7]

On 23 April 1999, NATO bombed the RTS headquarters in downtown Belgrade, killing 16 people, mostly technicians. In 2002, Dragoljub Milanović, the general manager of RTS, was sentenced to 10 years in prison because he had failed to order the workers in the building to evacuate, despite knowing that the building would be bombed.[10] Amnesty International has described the NATO attack as a war crime.[11]

On 5 October 2000, the same RTS building was demolished and partly burned during the riots against Slobodan Milošević. For some time after 5 October 2000, RTS was officially called Nova RTS (New RTS) to symbolize liberation from control from Milošević's regime and to symbolize a rebirth in the broadcaster's history.[12]

Post-Milošević era[edit]

After Milošević's removal from power, RTS underwent reconstruction in order to regain respect amongst much of its audience which the network had lost during the '90s. Particular emphasis was put on news programming which suffered greatly during the '90s. In 2006 RTS became the most viewed television network in Serbia and has retained this position since then. Early that year, RTS decided to shut down one of its television channels. 3K (Treći kanal RTS-a) was a channel dedicated to the youth, which, however, became the main film, series and sports channel in the late 1990s and the early 2000s..

In 2007, the BBC World Service Trust launched an extensive training programme at Serbia's national broadcaster. This 30-month project, which was funded by the European Union, provided extensive journalism, craft and management training to all levels of staff at the broadcaster.[13]

In 2008, RTS underwent major changes as it celebrated 50 years of existence. The network launched its digital network which uses DTT Digital terrestrial television via several DVB-T transmitters. It has also invested millions in new technology. The new high-definition television system was first put in place in May for the 2008 Eurovision Song Contest while on 26 November 2008, RTS began airing its new channel ‘’RTS Culture and Arts’’ which is a DTT-only channel, transmitted in 16:9 standard definition format, with stereo and 5.1 digital audio.[14] During 2008 the networks web presentations was greatly improved.

On 23 August 2008, the 50th anniversary of Dnevnik (the RTS news bulletin) was celebrated. A special edition of the 19.30 Dnevnik was aired with Mića Orlović, the first newsreader to host the news in Serbia, hosted the special addition helped by Dušanka Kalanj, the first female newsreader in Serbia. The theme of the evening's news included a reflection on the past 50 years a projection of the future as well as the news of the day. The weather was read out by Kamenko Katić, the first weather forecaster. All babies born on 23 August 2008, received a flat screen television set from RTS. On 9 September 2009, at 21.00 CET, RTS launched its first high definition channel – RTS HD.

In 2011, RTS issued a written apology to the citizens of Serbia and former Yugoslavia for its actions during the regime of Slobodan Milošević and the break up of Yugoslavia. The letter apologises for the network’s senseless reporting and the hurt it caused to the public. It vows never to let history repeat itself.[15]

On August 23, 2014, at the 56th anniversary of the broadcaster, RTS got a new visual identity: focusing on new on-screen logos introduced on February 18 for their terrestrial channels. At the same day, the watermarks changed themselves to fit into the 16:9 format.

Eurovision Song Contest 2008[edit]

RTS was the host broadcaster of the semi-final and finals of the Eurovision Song Contest 2008. Serbia gained the rights to host the contest after Marija Šerifović's 2007 victory in Helsinki, Finland. The Eurovision Song Contest 2008 was held in Belgrade. RTS broadcast the event as usual (since 2004) on RTS1. The host couple were Jovana Janković and Željko Joksimović. The rating of the final of Eurovision was overwhelming with 4.560.000 people tuning in to watch making it the most watched event on Serbian television as well as on RTS.[16]

RTS today[edit]

RTS has several TV studios: in addition to two largest studios on Košutnjak (studio VIII and IX), there is also a TV studio (Studio IV) at the Belgrade Fair, the first TV studio in Serbia, and several studios in Aberdareva St.

RTS an archive of its TV programmes. In addition to 5000+ video tapes in the long obsolete quadruplex format, the archive contains tapes in C-type helical scan, U-matic, beta-SP and digital formats. Also, the archive contains an extensive collection of newsreels, short filmed stories, and feature films on 16 mm and 35 mm tapes.

