Shahira Amin

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Shahira Amin
شهيرة أمين
Residence Cairo, Egypt
Nationality Flag of Egypt.svg Egypt
Ethnicity Arab
Occupation Former Deputy Head of Nile TV
Anchor

Shahira Amin (Arabic: شهيرة أمين) is an Egyptian journalist, the former deputy head of Egyptian state-owned Nile TV and one of its senior anchors. She resigned from the position on February 3, 2011, allegedly due to her disapproval of the channel's coverage of the Egyptian Revolution of 2011.[1] She also said that they don't approve we air about Tahrir protests and we are only allowed to cover the pro-Mubarak ones. Shahira Amin has been a correspondent for CNN's weekly program Inside Africa for 8 years.[2]

Amin became the subject of criticism after she interviewed Israeli soldier Gilad Shalit on October 18, 2011 in Egypt, following Shalit's release from more than five years of captivity in Gaza but preceding his return to Israel and reunification with his family.[3][4][5] Israeli officials and various commentators said the interview, which they alleged was held in the presence of armed, masked Hamas militants, broke the ethical rules of journalism and violated the terms of Shalit's release.[3][6] [7] Disputing that the interview was held in the presence of armed Hamas militants, Amin stated that it is "true that he was brought in by armed Hamas men, but in the room itself there were only Egyptian intelligence people. They didn't intervene, and neither did the Hamas men". She described the criticism as "incorrect" stating "I'm a journalist, and any journalist would want to conduct an interview that would be aired all over the world". [8] Amin also defended the interview by saying that it was conducted "after he had been released by Hamas and had a medical checkup by the Red Cross." But a Red Cross spokesman later said that no such medical check-up took place.[9]

During the interview, Amin asked Shalit why Egypt had successfully brokered his release, and what he would like to say to Egypt.[10] Amin subsequently explained, "For five years Mubarak made promises and nothing happened, and now, eight months after his removal, things started moving and resulted in a deal, and I believe the [Egyptian] government and the [Egyptian] military council are due credit".[8] As a result, Amin was criticized for producing "a propaganda video"[6] and "fishing for compliments for Egypt."[5][11] Amin also asked Shalit why the world heard from him "just once" while he was in captivity, and she asked him, "What has the experience taught you?"[12] This prompted one commentator to opine that Amin's interview "questions ranged from the illogical to the ridiculous." [11] Other journalists characterized the interview as "merciless"[13] and "insensitive" [14]

References[edit]

  1. ^ http://parkerspitzer.blogs.cnn.com/2011/02/11/shahira-amin-why-she-quit-state-run-tv/ Shahira Amin: Why she quit state-run TV – In the Arena – CNN.com Blogs. Parkerspitzer.blogs.cnn.com. Retrieved on 2011-10-18.
  2. ^ http://www.shorouknews.com/ContentData.aspx?id=389324 (in Arabic). Shorouknews.com. Retrieved on 2011-10-18.
  3. ^ a b http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-15368819 Gilad Shalit Release: Shahira Amin Defends Interview - BBC. Retrieved on 2011-10-19.
  4. ^ Egyptian reporter: I did not take advantage of Shalit, YNet, 2011-10-19.
  5. ^ a b http://www.nytimes.com/2011/10/19/world/middleeast/shalit-interview-sharply-criticized-by-just-about-everyone.html Sharp Criticism for Egyptian Interview With Soldier - New York Times. Retrieved on 2012-08-28.
  6. ^ a b http://nymag.com/daily/intel/2011/10/gilad_shalit_interview_wasn.html Awkward Moments in Journalism History - NY Magazine. Retrieved on 2012-08-29.
  7. ^ http://phillipsblog.dailymail.co.uk/2011/10/journalism-no-cruelty-and-propaganda.html Journalism? No, Cruelty and Propaganda - UK Daily Mail Online. Retrieved on 2011-10-18.
  8. ^ a b http://www.haaretz.com/print-edition/news/egyptian-journalist-rejects-israel-s-criticism-of-shalit-interview-1.390857 Egyptian journalist rejects Israel's criticism of Shalit interview - Haaretz. Retrieved 2011-10-21
  9. ^ http://www.forbes.com/sites/beltway/2011/10/26/red-cross-doctors-did-not-examine-gilad-shalit-before-controversial-egyptian-tv-interview/ Red Cross Doctors Did Not Examine Gilad Shalit Before Controversial Egyptian TV Interview - Forbes. Retrieved 2012-10-25.
  10. ^ http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4136728,00.html Shalit Interviewed on Egyptian TV (imbedded video) - YNET. Retrieved on 2012-08-29
  11. ^ a b http://www.cjr.org/campaign_desk/pows_dead_dictators_and_journalistic_ethics.php?page=1 POWs, Dead Dictators, and Journalistic Ethics - Columbia Journalism Review. Retrieved 2012-08-29.
  12. ^ http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4136728,00.html Shalit Interviewed on Egyptian TV (imbedded video) - YNET. Retrieved on 2012-08-29.
  13. ^ http://www.nzz.ch/nachrichten/digital/befremden_ueber_aegyptisches_interview_mit_shalit_1.13052002.html# Befremden über ägyptisches TV-Interview mit Shalit - NZZ Online. Retrieved on 2012-08-29. (In German)
  14. ^ http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4136728,00.html Egyptian Newswoman Defends Shalit Interview - YNet. Retrieved on 2012-08-29