RT (TV network)

From Wikipedia, the free encyclopedia
  (Redirected from Rt.com)
Jump to: navigation, search
Not to be confused with Rossiya Segodnya or Russian Federation Today.
Launched 10 December 2005
Owned by (ANO) TV-Novosti
Picture format 576i 16:9 (SDTV)
1080i (HDTV)
Slogan Question More
Country Russia
Language Arabic, English, Russian, Spanish
Broadcast area Worldwide, via Cable, Satellite, Digital Terrestrial Television, and Internet
Headquarters Moscow, Russia
Formerly called Russia Today
Sister channel(s) Rusiya Al-Yaum, RT Actualidad, RT America, RT Documentary
Website RT.com "Where to watch RT" map
Freeview (UK) Channel 85
MHz Networks (US) Channel 30.4 WNVC Fairfax, Virginia
Channel 35.4 WYBE Philadelphia, Pennsylvania[1]
Channel 30.8 WNVT Goldvein, Virginia
Channel 31.5 W31CT Cortez, Colorado
Bell TV (Canada) Channel 724
Airtel digital tv (India) Channel 311
Indovision (Indonesia) Channel 355
SKY Italia (Italy) Channel 531
Cyfra+ (Poland) Channel 146
Freesat (UK) Channel 206 (SD/HD)
Sky (UK) Channel 512 (SD/HD)
Channel 518 (SD)
Sky (New Zealand) Channel 092
Dish Network (US) Channel 280 (SD/HD), and channel 8084 in Washington, DC
Reliance Digital TV (India) Channel 461
CanalDigitaal (Netherlands) Channel 90
Dish TV (India) Channel 738
Rogers Cable (Canada) Channel 177
Shaw Exo TV (Canada) Channel 505
Destiny Cable (Philippines) Channel 86
StarHub TV (Singapore) Channel 151
SkyCable Platinum (Philippines) Channel 156 (Digital Platform)
Cablelink (Philippines) Channel TBA
Comcast (US) Check local listings in Chicago, San Francisco, Philadelphia, Washington DC, the Chicago and Philadelphia metropolitan areas, California, New Jersey, and Washington (state).
Time Warner Cable (US) Check local listings in New York City, Los Angeles, and San Diego, and the New York City and San Diego metropolitan areas.
Buckeye CableSystem (US) Channel 266
UPC Netherlands (Netherlands) Channel 411
Bell Fibe TV (Canada) Channel 517
Optik TV (Canada) Channel 573
Eagle Multimedia (US)
Roku (US)
Russian TVGroup (US)
Hypp.TV (Malaysia) Channel 2008
Mio TV (Singapore) Channel 163
TPG Telecom (Australia) Channel unallocated
PTCL Smart TV (Pakistan) Channel 99
Open IPTV (Serbia) Channel 547
Streaming media
Live stream Watch (Free, available in English)

RT, previously known as Russia Today, is an international multilingual Russian-based television network which presents round-the-clock news bulletins, documentaries, talk shows, and debates, as well as sports news and cultural programs on Russia aimed at the overseas news market.[2]

From studios in Moscow, RT broadcast the original English language channel, launched in 2005. Also the Arabic Rusiya Al-Yaum, launched in 2007, and the Spanish language channel RT Actualidad, launched in 2009. Since 2010, RT America which focuses on the United States has been based in Washington, D.C.[3]

RT has often been accused of being a propaganda outlet for the Russian government.[4][5][6][7] The network states that RT offers a Russian perspective on global events.[2]



The creation of Russia Today was a part of a larger PR effort by the Russian government intended to improve the image of Russia abroad.[8] RT was conceived by former media minister Mikhail Lesin,[9] and Vladimir Putin's press spokesperson Aleksei Gromov.[10] At the time of RT's founding, RIA Novosti director Svetlana Mironyuk stated: "Unfortunately, at the level of mass consciousness in the West, Russia is associated with three words: communism, snow and poverty," and added "We would like to present a more complete picture of life in our country."[9] It is registered as an autonomous nonprofit organization[11][12] funded by the federal budget of Russia through the Federal Agency on Press and Mass Communications of the Russian Federation.[13][14]

In 2005, RIA Novosti helped establish "ANO TV-Novosti", (Autonomous Non-profit Organization TV-News) - The parent organization of RT TV. ANO TV-Novosti General director (CEO) position was filled by Mr. Sergey Frolov[15] Frolov described: "A main problem in the beginning was that in our country we've never broadcast English-language television. When it began Russia Today had a certain lack of personnel: it seems hard to find qualified journalists, political scientists, economists, analysts, with good English skills in Moscow."[16]

Former President of Russia Dmitry Medvedev visits RT offices with Editor-in-Chief Margarita Simonyan.

RT started broadcasting as "Russia Today" on 10 December 2005, beginning with 300 journalists, including approximately 70 from outside Russia.[8] Russia Today's editor-in-chief position was filled by Margarita Simonyan who recruited foreign journalists as presenters and consultants.[9] She said the channel's intent was to have a "professional format" like the BBC and Euronews that would "reflect Russia's opinion of the world" and present a "more balanced picture" of Russia.[17]

Simonyan was a reportedly well-connected former Kremlin pool reporter, only 25 years of age at the time, working in journalism since she was 18. She told the New York Times that after the fall of the Soviet Union, many new young journalists were hired, thus the youth of most of the staffers.[18] Journalist Danny Schechter, who has been a guest on RT,[19] has stated that having been part of the start-up team for CNN, he saw RT as another "channel of young people who are inexperienced, but very enthusiastic about what they are doing."[20] Shortly after the channel was launched, James Painter wrote that Russia Today and similar stations like France 24 and TeleSUR saw themselves as "counter-hegemonic", offering a differing vision and news content from that of Western media like CNN and the BBC.[21]

Development and expansion[edit]

RT launched several new channels in ensuing years: the Arabic language channel Rusiya Al-Yaum in 2007, the Spanish language channel RT Actualidad in 2009, RT America which focuses on the United States in 2010, and the RT Documentary channel in 2011.[3]

In August 2007, RT was the first television channel ever to report live from the North Pole, with the report lasting 5 minutes, 41 seconds. An RT crew participated in the Arktika 2007 Russian polar expedition, led by Artur Chilingarov on the Akademik Fyodorov icebreaker.[22][23] In December 2007 the Times Square New Year's Eve celebration broadcast RT's televised Moscow and Saint Petersburg celebrations.[23]

RT drew particular world attention for its coverage of the 2008 South Ossetia war.[23][24][25] RT named Georgia as the aggressor[25] against the separatist governments of South Ossetia and Abkhazia, which were protected by Russian troops.[26] RT saw this as the incident which showcased its news abilities to the world.[5] Margarita Simonyan stated, "we were the only ones among the English-language media who were giving the other side of the story - the South Ossetian side of the story."[24]

In 2009, Russia Today rebranded itself to the more neutral "RT".[27] Margarita Simonyan denied it was an attempt to hide its Russian origins, saying the corporate logo was changed to attract more viewers and commenting, "Who is interested in watching news from Russia all day long?"[3]

The early 2010 "Question More" advertising campaign created for RT in Britain by McCann Erickson was highly controversial.[28] One advertisement showed American President Barack Obama "morphing" into Iranian leader Mahmoud Ahmadinejad and asked: "Who poses the greatest nuclear threat?" The ad was banned in American airports. Another shows a Western soldier "merging" into a Taliban fighter and asks: "Is terror only inflicted by terrorists?"[29] One of RT's 2010 billboard advertisements won the British Awards for National Newspaper Advertising "Ad of the Month".[30]

Russia Today is one of several international channels which have challenged the United States media which previously dominated global news coverage.[31] In 2010 Walter Isaacson, Chairman of the U.S. Government's Broadcasting Board of Governors (which runs Voice of America, Radio Free Europe, and Radio Free Asia), called for more money for the programs because, "We can't allow ourselves to be out-communicated by our enemies," mentioning specifically Russia Today, Iran's Press TV and China's China Central Television ("CCTV") in the next sentence. He later explained he actually was referring to "enemies" in Afghanistan, not the nations he mentioned.[32] In 2011, Secretary of State Hillary Clinton stated that the United States was "losing the information war" abroad to foreign channels like Russia Today, Al Jazeera, and China Central Television[33] and that they are supplanting the Voice of America.[34][35]