PGP-RTS is a music production company owned by the television network. PGP-RTS started with production in 1958 under the name PGP-RTB, with the LP record of Đorđe Marjanović, and used to be one of two largest record labels in the former Yugoslavia. Today, it is the third largest record label in Serbia (after Grand Production and City Records).

Funding[edit]

RTS is financed primarily through monthly subscription fees bundled with utility bills and advertising revenue.[17] In 2013, it was announced that subscription fees would be suspended and funding for RTS provided directly from the national budget.[18] Opponents argue that state-financing could directly affect the independence of RTS broadcasting content.

Programming[edit]

News division[edit]

RTS has the most watched news and current affairs programmes in the country, according to the AGB Nilsen Serbian ratings. The centerpiece of RTS’ news programming is the Dnevnik (English: Journal), which is the network’s main news programme and aired on RTS1. The Dnevnik bulletins are aired at 8:00 (runs for approximately 25 minutes), midday during workweek and 13:00 Saturdays and Sundays (around 15 minutes, excluding Sports Review and Weather forecast), 19.30 (between 35 and 40 minutes) and at midnight (approximately 20 minutes). The flagship (evening) Dnevnik has been the most watched news programme in Serbia since 2003, averaging between 1.500.000 – 2.000.000 viewers nightly.[19] All of the Dnevnik bulletins are aired daily. News headlines are usually aired at the top of the hour and last for five minutes.

RTS’ news programmes are produced in Belgrade, however the network has a total of 24 news offices in the country. RTS also has its own correspondents and offices outside of Serbia in:

The network also has a range of free lance reporters based both internationally and throughout Serbia. Nenad Lj. Stefanović is the current head of news and current affairs at Serbian Broadcasting Corporation.

RTS also has a range of other news and current affair shows. The following are news and current affairs aired on RTS (as of July 2011):

Sport[edit]

RTS is a major player in Serbian sports broadcasting. RTS broadcast its first Summer Olympic Games in 1996 (previously the Olympics were broadcast in Serbia through Yugoslav Radio Television, JRT) and has held broadcasting rights for the Olympic Games ever since.

RTS also holds rights to broadcast the Dakar Rally, Australian Open, Fed Cup, Winter Olympic Games, Davis Cup, Serbia Open, UEFA Champions League, FIFA World Cup, FIBA World Championship, European Water Polo Championship, European Men's Handball Championship, US Open, Roland Garros, Universiade, European Athletics Championships, European Volleyball League (both men's and women's), FIVB World League, FIVB Men's World Championship, Premier League, ATP Masters Series (Serbian players only), ATP tour, Tour de France and FIVB Women's World Championship.

Locally, the network holds rights to air some Serbian SuperLiga matches. It has exclusive rights to the Serbian Cup. RTS is the host broadcaster of the Serbia Open tennis tournament. It was also the host broadcaster of the 2009 Universiade and the 2007 European Youth Summer Olympic Festival. Major sporting events are aired on RTS1, especially if a Serbian team or athlete is participating while all other sports broadcasting is aired on RTS2. RTS began its HD transmission with the qualifying match for the 2010 FIFA World Cup between Serbia and France. The network has several shows which are specially dedicated to sports, aired on both RTS1 and RTS2.

Entertainment[edit]

The RTS Entertainment division is largely based on local production of Serbian drama programmes, soaps and musical programmes. Recently RTS has started investing more in local drama and as a result has been rewarded with high ratings. An episode of the RTS drama Ranjeni orao aired on 15 January 2009, is the most watched scripted drama episode in Serbian broadcasting history with over 3 million viewers.[20]

RTS also broadcasts various world entertainment events as part of its entertainment programming including the Vienna New Year's Concert. The network has transferred a lot of its cultural programming and documentaries, originally broadcast on RTS2, to the RTS Culture and Arts channel. The network holds rights to air major entertainment events such as the Eurovision Song Contest, Junior Eurovision Song Contest and the Joy of Europe competition. In 2008, RTS produced the 53rd Eurovision Song Contest. Dejan Gligorijević is the head of the entertainment division at the network.

