The Russell Brand Show prank telephone calls row

From Wikipedia, the free encyclopedia
  (Redirected from Russell Brand prank calls row)
Jump to: navigation, search
Russell Brand Arthur Premier.jpg JonathanRoss.jpg Andrew sachs.jpg
Russell Brand Jonathan Ross Andrew Sachs

The Russell Brand Show hoax (aka "prank") telephone calls row, sometimes referred to as "Sachsgate", followed a series of voice messages left by comedian Russell Brand and TV presenter Jonathan Ross on the answering machine of actor Andrew Sachs. It followed a BBC Radio 2 decision to allow an episode of The Russell Brand Show, recorded earlier in the week due to Brand's other work commitments, to be broadcast on Saturday 18 October 2008. On the episode, Brand and Ross called Sachs as a guest to interview on-air; when Sachs failed to answer the telephone, they are heard leaving a series of lewd messages on his answering machine, including comments about Brand's relationship with Sachs's granddaughter, Georgina Baillie—at the time a performer with the group Satanic Sluts.

After little attention, an article in The Mail on Sunday on 26 October 2008 about the show led to a record number of complaints and criticism of Brand, Ross and the editorial decisions of the BBC. The two presenters were criticised by a number of members of Parliament, including Prime Minister Gordon Brown. Following the complaints, Ross was suspended from the BBC while both the BBC and Ofcom launched investigations. Both Brand and Lesley Douglas, Controller of Radio 2, resigned from the BBC. Ross was suspended without pay for 12 weeks on 30 October. The BBC was fined £150,000 by Ofcom.[1]

Background[edit]

From April 2006 through to October 2008, Russell Brand presented the weekly BBC radio show The Russell Brand Show. In almost every show Brand was joined by his co-host Matt Morgan who would often steer him in certain directions regarding what to talk about. Brand sometimes called in a variety of his celebrity friends as well, including Noel Gallagher, Alan Carr and Jonathan Ross, to talk on the show each week.

On 11 October 2008, David Baddiel co-hosted Brand's radio show. Baddiel recalled having met Georgina Baillie at Brand's home and being told that her grandfather was actor Andrew Sachs. According to Baddiel, Baillie said "Don't tell him I was here!"[2]

Hoax calls[edit]

On Thursday 16 October 2008, Sachs, who famously portrayed Manuel in the television comedy Fawlty Towers, was scheduled to be a phone-in guest on Brand's evening radio show. The show was to be pre-recorded due to Brand's work commitments.[3]

After being unable to reach Sachs on his home telephone, Brand and his co-host of the week, fellow Radio 2 DJ Jonathan Ross, left Sachs four voice messages. In the first message, Brand joked about Fawlty Towers and the fact that both he and Sachs had appeared in The Bill, but was interrupted by Ross shouting out "he fucked your granddaughter". The rest of the message and the following three messages were all characterised by Brand and Ross attempting to apologise for Ross' outburst, but each quickly descended into farce, with, for example, Brand singing to Sachs: "It was consensual and she wasn't menstrual" and Ross asking to marry him.[3] Brand later said that listening to those calls is like hearing 'two idiots dancing towards a canyon.'[4]

Complaints[edit]

On 25 October, Brand presented his last edition of his radio show with co-host Simon Amstell, which they performed live. Shortly before going on air, Brand was informed that The Mail on Sunday would be running a story about the phone calls. During the show, Brand apologised to Sachs, but also devoted much of the show to deriding the Daily Mail for its alleged support of Nazism in the run up to World War II. Even in his apology to Sachs, Brand stated "what's worse – leaving a swearword on Andrew Sachs' answerphone or tacitly supporting Adolf Hitler when he took charge of the Third Reich?"[5] When Brand mentioned Hitler, The Mail on Sunday's editor-in-chief, Paul Dacre, reportedly went "barmy".[6]

The incident escalated into a media and political storm that, in much of the British media, eclipsed news of the global financial crisis, the US Presidential election, and fighting in the Democratic Republic of the Congo.[7]

Sachs later stated he had not given permission for the messages to be broadcast.[8] The BBC originally stated that they were "not aware of any complaint by Mr Sachs", but later confirmed a complaint had been received, and apologised.[3] Brand issued an apology for making the calls[9] but stated it was "funny" during his last radio show, before the Mail had printed the story.[3] Ofcom, the telecommunications regulator, announced its own investigation.[10] On 28 October 2008, the BBC said that it had received 4,700 complaints,[11] after the calls became international news.[12][13] Later the same day, this number had passed 10,000.[14] The same afternoon, Prime Minister Gordon Brown commented, calling the incident "clearly inappropriate and unacceptable".[15] The following day the number of complaints was said to have topped 18,000.[14]

