Sky 1

From Wikipedia, the free encyclopedia
  (Redirected from Sky One)
Jump to: navigation, search
"Sky Channel" and "Sky One" redirect here. For the second Sky channel, see Sky 2. For the third Sky channel, see Pick (TV channel). For the first "Sky" in a series with entries called "Sky, see Sky (disambiguation).
Sky 1
Sky1 logo 2011.svg
Launched 26 April 1982 (Norway and Finland)
27 June 1983 (Western Europe)
Closed 30 July 1989 (everywhere except UK and Ireland)
Owned by British Sky Broadcasting
Picture format 576i (16:9 and 4:3) (SDTV),
1080i (HDTV)
Audience share 0.9%
~0.0% (+1) (September 2014 (2014-09), BARB)
Slogan New. Unmissable. Exclusive.
Country United Kingdom, Ireland
Formerly called Satellite Television (1982–1984),
Sky Channel (1984–1989),
Sky One (1989–1996, 1997–2008)
Sister channel(s) Challenge,
Pick,
Sky 2,
Sky Arts,
Sky Atlantic,
Sky Living,
Sky Livingit,
Sky Movies,
Sky Movies Box Office,
Sky News,
Sky Sports,
Sky Sports F1,
Sky Sports News HQ
Timeshift service Sky1 +1
Website sky1.sky.com
Availability
Satellite
Sky Channel 106 (SD/HD)
Channel 172 (+1)
Channel 217 (SD)
On Demand
Cable
Virgin Media Channel 109
Channel 110 (HD)
On Demand
Smallworld Cable Channel 108 (HD)
Channel 123 (+1)
UPC Ireland Channel 114
Channel 143 (HD)
WightFibre Channel 9
IPTV
TalkTalk Plus TV Channel 401
Streaming media
Sky Go Watch live (UK and Ireland only)
Virgin TV Anywhere Watch live (UK only)
Now TV Watch live (UK only)

Sky 1 is the flagship BSkyB satellite entertainment channel available in the United Kingdom and Ireland.

The channel launched on 26 April 1982 as Satellite Television, and is the oldest non-terrestrial TV channel in the United Kingdom. In the United Kingdom the channel is available on digital satellite via Sky on channel 106 as well as through digital cable via Virgin Media and as well as through IPTV via Sky Go and TalkTalk Plus TV. In Ireland the channel is available on Sky on channel 106, UPC Ireland on channel 114 and Magnet Networks.

Sky 1 listings include some very popular broadcasts—many imported from North America—including 24, Touch, The X-Files, Stargate (SG-1, Atlantis and Universe), Caprica, Battlestar Galactica, Bones, Lost, Fringe, Prison Break, House, The Simpsons, Glee, Lie to Me.

History

Main article: Sky Television plc
Sky Channel logo, January 1984 to February 1989.

Sky Channel

Sky 1 started on 26 April 1982 as Satellite Television Ltd,[1] and was Europe's first ever cable and satellite channel, originally broadcasting from the Orbital Test Satellite aimed to cable operators all over Europe; At first the station struggled financially, due to disappointing ratings in the countries in which it was officially available, which in turn led to insufficient advertising revenue and increasing difficulty in covering the high transmission costs.

On 27 June 1983, the shareholders of Satellite Television agreed a £5 million offer to give News International 65% of the company.[2][3] Murdoch extended the broadcast hours and the number of countries the station broadcast to including UK. On 16 January 1984 the channel was renamed Sky Channel.

Sky Channel incorporated a large number of American imports in its schedules, while also increased the quantity produced of home grown programmes, including a number of new music programmes with Gary Davies, Tony Blackburn, Linda de Mol, Pat Sharp, David "Kid" Jensen, and Anthea Turner presenting programmes such as Euro Top 40, and UK Top 50 Chart. New children's programmes like Fun Factory and The DJ Kat Show, many of which came not only from Sky's own studios in London (having already abandoned the Molinare facilities by then), but also included programmes produced in the Netherlands by John de Mol's production company.