In early 2012, shortly after his appointment as the United States Ambassador to Russia, Michael McFaul challenged Margarita Simonyan[36] over Twitter in regards to allegations from RT[37] that he sent Alexei Navalny to study at Yale.[36][37] RT discovered McFaul was referring to a comment in an article by political scientist Igor Panarin which RT had specified were the views of the author.[38][39] Ambassador McFaul then accepted an interview by Sophie Shevardnadze on RT on this and other issues and reasserted that the Obama administration wanted a "reset" in relations with Russia.[40]

In 2012, Pew Research found RT to be the most popular news channel on YouTube, with Fox News coming in second.[41]

"World Tomorrow" title card

On April 17, 2012, RT began to broadcast the World Tomorrow, a news interview program hosted by Julian Assange. The first guest was Hezbollah leader Hassan Nasrallah.[42] The interview made global headlines because Nasrallah rarely gives interviews to western media.[43] Commentators described this as a "coup"[44][45] or a "scoop".[46][47] WikiLeaks described the show as "a series of in-depth conversations with key political players, thinkers and revolutionaries from around the world."[48] It says that the show is "independently produced and Assange has control"; WikiLeaks offers a "Broadcasters license, only".[27] Anticipating criticism such as "There's Julian Assange, enemy combatant, traitor, getting into bed with the Kremlin and interviewing terrible radicals from around the world.", Assange said that RT would allow his guests to say things they "could not say on a mainstream TV network."[49] Assange admitted that if Wikileaks had published Russian data, his relationship with RT might not have been so comfortable.[43]

In August 2012, RT suffered a denial of service attack for several days by a group calling itself "Antileaks". It was speculated that the group was protesting Julian Assange and/or Russia's jailing of members of the Pussy Riot group.[50]

On October 23, 2012, RT, along with Al-Jazeera and C-SPAN, broadcast the Free and Equal Elections Foundation third-party debate among four third-party candidates for United States President.[51][52] On November 5, RT broadcast the two candidates voted winners of that debate, Libertarian Party candidate Governor Gary Johnson and the Green Party of the United States candidate Jill Stein from RT's Washington, DC studio.[53]

In November 2012, Israeli Defense Force bombs severely damaged the RT office in Gaza City, wounding four journalists, during Operation Pillar of Defense. The office was right next to that of the Israeli target, Al-Aqsa TV, a Hamas-affiliated television station.[54]

In May 2013, RT announced that former CNN talk show host Larry King would be anchoring a new talk show on RT. King said in an advertisement on RT: "I would rather ask questions to people in positions of power, instead of speaking on their behalf."[55][56] He also is bringing his Hulu show "Larry King Now" to RT. Margarita Simonyan said in a statement, "Whether a president or an activist or a rock star was sitting across from him, Larry King never shied away from asking the tough questions, which makes him a terrific fit for our network".[57] On June 13, 2013 RT previewed Larry King's new Thursday evening show "Politicking" with discussion of Edward Snowden's leaking of the PRISM surveillance program.[58]

President of Russia Vladimir Putin 2013 visit to RT new broadcasting centre and interview with RT correspondents

Vladimir Putin visited the new Russia Today broadcasting centre in June 2013 and stated "When we designed this project back in 2005 we intended introducing another strong player on the international scene, a player that wouldn’t just provide an unbiased coverage of the events in Russia but also try, let me stress, I mean – try to break the Anglo-Saxon monopoly on the global information streams.... We wanted to bring an absolutely independent news channel to the news arena. Certainly the channel is funded by the government, so it cannot help but reflect the Russian government’s official position on the events in our country and in the rest of the world one way or another. But I’d like to underline again that we never intended this channel, RT, as any kind of apologetics for the Russian political line, whether domestic or foreign."[59][60]

In July 12, 2014, during his visit to Argentina, Putin announced that Actualidad RT will broadcast on free-to-air in Argentina, making it the first foreign television channel to do so.[61]


State-owned RIA Novosti news agency, which founded RT in 2005, is one of the largest in Russia. Its Chair is Svetlana Mironyuk who has modernised the agency since her appointment in 2003.[62][63] RIA Novosti has stated it helped establish RT but is "neither a sponsor nor a backer of Russia Today."[3] Mikhail Seslavinsky, in charge of the Federal Agency on Press and Mass Communications of the Russian Federation asserted in 2005 that "Russia Today will come as an independent company".[64]

In 2007, RT offices were established in the same building as RIA Novosti after the Russian Union of Journalists was forced to vacate them.[65] In 2012 Anna Kachkayeva, Dean of Media Communications at Moscow's Higher School of Economics, stated that they "share the same roof" because they are located in the same building, but regarding "funding, editorial policy, management and staff, they are two independent organisations whose daily operations are not interconnected in any way."[12]

In 2008, Simonyan noted that more than 50 young RT journalists had gone on to take positions in large Western media outlets.[23] By 2010 RT had grown to a staff of 2000.[3]

In June 2011, RT responded to the criticisms it is "state-run" by noting the official mission statements and funding of other well-known "state-run" television networks like the British Broadcasting Corporation ("BBC"), France 24, Germany's Deutsche Welle and the United States's Corporation for Public Broadcasting (which contains PBS and NPR).[66] Margarita Simonyan told a reporter that the Kremlin would not dictate content and "Censorship by government in this country is prohibited by the constitution." She explained her job was "to bring the western image of Russia closer to what Russia really is."[4]

In 2012, when foreign media were commenting on RT sponsoring the Julian Assange programme, RIA Novosti asserted that "It is the co-founder of the Autonomous Non-Profit Organisation (ANO) TV Novosti, launched in December 2005 as Russia Today (RT). Under Russian law, as an autonomous non-profit organisation, RT is fully independent of its founders. Its top management body is the Supervisory Council (Board of Directors). RIA Novosti does not have any representatives on the RT Supervisory Council or any other RT management bodies, and hence does not influence the network's editorial policy, or its financial and economic operation, directly or indirectly".[12]

In December 2012 on the eve of RT's seven-year anniversary, RT moved its studios and headquarters offices to a brand new complex in Moscow, a state-of-the-art, eight-storey-high facility encompassing over 28,000 square meters, that houses 6 studios. The move also marked RT's switch of all of its English-language news broadcasting to High Definition format.[67][68][69]

In 2013, a presidential decree issued by Vladimir Putin dissolved RIA Novosti and subsumed it into a new information agency called Rossiya Segodnya, which directly translated means Russia Today.[70] According to a report on the RT website, the new news agency is "in no way related" to the news channel RT despite the similarity to RT's original name.[70] However, on 31 December 2013, RT news channel editor-in-chief Margarita Simonyan was cross-appointed as editor-in-chief of both RT news channel and the new news agency.[71]

RT cooperates with a number of media sources in Russia and abroad, including private media like Izvestia, Kommersant, Trud, Nezavisimaya Gazeta, Vedomosti, Argumenty i Fakty and the non-Russian Association for International Broadcasting, Huffington Post, and News.com.au.[72]


RT cost $30 million to establish in 2005[4] and $30 million for its first year of operation. About half of the network's budget came from the state and the other half from banks and companies friendly to the government.[21] Its budget in dollars was approximately $80 million in 2007, $120 million in 2008, $380 million in 2011 and $300 million in 2012.[73][2][74] Putin has prohibited funding for Russia Today from being reduced as of October 30, 2012.[75]


According to RT, the network's signal is carried by 22 satellites and over 230 operators, which allows some 644 million people to watch the channel in more than 100 countries.[76] They also claim that RT America is available to 85 million people in the United States.[77]

In addition to its English-language broadcast, RT also runs Rusiya Al-Yaum, an Arabic language channel, and Actualidad RT, a Spanish-language channel, as well as a documentary channel, RTDoc. RT has 21 bureaus in 16 countries, including Washington, D.C., New York, London, Paris, Delhi, Cairo, Baghdad, Kiev. It employs over 2,000 media professionals worldwide.[2]

RT consists of its main RT International English language channel, RT America, RT Arabic, Actualidad RT in Spanish, and RT Documentary.