This incident resulted in the second-highest number of complaints to the BBC in recent years, second only to its airing of Jerry Springer: The Opera.[13][16][17]

In reaction to the telephone calls, Baillie said that her relationship with Brand had been brief and she now felt betrayed that he had revealed it to her grandfather. Baillie called for both Brand and Ross to be "sacked" by the BBC and stated that she and her family would be considering whether to make a formal complaint to the police.[8][18] Andrew Sachs has since stated that he had no intention of making a complaint to the police or taking the matter further.[19]

Aftermath[edit]

Actions taken by Ross, Brand, and the BBC[edit]

On 29 October 2008, the Director-General of the BBC, Mark Thompson, announced that Russell Brand and Jonathan Ross were suspended, pending the report of an investigation by Tim Davie, director of BBC audio and music.[20][21] The suspension meant that, for the week, Ross would not be appearing on his regular Friday Night with Jonathan Ross television show, Film 2008 with Jonathan Ross, or his Saturday-morning Radio 2 show. Similarly Brand would not be hosting his regular Saturday-night Radio 2 show or appearing as a guest captain on Never Mind the Buzzcocks (due to be aired on 30 October, the episode had been taped before his resignation, and aired on BBC Two on Wednesday 19 January 2011, more than 2 years after the incident).[8] Thompson called the events a "gross lapse of taste by the performers and the production team" (who chose to broadcast the advance-recorded show) that angered licence-payers. Thompson offered a personal and unreserved apology to Andrew Sachs and his family.[22] In an interview, Sachs revealed that he had received and accepted written apologies from Brand and Ross.[19] Brand resigned from the BBC later in the day.[23]

On the evening of 30 October it was announced that Controller of Radio 2 Lesley Douglas had tendered her resignation, which had been accepted.[24] Her resignation letter did not address the question of whether Douglas herself had approved the pre-recorded show for transmission.[25] That day, Ross was suspended without pay from all BBC shows for a period of 12 weeks.[26]

The BBC issued an apology on 8 November, stating that the telephone calls were "grossly offensive" and a "serious breach of editorial standards".[27] The corporation apologised specifically to Sachs and Baillie, and also to license fee payers. The evening before this formal apology, David Barber, head of specialist music and compliance at Radio 2, also resigned. Like Douglas,[28] he had been aware of the contents of the show, and had sanctioned the segment's broadcast.[29]

Reactions from politicians and the media[edit]

Fifteen MPs signed a motion in the House of Commons of the United Kingdom, tabled by Labour MP Andrew Mackinlay and Conservative MP Nigel Evans, calling for Brand and Ross to no longer be funded by the licence fee (which funds the BBC).[30]

The chairman of the House of Commons select committee on culture, media and sport, John Whittingdale, stated that an investigation by the BBC was needed, but stopped short of calling for Ross and Brand to be sacked.[31] The chairman of the House of Lords Select Committee on Communication, Lord Fowler, in a letter to The Times (see Fowler in Further reading) stated that there were fundamental flaws in the way that the BBC was regulated and governed, and that there was "confusion all round" because two parallel bodies, the BBC Trust and Ofcom, were investigating the incident, and it was both unclear which of them the public should complain to and which of them had precedence over the other.[32]

Shadow Culture Secretary Jeremy Hunt, speaking on the Radio 4 Today Programme on 30 October, also refused to say whether he thought Ross should be sacked, asserting that politicians should remain at "arm's length" from such decisions. In a speech at the London School of Economics the previous day he had criticised the decision by the BBC to broadcast the programme, which had been recorded 2 days prior to its transmission, saying that "[t]he BBC was quite wrong to take the decision to broadcast the offensive phone calls". He also demurred about calling for the resignations of anyone in BBC management, saying that "[i]t is wrong, in principle, for politicians to be calling for heads of individual broadcasting to be removed", and criticised the BBC for not releasing the name of the person who had given the green light for the show to be broadcast.[33][34]

Hunt was speaking to the LSE about socially responsible broadcasting, and stated "I do think the BBC is a socially responsible broadcaster, I just think we need to hear that." He argued that broadcasters were not being ambitious enough, and outlined his party's plans, should it be elected to government at the next general election, to relax regulation for those broadcasters who agreed to provide only socially responsible output. In addition to citing the Ross/Brand/Sachs affair as a "perfect example" of where such a "responsibility deal" could have operated, he also pointed to Channel 4 as an example, stating that it was "not good enough" for it to produce "worthy" programmes such as Dispatches documenting alcohol abuse in the US, whilst at the same time it was broadcasting programmes such as Hollyoaks where such abuse took up, according to his estimates, 18% of screen time. The culture spokesman for the Liberal Democrats, Don Foster, criticised this idea, stating that it threatened the very foundation principles of freedom and independence of British media, arguing that such government interference in television programming would be "a very sad day for British broadcasting", and pointing out that regulatory mechanisms already exist to deal with issues such as this.[34][35][36]