On 8 June 1988, Murdoch announced his plans to expand Sky's service to four channels, thus creating the Sky Television network.[4] On 5 February 1989, the Sky Television Network (Sky Channel, Sky News, Sky Movies and Eurosport) was launched, At the same time, prime-time broadcasts to European cable operators ended, being replaced by Eurosport, a joint venture between Sky and the European Broadcasting Union, and aimed at a pan-European audience (like Sky Channel had up to then). Initially, a new raft of shows were created, for the channel including Jameson Tonight, New Sale of the Century, New Price Is Right, Frank Bough's World and Sky By Day,[5] Sky TV's variation on ITV's more popular This Morning, hosted by former BBC Radio 1 DJ Tony Blackburn (who had moved to commercial radio by then) and former Magpie presenter Jenny Hanley. The show had a mix of entertainment, gossip, fashion, etc. The Channel continued with the same children's programmes, soaps, and US action series, WWF Wrestling. On 31 July 1989, the channel was renamed Sky One and confined its broadcasting to Britain and Ireland only.

In 1990 Sky One begin to acquire more recent programming, an early success being Moonlighting, which the BBC had previously screened but not repeated. Sky One also picked new programming such as The Simpsons, 21 Jump Street and the last series of Falcon Crest, and following its merger with BSB's Galaxy Parker Lewis Can't Lose.

Sky Multichannels

Main article: Sky Multichannels

After many years in the clear, on 1 September 1993 Sky One was encrypted as part of the new Sky Multichannels subscription package, and could no longer be viewed outside British isle without exporting a box, or receiving it over cable (although it had already been encrypted for a while since its original launch and first went in the clear in around 1987). The channel also commissioned a number of home grown programmes while also expanding its Australian television series to include E Street and Paradise Beach. It continued to be the most-watched satellite channel in the UK and Ireland, a position it held for most of the 1990s, with many first-run US imports such as The Simpsons (which traditionally has been the channel's main selling-point, remaining a satellite exclusive until it finally made its terrestrial television appearance on BBC2 in 1996), Friends, Frasier, Seinfeld, ER and The X-Files, as well as some older programmes such as the various Star Trek series, Hill Street Blues, M*A*S*H*, and Lucille Ball's various comedy series.

The success of the channel lead to the launch on 1 September 1996 of a companion channel, Sky 2; however, it was not a success and was closed down on 31 August 1997, one day short of a year after it launched. In contrast to the Sky2 that was later relaunched, this channel featured even more first-run programmes, and it broadcast only at night, between 7 pm and 6 am.

Digital era

In 2000, a dedicated feed of Sky One for Ireland was launched. For most of this Irish feed's existence, the only difference between it and the United Kingdom feed has been differing commercials and programme promotions. In June 2003, the channel started broadcasting in 16:9 widescreen.[6] However, all TV commercials were broadcast in 4:3 until November 2005,[citation needed] because they were played off the same servers for all Sky channels, many of which were not broadcast in widescreen.

On 21 September 2004, Sky One Mix was subsequently renamed Sky Mix. On 31 October 2005, Sky Mix was renamed as Sky Two with the launch of a second sister channel Sky Three.

Sky 1 logo, August 2008 to January 2011, since March 2013 it has been used as a secondary logo.

On 25 August 2012, it was announced by Stuart Murphy, director of Sky entertainment channels, that a one hour timeshift of Sky1 and Sky Atlantic would launch in the Autumn of 2012,[7] with the former launching on 12 November 2012. The time shift channel offers most of Sky 1's programming, however The Simpsons is not broadcast because BSkyB is prohibited from doing so under the current terms of their licensing agreement with Twentieth Century Fox Television Distribution. An on-screen message instead appears redirecting viewers to Sky 1.[8]

For New Year's Day 2014, Sky 1 was temporarily renamed to Sky Onesie "to encourage viewers to snuggle up in front of the television wearing onesies, in a bid to recover from the previous night's celebrations".