Channel Description Language Launched Website
RT News The flagship news channel of the RT network, it covers international and regional news from a Russian perspective. It also includes commentary and documentary programs. Based in Moscow with a presence in Washington, New York, London, Paris, Delhi, Cairo, Baghdad, Kiev and other cities.[2] English 2005 rt.com
Rusiya Al-Yaum Based in Moscow and broadcast 24/7. Programmes include news, feature programming and documentaries. Arabic 2007 arabic.rt.com
RT Actualidad Based in Moscow with bureaus in Miami, Los Angeles, Havana and Buenos Aires. Covers headline news, politics, sports, and broadcast specials.[78] Spanish 2009 actualidad.rt.com
RT America Covers the Americas from an international and Russian perspective. Based in RT's Washington, D.C. Bureau. It includes programs hosted by American journalists and has a separate schedule from 4pm to 12am Eastern Time Monday thru Friday; otherwise it simulcasts RT News. English 2010 rt.com/usa
RT Documentary 24-hour documentary channel. The bulk of its programming is RT-produced documentaries related to Russia.[79] English, Russian 2011 rtd.rt.com, rtdru.rt.com

The RT website offers a live stream available online to computer or mobile devices. It provides many of its newscasts and featured shows via YouTube. RT is transmitted on 22 satellites, covering much of Europe, Asia, the Americas, Africa and Australasia on a variety of carriers listed at its website.[80] In September 2012 RT signed a contract with the Israeli company RRSat to distribute high definition channels to the United States, Latin America and Asia.[81]

RT cooperates with a number of media sources in Russia and abroad, including private media like Izvestia, Kommersant, Trud, Nezavisimaya Gazeta, Vedomosti, Argumenty i Fakty and the non-Russian Association for International Broadcasting, Huffington Post, and News.com.au.[72] In October 2012 RT's Rusiya Al-Yaum and Russia Today joined the High Definition network Al Yah Satellite Communications ("YahLive').[82]


In 2011 it was the second most-watched foreign news channel in the U.S. after BBC World News,[83] and the number one foreign station in five major U.S. urban areas in 2012.[84] In 2013 RT has become the first TV news channel in history to reach 1 billion views on YouTube. According to the Broadcasters' Audience Research Board between approximately 2.5 million Britons tuned their televisions to RT during the third quarter of 2012, making it the third most-watched rolling news channel in Britain, behind BBC News and Sky News (not including Sky Sports News).[67][85][86] However RT was soon overtaken by Al Jazeera English,[87] and viewing figures had dropped to about 2.1 million by the end of 2013.[88]

Latin America is the second most significant area of influence for internet RT (rt.com). In 2013, RT ascended to the ranks of the 100 most watched websites in seven Latin American countries.[89]


"Breaking the Set" presenter Abby Martin

RT International English language channel and RT America have similar programming with the latter covering more news from the United States. RT Arabic and Actualidad RT in Spanish feature their own news presenters, as well as translated versions of RT's English programming.

Marcin Maczka writes that RT's ample financing has allowed RT to attract experienced journalists and use the latest technology.[73] RT anchors and correspondents tend to concentrate on controversial world issues such as the financial instability and fiscal crises, financial and banking scandals, corporate impact on the global economy, and demonstrations of protesters. News from Russia is of secondary importance and such reports emphasize Russian modernisation and economic achievements, as well as Russian culture and natural landscapes, while downplaying Russia's social problems or corruption.[18][73] RT's current feature programs include (with presenters parenthesised):[90]


RT's current listing of "On Air Talent" includes:[90]

News anchors and presenters: Ameera David, Bill Dod, Marina Dzhashi, Andrew Farmer, Kristine Frazao (Washington, DC), Abby Martin (Breaking the Set, Washington DC), Thabang Motsei, Anissa Naouai, Kevin Owen, Yulia Shapovalova, Rory Suchet, Sean Thomas, Matt Trezza, Margaret Howell (Washington DC), Lucy Kafanov, George Galloway (UK)

Sean Thomas reporting from Antarctica, 2009.

Correspondents: Tesa Arcilla, Denis Bolotsky, Oksana Boyko, Anastasia Churkina, Gayane Chichakyan, Anya Fedorova (Prime Time), Maria Finoshina, Lindsay France, Ramon Galindo (Los Angeles), Irina Galushko, Meghan Lopez,[110][111] Natalia Novikova, Pete Oliver, Darya Pushkova, Egor Piskunov, Marina Portnaya (New York), Paula Slier (Middle East), Laura Smith (London), Priya Sridhar (South Asia), Natalia Shanetskaya, Polly Boiko, Bel Trew

Business presenters: Erin Ade, Katie Pilbeam, Madina Kochenova, Max Keiser, Stacy Herbert

Documentary presenters: Martyn Andrews (entertainment, cookery and travel, formerly of Wayfarer/Moscow Out/Venice of the North), James Brown ('Discovering Russia', formerly news and Close-Up Russia)

Sport presenters: Kate Partridge, Michael Kravchenko, Richard Van Poortvliet,

Notable past presenters: Adam Kokesh (Adam vs. the Man), Neave Barker, Jason de la Peña, Alyona Minkovski (The Alyona Show), Maryam Nemazee, Karen Roberts, Dmitry Glukhovsky, Cenk Uygur, Lauren Lyster (Capital Account), Liz Wahl (Washington, D.C. )


Russian President Vladimir Putin RT interview, 6 September 2012

According to Jesse Zwick, RT persuades "legitimate experts and journalists" to appear as guests by allowing them to speak at length on issues ignored by larger news outlets. It frequently interviews progressive and libertarian academics, intellectuals and writers from organisations like The Nation, Reason magazine, Human Events, Center for American Progress[112] and the Cato Institute[25] who are critical of United States foreign and civil liberties policies.[112] RT also features little known commentators, including anarchists, anti-globalists and left-wing activists.[73] Journalist Danny Schechter holds that a primary reason for RT's success in the United States is that RT is "a force for diversity" which gives voice to people "who rarely get heard in current mainstream US media."[20]

Notable guests have included think tank intellectuals like Jared Bernstein,[25] John Feffer and Lawrence Korb; journalists and writers Jacob Sullum, Pepe Escobar,[112] and Brian Doherty,[113] and heads of state, including Venezuela's Rafael Correa,[113] and Syria's Bashar al-Assad.[114]



In 2008, Heidi Brown wrote in Forbes that "the Kremlin is using charm, good photography and a healthy dose of sex appeal to appeal to a diverse, skeptical audience. The result is entertaining--and ineffably Russian." She added that Russia Today has managed to "get foreigners to at least consider the Russian viewpoint--however eccentric it may be..."[115] In 2012 Tracy Quan wrote that RT is "a far more interesting network than some care to admit."[113] Mark Adomanis, who has appeared on RT, wrote "I generally find RT as a station to be tabloidy, a bit over-hyped, and basically harmless."[46]

The Alyona Show starring Alyona Minkovski ran from 2009 to 2012 until she joined the Huffington Post. Tracy Quan in The Daily Beast described The Alyona Show as "one of RT's most popular vehicles".[116] Jesse Zwick in The New Republic wrote that one journalist told him that Minkovski is "probably the best interviewer on cable news."[112] Benjamin R. Freed wrote in the avant-garde culture magazine SOMA that "The Alyona Show does political talk with razor-sharp wit."[117] David Weigel called the show "an in-house attempt at a newsy cult hit" and noted that "her meatiest segments were about government spying, and the Federal Reserve, and America's undeclared wars".[25] Minkovski has complained about being characterized as if she was "Putin's girl in Washington" or as being "anti-American".[117] After Minkovski argued that Glenn Beck was "not on the side of America. And the fact that my channel is more honest with the American people is something you should be ashamed of." Julia Ioffe in the Columbia Journalism Review asked "Since when does Russia Today defend the policies of any American president? Or the informational needs of the American public, for that matter?"[5]

From April to August 2011 RT ran a half-hour primetime show "Adam vs. the Man"[118][119] hosted by former Iraq War Marine veteran and high profile anti-war activist Adam Kokesh. David Weigel writes that Kokesh defended RT's "propaganda" function, saying "We're putting out the truth that no one else wants to say. I mean, if you want to put it in the worst possible abstract, it's the Russian government, which is a competing protection racket against the other governments of the world, going against the United States and calling them on their bullshit."[25] Accuracy in Media criticized Kokesh's appearing on RT, writing RT uses Americans like Kokesh to make propaganda points.[120]