On 29 October, Conservative MP Nadine Dorries had already called for the BBC to terminate the contracts of both Ross and Brand, and in the Commons David Hanson had criticised the comments for being inappropriate and not "in keeping with broadcasting".[37] The conservative journalist Charles Moore announced he would not pay his television licence after the BBC's failure to sack Ross,[38] a decision which eventually led to Moore being fined in May 2010.[39]

Secretary of State for Justice Jack Straw, writing in his local newspaper the Lancashire Telegraph on 30 October (see Straw in Further reading), became the first Cabinet Minister to call for the pair to be sacked, arguing that if both presenters had worked in local radio "they'd have been given their P45 before you could say 'Jack Robinson'."[32][40]

On the same day, Shadow Leader of the House of Commons, Theresa May, called for a Commons debate on the BBC's handling of the affair.[41]

Reaction against censures and suspensions[edit]

In the days following the suspensions, a number of celebrities, particularly from television and radio, came out in support of Brand and Ross. Many felt that, whilst the incident was unacceptable, it was not deserving of the strong criticism it received, especially when there were other issues troubling the United Kingdom.

Rod McKenzie, the editor of BBC Radio 1 Newsbeat, observed on the BBC Editors' weblog (see Further reading) that audience reactions to Brand's and Ross's remarks had been polarised, noting that whilst his colleagues at Radio 4, Radio 5 Live, television, and the BBC World Service had been seeing one thing, the younger audiences of Radio 1 had been reacting quite differently, and were broadly supportive of Ross and Brand. Some were amazed at the comments of the Prime Minister, with one person observing that "[t]he financial markets are wrecked and all he can do is talk about a petty joke." Others stated that people should "calm down", "get a grip", and that the subject had been "blown out of all proportion". McKenzie also characterised the reaction from the news media as containing "anger: some genuine, some of it synthetic. Some of it comes from the BBC's usual critics." He stated that for the people who worked in the media "profile and salary-envy and schadenfreude may play a part in all this. But how many heard the original transmission and how many are responding to the newspapers' quotes or others' arguments?"[42]

Tim Shaw, disc jockey for Absolute Radio, also supported Ross and Brand, appearing on BBC News wearing a T-shirt that read "I back Brand."[43] The television presenter Paul O'Grady similarly backed the pair, stating at the National Television Awards that the Prime Minister should get on with more important matters than complaining about media gossip.[44] Carol McGiffin, a presenter on ITV's daytime programme Loose Women similarly supported the pair, criticising those who complained and stating that she could not wait to download the official podcast which included the incident.[45]

Then-Oasis leader and friend of Russell Brand, Noel Gallagher, complained that the press had "dictated the tone" of the controversy, and thought it "typical of the English in general" when "10,000 people get outraged, but only days after it has happened". Gallagher claimed to have spoken to Brand, who told Gallagher he was "going to fall on his sword".[46][47][48]

A petition on the GoPetition web site, calling for the BBC "to turn blame on the 'Andrew Sachs' incident away from Russell Brand and Jonathan Ross, and instead onto whoever green lighted the show" had garnered 336 signatures by 29 October. At the same time, a similar group on Facebook had over 1,000 members.[49] By 30 October, the petition had risen to 4,000 signatures and the Facebook group to 15,609 members.[50] By 2 November, the Facebook group had over 30,000 members,[51] which had risen to over 43,000 members by 5 November.[52]

On 30 October, fans of Ross and Brand protested outside of the offices of the BBC. On 31 October, fans prepared to hold a protest outside of the offices of the Daily Mail and of the BBC.[50]

Comedian Jimmy Carr has also expressed his support for Ross, saying the issue had been blown out of proportion, and blamed the media themselves for escalating it further, and that Ross was a "national treasure".[53]

Former celebrity publicist Max Clifford has played down the apparent outrage aimed at Brand. In a recent interview he said "I don't think this will cause any problems for Russell Brand. He's known to be controversial and, if anything, it will make him more popular amongst his fans, who will have thought this was hilarious...They won't see anything wrong in what he did. It is a big PR success for him...He will have no problem with his career."[54]