The following is a list of entertainment programmes produced and aired by RTS (as of October 2011):

The following is a list of drama series produced and aired by RTS (as of October 2011)

  • Nepobedivo srce
  • Cvat lipe na Balkanu
  • Jagodići
  • Vojna akademija
  • Zaboravljeni umovi Srbije
  • Dramska triologija 1941-1945

RTS also relies on dramas and soaps produced outside of Serbia as well as documentary programmes.

The following is a list of internationally created shows currently broadcast by RTS (as of October 2011):

Original name Serbian translation Channel Origin
Criminal Minds Злочиначки умови (Zločinački umovi) RTS1  United States
Band of Brothers Браћа по оружју (Braća po oružju) RTS1  United States
Saving Grace Како спасити Грејс (Kako spasiti Grejs) RTS1  United States
The Sopranos Породица Сопрано (Porodica Soprano) RTS2  United States
Postman Pat Поштар Пат (Poštar Pat) RTS2  United Kingdom
Ozie Boo! Ози бу (Ozi bu) RTS2  France
Thomas and Friends Томас и другари (Tomas i drugari) RTS2  United Kingdom
Maya the Bee Пчелица Маја (Pčelica Maja) RTS2  Germany

Soon on RTS: "[21] ", :

Original name Serbian translation Origin
The Pacific Pacifik  Australia
The Unit Jedinica  United States
Women's Murder Club Ženski ubilački klub  United States
Gran Hotel Veličanstven hotel  Spain
La Señora Dama  Spain

Iconic programmes[edit]

  • TV Slagalica (English: TV Puzzle) is the longest running quiz show in the Balkans. On 22 September 2008 the quiz show entered its 44th season. It is still airing today. It has been on RTS programming for over 14 years and has always been a solid performer in the ratings.[22]
  • Bolji život (English: A better life) is one of the most iconic Yugoslav shows ever produced. Made during the '80s and '90s it works through the problems of a few families. The show brought in huge ratings for the network during its dark days of the '90s and after the production of the show ceased RTS has continually repeated all episodes.
  • Otpisani (English: Disposable Heroes) is a 1970s Serbian TV series, aired on RTS, based around youths from the resistance movement in Nazi-occupied Belgrade that are high on the Gestapo's termination list. The series has achieved something of a cult status among its audience. The television series has been encored a total of seven times.
  • Selo gori, a baba se češlja (English: The village is burning) is the most successful, long running, television series aired on RTS. The story revolves around country people in central Serbia and a special father-son relationship. Through humour, the show displayed the strong personalities people from this region of Serbia are known to have. The show often had over 3 million viewers per episode making the most watched in Serbia.
  • Ranjeni orao (English: Wounded eagle) based on the novel by Serbian author Mir Jam, the 17-episode show premiered in December, 2008. Produced by Zdravko Šotra, the show had a cast of popular Serbian actors, most notably Sloboda Mićalović, Ivan Bosiljčić and Dragan Nikolić. The show is based in the Kingdom of Yugoslavia between the two world wars and centres around the love life of Anđelka Bojanić. The show received extremely positive critical reviews and outstanding ratings. The show’s final episode on 19 January 2009 was watched by 3.277.000 people, making it the most watched television show in Serbia. Due to viewer requests, once the show ended it was immidietly reprised in primetime, making it the fastest repreaed show on RTS. In its repeats it also managed to produce extremely high ratings.

Radio[edit]

Radio Belgrade 1[edit]

The goal of Radio Belgrade 1 is to provide comprehensive news and current affairs programmes to the public. The radio station also offers entertainment and culture shows.

Radio Belgrade 2 and 3[edit]

Radio Belgrade 2 is a cultural station based around social dialogue which constantly broadcasts thoughts about life and creation abroad and in Serbia. The station shares the same radio waves as Radio Belgrade 3. Radio Belgrade 2 is broadcast from six in the morning until eight in the evening. The station is known for documentary reporting, religious discussions classical music, evergreen, jazz and satire. Radio Belgrade 3 is broadcast from 20.00 until 06.00. It focuses on classic music and radio dramas.