Reviewing Julian Assange's show World Tomorrow, The Independent noted that Assange, who was under house arrest, was "largely deferential" in asking some questions of Hezbollah leader Hassan Nasrallah, who himself was in hiding. However, he also asked tough questions like why Nasrallah had not supported Arab revolts against Syrian leaders, when he had supported them in Tunisia, Yemen, Egypt, and other countries.[43] Allesandra Stanley in the New York Times wrote that "practically speaking, Mr. Assange is in bed with the Kremlin, but on Tuesday's show he didn't put out" and that he "behaved surprisingly like a standard network interviewer."[42] Douglas Lucas in Salon wrote that the RT deal "may just be a profitable way for him to get a gigantic retweet."[27] Glenn Greenwald, who has been a guest on RT,[121] wrote that RT presenting the Julian Assange show led to "a predictable wave of snide, smug attacks from American media figures".[47] Mark Adomanis rebuts some of the "fevered denunciations" against RT and Julian Assange in an article in Forbes.[46] A Moscow Times writer noted that RT has received "considerable" criticism in general.[23]


Since its foundation in 2005, RT has been widely accused as being a mouthpiece of the Kremlin. In an interview with US government-owned external broadcaster Voice of America, the Russian-Israeli blogger Anton Nosik (ru) said the creation of Russia Today "smacks of Soviet-style propaganda campaigns."[122] Pascal Bonnamour, the head of the European department of Reporters Without Borders, called the newly announced network "another step of the state to control information."[123] In 2009, Luke Harding (then the Moscow based, Russia correspondent of The Guardian) described Russia Today's advertising campaign in the United Kingdom as an "ambitious attempt to create a new post-Soviet global propaganda empire."[28] An article in the Christian Science Monitor wrote that Russia Today reported on the good job Putin was doing in the world and next to nothing on things like the conflict in Chechnya or the murder of government critics.[124]

In 2010, The Independent reported that RT journalists had revealed that coverage of sensitive issues in Russia is allowed, but direct criticism of Vladimir Putin or then President Dmitry Medvedev is not.[20] Masha Karp wrote in Standpoint magazine that contemporary Russian issues "such as the suppression of free speech and peaceful demonstrations, or the economic inefficiency and corrupt judiciary, are either ignored or their significance played down".[125] In 2008 Stephen Heyman wrote in The New York Times that in RT's Russia, "corruption is not quite a scourge but a symptom of a developing economy."[18] Speaking after the launch of RT America, Garry Kasparov said “Russia Today is an extension of the methods and approach of the state-controlled media inside Russia, applied in a bid to influence the American cable audience”.[126]

James Kirchick in The New Republic accused the network of "often virulent anti-Americanism, worshipful portrayal of Russian leaders."[127] Ed Lucas wrote in The Economist (quoted in Al Jazeera English) that the core of RT was "anti-Westernism."[128] Julia Ioffe wrote "Often, it seemed that Russia Today was just a way to stick it to the U.S. from behind the façade of legitimate newsgathering."[5] Shaun Walker wrote in The Independent that RT "has made a name for itself as a strident critic of US policy."[129] Allesandra Stanley in The New York Times wrote that RT is "like the Voice of America, only with more money and a zesty anti-American slant."[42] David Weigel writes that RT goes further than merely creating distrust of the United States government, to saying, in effect: "You can trust the Russians more than you can trust those bastards."[25]

Martyn Andrews reporting from Siberia, 2007.

Russian studies professor Stephen F. Cohen stated in 2012 that RT does a lot of stories that "reflect badly" on the United States and that they are "particularly aggrieved by American sermonizing abroad." Thus RT compares stories about Russia allowing mass protests of the 2011–2012 Russian election protests with those of U.S. authorities nationwide arresting members of the Occupy movement. Cohen states that despite the pro-Kremlin slant, "any intelligent viewer can sort this out. I doubt that many idiots find their way to RT."[112]

John Feffer, codirector of Foreign Policy in Focus says he appears on RT as well as the U.S.-funded Voice of America and Radio Free Asia, commenting "You're going to find blind spots in the coverage for any news organization."[112] American journalist Glenn Greenwald listed the corporate and government owners of prominent western media like NBC, BBC, Voice of America, Wall Street Journal, Fox News, Politico and The Washington Post and asked why it was "an intrinsic violation of journalistic integrity to work for a media outlet owned by the Russian government." He also wrote that the real cause of American media hostility toward RT is that "the reporting it does reflects poorly on the U.S. Government, the ultimate sin in the eyes of our 'adversarial' press corps."[47]

An 2013 article in Der Spiegel noted that RT is the most successful foreign broadcaster in many American cities and that RT "uses a chaotic mixture of conspiracy theories and crude propaganda", referring to a program which linked the Boston Marathon bombings to a US government conspiracy.[6]

RT has been accused of being anti-Israel by Jewish and Israeli sources. The main claims are that its reporting is unbalanced. Israeli foreign minister Avigdor Lieberman made a complaint to Putin at their official meeting in 2012.[130][131][132][133] RT has made Manuel Ochsenreiter, a neo-Nazi, its primary on-air spokesman for the German point of view.[134]

In Russia, former KGB officer Konstantin Preobrazhensky criticized RT as "a part of the Russian industry of misinformation and manipulation".[135] Andrey Illarionov, former advisor to Vladimir Putin, has labeled the channel as "the best Russian propaganda machine targeted at the outside world".[18][73] Media analyst Vasily Gatov wrote in 2014 in The Moscow Times that sharp ethic and reporting skills are not required for RT employees.[136] On the other hand, prominent Russian officials such as Foreign Minister of Russia Sergey Lavrov are strong advocates of RT.[citation needed]

In response to critics, ANO TV-Novosti (RT's parent organization) General director (CEO) Sergey Frolov stated that their "responsibility is not to be someone's lawyer or prosecutor. It is too stupid to hold information, because then you have to repeat it from others. We do our best to respond swiftly and impartially. Present the facts and not speculate or theorize. Actually, the problem is very simple: If we start to filter news or silent something - people will switch to CNN or BBC."[16]

Linas Antanas Linkevičius, Lithuania's Minister of Foreign Affairs, tweeted on March 9, 2014 amid the Crimean crisis, "Russia Today propaganda machine is no less destructive than military marching in Crimea".[137]

United States Secretary of State John Kerry referred to Russia Today as a state-sponsored "propaganda bullhorn" and he continued by saying, "Russia Today network has deployed to promote president Putin's fantasy about what is playing out on the ground. They almost spend full time devoted to this effort, to propagandize, and to distort what is happening or not happening in Ukraine."[138] Russia Today responded that they wanted "an official response from the U.S. Department of State substantiating Mr. Kerry's claims."[139] Richard Stengel from the U.S. Department of State responded.[140] Stengel stated in his response, "RT is a distortion machine, not a news organization," but he supports RT's right to broadcast in the United States.[141]

Choice of guests[edit]

In 2010 journalist and blogger Julia Ioffe described RT as being "provocative just for the sake of being provocative" in its choice of guests and issue topics, featuring a Russian historian who predicted the United States would soon be dissolved, showing speeches by Venezuelan President Hugo Chávez, reporting on homelessness in America, and interviewing the chairman of the New Black Panther Party. She wrote that in attempting to offer "an alternate point of view, it is forced to talk to marginal, offensive, and often irrelevant figures".[5] The Economist magazine noted that RT's programming, while sometimes interesting and unobjectionable, and sometimes "hard-edged", also presents "wild conspiracy theories" that can be regarded as "kooky".[142] A 2010 Southern Poverty Law Center report alleged that RT extensively covered the "birther" and the "New World Order" conspiracy theories and interviewed militia organizer Jim Stachowiak and white nationalist Jared Taylor.[143] An Al Jazeera English article stated that RT has a penchant "for off-beat stories and conspiracy theories."[128]

Margarita Simonyan has said that "we don't give airtime to public figures who you call extremist any more than CNN and other channels give airtime to people who many in Russia consider extremists".[143] She also criticized Western media reports blaming Vladimir Putin for the 1999 apartment bombings in Russia that killed 293 people.[144] She told Nikolaus von Twickel of The Moscow Times that RT started to grow once it became provocative and that controversy was vital to the station. She said that RT's task was not to polish Moscow's reputation.[3]

Responses to RT's news coverage[edit]

Carson Scott, a business presenter who left the network in 2007, suggested that he’d been involved in countless heated debates with his editor and claimed that “You are understandably walking a very fine line of being full and frank and biting the hand that feeds”. However Peter Lavelle (still with the network) countered "No one is telling me what to say," while admitting "Part of our mission is public relations".[18]