TV critic and columnist Charlie Brooker stated on his show, Charlie Brooker's Screenwipe, his worry that the controversy would lead to a chilling effect on comedy, and that the BBC and others would self-censor too much in future. He went on to say that the attitude displayed by the complainants and the BBC's backing down would have, in earlier times, precluded the production of much of what was at the time edgy comedy and made culture poorer for it (citing Monty Python's Flying Circus, The Day Today and The Young Ones amongst others as shows that would have not been commissioned owing to their controversial content). While pouring scorn on those who had complained without seeing the programme, and attacking newspapers that attempted to stir up further controversy (in particular the Daily Mail), he did not appear to defend Brand and Ross in particular, stating that the possibility of people being offended by some misjudged humour is "the price you pay for freedom of speech." In a further column in The Guardian, he reiterated this point as well as saying that "people who retrospectively complain to Ofcom about material they've only read about second-hand are, in essence, a bunch of sanctimonious crybabies indulging in a wretched form of masturbation."[55][56][57][58][59]

Reaction from Georgina Baillie[edit]

Interviews[edit]

Reacting to the suspension of Russell Brand and Jonathan Ross on 29 October, Baillie remarked: "I'm thrilled because justice has been done...It's despicable. Calling me that in public, not only does it damage my relationship with my granddad but it could permanently damage my life as well," despite having declared apathy to the sentiment referenced in the latter sentence on her Myspace page.[56][57]

A week later, on 5 November 2008, UK television channel Five broadcast a 1 hour documentary on the incident, titled Russell & Ross: What the F*** Was All That About? featuring an exclusive interview with Baillie.[58] Baillie stated in the interview that "I think it's way out of proportion what's happened and I don't hate either of them – I don't at all", going on to say "I think they're really talented comedians and I think a world without Jonathan Ross and Russell Brand would be a very sad, dull place." She concluded by saying that Brand needed to learn about respecting women, while Ross should just think before he speaks, "I don't have any harder feeling than that."[59] Baillie also made clear that she would not object to the reinstatement of both Brand and Ross.[27]

On 14 May 2009, Baillie was a guest on the BBC politics and current affairs programme This Week. She was questioned by host Andrew Neil and regular guests Michael Portillo and Diane Abbott about the Brand row within discussion of the general subject of the present day worth and genuineness of public figures saying sorry, in the wake of public apologies from members of parliament (MP's) and Prime Minister Gordon Brown following the events of the MP's expenses row. Asked by Neil if receiving an apology from Brand and Ross had mattered to her, she said yes, as she had been "publicly offended and humiliated", and her father "had been humiliated too". When asked by Abbott if all the publicity surrounding the Brand row had helped her career, she responded "not necessarily ... one would think so, but not really." Neil further asked if the apology she received had helped, she replied yes, stating "definitely" to the follow-up comment from Neil of "better to get it than not get it?" When asked finally on the row by Neil if she thought the apologies from Brand and Ross were genuine, she replied that she thought Ross's was, but the fact that Brand had joked about the row on his later tour cancelled out his apology.

Songwriting[edit]

In 2010, Baillie teamed up with singer Adam Ant (whose drummer Hayley Leggs had been a member, alongside Baillie, of burlesque troupe The Satanic Sluts) to compose the song Gun in Your Pocket, about Ross, Brand and the entire affair. He intended to release the song as the lead single for his ninth album Adam Ant Is the Blueblack Hussar in Marrying the Gunner's Daughter (with a rerecording of early 1980s outtake Who's A Goofy Bunny Then? as the B-side in tribute to the recently deceased Malcolm McLaren).[60] Gun in Your Pocket was performed live on at least one occasion, at a guerilla gig (one of several he played around this time) at London's Troubadour Café on 2 April 2010,[61][62] and was setlisted, (but not performed) at Adam's Pirate Metal Extravanganza concert at the Scala on 30 April 2010, while the recording received a club play when Adam DJ'd at the Family Affair clubnight in Shoreditch, London on 24 April.[63]

The single, along with its parent album, was put on hold when Adam Ant (who has a history of bipolar disorder and was widely suspected around this time to have been undergoing yet another manic episode)[64] was once again sectioned on 18 May 2010 and it remained to be seen if a medicated and stabilised Adam would wish to continue this project or not.[65] However, interviewed by The Sun on 31 December 2010 Adam Ant – by his own admission once more unmedicated and now including Baillie on backing vocals in his live band – confirmed the song as still on the album. "Georgina is a friend of mine who has really been through it. Her grandad still won't speak to her because he is so hurt."[66]

Gun in Your Pocket was finally released in October 2012 as the B-side to Cool Zombie, the eventual first single from the album (which finally emerged in January 2013). In addition to this song, Baillie and Adam Ant have composed a second track about the Ross-Brand affair, Rubber Medusa, a song focussed mainly on Brand and written from Baillie's perspective. Baillie's band, the Poussez Posse, performed this second song regularly in live support slots for Ant's UK tours during 2011–2012. Commenting on the two songs in an interview by John Robb, Baillie noted "The first one that Adam and I wrote was about an ex of mine- guess who! Which is not on the album, which is called Gun in Your Pocket ...(Subsequently) the first one Adam and I wrote together was Rubber Medusa, which was about Russell, Adam came up with the title which is a quote from the Jubilee film, (Brand) does look like a rubber Medusa so I see why he said it."[67]

