Stewart Steven

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Stewart Gustav Steven
Born Stefan Gustaf Cohn
(1935-09-30)September 30, 1935
(one source says 1937)
Hamburg
Died January 19, 2004(2004-01-19) (aged 68)
London
Nationality United Kingdom
immigrated from Germany c:a 1936
Alma mater Mayfield College
Occupation author
newspaper reporter
newspaper editor
Employer Central Press Features, political reporter 1961-63
Western Daily Press, political correspondent 1963-64
Daily Express political reporter 1964-65, diplomatic correspondent 1965-67, foreign editor 1967-72
Daily Mail, asst ed 1972-74, associate ed 1974-82
Mail on Sunday, editor 1982-92
Evening Standard, editor 1992-95
Mail on Sunday, columnist 1996-
Board member of
Better English Campaign 1995-97
Thames Advisory Group 1995-97
London Film Cmmn 1996-2000
Chairman, National Campaign for the Arts c:a 1999-2004
Chairman, Advisory Council, National Campaign for the Arts c:a 1996-2004
Religion Roman Catholic
Jewish father, Lutheran mother[1]
Spouse(s) m 1965, Inka Sobieniewska
Children adopted Inka's son (Jack)
Parents Rudolph Steven (m. 1931, d. 1943)
Trude Steven (d. c:a 1952)
Awards Granada Television's What The Papers Say award
Notes

Stewart Steven (30 September 1935–19 January 2004) was a British newspaper editor who grew circulation but whose career was marked by three major errors. He was personally generous to friends and family.

Born in Hamburg, Steven grew up in England, becoming a journalist with the Central Press, then the Western Daily Press, and from 1963 with the Daily Express. At the Express, he was a political reporter, diplomatic correspondent and finally foreign editor, before becoming an assistant editor of the Daily Mail in 1972, and associate editor in 1974.[7]

In 1972 the Daily Express reported a "world exclusive" that Martin Borman, Hitler's deputy, was living in South America. After six days, the paper realized it was a hoax. Steven left for the Daily Mail.[4] In 1977, he took responsibility for the publication of a false story claiming that British Leyland had a fund to pay bribes.[7]

In 1982, he became editor of the Mail on Sunday, serving until 1992, when he became editor of the Evening Standard. In 1995, he printed a story critical of Tony Blair under the name of Bryan Gould, a former member of the Labour Party's shadow cabinet; in fact, Conservative Party Home Secretary Michael Howard's teenaged son had written the article. Steven retired later in the year, serving as the last Chairman of Punch and on the board of the London Film Commission.[7]

Steven was an early enthusiast for the London Eye.[8] He enjoyed cricket and rugby.[2][5] He supported the arts, both personally and in his newspapers.[6][7]

When he married a half Russian half Polish pop singer in 1965, he adopted her son and raised him as his own. She took up painting after retiring from music. At the time of his death he was caring for her; she suffered from multiple sclerosis.[2][5]

Books[edit]

References[edit]

  1. ^ Dobbie, Peter (30 April 2004). "Farewell to 'Clive of Chiswick'". Daily Mail. Retrieved 2011-09-05. "his father was Jewish, his mother a Lutheran - him into this country during-the Nazi pogroms. They brought him up in the Catholic faith, sending him off to a minor public school where he later admitted to feeling an outsider. It left him with a deep suspicion of the Establishment, but with a desperate need to express his Britishness - evident in his passion for cricket and a fierce determination to protect the freedoms this country had given his parents and which he knew were so fragile." 
  2. ^ a b c "Obituaries: Stewart Steven". The Daily Telegraph. 20 January 2004. Retrieved 2011-09-05. 
  3. ^ "Stewart Gustav Steven" (Fee, via Fairfax County Public Library). People of Today (Debrett's Ltd.). 2007. ISBN 2413027020 Check |isbn= value (help). Gale Document Number: GALE|K2413027020. Retrieved 2011-09-05.  Gale Biography In Context.
  4. ^ a b Greenslade, Roy (20 January 2004). "Stewart Steven: Ebullient editor whose bogus 'exclusives' about Martin Bormann and British Leyland failed to dent his reputation". The Guardian. Retrieved 2011-09-05. 
  5. ^ a b c Esser, Robin (30 January 2004). "Stewart Steven: editor of the Evening Standard and The Mail on Sunday". Press Gazette (London). Retrieved 2011-09-05. "He started as a copy boy on the Manchester Guardian, landed a job as a reporter for the Oxford Mail, began political reporting for a London news agency, and rose to become one of the foremost figures in Fleet Street and a journalist of great conviction and professionalism." 
  6. ^ a b "Press release - 20 January 2004 - Stewart Steven". National Campaign for the Arts. 20 January 2004. Retrieved 2011-09-11. 
  7. ^ a b c d Leapman, Michael (20 January 2004). "Stewart Steven". The Independent. Retrieved 2011-09-05.  (Gives 1937 DOB.)
  8. ^ O'Carroll, Lisa (19 January 2004). "Former Standard editor dies". MediaGuardian. Retrieved 2011-09-05. 
Media offices
Preceded by
David English
Editor of the Mail on Sunday
1982–1992
Succeeded by
Jonathan Holborow
Preceded by
Paul Dacre
Editor of the Evening Standard
1992–1995
Succeeded by
Max Hastings