Sunday Herald

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
This article is about the Scottish newspaper. For other uses, see Sunday Herald (disambiguation).
Sunday Herald
Sundayheraldlogo.png
Type Weekly
Format Compact
Owner(s) Newsquest
Editor Richard Walker
Founded 1999; 15 years ago (1999)
Political alignment Centre-left, Pro Scottish Independence
Language English
Headquarters 200 Renfield Street, Glasgow, Scotland
Circulation c. 24,000 weekly
Official website www.sundayherald.com

The Sunday Herald is a Sunday newspaper in Scotland, launched on 7 February 1999. Originally a broadsheet, it has been published in compact format since 20 November 2005. The paper is known for having combined a centre-left stance with support for Scottish devolution, and later Scottish independence.

Circulation[edit]

In July 2012, the decision was made by the newspapers' publishers to classify both the Sunday Herald as a "regional" title, thus exempting it from the monthly biennially.[1]

Between July and December 2013, the Sunday Herald sold an average of 23,907 copies, down 7.5% on the 12 months previous.[2]

After declaring support for Scottish independence, The Sunday Herald became the only Scottish newspaper that increased its circulation in 2014.[3]

History and profile[edit]

In early 1998 the Scottish Media Group (SMG), then led by chairman Gus Macdonald, decided to create a Sunday sister for its existing national morning title The Herald, because the Glasgow-based media group was losing advertising revenue to rival newspaper publishers every Sunday. In March 1998 the media company's board appointed Andrew Jaspan, then the publisher and managing director of The Big Issue and a former editor of Scotland on Sunday, The Scotsman and The Observer to examine the business case for launching a new Sunday title. In October 1998 SMG (now known as STV Group plc), which also owns the broadcaster STV, committed to putting £10 million ($18.7 million) behind the new paper's launch.

The Sunday Herald was the only Scottish newspaper to back a vote for independence in Scottish independence referendum, 2014.[4][5] The paper was awarded the European Newspaper of the Year in the category of weekend paper by the European Newspaper Congress in 2011.[6]

Jaspan's launch team[edit]

Jaspan assembled a launch team including former Hue & Cry front man Pat Kane, novelist and TV entrepreneur Muriel Gray and BBC political commentator Iain Macwhirter and designer Simon Cunningham. Other former BBC television and radio journalists who joined the title included Lesley Riddoch, Torcuil Crichton and Pennie Taylor. A number of former Scotsman and Scotland on Sunday staff also joined the new paper, as did several journalists from The Big Issue's Scottish edition including Neil Mackay, David Milne and Iain S Bruce.

The Sunday Herald was launched as a six-section newspaper with the slogan "No ordinary Sunday" on 7 February 1999. The use of the word "fuck" in the first edition of the magazine alienated older and more conservative readers, but the paper quickly won a following among more liberal-minded Scots. It also won a raft of awards for its journalism, design and photography, in the UK and internationally, and secured the former archbishop Richard Holloway and On the Waterfront scriptwriter Budd Schulberg as regular contributors. Its web version gained a large readership in the United States because of its consistent anti-George W. Bush and anti-Iraq War line.

Sale to Newsquest[edit]

After having over-paid for acquisitions during the dot-com era, Scottish Media Group was in serious financial trouble by 2002. The company decided to sell its publishing arm, whose assets included The Herald, Sunday Herald and Evening Times and magazines including Scottish Farmer, Boxing News and The Strad and a public auction, accompanied by a heated public debated, ensued.

When it looked like the right-wing Barclay brothers, owners of rival papers The Scotsman and Scotland on Sunday, were set to become the publishing group's owners, questions were raised in the Scottish Parliament. Had Sir David and Sir Frederick Barclay and Andrew Neil succeeded in acquiring the fledgling Sunday Herald, they would have closed it down to give a clear run to their own Scotland on Sunday title, and merged The Herald with The Scotsman. That their goals were anti-competitive was confirmed when an unsigned leader written by Jaspan making these claims went unchallenged.[7] Determined to prevent the paper being acquired by tax exiles with no sympathy for its centre-left ethos, Jaspan led a campaign to keep it out of their hands. This included lobbying senior Labour Party (UK) politicians at their September 2002 conference in Blackpool.

The campaign proved successful, with even the Financial Times questioning whether it was right for the Barclay twins to have a monopoly of quality papers published in Scotland. The Sunday Herald and related titles were sold instead to Newsquest (a Gannett company) in a £216 million ($414 million) deal. This was cleared by the UK Department of Trade and Industry in March 2003, partly because it was persuaded the papers would keep their editorial independence under Gannett's ownership and because of Gannett's creation of a new Scottish division to run the acquired papers from Glasgow. The DTI report said: "We do not expect the transfer adversely to affect the current editorial freedom, the current editorial stance, content or quality of the SMG titles, accurate presentation of news or freedom of expression." The deal completed on 5 April 2003.