Support for Lesley Douglas[edit]

A number of radio personalities employed by the BBC came out in support of Lesley Douglas, after her resignation. Douglas was aware of the contents of the programme, but had not heard them before they were broadcast. She sanctioned its broadcast with a single word e-mail of "Yes" sent from her BlackBerry.[68] Amongst her supporters were Chris Evans and Terry Wogan, both of whom worked for BBC Radio 2 at the time, and Dame Liz Forgan, who called her one of the "outstanding broadcasters of her generation", and said that the BBC had "lost its wits". Mark Thompson said that because of her knowledge of the broadcast, she had to shoulder some of the responsibility.[28]

Subsequent appearances by Brand and Ross[edit]

Ross had been scheduled to host the 2008 British Comedy Awards for ITV during the period of his suspension from the BBC; however, on 31 October he stepped down.[69][70]

On 31 October, Brand left the country, saying that he had work to do in America, including TV programmes and film collaborations with Judd Apatow and Helen Mirren.[28][71] The second series of Brand's Channel 4 television show Russell Brand's Ponderland aired as normal on the previous evening, attracting 1 million viewers, the show's largest ever audience. A further 180,000 watched the show time-shifted on the Channel 4+1 timeshift channel. The first series of Ponderland, aired in October 2007, had been watched by 840,000 viewers, including those watching Channel 4+1. The channel reported that it had received 164 complaints from the public, many of these criticising the decision to broadcast the programme, rather than a reflection on the content, and the majority before the programme was transmitted; the show also attracted 212 emails and phone-calls of praise from fans and as such was the most praised programme screened on Channel 4 for that month.[72][73][74][75]

Brand similarly continued to be on the front cover of PETA's "Vegetarian Starter Kit" booklet, despite people protesting to the organisation. PETA's director, Robbie LeBlanc, said that Brand, who had previously won PETA's Sexiest Vegetarian Celebrity contest twice, would remain on the cover "because Mr Sachs, who is also a PETA supporter, has accepted Mr Brand's apology, and that's good enough for us."[76][77]

Brand went on to win the British Comedy Award for Best Live Standup Performer. In his acceptance speech, Brand dedicated his award to Ross.[78]

After being taken off the air due to Ross' suspension, Friday Night with Jonathan Ross returned to BBC One on 23 January 2009, featuring guests Tom Cruise, Lee Evans and Stephen Fry. The show was watched by 5.1 million viewers, an increase from the 3.74 million of the last show before going off air. Ross's return attracted 25 complaints and 3 messages of support to the BBC.[79]

In 2009, Friday Night with Jonathan Ross was nominated for a BAFTA. According to The Times, Ross was nominated soon after he was banned.[80] Melody Sachs complained about Ross being nominated so soon after the controversy in an interview with The Daily Telegraph, saying: "I am amazed that Ross should get rewarded with a mouth like his. Nobody is saying he hasn't got talent, but what he did was so disgusting. Of course he is not worth the money, but he is good at his job. However, I don't think he should be rewarded so soon after what happened. It is like people are saying, 'Let's forget all about it and see what we can give him.' It is wrong and bad timing to give or even put up this guy for recognition when he has done such a terrible thing. It was unforgivable, really. I'm not angry, I just don't believe it."[81]

Andrew Sachs himself said that the nomination was: "a bit of a surprise", and that: "One would question the reasons when it comes so quickly after what happened. I wonder how much it has to do with trying to comfort him. I don't know. That is how it happens. That is showbusiness."[81]

BBC Trust ruling[edit]

On 21 November 2008, the BBC's watchdog BBC Trust said that the phone calls were a "deplorable intrusion with no editorial justification."[82] The Trust found that the existing BBC guidelines should have been sufficient to have prevented the incident, and that the "very offensive" programme should "never have been recorded."[83] It found the failures lay in mistakes made by BBC editorial and compliance management.[83] The Trust gave its backing to the BBC's response to the incident and Ross's 12-week suspension.[84]

Echoing the findings of the BBC Trust, the BBC itself stated the incident was a "very, very serious failure in a radio programme where editorial judgement was exercised that seriously let the BBC down."[85]

The Trust also criticised Brand's "so-called apology" of 25 October, and the staff of Chris Moyles's BBC Radio 1 show for also breaching BBC guidelines for comments by Brand in an interview on the morning of 21 October at a time when children were likely to be listening.[86] The Trust recommended tighter controls for programmes such as Brand's, made by companies owned by their performers.[86] Long-term effects of the controversy would include the setting up of a register of high-risk programmes.[87]

