România Liberă

From Wikipedia, the free encyclopedia
  (Redirected from Romania libera)
Jump to: navigation, search
România liberă 1879-04-29, nr. 0579
Type Daily newspaper
Format Broadsheet
Owner(s) Medien Holding
Editor Dan Turturica
Founded 15 May 1877
Headquarters Str. Nerva Traian nr. 3, bl. M 101, etaj 4, sector 3
Bucharest, Romania

România liberă (English: Free Romania) is one of the leading newspapers in Romania, based in Bucharest.

România liberă was founded on 15 May 1877,[1] one day after Romania declared its independence from the Ottoman Empire. It was published as a daily newspaper focusing on politics until 13 April 1888, with a few unsuccessful attempts to add weekly literary section. A long hiatus followed, until World War I, when it was resurrected as a daily (1915-1920) at least in name, as its publication was somewhat erratic. It was published illegally as a newspaper of an underground resistance movement (28 January 1943 - August 1944), and then legally since 24 August 1944 after the coup d'état that overthrew the Antonescu government. During the war it opposed the Nazi-allied government of Ion Antonescu, issuing calls to sabotage of the war industry and open armed resistance. After the ascension to power of the Romanian Communist Party, it became one of its official mouthpieces, second to Scînteia as a Romanian daily concentrating more on local issues than on national and international news. It was also the only Romanian newspaper allowed to publish full-page advertisement sections.

In 1990, shortly after the Romanian Revolution of 1989, but before the rise of independent television in Romania, its circulation briefly rose as high as 1.5 million.[2] However, those numbers rapidly fell off, and in 2000 the paper was purchased by the German company WAZ. Echoing complaints of journalists at rival daily Evenimentul Zilei, which is owned by the Swiss press trust Ringier, România Liberă journalists complained in September 2004 that foreign owners were telling them to lessen political coverage and tone down their negative reporting of the government. Their concern was echoed by a variety of organizations including the Open Society Foundation.[3] Management has denied the charges.

In the case of România liberă, this protest took the form of a statement in the edition of September 13, 2004, in which the newspaper's editors protested interference by WAZ. They accused their German ownership of having no concern for the public interest, and accused Klaus Overbeck in particular of trying to dictate to them what they could print in the newspaper. At the time of purchase WAZ promised to confine themselves to the business side of the newspaper and stay out of editorial matters.[4][5]

The paper has published The New York Times International Weekly on Fridays since 2009. This eight-page supplement features a selection of English-language articles from The New York Times.

In 2010 WAZ left the Romanian market and its shares at România liberă, leaving businessman Dan Grigore Adamescu as single share holder of Medien Holding Group.


  1. ^ "Incomod de la 1877 - Romania Libera". 
  2. ^, Romania: computer-generated freedom
  3. ^ Business Romania, "Fears for press freedom on the rise in Romania", September 28, 2004
  4. ^ Attacks on the Press 2004: Romania, Committee to Protect Journalists. Accessed online 16 August 2006.
  5. ^ Magda Spiridon, Gabriela Palade, Gelu Trandafir, Revoluţie în stand-by. Deocamdată, Băcanu şi echipa sa rămân la România Liberă" ("Revolution on Standby. For the time being, Băcanu and team remain at România Liberă"), Evenimentul Zilei, 30 October 2004. Accessed online 16 August 2006, reproduced on (Romanian)

External links[edit]