During the 2008 South Ossetia War Russia Today correspondent William Dunbar resigned because he was not allowed to report on Russian airstrikes on civilian targets and stated "any issue where there is a Kremlin line, RT is sure to toe it."[145] Human Rights Watch said that the RT claim of 2,000 South Ossetian casualties was exaggerated.[146][147] Shaun Walker, the Moscow correspondent for The Independent claimed that Russia Today had "instructed reporters not to report from Georgian villages within South Ossetia that had been ethnically cleansed." also suggesting that "RT blasted "GENOCIDE" across its screens for most of the war’s duration".[29] Julia Ioffe wrote that an RT journalist whose reporting deviated from "the Kremlin line that Georgians were slaughtering unarmed Ossetians" was reprimanded.[5] According to Variety magazine, sources at RT confirmed that Dunbar had resigned but rejected allegations of bias. One senior RT journalist told Variety: "The Russian coverage I have seen has been much better than much of the Western coverage... When you look at the Western media, there is a lot of genuflection towards the powers that be. Russian news coverage is largely pro-Russia, but that is to be expected."[148]

In June 2011 RT broadcast a programme called "War on RT?", in which it highlighted that Glenn Beck (Fox News), had called it “the Pravda of today” and NPR had warned RT viewers against thinking it was a normal news network. According to Oliver Bullough, RT responded, "not by saying it was unbiased, but by insisting that everyone else, too, was biased. The programme’s host suggested that, in sum, objectivity is a myth and it is better to be honest about that than to hide behind specious claims of presenting the truth."[67]

In September 2012, United Kingdom broadcast regulator Ofcom found that two Libyan dispatches broadcast by Lizzie Phelan on RT in August 2011 were in breach of its code on accuracy and impartiality. One stated that Libyan rebels had little popular support and another criticized Western media as lying about the NATO operations. It held that Broadcasters should note that "when items in their news programmes criticise the policies and actions of individuals, organisations, governments or states, they must not only be presented with due impartiality but also reported with due accuracy."[149] The following November RT was again found in breach of impartiality rules in relation to its coverage of the Syrian conflict. This complaint involved the news bulletin broadcast on 12 July 2012. This featured an interview with the Editor of Pan-African News Wire, Abayomi Azikiwe who was supportive of the Syrian Government position, followed by a report criticizing a boycott of Syrian television and film production by certain Arab countries.[150]

RT team covering protests in Bolotnaya Square in Moscow on December 10, 2011

According to The Independent, RT covered all the protests that started in December 2011 and lead up to the March 2012 Russian presidential election. However, Margarita Simonyan tweeted that protesters should "burn in hell" and RT accused opposition leader Alexei Navalny of having strong and even bigoted Russian nationalist views.[151][152]

After a May 2012 protest broke into violence between police and protesters, Simonyan tweeted "You were warned that all your starry-eyed idealism would end in fanatical carnage."[153] RT blamed the clashes on "a number of radical protesters."[154] Alexei Navalny, who exposed massive corruption and theft in Kremlin-connected companies, frequently has been covered in a negative fashion on RT,[129] including coverage of the search of his home and office during an investigation of the May clashes.[155] Putin chose RT for his first televised interview after the election and stated that new laws against non-governmental organizations, street rally disorders or defamation only had to do with "crime and legal procedure, not politics."[156]

In 2012 Jesse Zwick in The New Republic criticized RT, alleging it held that "civilian casualties in Syria are minimal, foreign intervention would be disastrous, and any humanitarian appeals from Western nations are a thin veil for a NATO-backed move to isolate Iran, China, and Russia." He wrote that RT wants to "make the United States look out of line for lecturing Russia." Zwick also noted that Stephen F. Cohen has criticized western coverage of the Syrian conflict, saying he was suspicious of CNN coverage and that "It seems to be the flip side of RT. It's too black and white, too virtuous and simple. Each side sounds like one hand clapping."[112]

Zwick also wrote that RT provided a "disproportionate amount of time" to covering libertarian Republican Ron Paul during his 2012 presidential campaign.[112] Paul also has been interviewed on RT.[157] Writing after her onscreen resignation, Liz Wahl suggested the reason for this “wasn’t his message of freedom and liberty but his non-interventionist stance and consistent criticism of U.S. foreign policy. His message fit RT’s narrative—that the United States is a huge bully.”[158] In a June show of "Adam vs. the Man", Kokesh endorsed support and fundraising for Paul, leading to a complaint to the Federal Election Commission charging a political contribution had been made by a foreign corporation. Kokesh denied his cancellation in August was related to the complaint, but claimed it did involve Paul's aide Jesse Benton.[119]

An August 2013 news story concerning unverified reports of the killing of 450 Kurdish civilians near the Turkey-Syria border again breached the UK broadcast regulator Ofcom rules. This complaint centred on mobile phone footage of three men being apparently being burnt alive.[159] That December, Ofcom again found RT in breach of its standards in relation to the impartiality of a documentary entitled "Syrian Diary" broadcast the previous March.[160]

On March 4, 2014, RT's 'Breaking The Set' host Abby Martin, speaking directly to her viewing audience in her show's closing statement, said that even though she works for RT, she is against Russia's intervention in Ukraine. She said that "what Russia did is wrong", as she is against intervention by any nation into other countries' affairs.[161] Later Martin asserted that RT still supports her despite her differences of opinion with the Russian government.[162] RTs press office suggested that Martin would be sent to Crimea and responded to accusations of Propaganda, stating "The charges of propaganda tend to pop up every time a news outlet, particularly RT, dares to show the side of events that does not fit the mainstream narrative, regardless of the realities on the ground. This happened in Georgia, this is happening in Ukraine".[163] Glenn Greenwald claimed that American media elites love to mock Russian media, especially RT, as being a source of shameless pro-Putin propaganda, where free expression is strictly barred. Agreeing the "network has a strong pro-Russian bias", he suggested that Martin's action "remarkably demonstrated what "journalistic independence" means".[164]

On March 5, 2014, RT anchor Liz Wahl, of the network's Washington, DC, bureau, resigned on air, blaming RT for propaganda. She explained later "that she felt challenged being the daughter of a U.S. military veteran and being the partner of a physician who works at a U.S. military base, and that is why, personally, she cannot be part of a network funded by the Russian government that whitewashes the actions of Putin". Wahl claimed that what 'broke' her was that RT censored a question from her interview with Ron Paul about "Russia's intervention in Ukraine". Ron Paul later asserted that he was not censored in any way and that his message was delivered in full and to his satisfaction.[165] James Kirchick quickly published the exclusive story, explaining that he’d periodically been in contact with Wahl over the previous six months.[166] In response, RT released a statement: "When a journalist disagrees with the editorial position of his or her organization, the usual course of action is to address those grievances with the editor, and, if they cannot be resolved, to quit like a professional. But when someone makes a big public show of a personal decision, it is nothing more than a self-promotional stunt. We wish Liz the best of luck on her chosen path".[167] They later report claimed links between Kirchick and "neoconservative think-tank Foreign Policy Initiative", suggesting the event was part of "an ongoing Cold War revival campaign"[168]

In a later article in Politico magazine Wahl stated “For about two and a half years. I’d looked the other way as the network smeared America for the sake of making the Kremlin look better by comparison, while it sugarcoated atrocities by one brutal dictator after another.”[158]

RT America broadcast with former anchor Liz Wahl

When asked about a clip of her interviewing a guest on RT by CNN Reliable Sources host Brian Stelter, Liz Wahl responded,

"They get these extreme voices on that have this kind of hostile toward the West viewpoints towards the world, very extremist. These are the people that they have on. And when I was on the anchor desk, they would instruct you to egg on these guests and try to get them, you know, rallied up, to really fire off their anti-American talking points. Listen, I'm all about exposing government corruption. I'm all about being critical of the government. But this is different. This is promoting the foreign policy of somebody that has just invaded a country, has invaded the country and is then lying about it, is using the media as a tool to fulfill his foreign policy interests. And RT is part of Putin's propaganda network and it's very, very troubling in the wake of what is going on in Ukraine today."[169]

New York Times op-ed columnist, Nicholas Kristof commented on Piers Morgan Live about Wahl's and Martin's initial actions, "admire their outspokenness but, you know, at the end of the day, RT is a Russian propaganda arm, and I don't think its going to matter very much to the geopolitical consequences here."[170]

Former RT Moscow anchor Stacy Bivens, and other former RT journalists speaking under anonymity according to BuzzFeed, claimed they regretted working for the network Russia Today, citing dislike of its use of propaganda. Bivens, for example, was explicitly asked to go to Germany and procure a story proving that "Germany is a failed state". When she rejected, other reporters were sent.[171]