Belgrade 202[edit]

This Radio station broadcasts in whole Serbia. It broadcasts short news segments, rock and pop music. Hosts of various music programmes on the radio often ask listeners to send in their thoughts via SMS or the Internet. Belgrade 202 also has a special morning programme broadcast from 06.00 until 09.00. which is based around current cultural, social and political trends. It mostly broadcasts pop and rock music. There is a problem, that people complaign to RTS to split Belgrade 202 from Stereorama, which takes over the Belgrade 202 network for the weekend. This, along with the time sharing of Belgrade 2 and 3, is the main reason why "Network 4" has been announced.

Stereorama[edit]

Stereorama is a radio station which broadcasts music and talk shows in Serbia, excluding the Belgrade area. There is a plan to create the so-called "Network 4" which will merge Stereorama and Radio Belgrade 3 with some culture shows which are planned to be transferred from Radio Belgrade 1 and Radio Belgrade 2. This will sign the creation of a non-stop culture network. It will probablly retain the name of Belgrade 3 after its formation.

Discontinued Channels[edit]

Radio 101 (since 3 May 1989 until 5 May 2006)

Television[edit]

Channel Notes
RTS1 First television station in Serbia launched on 23 August 1958. Available nationally.
RTS2 First colour television station in Serbia launched on 31 December 1971. Available nationally.
RTS Digital Serbia's first digital only channel. Focused on culture and arts. Available nationally through trial DVB-T2 network.
RTS HD Serbia's first high definition channel launched on 9 September 2009. Available nationally through trial DVB-T2 network.
RTS SAT RTS satellite channel launched on 14 May 1991. Available throughout Europe, North America and Australia.

RTS1[edit]

RTS1 is the public and national broadcaster of Serbia which usually wins each year with the highest ratings in Serbia. RTS1 offers viewers political shows and debates and domestic and international shows. RTS1 prides itself for being the network with the most domestic shows which it funds itself. RTS1 airs a range of locally produced dramas which are highly successful with viewers, constantly ranking as the most watched television shows in Serbia. This is particularly true for the notable television series "Selo gori, a baba se češlja". RTS1 was launched on 23 August 1958 as the Televizija Beograd (TVB).

RTS2[edit]

Like its radio counterpart, RTS2 focuses on culture, in addition to offering music and sporting events. Parliamentary sittings are also broadcast live on RTS2. Though on average it doesn't draw high viewer ship, RTS2 often may win the viewing day with special sporting events and special parliamentary debates. RTS2 also broadcasts children's and educational programmes and reruns of old Serbian drama and comedy programmes. RTS2 has broadcasting rights for the following sport events Premier League, FA Cup and Grand Slam tournaments. RTS2 broadcast the 2008 Summer Olympics together with RTS1.

It was launched on 31 December 1971 as the Televizija Beograd 2 (TVB 2), and was Yugoslavia's first color television channel and made Televizija Beograd renamed Televizija Beograd 1 at the same time. (Experimental color broadcasting started in 1965)

RTS Culture and Arts (RTS Digital)[edit]

The RTS Culture and Arts (or simply known as RTS Digital) channel began broadcasting on 26 November 2008 in DVB-T format in Belgrade and Novi Sad area, since 21 March 2012 it is available across Serbia over trial DVB-T2 network. The network airs classical musical and jazz performances and broadcasts various concerts as well as ballet performances. Among other things, the channel broadcasts the Vienna New Year's Concert and the Eurovision Song Contest live each year. Experimental DVB-T broadcasting of this channel, as RTS4, began in 2005.