References[edit]

  1. ^ Holmwood, Leigh (3 April 2009). "BBC fined £150,000 over Russell Brand and Jonathan Ross phone prank scandal". The Guardian (London). Retrieved 3 April 2009. 
  2. ^ Patrick Foster (28 October 2008). "BBC apologises for lewd phone calls by Russell Brand and Jonathan Ross". The Times (London). 
  3. ^ a b c d "BBC apologises over Brand prank". BBC. 27 October 2008. Retrieved 27 October 2008. 
  4. ^ Simpson, Aislinn (19 January 2009). "Russell Brand jokes about Andrew Sachs scandal in new comedy gig". The Daily Telegraph (London). 
  5. ^ Plunkett, John (27 October 2008). "Russell Brand highlights Mail Hitler links in apology to Fawlty Towers star". The Guardian (London). 
  6. ^ Gibson, Janine (30 October 2008). "Puerile prank that left BBC stars and executives on the ropes". The Guardian (London). 
  7. ^ "BBC suspends top stars in media storm". Agence France-Presse. 29 October 2008. 
  8. ^ a b c Anita Singh (29 October 2008). "Jonathan Ross and Russell Brand suspended by BBC over Andrew Sachs calls". The Daily Telegraph (London). Retrieved 29 October 2008. 
  9. ^ "Brand 'sorry' for telephone stunt". BBC. 26 October 2008. 
  10. ^ Rob Shepherd (28 October 2008). "Pressure mounts over Ross and Brand phone prank". Broadcast Now. Retrieved 28 October 2008. 
  11. ^ "Ofcom to launch BBC Brand inquiry". BBC. 28 October 2008. Retrieved 28 October 2008. 
  12. ^ "Killers and Glasvegas caught-up in Jonathan Ross and Russell Brand's BBC ban". NME. 29 October 2008. Retrieved 29 October 2008. 
  13. ^ a b Philippe Naughton (30 October 2008). "Tories demand Commons debate on BBC 'Manuelgate'". The Times (London: News International Limited). 
  14. ^ a b "Timeline: Russell Brand prank calls". BBC. 30 October 2008. 
  15. ^ "BBC pressured to sack presenters". BBC. 29 October 2008. Retrieved 29 October 2008. 
  16. ^ "Offence record: The most complained-about shows". The Guardian (Guardian News and Media Limited). 29 October 2008. 
  17. ^ "This could spell the end for the comedy of cruelty". The Daily Telegraph. 30 October 2008. 
  18. ^ Jemima Kiss (29 October 2008). "Sachs' granddaughter calls for Brand and Ross to be sacked". The Guardian (London: Guardian News and Media Limited). 
  19. ^ a b "Sachs accepts presenters' apologies". BBC. 29 October 2008. Retrieved 29 October 2008. 
  20. ^ "Brand and Ross suspended by BBC". BBC. 29 October 2008. Retrieved 29 October 2008. 
  21. ^ Salamander Davoudi (29 October 2008). "BBC suspends Ross and Brand". Financial Times. 
  22. ^ Thompson, Mark (29 October 2008). "Brand and Ross: BBC statement". BBC. Retrieved 29 October 2008. 
  23. ^ "Brand quits BBC over prank calls". BBC. 29 October 2008. 
  24. ^ "Radio 2 boss quits over call row". BBC. 30 October 2008. 
  25. ^ Maggie Brown (30 October 2008). "Lesley Douglas profile: Puppet master who shunned the public eye". The Guardian (Guardian News and Media Limited). 
  26. ^ "Ross suspended for three months". BBC. 30 October 2008. 
  27. ^ a b Nico Hones (7 November 2008). "David Barber, BBC executive, quits after Brand Ross scandal". The Times (London). Retrieved 7 November 2008. 
  28. ^ a b c Torin Douglas (1 November 2008). "It's not all over yet". BBC News. Retrieved 1 November 2008. 
  29. ^ Anita Singh (7 November 2008). "Radio 2 executive resigns over Jonathan Ross and Russell Brand prank". The Daily Telegraph (London). Retrieved 7 November 2008. 
  30. ^ "Durkan signs Brand-Ross motion". BBC. 29 October 2008. 
  31. ^ Leigh Holmwood (28 October 2008). "BBC should 'take some pain' for phone prank, says Will Wyatt". The Guardian (Guardian News and Media Limited). 
  32. ^ a b Patrick Foster, Philip Webster, Adam Sherwin, and Charlene Sweeney (30 October 2008). "Russell Brand falls on his sword and a sorry Ross is taken off the air". The Times (London). 
  33. ^ Robin Turner (30 October 2008). "Steve Coogan speaks out about Brand and Ross". WalesOnline (Media Wales Ltd). 
  34. ^ a b Brittany Peats (29 October 2008). "Tory weighs into Ross/Brand row". New Statesman. 