Steve Bloomfield, the foreign editor of Monocle wrote that RT’s “coverage of Ukraine could not have been kinder to Moscow if Vladimir Putin had chosen the running order himself. While Putin kept up the pretence that there were no Russian troops in Crimea, so too did RT. The storming of government buildings across eastern Ukraine has been portrayed as the understandable actions of peace-loving protesters who fear "chaos" in Kiev”.[172]

In March 2014 a group of Ukraininan journalists started a website StopFake.org dedicated to debunking propaganda and false news published by Russian media, including RT, for example using footage from past military conflicts in Georgia, South Ossetia or Syria and presenting them as current footage from Ukraine.[173][174][175]

After the shooting down of Malaysia Airlines Flight 17, RT rushed to blame others except for Russian involvement.[176] Sara Firth resigned as an RT correspondent over the coverage of the downed flight MH17. Shortly before resigning, she wrote, "RT style guide Rule 1: It is ALWAYS * Ukraine’s fault (* add name as applicable)." She later noted that there is "bias" against Russia and stated "I have always said it’s better to have RT than to not have that perspective, but actually with a story like this and the way they misreport it, it’s quite dangerous, I don’t want to be [a] party to it."[7]

Professional awards[edit]

  • September 2006 – The 10th "Golden Tambourine" International Festival for Television programs and films[177] awarded RT's documentary People of the Bering Strait in the Ethnography and Travel category
  • June 2007 – The 11th "Save and Preserve" International Environmental Television Festival[178] awarded its Grand Prix to RT's Meeting with Nature series.
  • September 2007 – Eurasian Academy of Television and Radio[179] awarded RT with the Prize for Professional Skillfulness
  • November 2007 – RT's report on the anniversary of the Chernobyl catastrophe received a special prize from the international 2007 AIB Media Excellence Awards[180]
  • April 2008 – RT's daily studio show Entertainment Today hosted by Martyn Andrews and Anya Fedorova receives a special diploma from the board of the Russian Entertainment Awards[181]
  • September 2008 – Russia's most prestigious broadcasting award TEFI to Kevin Owen in Best News Anchor category[182]
  • November 2008 – Special Jury Award in the Best Creative Feature category for a Russian Glamour feature story at Media Excellence Awards in London[2]
  • January 2009 – Silver World Medal from the New York Festivals, for Best News Documentary "A city of desolate mothers"[183]
  • August 2010 – First nomination for an International Emmy Award in News category for its coverage of president Barack Obama's trip to Russia.[184]
  • November 2011 – Martyn Andrews and the weekly "Moscow Out" arts and entertainment show awarded the "ShereMedia Award" for Best Lifestyle Program[185]
  • August 2012 – Second nomination for an International Emmy Award for its coverage of the international Occupy Wall Street movement.[186]

See also[edit]


1.^ Stephen Heyman, estimated that more than $100 million had been spent on the station as of May, 2008.[18]