Jaspan resigned in 2004 to become editor of The Age in Melbourne, Australia. Richard Walker was appointed as his successor. Walker, a former production journalist on both the Daily Record and Scotland on Sunday had been with the title since its launch and had served as deputy to Jaspan for five years.

The Walker years[edit]

Walker took the Sunday Herald tabloid in November 2005 which brought a temporary uplift in circulation. Sales settled at 58,000 (source: Audit Bureau of Circulations),[8] and readership at 195,000 (source: National Readership Survey[9]). The week before the Sunday Herald was launched in February 1999, the Barclays' Scotland on Sunday sold more than 130,000 copies. This has since plummeted to c.46,000, about 50% higher than the circulation (June 2012 ABCs) of the Sunday Herald (26,074 weekly).

Walker was behind the launch of the blog site Sundayheraldtalk.com[10] in September 2006. Soon afterwards relations between management and staff deteriorated and trade union the National Union of Journalists threatened strike action over a change to the timing of pay days, though this never materialised. The union was again enraged in April 2007 when the Sunday Herald's US owners declared they were looking for annual cost cuts of £3 million across the three papers in their Scottish stable. This was to be achieved through redundancies, the closure of sections (such as Sunday Herald magazine) and perhaps also merging The Herald and Sunday Herald into a seven-day publishing operation. The NUJ accused Tim Blott, managing director of Newsquest Herald & Times, of reneging on pledges over the maintenance editorial standards made to the Department of Trade & Industry at the time it purchased the newspapers in 2003.

Taxigate[edit]

In April 2006 the Sunday Herald's Scottish political editor, Paul Hutcheon, won both Political Journalist of the Year and Journalist of the Year in the Scottish Press Awards for articles revealing that David McLetchie, leader of the Scottish Conservative and Unionist Party, had abused taxpayers' money to pay for taxi fares for legal and party work. Hutcheon made use of the Scottish Freedom of Information Act to establish his case, which ultimately led to McLetchie resigning both as Conservative leader and as a partner in Edinburgh law firm Tods Murray.

Super Injunctions[edit]

On 22 May 2011, the paper became the first mainstream UK publication to name a person involved with a super injunction. In CTB v News Group Newspapers the claimant, a footballer previously known only as CTB, was identified by publishing as its front page an image of Ryan Giggs whose eyes are covered with a black bar which features the word "censored".[11][12] The paper argued that the injunction was not valid in Scotland which is a separate jurisdiction and only applicable to England,[11] however one legal opinion suggests that the Scottish news outlet may be in breach an English injunction due to a House of Lords ruling in the 1987 Spycatcher case.[13]

Editors[edit]

1999: Andrew Jaspan
2003: Richard Walker

See also[edit]


References[edit]

  1. ^ Herald and Sunday Herald now categorised ‘regional’ newspapers All Media Scotland. 12 August 2012. Retrieved 4 August 2014.
  2. ^ "The Media in Figures: Scots regional newspaper circulations (part one)". 27 February 2014. Retrieved 5 May 2014. 
  3. ^ "The visceral hatred of Westminister politics". Channel 4 Blogs. 5 May 2014. 
  4. ^ "Sunday Herald is first paper to back Scottish independence". The Herald. 3 May 2014. Retrieved 5 May 2014. 
  5. ^ "Sunday Herald backs independence". The Targe. 4 May 2014. Retrieved 5 May 2014. 
  6. ^ "Award 2011". European Newspapers Congress. Retrieved 4 August 2014. 
  7. ^ "Sundayherald four glorious years | Sunday Herald, The | Find Articles at BNET". Findarticles.com. 9 February 2003. Retrieved 8 June 2009. 
  8. ^ Sunday Herald abc. Retrieved 4 August 2014.
  9. ^ "Open Access". Nrs.co.uk. 2 January 2008. Retrieved 8 June 2009. 
  10. ^ "Fresh Online". Sunday herald. Archived from the original on 21 April 2008. Retrieved 8 June 2009. 
  11. ^ a b "Sunday Herald names footballer accused on Twitter". BBC. 22 May 2011. Retrieved 22 May 2011. 
  12. ^ Cheng, Jackie (20 May 2011). "Twitter asked to stop users from gossiping then gets sued". Ars technica. Retrieved 21 May 2011. 
  13. ^ "Scottish newspaper's identification of injunction footballer: the legal view". Guardian. UK. 23 May 2011. Retrieved 23 May 2011. 

External links[edit]