  35. ^ Ian Darby (30 October 2008). "Tories mull responsible TV incentives". Brand Republic (Haymarket Media). 
  36. ^ Mark Sweney (29 October 2008). "'Responsibility contract' would threaten media freedom, say Lib Dems". The Guardian (Guardian News and Media Limited). 
  37. ^ Owen Gibson (29 October 2008). "BBC on defensive and Ofcom steps in as 10,000 complain about Brand and Ross". The Guardian (Guardian News and Media Limited). 
  38. ^ Charles Moore "The BBC was too scared to sack Jonathan Ross, so the obscenity goes on", The Daily Telegraph, 22 November 2008
  39. ^ James Robinson "Charles Moore fined for Jonathan Ross-inspired TV licence boycott", The Guardian, 11 May 2010
  40. ^ "Sack Jonathan Ross, say East Lancashire MPs Jack Straw and Nigel Evans". The Citizen (Blackburn: Newsquest Media Group). 30 October 2008. 
  41. ^ Nico Hines and Philippe Naughton. "New exit in Russell Brand row as Jonathan Ross suspended unpaid". The Times (London: News International Limited). 
  42. ^ Nicole Martin (29 October 2008). "Criticism of Russell Brand and Jonathan Ross driven by 'salary envy', says BBC executive". The Daily Telegraph. 
  43. ^ Gabrial O'Rorke (29 October 2008). "BBC Comedians' Joke Falls Flat". ABC News. 
  44. ^ David Balls (30 October 2008). "O'Grady: 'Move on from Ross and Brand'". DigitalSpy. 
  45. ^ "Loose Women". 27 October 2008. 60 minutes in. ITV1.
  46. ^ "Oasis' Noel Gallagher 'outraged' at Russell Brand BBC scandal". NME. 30 October 2008. 
  47. ^ "Oasis star backs radio pal Brand". BBC. 30 October 2008. 
  48. ^ Alex Fletcher (30 October 2008). "Gallagher 'outraged' by Brand resignation". Digital Spy (Digital Spy Limited). 
  49. ^ "Petition supports Brand and Ross". Web User. 29 October 2008. 
  50. ^ a b Tara Conlan (31 October 2008). "Brand-Ross Facebook supporters to protest outside Daily Mail". The Guardian (Guardian News and Media Limited). 
  51. ^ Horne, Marc (2 November 2008). "Have you heard the one about the gagged comedians?". The Scotsman (Edinburgh). Retrieved 2 November 2008. 
  52. ^ Owen Gibson (6 November 2008). "Dancer in Sachs prank criticises BBC response". The Guardian (Guardian News and Media Limited). 
  53. ^ "Ross pulls out of Comedy Awards". BBC News. 31 October 2008. Retrieved 31 October 2008. 
  54. ^ Anita Singh (31 October 2008). "Russell Brand controversy will only increase his popularity, experts say". The Daily Telegraph (London: Telegraph Media Group Limited). 
  55. ^ "Charlie Brooker's screen burn". The Guardian (London). 29 November 2008. Retrieved 23 May 2010. 
  56. ^ a b "Prank row: Georgina Baillie's reaction". BBC. 29 October 2008. Retrieved 7 November 2008. 
  57. ^ a b Matthew Taylor (30 October 2008). "Georgina Baillie: the Satanic Slut at the centre of the Ross-Brand controversy". The Guardian (London). Retrieved 22 August 2010. 
  58. ^ a b "Five to air doc on Russell and Ross". Broadcast. 31 October 2008. Retrieved 2 November 2008. 
  59. ^ a b "Radio 2 row 'out of proportion'". BBC News. 7 November 2008. Retrieved 7 November 2008. 
  60. ^ "Features | A Wild Nobility: An Adam Ant Exclusive By Simon Price". The Quietus. Retrieved 22 August 2010. 
  61. ^ "April 2010 News". adam-ant.net. Retrieved 22 August 2010. 
  62. ^ "Adam Ant Live at the Troubadour Last Night | Ant Lib Ønline | Adam & the Ants Cømmunity Øutpost | Adam Ant News & Events". Adamandtheants.org. 6 April 2010. Retrieved 22 August 2010. 
  63. ^ "Adam Ant Live! (Archive of) thefamilyofnoise.com". thefamilyofnoise.com. 15 April 2010. Retrieved 25 January 2011. 
  64. ^ "Adam Ant's comeback "all delusion" | Celebrity News". Holy Moly!. 21 April 2010. Retrieved 22 August 2010. 
  65. ^ "Adam Ant Sectioned Under Mental Health Act | Ant Lib Ønline | Adam & the Ants Cømmunity Øutpost | Adam Ant News & Events". Adamandtheants.org. 19 May 2010. Retrieved 22 August 2010. 
  66. ^ Swift, Jacqui (31 December 2010). "SFTW meets Adam Ant" The Sun p50-51
  67. ^ http://louderthanwar.com/25352/
  68. ^ Plunkett, John (25 November 2008). "Lesley Douglas to join Universal Music". The Guardian (London). Retrieved 23 May 2010. 