RTS HD[edit]

RTS HD, the first high-definition television channel in Serbia, launched on 9 September 2009 at 9 pm (09/09/09 at 09 pm) with the live broadcast of the 2010 FIFA World Cup qualification match between Serbia and France. At the beginning it was available in the Belgrade and Novi Sad area,[23] but since 21 March 2012 it is available across Serbia over trial DVB-T2 network.[23]

RTS SAT[edit]

RTS SAT is the name of RTS's satellite service created to serve the Serbian diaspora across the world. It broadcasts the most popular programmes from RTS1 and RTS2. RTS SAT now covers Australia, Europe and North America. This channel was launched on 14 May 1991.

RTS Internet[edit]

In accordance to the EBU, RTS offers live programming on its internet website of its radio and television networks. RTS launched its website during the 1999 NATO bombing of Yugoslavia.

Discontinued Channels[edit]

  • RTS 3K – Third channel (since 1 July 1989 until 5 May 2006)
  • RTS Priština (since 26 November 1975 until 10 June 1999)
  • TVNS, later RTS NS 1 – divided from RTS and transformed into RTV
  • TVNS plus, later RTS NS 2 – divided from RTS and transformed into RTV 2 (2006)

Ratings[edit]

RTS enjoys high ratings on many of its shows which often beat the other two most popular television networks in Serbia RTV Pink and Prva. Since 2006, RTS established itself as the most watched network in Serbia.[24]

The following table shows the ten most popular RTS programmes broadcast so far in 2012: (as of September 2012)[25]

Programme Rating average Airdate Network
2012
2012 Australian Open (final - Novak Djokovic vs Rafael Nadal) 3,581,000 29 January RTS1
RTS HD
2012 European Men's Handball Championship (final - Serbia vs Denmark) 3,137,000 29 January RTS1
RTS HD
Montevideo, God Bless You! (2010 Serbian film) 3,132,000 1 January RTS1
Election night (Serbian general elections) 3,100,000 6 May RTS1
Presidential election night (Second round presidential elections) 3,043,000 20 May RTS1
Eurovision Song Contest 2012 (final) 3,000,000 26 May RTS1
RTS HD
RTS Digital
2012 Men's European Water Polo Championship (final - Serbia vs Montenegro) 2,749,000 29 January RTS1
2012 European Men's Handball Championship (semifinal - Serbia vs Croatia) 2,721,000 27 January RTS1
RTS HD
2012 Presidential Debate (Boris Tadić vs Tomislav Nikolić) 2,597,000 16 May RTS1
2012 Men's European Water Polo Championship (semifinal - Serbia vs Italy) 2,423,000 27 January RTS1

* All ratings listed above are based on AGB Nielsen Media Research. All ratings are based upon a sample of 6,941,988 viewers in Serbia excluding the disputed territory of Kosovo.[26]

Taglines[edit]

General directors

  • 1955–1959: Mirko Tepavac
  • 1959–1962: Dušan Popović
  • 1962–1972: Zdravko Vuković
  • 1972–1985: Milan Vukos
  • 1985–1988: Ratomir Vico
  • 1989–1991: Dušan Mitević
  • 1991–1991: Ratomir Vico
  • 1992–1992: Dobrosav Bjeletić
  • 1992–1995: Milorad Vučelić
  • 1995–2000: Dragoljub Milanović
  • 2000–2001: Nenad Ristić
  • 2001–2004: Aleksandar Crkvenjakov
  • 2004–2013: Aleksandar Tijanić

In 2000, after the network stopped being Slobodan Milošević's propaganda outlet, the RTS's new slogan and tagline became "/Nova Radio Televizija Srbije/" (New Radio Television of Serbia). This stopped after some time when it was established that RTS is no longer heavily government controlled. In 2005 it introduced the slogan "/Javni medijski servis evropske Srbije/" (The public broadcaster of a European Serbia) in the wake of Serbia's integration into the European community. In late 2007 the network introduced the slogan "/Javni medijski servis Srbije, vaše pravo da znate sve/" (The public broadcaster of Serbia, your right to know everything). In early 2008 private television network B92 made an unsubstantiated allegation that RTS intentionally removed the word "European" from its promos because it was following the politics of the Democratic Party of Serbia which has become less enthusiastic at the prospect of Serbia joining the European Union due to the Kosovo independence issue. In actuality, RTS continues to use both the "/Javni medijski servis Srbije, vaše pravo da znate sve/" slogan and the "/Javni medijski servis evropske Srbije/" slogan, broadcasting them alternatively.