Sky 1 HD

To coincide with launch of Sky HD, Sky 1 HD began broadcasting on 22 May 2006. The channel is a simulcast of Sky1 and screens high-definition versions of some of the channel's programming, which include Lost, Bones, 24, Fringe, Prison Break, House, and most recently new episodes of The Simpsons. Programmes that are not available in HD are "upscaled" (although Sky 1 showed the widescreen film Malcolm in the Middle, unlike most US broadcasts, since the film was originally filmed on Panavision widescreen film but cropped to full-screen by most broadcasters. This airing of the original film preserves the film's appearance without stretching or upscaling, although some scenes were compromised for widescreen and had to be upscaled).

Sky have stated that they intend to increase the amount of HD content they show, and hoped that by the end of 2008, two-thirds of all prime time shows, and 90% of their own original commissions, would be in HD.[9] A new Sky1 HD logo was introduced along with the rebrand on 31 August 2008.

On 1 October 2010, Sky 1 HD launched on Virgin Media channel 122, with Sky 2 moving to channel 123 and Sky 3 (now Pick) moving to channel 180 on 22 September 2010, to make way for the new channel.[10]

Virgin Media dispute

On 1 March 2007, at midnight, Sky's basic channels, which included Sky 1, Sky 2, the former Sky 3, Sky News, Sky Sports News, Sky Travel and Sky Travel Extra were removed from the Virgin Media cable television services after a dispute between Virgin Media and BSkyB. This was due to the expiry of their previous carriage agreement and the companies' inability to reach a new deal.[11][12] Virgin issued legal proceedings against Sky over the dispute in April 2007.

The Virgin Media predecessor Telewest was involved in a similar situation in late 2004 when negotiations for renewed carriage of the Nickelodeon channels broke down. Telewest was unwilling to pay extra to keep the channels and preferred to simply drop them. Other Viacom owned channels remained such as MTV and the former Paramount Comedy 1. The reaction to this by customers was fairly large and many left the provider to rival Sky, others were retained as Telewest offered them a free upgrade to the Disney Channel for periods of between one and three months, others were reportedly offered upgrades to Sky Movies packages in a desperate attempt to keep them from leaving. The Nickelodeon channels returned to the Telewest platform on 12 February 2005 following successful renegotiations in Nickelodeon's favour.

At the beginning of March 2008 the two companies were reported to have resumed discussions over the dispute. Virgin chief executive Neil Berkett was reported as saying they had "continued interest in securing Sky basics back on our platform". The resumed talks had followed shortly after both Virgin and BSkyB had launched appeals against a recent Competition Appeal Tribunal ruling on BSkyB's 17.9% stake in ITV plc.[13][14]

On 4 November 2008, a carriage deal between BSkyB and Virgin Media channels was reached and BSkyB's channels were available on Virgin's cable service from 13 November 2008.[15][16] The Sky basic channels were spread across each tier of Virgin's cable TV service: Sky3 and Sky News were made available in the lowest M tier; Sky Sports News joined the M+ tier; Sky 1 and Sky 2 were made available in the L tier; and Sky Arts 1, Sky Arts 2, Sky Real Lives and Sky Real Lives 2 joined the XL tier.[16]

Programming

Sky One share of viewing 1992–2008. Peak was 9.5%, July 1993, current 0.9%

US programmes

Sky 1 relies heavily on screenings of American television programmes, with many coming from Murdoch's Fox network. The Simpsons has been airing on Sky 1 since both of its early years, making the series not only the longest-running programme on Sky 1 but also the longest-running primetime animated series to date. As many as five episodes of said show are broadcast each evening, with any new episodes generally being shown on Thursday. Sky 1 has exclusive rights in the UK to show the most recent series of The Simpsons. Another early and long running fixture was Married... with Children, which ran all through the 1990s, but in the early 2000s the show suddenly disappeared from its regular schedule and has not been screened on any Sky channel since.