  1. ^ Stations for Network - RT, Rabbitears.info, accessed July 2013.
  2. ^ a b c d e RT "About us" (formerly corporate profile) page at Rt.com, accessed September 20, 2012.
  3. ^ a b c d e f Nikolaus von Twickel, Russia Today courts viewers with controversy, The Moscow Times, March 23, 2010.
  4. ^ a b c Beth Knobel "Russian News, English Accent: New Kremlin Show Spins Russia Westward", CBS News, 12 December 2005
  5. ^ a b c d e f Julia Ioffe,What Is Russia Today?, Columbia Journalism Review, September/October 2010.
  6. ^ a b "Putin Fights War of Images and Propaganda with Russia Today Channel". Spiegel Online. 2013-08-13. Retrieved 2013-08-14. 
  7. ^ a b "Russia Today reporter resigns in protest at MH17 coverage". The Guardian. 18 July 2014. Retrieved 18 July 2014. 
  8. ^ a b Julian Evans, Spinning Russia, Foreign Policy, December 1, 2005.
  9. ^ a b c Andrew Osborn, Russia's 'CNN' wants to tell it like it is, The Age, August 16, 2005.
  10. ^ "Russia: New International Channel Ready To Begin Broadcasting". Radio Free Europe/Radio Liberty. 2005-12-09. 
  11. ^ RT Contact page, RT.com, accessed May 6, 2013.
  12. ^ a b c RIA Novosti Does Not Control RT Television – Russian Media Experts, RIA Novosti, February 6, 2012.
  13. ^ Russia Today TV to make unique contribution to global information - German expert, rianovosti.com, July 6, 2005.
  14. ^ English translation of Russian article, infox.ru, Jan 23, 2009.
  15. ^ English translation of Russian article, Federal Agency for Press and Mass Communications, Aug 29, 2007.
  16. ^ a b English translation of Russian Interview, broadcasting.ru, Dec 15, 2006.
  17. ^ RIA Novosti launches a TV channel, Russia Today, RIA Novosti, June 7, 2005.
  18. ^ a b c d e f Stephen Heyman, A Voice of Mother Russia, in English, The New York Times, 18 May 2008.
  19. ^ Danny Schechter interview on RT website.
  20. ^ a b c Shaun Walker, Russia Today, Tomorrow the World, The Independent, 20 September 2010.
  21. ^ a b James Painter, The boom in counter-hegemonic news channels: a case study of TeleSUR, (undated, circa 2006), Reuters Institute for the Study of Journalism at Oxford University.
  22. ^ Russia Landmark Events of 2007, RT.com page.
  23. ^ a b c d e Zagorodnov, Artem (September 25, 2008). "Today's woman who needs to be heard". The Moscow Times. 
  24. ^ a b Rowland, Kara (October 27, 2008). "Russia Today: Youth served". The Washington Times. 
  25. ^ a b c d e f g David Weigel, Pravda Will Set You Free; Russia's answer to Fox News and MSNBC., Slate, June 27, 2011.
  26. ^ Charles King, Clarity in the Caucasus?, Foreign Affairs, October 11, 2009.
  27. ^ a b c Douglas Lucas, Julian Assange prepares his next move, Salon, February 23, 2012.
  28. ^ a b Luke Harding (2009-12-18). "Russia Today launches first UK ad blitz". The Guardian (London). 
  29. ^ a b Ian Burrell, From Russia with news, The Independent, January 15, 2010.
  30. ^ RT's Advertising Declared Ad of the Month in UK, RT.com website, March 5, 2010.
  31. ^ Lawrence Pintak, America's media bubble, Boston Globe, November 19, 2006. (Highbeam)
  32. ^ Josh Rogin, New BBG chief wants more money to combat "enemies" such as China and Russia, Foreign Policy, October 5, 2010.
  33. ^ Kirit Radia, Sec. of State Hillary Clinton: Al Jazeera is ‘Real News', U.S. Losing ;Information War', ABC, Mar 2, 2011.
  34. ^ Andy McSmith, Village People, The Independent, March 5, 2011 at Questia.com.
  35. ^ Ishaan Tharoor, Clinton Applauds Al Jazeera, Rolls Eyes at U.S. Media, Time, March 3, 2011.
  36. ^ a b Hirst, Tomas (01/03/2012). "Putin's Perverse Fear of Soft Power". Huffington Post. 
  37. ^ a b Toohey, Nathan (2012-02-08). "RT and McFaul argue over Navalny's US education". The Moscow Times. 
  38. ^ McFaul and the Moscow opposition rallies, RT.com, February 7, 2012.
  39. ^ New US Ambassador to Russia starts with lies, Pravda, February 2, 2012.
  40. ^ * US ambassador says seeks reset, not revolution in Russia, RT.com website, 25 January 2012.
  41. ^ Jennifer Martinez, Pew: Russia Today, The Hill, July 16, 2012; quote: "Russia Today, a news network backed by the Russian government, was the top source for the most viewed news videos on the online video platform. Video clips produced by the young news network accounted for 22 of the nearly 260 news videos tracked in the study."
  42. ^ a b c Alessandra Stanley, The Prisoner as Talk Show Host; Julian Assange Starts Talk Show on Russian TV, The New York Times, April 17, 2012.
  43. ^ a b c Jerome Taylor, Hello, Good Evening and Welcome to My Country House Prison: Assange Makes His Talk Show Debut, The Independent, April 18, 2012.
  44. ^ Raphael Satter, Assange interviews Hezbollah leader in TV premiere, Associated Press via Denver Post, April 17, 2012.
  45. ^ Assange chats with terrorist, Agence France-Presse, April 18, 2012.
  46. ^ a b c Mark Adomanis, Julian Assange's Debut on Russia Today - The Serious People Say it Was Really Bad!, Forbes, April 18, 2012.
  47. ^ a b c Glenn Greenwald, Attacks on RT and Assange reveal much about the critics, Salon, April 18, 2012.
  48. ^ "New Assange TV Series". wikileaks.org. 23 January 2012. Retrieved 12 February 2012. 
  49. ^ Raphael Satter, Assange interviews Hezbollah leader in TV premiere, Associated Press via Denver Post, April 17, 2012.
  50. ^ David Meyer, Russia Today hit by DDoS as anti-Wikileaks group claims responsibility, ZDNet, August 17, 2012.
  51. ^ Michael Calderone, Third-Party Debate To Be Broadcast By Al Jazeera English, RT America, But Not Major Cable News Networks, Huffington Post, Posted: 10/19/2012, Updated: 10/23/2012, accessed November 4, 2012
  52. ^ "Presidential Hopefuls Meet in Third Party Debate". PBS NewsHour. October 25, 2012. Retrieved October 26, 2012. 
  53. ^ * RT to host final US presidential third-party debate, Published: 27 October 2012; Edited: 03 November, 2012; note that the debate was postponed from October 30th because of Hurricane Sandy.
  54. ^ Russian TV office damaged in Gaza strike, Agence France-Presse, November 18, 2012.
  55. ^ Dylan Byers, Larry King joins Russian channel RT, Politico, May 29, 2013.
  56. ^ RT America to broadcast Larry King's new political show, RT Press release, May 29, 2013.
  57. ^ Kenneth Rapoza, Larry King Comes Out Of Retirement, Joins Russian TV, Forbes, June 6, 2013.
  58. ^ Politicking: Larry King talks NSA scandal fallout, RT.com, June 13, 2013.
  59. ^ Visit to Russia Today television channel, Kremlin.ru website, June 11, 2013
  60. ^ Max Fisher, In case you weren’t clear on Russia Today’s relationship to Moscow, Putin clears it up, Washington Post, June 13, 2013.
  61. ^ "Putin: RT en español emitirá su señal en abierto en Argentina 24 al día" (in Spanish). Actualidad RT. 12 July 2014. Retrieved 12 July 2014. 
  62. ^ * Russia: Another Media-Management Change", IPR Strategic Business Information Database, February 4, 2003. Accessed March 29, 2010.
  63. ^ Peter Finn, Russia Pumps Tens of Millions Into Burnishing Image AbroadThe Washington Post, March 6, 2008.
  64. ^ Russia Today TV to make unique contribution to global information - German expert, Ria Novosti, June 7, 2005.
  65. ^ New Concerns on Russia Media Freedom, Associated Press, via Highbeam, May 19, 2007.
  66. ^ "Is RT state-run?". RT.com. June 16, 2011. 
  67. ^ a b c Oliver Bullough "Inside Russia Today: counterweight to the mainstream media, or Putin's mouthpiece?", New Statesman, May 10, 2013.
  68. ^ Rt Begins Broadcasting in Hd Worldwide from New, State of the Art Studio, RT website, December 17, 2012.
  69. ^ About us/ History, RT website, accessed July 6, 2013.
  70. ^ a b "Putin orders overhaul of top state news agency". RT. 9 December 2013. Retrieved 10 December 2013. 
  71. ^ "RT editor Simonyan to head Kremlin-backed news agency". BBC News. 31 December 2013. Retrieved 31 December 2013. 
  72. ^ a b See RT "About" page and RT "Partners" page.
  73. ^ a b c d e Marcin Maczka, The Propaganda Machine, New Eastern Europe website, July 9, 2012, originally published in New Eastern Europe: New Europe, Old Problems No. 3 (IV), 2012.
  74. ^ Lenizadt estimates the 2012 Russian Federal Budget at 11 billion rubles to RT's parent company ANO TV-Novosti. Darya Fazletdinova, Anatomy of Non-Resistance, Lenizdat, July 2, 2012, accessed September 28, 2012, Translation from the Russian
  75. ^ http://en.gazeta.ru/news/2012/10/29/a_4828917.shtml
  76. ^ Distribution, RT, accessed February 19, 2014.
  77. ^ Fred Weir, Russia gives WikiLeaks' Julian Assange a TV platform, The Christian Science Monitor, January 25, 2012.
  78. ^ Actualidad QUIÉNES SOMOS (Spanish) RT
  79. ^ RT? – your guide to the depths of Russia — RT. Rt.com. Retrieved on 2011-12-07.
  80. ^ RT "Where to watch" page. See a listing of satellites at RT.com satellite list, LyngSat Address, accessed 24 September 2012.
  81. ^ RRsat Signs Contract With Russia Today For Global Distribution Of RT HD Channels, RRSat Global Communications Network Ltd press release, September 7, 2012.
  82. ^ Russia Today and Rusiya Al-yaum join Yahlive's high definition bouquet, Al Yah Satellite Communications, AMEinfo.com.
  83. ^ Foreign News Channels Drawing U.S. Viewers – IPS. Ipsnews.net. Retrieved on 2011-12-07.
  84. ^ 'Russia Today' Doubles its U.S. Audience, Russia Briefing News, June 7, 2012.
