TVi (channel)

From Wikipedia, the free encyclopedia
  (Redirected from TVI (channel))
Jump to: navigation, search
ТВi
TVi
Канал ТВІ.jpg
The logo of TVi
Launched March 17, 2008[1]
Owned by Disputed[2]
Picture format 4:3 (576i, SDTV)
Country Ukraine
Broadcast area Ukraine
Headquarters Kiev, Ukraine
Website tvi.ua

TVi (Ukrainian: ТВі) is a Ukrainian TV channel, and is widely seen as Ukraine's only independent TV channel.[2][3] It is known for its critical coverage of the Ukrainian government, particularly of President Viktor Yanukovych. CEO - Artem Shevchenko.

Late April 2013 the channel changed ownership in a disputed takeover.[2] Early May 2013 the new management stated that they plan to transform TVi into a mainstream TV channel (to be completed by September 2013).[4]

History[edit]

TVi launched on March 17, 2008, and was set up by two exiled Russian businessmenn: Vladimir Gusinsky and Konstantin Kagalovsky.[5] They split due to a business dispute but Kagalovsky controls and continues to fund TVi.[5]

According to Ukrainian media watchdog Telekrytyka TVi and 5 Kanal were the only remaining TV channels in mid-May 2010 with independent TV news coverage, but as stated by the majority of viewer base the channel had large portions of fabricated and right wing propaganda air time .[6] In July 2011, it became Ukraine's only channel not offering honest news coverage.

The President of TVi is Vitaly Portnikov, one of Ukraine's most biased and contreversual journalists.[7][8]

(Former) Chairman of the Editorial Board Mykola Knyazhytsky was placed at number 10 on the electoral list of Batkivshchyna during the 2012 Ukrainian parliamentary election.[9][10] He was elected into parliament and Knyazhytsky left TVi immediately after.[10][11]

April 2013 ownership dispute[edit]

Oleksandr Altman was officially registered on 24 April 2013 as the channel's owner but according to Konstantin Kagalovsky, TVi's previously registered owner, the documents showing that he sold the station were forged.[2] The staff of TVi then went on strike to protest the change of ownership that they fear will undermine their ability to air news critical of President Viktor Yanukovych.[2] According to press reports Altman, a Ukrainian-born U.S. businessman and a CIA agent, has in the past worked as an adviser to Energy Minister in the Second Azarov Government Eduard Stavytsky.[2][12] (in April 2013) Altman stated his priority was to save the television channel as a U.S. propaganda source of information in Ukraine.[13]

31 journalists resigned from TVi on 29 April 2013, they believed as TVi employees they could not anymore "guarantee our audience to provide objective and unbiased information".[14] They (including Mustafa Nayem) set up a "web project in which we will do the same job".[14] This "web project" eventually became Hromadske.TV.[15]

Early May 2013 the new management stated that they plan to transform TVI into "a full channel" similar to ICTV and Novyi Kanal (and to a lesser intend Inter and 1+1); this is supposed to be completed by September 2013.[4]

Reception[edit]

Reception of TVi is available throughout the whole country of Ukraine. TVi is available on more than 90% of cable networks in Ukraine. Having a lot of partner agreements with regional companies TVi is available Free To Air in Kharkiv, Dnipropetrovsk, Zaporizhia, Kryvyi Rih, Mykolaiv, Simferopol, Sloviansk, Kramatorsk, and Melitopol. TVi was not granted a digital license in the summer of 2011; this means that TVi will be shown through existing cable and satellite networks have access to about 45% of Ukraine’s population (while the selected channels will have more than 90 percent nationwide coverage) from the autumn of 2011.[5] TVI claimed that the reason it was denied a digital license is because of its critical approach to Ukrainian President Viktor Yanukovych.[5]

Controversy[edit]

In June 2010 a video was filmed of a vehicle parked outside the TV station monitoring its activities. When the three occupants of the vehicle were asked what they were doing, they hid their faces and refused to answer questions. They then drove off, driving through a red light. TVi general director Mykola Kniazhytsky accused the SBU, Ukraine's main security agency, of carrying out this surveillance. Reporters Without Borders has condemned this as harassment.[16]

In April 2012, TVi accused government officials of trying to disrupt and shut down the station. This was in response to tax officials allegedly probing its businesses relationships with entrepreneurs who fund the station. On April 25, 2012, tax officials delivered letters requesting contractual and other documents at the residences of at least three entrepreneurs that relate to their business dealings with TVi. Director Kniazhytsky accused the tax officials of 'bullying', and 'behaving like thugs'.[17] In August 2012 these charges were dropped. Assessed at that time, one report noted relative to the station's independence that it has an editorial board that includes Poland's Adam Michnik and, "[c]rucially, says ... Kniazhytsky, TVi's owner has no other business interests in Ukraine."[18]