Sky 1 was also the original home to the UK's first run showings of episodes of ER and Friends, for seasons 4–6 of both shows (Channel 4 had shown seasons 1–3 first), giving Sky1 some of the highest ratings for any satellite channel. In 2000, 2.8 million viewers watched an episode of Friends, the highest rated show on any satellite channel. However when Channel 4 launched their own digital sister channel E4 they outbid Sky 1 for exclusive first run rights to both shows. However, Sky 1 still held the repeat rights for the early seasons of both shows for several years. As of 2013, Friends is shown in Comedy Central.

Sky 1 previously broadcast WWE programming, before moving it all to Sky Sports 3. Sky1 currently broadcasts The WWE Experience and WWE Superstars.

Sky1 occasionally screens older 20th Century Fox films such as Die Hard as part of its evening schedule (21st Century Fox owns a controlling minority stake in BSkyB) although they are shown with ad breaks, unlike films on premium film channels, for example Sky Movies and its sister channels.

Programmes that received their UK premiere screenings on Sky 1 include:

Programmes commissioned by Sky 1

Sky has commissioned many homegrown programmers since it first started broadcasting back in 1984 but it was not until 1989 when content went beyond music and children reprogramming. During the early years new game shows including a few series of Blockbusters and Spellbound, along with Price is Right and Sale of the Century. Original Drama Dream Team, a drama series based on a fictional football team; The Strangerers (a science fiction sitcom that was dropped after one series and never repeated); Al Murray's sitcom Time Gentlemen Please; and Baddiel's Syndrome. Hex, another sci-fi show, had proved popular but was cancelled in April 2006 and Mile High also proved quite popular but it only lasted from 2003–2005. Sky One commissioned Terry Pratchett's Hogfather for Christmas 2006 proving to be their most successful programme ever. Following the success of The Hogfather Sky brought out in 2008 an adaptation of The Colour of Magic and its second half The Light Fantastic, and in 2010 Terry Pratchett's Going Postal, the 33rd book in The Discworld series. Sky also co-produces The 4400 and co-financed the first season of Battlestar Galactica.

It also screens many "reality" shows such as Cruise with Stelios, Road Wars, Shock Treatment, World's Deadliest Gangs, Pineapple Dance Studios, World of Pain, Road Raja, Ibiza Uncovered, Cirque de Celebrité and the most recent series Hairspray: The School Musical. It also recently has received success with entertainment science shows Brainiac: Science Abuse and spin-offs, Brainiac: History Abuse and Brainiac's Test Tube Baby and also Mission Implausible. Less successful shows include Harry Enfield's Brand Spanking New Show.

Sky 1 have also commissioned a number of game shows including Blockbusters. The most recent game show is from Mark Burnett, Are You Smarter Than a 10-Year-Old, based on a United States format. On 30 January 2008, Sky One announced plans to bring back the UK 1990s game show Gladiators which was subsequently cancelled in 2009.[17]

In 2010, Sky 1 also commissioned several new comedies including A League of Their Own, An Idiot Abroad, Little Crackers, Wall of Fame, Trollied, Mount Pleasant, Spy, The Cafe, Stella, Starlings, Parents, Moone Boy, John Bishop's Only Joking, That Hidden Camera Family, The Moaning of Life, Yonderland, The Kumars and Duck Quacks Don't Echo.