  85. ^ BARB Q3 2012 viewing figures "BARB Quarterly Reach Report- Quarter 3 2012", BARB, retrieved June 6, 2014
  86. ^ Laughlin, Andrew, Jan 14, 2013 "RT Russian news channel goes HD on Sky", Digital Spy , retrieved December 13, 2013.
  87. ^ BARB Q4 2012 viewing figures "BARB Quarterly Reach Report- Quarter 4 2012", BARB, retrieved June 6, 2014
  88. ^ BARB Q4 2013 viewing figures "BARB Quarterly Reach Report- Quarter 4 2013", BARB, retrieved April 9, 2014
  89. ^ [1] Sagarra Ángel, Josep María de; Soler Herreros, Chimo "El español en la Federación de Rusia: factor determinante en las relaciones con los países hispanohablantes". En: Iberoamérica, trimestral desde Moscú, n. 2 (2014)
  90. ^ a b RT On Air Talent page, accessed September 26, 2012.
  91. ^ Breaking the set page at RT.com.
  92. ^ On the Money page at RT.com.
  93. ^ SophieCo page at RT.com.
  94. ^ Keiser Report page at Rt.com.
  95. ^ Larry King Now page at RT.com.
  96. ^ Politicking page at RT.com.
  97. ^ Prime Time Russia News page at RT.com.
  98. ^ Spotlight page at RT.com.
  99. ^ Technology Update page at RT.com.
  100. ^ The Big Picture page at RT.com.
  101. ^ The Truthseeker page at RT.com.
  102. ^ Why You Should Care page at RT.com.
  103. ^ http://rt.com/shows/worlds-apart-oksana-boyko/ Worlds Apart with Oksana Boyko page at RT.com
  104. ^ http://rt.com/shows/venture-capital/ "Venture Capital" page at RT.com
  105. ^ http://rt.com/shows/boom-bust/ Boom Bust page at RT.com
  106. ^ http://rt.com/shows/sputnik/ Sputnik page at RT.com
  107. ^ http://rt.com/shows/going-underground/ Going Underground page at RT.com
  108. ^ http://rt.com/shows/redacted-tonight-summery/ Redacted Tonight page at RT.com
  109. ^ http://www.theresident.net/category/the-resident-on-rt-2/
  110. ^ Megan Lopez report, Rt.com, September 11, 2012.
  111. ^ Thabang Motsei page at Rt.com.
  112. ^ a b c d e f g h Jesse Zwick, Why are liberals lending credibility to a zany Russian TV station?, The New Republic, March 14, 2012.
  113. ^ a b c Tracy Quan (2012-07-03). "I Love the Julian Assange Show!". The Daily Beast. Retrieved 2012-08-20. 
  114. ^ Syria's Assad denies civil war, blames the West, Los Angeles Times, November 9, 2012.
  115. ^ Heidi Brown, Springtime (For Putin) In Russia, Forbes, February 27, 2008.
  116. ^ Tracy Quan (2012-07-03). "I Love the Julian Assange Show!". The Daily Beast. Retrieved 2012-11-01. 
  117. ^ a b Freed, Benjamin R. "Alyona Minkovski: She's Got It!". SOMA Magazine 25 (4). Retrieved 2011-12-15. 
  118. ^ * RT America Launches New Show, Hosted by Former US Marine, Adam Kokesh, press release on Adam vs The Man web site, April 4, 2011.
  119. ^ a b "Ron Paul booster's show cancelled after FEC complaint". Politico. August 25, 2011. 
  120. ^ "KGB TV to Air Show Hosted by Anti-war Marine Vet". Accuracy in Media. 2011-04-05. 
  121. ^ Glenn Greenwald interview on RT website.
  122. ^ "New Global TV Venture to Promote Russia". VOANews. 2005-07-06. 
  123. ^ Reporters Without Borders Don't Fancy Russia Today Kommersant 21 October 2005
  124. ^ http://www.csmonitor.com/2007/0308/p07s02-woeu.html
  125. ^ Masha Karp "Counterpoints: KGB TV", Standpoint, March 2010
  126. ^ Kramer, Andrew E (22 August 2010). "Russian Cable Station Plays to U.S.". The New York Times. 
  127. ^ Kirchick, James (18 February 2009). "Pravda on the Potomac (page 2)". The New Republic. 
  128. ^ a b Sousa, Ann De (26 Jan 2012). "News channel or propaganda tool?". Al-Jazeera. 
  129. ^ a b Walker, Shaun (January 26, 2012). "Assange takes chat-show job with state-funded Russian TV". The Independent. 
  130. ^ Barak Ravid (July 31, 2012). "Lieberman complained to Putin over Russian TV's 'anti-Israel' reporting". Haaretz. Retrieved 8 October 2013. 
  131. ^ Rachel Hirshfeld (February 4, 2013). "Russia Today Accuses Israel of Using 'Hitler Methods'". Retrieved 8 October 2013. 
  132. ^ "Bizarre: Russia Today Host Abby Martin Lashes Out at The Algemeiner". November 25, 2012. Retrieved 8 October 2013. 
  133. ^ Lakkana Nanayakkara (November 22, 2012). "Russia Today Continues its Anti-Israel Propaganda, Going Even Further Than Arab TV". The Algemeiner. Retrieved 8 October 2013. 
  134. ^ interpretermag 21 March 2014
  135. ^ R.C. Campausen, KGB TV to Air Show Hosted by Anti-war Marine Vet, Accuracy in Media, January 10, 2011, Accessed 05-04-11.
  136. ^ Gatov, Vasily (July 1, 2014). "Russian Journalism is Crippled by Its Cynicism". The Moscow Times. p. 10. 
  137. ^ https://twitter.com/LinkeviciusL/status/442607548303425536
  138. ^ "Secretary Kerry on Ukraine" (Press release). CSPAN. April 24, 2014. 
  139. ^ Logiurato, Brett (April 26, 2014), RT Is Very Upset With John Kerry For Blasting Them As Putin's 'Propaganda Bullhorn', Business Insider 
  140. ^ Logiurato (April 29, 2014), Russia's Propaganda Channel Just Got A Journalism Lesson From The US State Department, Business Insider 
  141. ^ Stengel, Richard (April 29, 2014), Russia Today’s Disinformation Campaign, U.S. Department of State 
  142. ^ Airwaves wobbly, The Economist, July 6, 2010
  143. ^ a b Sonia Scherr Russian TV Channel Pushes 'Patriot' Conspiracy Theories, Intelligence Report, #139, Fall 2010, Southern Poverty Law Center
  144. ^ Robert Mackey, Assange TV, Presented by the Kremlin, The New York Times, April 13, 2012.
  145. ^ William Dunbar, William Dunbar: They forced me out for telling the truth about Georgia, The Independent, September 20, 2010.
  146. ^ Death toll in South Ossetia reaches 2,000 Russia Today 10 August 2008
  147. ^ Tom Parfitt Russia exaggerating South Ossetian death toll, says human rights group The Guardian 13 August 2008
  148. ^ Nick Holdsworth, Russia claims media bias; Foreign minister blasts coverage of conflict, Variety, August 12, 2008.
  149. ^ Ofcom Broadcast Bulletin - Libyan dispatches, 10 September 2012, pp 19-35
  150. ^ Ofcom Broadcast Bulletin - Syrian news coverage, 5 November 2012, pp 15-27
  151. ^ Walker, Shaun (14 December 2011). "Why the Russian revolution is being televised at last". 
  152. ^ Frozen fury, Gulf Daily News, February 05, 2012; note "Frozen fury" also was RT's name for a story about a February 2012 protest.
  153. ^ Barry and Schwirtz, Ellen and Michael (May 6, 2012). "Arrests and Violence at Overflowing Rally in Moscow". NYT. 
  154. ^ Putin reloaded or Putin reformed?, RT.com, 07 May, 2012; edited: 07 May, 2012.
  155. ^ "Homes of Russian opposition figures searched ahead of rally". RT.com. 11 June 2012. Retrieved 14 June 2012.
  156. ^ Fred Weir, For first interview of new term, Putin puts priority on foreign audience, The Christian Science Monitor, September 7, 2012.
  157. ^ Ron Paul interview on RT, May 5, 2011.
  158. ^ a b Liz Wahl, I Was Putin’s Pawn, Politico magazine, March 21, 2014.
  159. ^ Ofcom Broadcast Bulletin - Graphic footage, 4 November 2013, pp 14-17
  160. ^ Ofcom Broadcast Bulletin - Syrian Diary, 16 December 2013, pp 6-25
  161. ^ http://edition.cnn.com/2014/03/04/world/europe/russia-news-anchor-ukraine/
  162. ^ http://rt.com/shows/breaking-set-summary/ukraine-conflict-perspectives-usa-885/
  163. ^ Graves, Lucia (March 4, 2014) RT Defends Host Abby Martin, Responds to Accusations of Pro-Putin Propaganda, National Journal retrieved April 11, 2014
  164. ^ Greenwald, Glenn (March 4, 2014) RT Host Abby Martin Condemns Russian Incursion Into Crimea – On RT The Intercept retrieved march 21, 2014
  165. ^ http://www.ronpaulchannel.com/video/russia-coverage-rt-liz-wahl-media-bias/
  166. ^ James Kirchick Exclusive: RT Anchor Liz Wahl Explains Why She Quit The Daily Beast ,05 Mar 2014
  167. ^ http://rt.com/usa/rt-reacts-liz-wahl-042/
  168. ^ New report reveals how ‘American neocons’ stage attacks against alternative media RT, 21 March 2014
  169. ^ Brian Stelter (March 24, 2014). "Putin TV in Chaos". CNN. 
  170. ^ Piers Morgan (March 5, 2014). New Cold War?. CNN. 
  171. ^ Gray, Rosie (March 13, 2014). "How the Truth is Made at Russia Today". BuzzFeed. 
  172. ^ Bloomfield, Steve (April 24, 2014). "Ofcom should be looking again at Putin's TV news channel". The Gaurdian. 
  173. ^ "Struggle against fake information about events in Ukraine". StopFake.org. 
  174. ^ "Fake news can ruin lives, says Stopfake.org founder". DW. 2014. 
  175. ^ "Ukraine hits back at Russian TV onslaught". BBC. 2014. 
  176. ^ Szoldra (July 19, 2014), Here's The Ridiculous Way Russia's Propaganda Channel Is Covering The Downed Malaysia Airliner, Allure Media 
  177. ^ "Golden Tambourine" International Festival for Television programs and films Zolotoy Buben
  178. ^ News of the Okrug 11th "Save and Preserve" International Environmental Television Festival, 9 June 2007
  179. ^ Eurasian Academy of Television and Radio, Евразийская Академия Телевидения и Радио
  180. ^ AIB Media Excellence Awards 2007 Association for International Broadcasting, 8 October 2007
  181. ^ Russia Today Wins Russian Entertainment Awards, Russian Entertainment Awards Youtube page, April 2008
  182. ^ А ТЭФИ здесь тихие
  183. ^ 2009 Television Programming and Promotion Awards
  184. ^ "2010 International Emmy® Awards News & Current Affairs Nominees Announced". International Emmy Awards. 11 August 2010. Retrieved 5 November 2012. 
  185. ^ Шереметьево "поймал" акул пера за публикации
  186. ^ Announcement of 2012 International Emmys, International Emmy Award website.

External links[edit]