Romanian Television

From Wikipedia, the free encyclopedia
  (Redirected from Romanian Television Company)
Jump to: navigation, search
This article is about the state-owned Romanian TV broadcaster. For more info, see List of Romanian-language television channels.
Societatea Românǎ de Televiziune
Type Broadcast television network
Country Romania
Availability International
Motto "Imaginea timpului tău"
("The Image of your times")
Owner Romanian State (The Government of Romania)
Key people
Stelian Tănase, President and General Chairman
Launch date
31 December 1956
Former names
Radioteleviziunea Românǎ
(1956-1990; when it was the only radio-tv company in the country)
Official website
www.tvr.ro

Televiziunea Română (Romanian pronunciation: [televiziˈune̯a roˈmɨnə][1]), more commonly referred to as TVR [teveˈre], is the short name for Societatea Românǎ de Televiziune (Romanian Television Corporation); acronym: SRTV. SRTV is the Romanian public television. It operates six channels: TVR1, TVR2, TVR3, TVR Cultural, TVR Info, TVRi and TVR HD, along with six regional studios in Bucharest, Cluj-Napoca, Iaşi, Timişoara, Craiova and Târgu Mureş. Of the regional studios of TVR ("studiouri teritoriale") only TVR Cluj broadcasts independently (terrestrial and via cable) all over Transylvania. The other broadcast usually at the same time on TVR2 and sometimes on TVR1.

TVR1 has a total national coverage of 99.8% and TVR2 has 91% coverage — all of the other channels and networks cover only densely populated areas. Even though it does not have the largest audience, (Pro TV and Antena 1, two private networks, consistently get higher ratings in the urban market segment), it offers a wider variety of services, including webcasts and international viewing.

History[edit]

The beginnings[edit]

TVR was established in 1956, in Bucharest and had its first broadcast on 31 December from a little building (a deserted cinema studio) on Molière Street no. 2.

During the Ceauşescu era[edit]

TVR moved in 1969 to a new building, the specially built television center on the Dorobanţilor Avenue.

A second channel, TVR2, was created in 1968 (at that time it was simply called "Programul 2", the second channel and the old TVR became the first channel, "Programul 1"). TVR2 was suspended from 1985, due to the "energy saving programme" initiated by Nicolae Ceauşescu and TVR1 became TVR again, becoming the sole television station in Romania until the fall of communism in 1989.

In 1983, TVR introduced color television. Although the rest of the Eastern Bloc countries adopted the Soviet-backed SECAM system, TVR chose to implement the PAL system.

Propaganda TV program from 1986, entitled Nicolae Ceauşescu Era.

Due to the same "energy saving programme" between 1985 and 1989, the TVR schedule was severely limited to only about two hours per day, between 20:00 and 22:00, most of which were dedicated to the cult of personalities of Nicolae Ceauşescu and his wife Elena; with an exception on Saturdays, from 13:00 to 15:00 and 19:00 to 22:30 and Sundays (the same program as Saturdays, but with children's programs between 11:30 and 12:30). The two hours of programming were half propaganda and half general entertainment:

Later, the programs increased to three hours per day during the workweek (from 19:00 to 22:00).

Main building of the TVR in Bucharest at night (Nov 2006).

After December 1989[edit]

During the Revolution of December 1989, TVR was an important focal point of the events. Rebels occupied the TVR building, in the afternoon of December 22 and announced that the Ceauşescus had fled. TVR changed its name to "Televiziunea Română Liberă" (TVRL), "Free Romanian Television". On 17 February 1990, TVR2 resumed broadcasting and TVRL became TVR1.

But TVR would remain a propaganda instrument in the hands of the newly created National Salvation Front (FSN), made up mostly of former second-rank Communists. FSN used TVRL, by far the most widely penetrating information source at that time in Romania, to discredit protesters who were demanding a Communist-free government, denigrating them as "fascists". This culminated with the June 1990 riots in central Bucharest, crushed by the miners called in by president Ion Iliescu. After the riots ended, Iliescu was shown on TV congratulating the miners for "restoring law and order". A little while later, following protests from civil society, TVRL abandoned the "L", the designation "Free" and reverted to its previous name of TVR.