Title First broadcast No. of series No. of episodes Status
A League of Their Own 2010 7 80 Current
An Idiot Abroad 2010 3 19 Ended
Little Crackers 2010 3 36 Current
Wall of Fame 2011 1 10 Ended
Trollied 2011 3 36 Current
Mount Pleasant 2011 3 26 Moved to Sky Living
Spy 2011 2 17 Ended
The Cafe 2011 2 13 Ended
Stella 2012 2 20 Current
Starlings 2012 2 16 Ended
Parents 2012 1 6 Ended
A Touch of Cloth 2012 2 4 Current
Moone Boy 2012 1 6 Current
John Bishop's Only Joking 2013 1 10 Current
That Hidden Camera Family 2013 1 Ended
The Moaning of Life 2013 1 5 Ended
Yonderland 2013 1 8 Current
The Kumars 2014 1 6 Current
Duck Quacks Don't Echo 2014 1 8 Current

Continuity announcers

Current NME Radio DJ Claire Sturgess has been a "voice" of Sky 1 since 1998, and was the sole announcer from 2001 until 2005. As one of Sky 1's four announcers, her voice-overs are pre-recorded once a week and played out by an automated system.[citation needed]

Live continuity announcements air each evening. In 2009 they were voiced by announcers Dave Kelly, Faye Bamford and Philippa Collins. In 2010 three new continuity announcers were hired, Katie Morton, Katie Hudson and Paul Daniels, replacing all the previous announcers. In 2011, two new part-time announcers were hired.[18] During the day pre-recorded announcements air, promoting shows from all the different Sky channels.[19]


References

References

  1. ^ "Broadband Cable 10th Anniversary". TinyPic. Retrieved 5 May 2013. 
  2. ^ News International buys 65% of satellite group. By Bill Johnstone, Electronics Correspondent. The Times, Wednesday, 29 June 1983; pg. 13
  3. ^ Title The franchise affair: creating fortunes and failures in independent televisionAuthors Asa Briggs, Joanna SpicerEdition illustratedPublisher century, 1986Original from the University of MichiganDigitized 9 Oct 2006ISBN 0712612017, 9780712612012
  4. ^ The £199 dish that will launch a television revolution. by Richard Evans Media Editor. The Times, Thursday, 9 June 1988
  5. ^ From Sunday, you'll never say there's…. Advert The Times (London, England), Friday, 3 February 1989; pg12
  6. ^ Jay, Alan (2 May 2003). "Sky confirms expansion of widescreen broadcasting". Digital Spy. Retrieved 2 August 2007. 
  7. ^ Andy Gallagher, Josh Strauss, and Emily Brinnand (25 August 2012). "Sky's Stuart Murphy announces the launch of two new channels – video". guardian.co.uk. Retrieved 26 August 2012. 
  8. ^ "BSkyB Launching Sky1+1 on November 12th, Channel Will Not Air 'The Simpsons'". TVWise. 24 October 2012. 
  9. ^ Wilkes, Neil (22 May 2007). "Sky promises more HD programming". Digital Spy. 
  10. ^ "Sky1 HD to launch on VM on Friday". TheAirwaves. 28 September 2010. Archived from the original on 24 July 2011. 
  11. ^ Welsh, James (1 March 2007). "Sky One, Sky News pulled from Virgin". Digital Spy. 
  12. ^ "BSkyB channels taken off Virgin". BBC News. 1 March 2007. 
  13. ^ Robinson, James (2 March 2008). "Virgin in talks to resolve dispute over Sky channels". The Guardian (London). 
  14. ^ West, Dave (3 March 2008). "'Talks resume' over Sky carriage dispute". Digital Spy. 
  15. ^ Welsh, James (4 November 2008). "Sky1, Sky News back on Virgin cable". Digital Spy. 
  16. ^ a b Goss, Patrick (4 November 2008). "Sky1 returns to Virgin Media". TechRadar. 
  17. ^ Holmwood, Leigh (30 January 2008). "Sky One to bring back 90s favourite Gladiators". The Guardian (London). 
  18. ^ "Katie Morton, actor". Casting Call Pro. Retrieved 5 May 2013. 
  19. ^ "Sky One : 2008 Idents". The Ident Gallery. Retrieved 5 May 2013. 

External links