Respublika (Kazakh newspaper)

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Respublika
Type weekly
Founder(s) Irina Petrushova
Founded 2000
Language Russian
Headquarters Almaty
Official website http://www.respublika-kaz.biz/

Respublika (Russian: Республика – деловое оброзение) or Golos Respubliki (Voice of the Republic) is or was a weekly Kazakhstani newspaper. Founded by Irina Petrushova in 2000, the paper is known for its reporting on government corruption. It was ordered to closure in 2002 and in May 2005 by the Ministry of Culture, Information and Sports,[1] but continued to publish under a variety of titles.[2] In late 2012, before the anniversary of the Mangystau riots, Kazakhstani authorities raided and searched Respublika's office and again suspended its publication, pending a verdict on criminal charges.[3][4]

It publishes in Russian language.

History[edit]

Russian journalist Irina Petrushova founded Respublika in 2000. The weekly focused on covering business and economic issues in Kazakhstan, and frequently published stories highly critical of Nazarbayev's regime. The paper wrote about financial scandals and rampant nepotism and cronyism. Scandals the paper exposed included the granting of oil rights to one of Nazarbayev's relatives; the disappearance of funds for an airport in the capital, Almaty; and the Kazakhstani police forcing tourists off a plane so that Nazarbayev's daughter might fly alone.[5][6] Respublika's most notable story was an exposé which revealed that Nazarbayev had stashed US$1 billion of the state's oil revenues in a Swiss bank account; the government stated that this had been an emergency fund used to rescue the national economy in 1998.[5]

In November 2001, a government representative unsuccessfully attempted to buy a controlling stake in Respublika. In January 2002, Kazakhstani printers began to refuse to print the paper, one after a human skull was placed on his doorstep.[5]

A mid-March 2002 court order to stop printing for three months, was evaded by printing under other titles, such as Not That Respublika.[5][7]

Petrushova bought a digital copier so that Respublika could do its own printing, but then the paper's offices became the target of intimidation and threats. On International Women's Day, a funeral wreath was mailed to Petrushova.[5] On another occasion, a decapitated dog was hung from Respublika building with a screwdriver sticking into its side and a note reading "there will be no next time";[8] the dog's head was left outside Petrushova's home.[9] Three days after the dog incident, the papers' offices were firebombed and burned to the ground.[6] In July, Petrushova was given an eighteen-month jail sentence on tax charges, but served no time after a judge ruled that the case fell under an amnesty.[10]

Petrushova eventually left the country for Russia, where she continued to publish via the Internet, living apart from her family for their safety.[8] In recognition of her work, Petrushova was awarded a 2002 International Press Freedom Award by the Committee to Protect Journalists, a US-based NGO.[6]

Closure on charges of extremism[edit]

In November 2012 Respublika was again ordered closed, "along with seven sister titles and 23 news websites, plus another opposition newspaper and a satellite TV station [...] for ‘propagating extremism’, inciting unrest and urging the overthrow of the government."[11] Reporters Without Borders described this as a "pretext" and said it would be the end of pluralism in Kazakhstan.[11]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ "Kazakhstan: country profile. Recent developments.". European commission, external relations. 2005. Retrieved 2006-03-21. 
  2. ^ "Kazakhstan: The News Weekly That Won’t Be Silenced". Eurasianet. 29 March 2011. Archived from the original on 21 September 2012. Retrieved 21 September 2012. 
  3. ^ "Opposition newspapers convicted before court rules on case". Reporters Without Borders. 4 December 2012. Retrieved 17 December 2012. 
  4. ^ Al Jazeera English: Kazakh media fights against new restrictions on YouTube
  5. ^ a b c d e Michael Wines (July 13, 2012). "Bruised, but Still Jabbing Kazakh Heavyweights". The New York Times. Archived from the original on 21 September 2012. Retrieved 21 September 2012. 
  6. ^ a b c "2002 Awardee: Irina Petrushova". Committee to Protect Journalists. Retrieved 9 June 2011. 
  7. ^ Wines 2012
  8. ^ a b Fred Hiatt (25 November 2012). "Truth-Tellers in a Time of Terror". The Washington Post.  – via HighBeam Research (subscription required). Retrieved 21 September 2012. 
  9. ^ Rozlana Taukina (11 July 2012). "Police make arrests in firebombing attack on Kazakh newspaper office". Associated Press  – via HighBeam Research (subscription required). Retrieved 21 September 2012. 
  10. ^ "Editor of independent Kazakh newspaper sentenced to prison, then amnestied, for alleged business violations". Associated Press  – via HighBeam Research (subscription required). 4 July 2002. Retrieved 21 September 2012. 
  11. ^ a b Stewart, Will (25 November 2012). "Kazakhstan dictator axes paper critical of Blair's £8million job as adviser". Daily Mail. Retrieved 17 December 2012. 

External links[edit]

Respublika's websites
Other