  69. ^ "Ross steps down from awards show". Shropshire Star. 31 October 2008. 
  70. ^ Tara Conlan (31 October 2008). "Jonathan Ross pulls out of hosting British Comedy Awards". The Guardian ('Guardian News and Media Limited). 
  71. ^ "Brand to film with Helen Mirren". BBC News. 1 November 2008. Retrieved 1 November 2008. 
  72. ^ "Brand praised for Ponderland". broadcastnow.co.uk. 5 November 2008. 
  73. ^ Leigh Holmwood (31 October 2008). "TV ratings: Russell Brand's post-Sachsgate TV debut bags 1m viewers". The Guardian (Guardian News and Media Limited). 
  74. ^ Neil Wilkes (31 October 2008). "Brand's 'Ponderland' draws 1m". Digital Spy. 
  75. ^ "Channel 4 viewers unfazed by Brand". Metro (Associated Newspapers Limited). 31 October 2008. 
  76. ^ Jason Gregory (31 October 2008). "Russell Brand Wins Support of PETA Over BBC Prank Scandal". Gigwise. 
  77. ^ "PETA to stand by Russell Brand despite BBC ban". NME. 31 October 2008. 
  78. ^ "Brand wins British Comedy Award". BBC. 7 December 2008. Retrieved 1 January 2009. 
  79. ^ "Ross TV return is watched by 5.1m". BBC News. 24 January 2009. Retrieved 27 January 2009. 
  80. ^ Foster, Patrick (25 March 2009). "BBC banned offensive Ross, then put him up for a Bafta". The Times (London). Retrieved 26 March 2009. 
  81. ^ a b Singh, Anita (24 March 2009). "Baftas: family of Andrew Sachs 'flabbergasted' by Jonathan Ross nomination". The Daily Telegraph (London). Retrieved 24 March 2009. 
  82. ^ "'No justification' for Brand show". BBC. 21 November 2008. Retrieved 21 November 2008. Jonathan Ross and Russell Brand's lewd calls to actor Andrew Sachs were a "deplorable intrusion with no editorial justification", the BBC Trust has said. 
  83. ^ a b "'No justification' for Brand show". BBC. 21 November 2008. Retrieved 21 November 2008. Referring to the incident, BBC trustee Richard Tait said three main failures were made – in exercising editorial control; in following established compliance systems and a failure of judgment in taking editorial decisions. He said the furore could have been avoided if BBC management had followed the corporation's editorial guidelines. "It is a catalogue of editorial and management failures," he added. "It was a very offensive programme which should never have been recorded. Once the offensive phone call was made, the recording should have stopped and senior management alerted," he said. 
  84. ^ "'No justification' for Brand show". BBC. 21 November 2008. Retrieved 21 November 2008. However, he said the trust considered the BBC's response to the controversy to have been appropriate. Asked if any further action would be taken against Jonathan Ross, Sir Michael said: "We are very clear that the director general has taken the right action with respect to Jonathan Ross." 
  85. ^ "'No justification' for Brand show". BBC. 21 November 2008. Retrieved 21 November 2008. The BBC said in a statement "It was a very, very serious failure in a radio programme where editorial judgement was exercised that seriously let the BBC down," 
  86. ^ a b "'No justification' for Brand show". BBC. 21 November 2008. Retrieved 21 November 2008. Mr Tait said the offence of the original broadcast was compounded by Russell Brand's appearance on Chris Moyles' Radio 1 show on 21 October. He said this discussion, in itself, was also in breach of editorial guidelines in respect of privacy, offence and the fact it was broadcast at a time when children were likely to be listening. Mr Tait added that the trust considered Brand's "unacceptable, so-called apology" broadcast on Radio 2 on 25 October "exacerbated the intrusion into privacy and the offence". The trust ... recommended ... that there should be tighter controls on shows made by companies owned by their performers. Brand's show was made by his own firm. 
  87. ^ "'No justification' for Brand show". BBC. 21 November 2008. Retrieved 21 November 2008. Steps taken to ensure there is no repeat of the incident include creating a register of high-risk programmes. 

Further reading[edit]

External links[edit]