In September 2008, RTS introduced a new slogan to celebrate its 50 years of existence.

2008-2008: Gledaj.Slušaj.Misli. (Watch.Listen.Think.)

since 2007: Radio Televizija Srbije, vaše pravo da znate sve. (Radio Television Serbia, your right to know everything.)

since 2005: Javni medijski servis evropske Srbije. (The public broadcaster of a European Serbia.)

2000–2001: Nova Radio Televizija Srbije. (New Radio Television of Serbia)

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ a b c d e "Основни подаци из годишњег финансијског извештаја за обвезника ревизије за 2013. годину". apr.gov.rs (in Serbian). Агенција за привредне регистре Србије. Retrieved 2 July 2014. 
  2. ^ "Serbian state media begins to waver in its support of Milosevic". Committee to Protect Journalists. 4 October 2000. 
  3. ^ Jane Perlez (10 August 1997). "Serbian Media Is a One-Man Show". The New York Times. 
  4. ^ [1]
  5. ^ a b Edward Kaufman: A Broadcasting Strategy to Win Media Wars
  6. ^ Wide Angle, Milošević and the Media. "Part 3: Dictatorship on the Airwaves." PBS. Media by Milošević ~ Video: Full Episode | Wide Angle
  7. ^ a b Laura Rozen: Serbia's culture shock
  8. ^ EXPERT REPORT OF RENAUD DE LA BROSSE "Political Propaganda and the Plan to Create 'A State For All Serbs:' Consequences of using media for ultra-nationalist ends" in five parts 1 2 3 4 5
  9. ^ "Serbs attack Kosovo massacre reports ", BBC News, 1 October 1998.
  10. ^ "Yugoslavia: Ex-TV Boss Jailed Over NATO Bombing". The New York Times. 22 June 2002. 
  11. ^ "No justice for the victims of NATO bombings". Amnesty International. 23 April 2009. Retrieved 13 August 2013. 
  12. ^ City of Belgrade
  13. ^ "Transforming national broadcasting in Serbia". BBC News. 4 October 2007. Archived from the original on 8 February 2008. 
  14. ^ "Tijanić: Sa RTS-a proterane španske serije", November 2007
  15. ^ "RTS se izvinio za govor mržnje iz devedesetih", April 2011
  16. ^ "Evroviziju na RTS-u gledalo 4.560.000 ljudi!", 26 May 2008
  17. ^ "Consumer protection group wants TV fees abolished". B92. 25 June 2012. Retrieved 12 June 2013. 
  18. ^ "Serbia's public broadcaster to be financed from budget". B92. 3 April 2013. Retrieved 12 June 2013. 
  19. ^ "НЕДЕЉНИ ПРЕГЛЕД ГЛЕДАНОСТИ РАДИО ТЕЛЕВИЗИЈЕ СРБИЈЕ", Novembre18, 2007
  20. ^ "ДВАДЕСЕТ НАЈГЛЕДАНИЈИХ ЕМИСИЈА НА ТЕЛЕВИЗИЈИ ТОКОМ СЕДМИЦЕ", 18 November 2007
  21. ^ http://www.rts.rs/page/rts/ci/rts+predstavlja/Filmski+program/story/541/%D0%A3%D1%81%D0%BA%D0%BE%D1%80%D0%BE/786794/%D0%A3%D1%81%D0%BA%D0%BE%D1%80%D0%BE+%D0%BD%D0%B0+%D0%A0%D0%A2%D0%A1-%D1%83.html?message=ok
  22. ^ Top 15 najgledanijih emisija – Oktobar 2007, October 2007
  23. ^ a b RTS: HDTV (Serbian)
  24. ^ "РТС најгледанија српска ТВ", 1 January 2009
  25. ^ "Седмични преглед гледаности", 2012
  26. ^ "TAM Overview", 2010

External links[edit]