After 1990, lacking any strategy, TVR fell into a deep crisis of identity. TVR changed its identity several times without any particular reason. The crisis intensified after 1996.

On 1 January 1993, TVR, as a part of Radioteleviziunea Româna (RTVR), was admitted as a full active member of the European Broadcasting Union.

In 1995, TVRi was launched on 1 December, Great Union Day, the national holiday. In 1998, TVR International was renamed "TV Romania International", with a completely different identity.

In 2001, TVR2 changed its identity, logo and presentation for the fourth time. The same year, after three "rebrandings", TVR1 became "TV Romania 1". The new "Romania 1" changed its identity, including the channel logo, three times in only two years.

In 2002, TVR Cultural was launched.

In 2003, the management started a controversial rebranding (a new identity was created by the British agency, English & Pockett). On 11 June 2004, all channels were renamed "TVR" and received the same identity.

In October 2007, during its prime-time newscast, TVR aired a video showing Agriculture Minister Decebal Traian Remeş allegedly taking a bribe. In the aftermath, Prime Minister Călin Popescu-Tăriceanu criticised TVR for carrying out the minister's "public execution", and a heated debate that showed TVR's weakness in defending its independence ensued. The station's own director called the airing incorrect and illegal because it violated the presumption of innocence, while media organisations and the broadcast regulator defended the legitimacy of the airing, which they said served the public interest. Politicians issued intense attacks against TVR, which reorganised its news department into two divisions. One of its most critical journalists, Rodica Culcer, was placed in charge of supervising both divisions, which actually reduced her decision-making; reassignment has been a typical way through which Romanian governments reduce the power of non-loyal individuals, as more overt measures may have attracted charges of censorship. Other independent journalists were moved to afternoon or night newscasts.[2]

In August 2008, TVR acquired the broadcasting rights for the UEFA Champions League in Romania, for the following three seasons (between the 2009–10 and the 2011–12 season).[3] From the 2012–13 season, it has the second option for the broadcasting rights.[4]

On 1 June 2008, TVR HD started broadcasting in HD. The Euro 2008 and the 2008 Summer Olympics were transmitted in HD.

On 10 October 2008, TVR 3 was launched. This is a channel dedicated to local programming, airing shows and news produced in the various regions of Romania.

On 31 December 2008, TVR Info, a "must-carry" channel for all cable operators, was launched. The channel broadcasts traffic information, live feed from cameras in various cities of Romania and also news.

Structure[edit]

TVR has six national TV channels: TVR1, TVR2, TVR3, TVR News, TVRi, and TVR HD. TVRi is designed for the Romanians living outside Romania, the "i" coming from International ("Internaţional" in the Romanian language). Due to the financial crisis in which TVR is immersed, TVR Cultural and TVR Info closed in the summer of 2012, however the latter was replaced by TVR News three months later.

It also has six regional TV channels or "studios" ("studiouri teritoriale"): TVR Bucureşti, TVR Cluj, TVR Craiova, TVR Iaşi, TVR Târgu Mureș and TVR Timişoara.

Junior Eurovision Song Contest 2006[edit]

Romania hosted on 2 December 2006, the international Junior Eurovision Song Contest. The Romanian broadcaster has been chosen by the European Broadcasting Union (EBU), for being the organizer of the 4th edition of the contest. For the first time, Romania has been the host of such an event and a show produced by TVR broadcast live all over Europe, in the member states of the EBU.

Funding and accusations[edit]

TVR is funded by direct government subsidies, by a television licence tax mandatory for all holders of TV sets and also from advertising. This has been deemed unfair competition by the commercial TV stations, which must rely exclusively on revenue from advertisement and cable operators. Proposals have been made to outlaw advertising on public TV channels.

TVR's board is appointed by the government and the parliament. In its post-Communist history, TVR has been almost constantly suspected of submitting to government control and censorship.[citation needed]

References[edit]

External links[edit]