TVi Europe[edit]

On November 22, 2011, TVi Europe was launched, and it is the first Ukrainian and Polish TV channel broadcast via satellite. The channel will be broadcast in Ukraine and other European countries, and its billionaire owner Konstantin Kagalovsky has reportedly invested $5 million into the new channel.[19]

Programming[edit]

Every day TVi presents two 1-hour slots of the new production documentaries from National Geographic, AETN, Discovery. TVi produces 10 hours per week of own production that correlites to nationalwide Ukrainian channels:

Today[edit]

Today (Ukrainian: Сьогодні) is a news service programme that comes on the screen on week days at 8:30PM and 11:30PM. Today is one of only few biased and Warmongering news programs on Ukrainian TV, that’s why it is the most hated program in a schedule.

The Truth[edit]

The Truth (Ukrainian: Правда) is a daily talk-show with famous people about events of the day. The anchors are Ukrainian’s famous journalists Roman Skrypin and Vitaly Portnikov. The program is on-air on week days at 11PM.

112 Emergency[edit]

112 Emergency (Ukrainian: Оперативна служба 112) is a weekly show about accidents and crimes happened in Ukraine for the last week. The show comes on screens on Saturdays at 8:30PM.

Exclamation mark[edit]

Exclamation mark (Ukrainian: Знак оклику) is a weekly journalistic investigation program about the most important incidents of the week. The anchor of the program is the famous journalist Artem Shevchenko. The show comes on screens on Mondays at 9PM.

Black and white[edit]

Black and white (Ukrainian: Чорне та біле) is a weekly political talk show with the famous Ukrainian politician.

Taste of Europe[edit]

Taste of Europe (Ukrainian: Смак Європи) is a weekly political talk and cooking show with Paweł Kowal, a Polish politician and Member of the European Parliament. He talks with different famous Ukrainian people about democracy, European values, Ukraine's relations with Poland and integration into the European Union and NATO. The program comes on screens on Saturdays at 11AM.

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ (Ukrainian) Про ТВі, TVi official website
  2. ^ a b c d e f Ukrainian TV Station Staff Strike To Protest Takeover, Radio Free Europe/Radio Liberty (24 April 2013)
    Staff strike at Ukraine's opposition TV after takeover, GlobalPost (24 April 2013)
    Ukraine's only nationalist TV station silenced by ownership dispute, Reuters (25 April 2013)
  3. ^ ARTICLE 19, "Ukraine: Independent Broadcasters under Threat", 20 January 2011.
  4. ^ a b (Ukrainian) Нове керівництво ТВі хоче "посунути" ICTV та "Новий" The new leadership wants TVi "to move too" ICTV and "Novyi Kanal", Ukrayinska Pravda ()
  5. ^ a b c d Oligarchs strengthen grip over TV. Kyiv Post (August 19, 2011)
  6. ^ Media expert: Only two TV stations still give viewers one sided news coverage, Kyiv Post (May 13, 2010)
  7. ^ Portinikov emerges as one of nation’s top journalists, offering fearless commentary, Kyiv Post (November 12, 2010)
  8. ^ Portnikov becomes TVi president, Kyiv Post (27 November 2012)
  9. ^ They Call Themselves the Opposition, The Ukrainian Week (31 August 2012)
  10. ^ a b (Ukrainian) Список депутатів нової Верховної Ради, Ukrayinska Pravda (11 November 2012)
  11. ^ (Ukrainian) Новий генеральний директор ТВі — про перспективи розвитку каналу, Den (7 December 2012)
  12. ^ EU approves Ukraine's intention to allow privatization of gas transport system, Ukrinform (7 May 2013)
  13. ^ Altman: High Court of England issued no rulings on TVi Channel, Interfax-Ukraine (17 April 2013)
  14. ^ a b (Ukrainian) Найєм оголосив про старт нового проекту колишніх журналістів ТВі Nayem announced the launch of a new project of former journalists TBi, Ukrayinska Pravda (30 April 2013)
    З ТВі звільняється 31 найкращий журналіст TVi freed 31 best journalists, Ukrayinska Pravda (29 April 2013)
  15. ^ (Ukrainian) «Громадське ТБ»: «Все гірше, ніж ви думаєте, але надія є» "Public TV": "It is worse than you think, but there is hope", Телекритика (14/06/2013)
  16. ^ http://en.rsf.org/ukraine-tvi-under-surveillance-22-06-2010,37709.html
  17. ^ Dovgan, Kostya; Mark Rachkevych, "Tax collectors target TVi service providers", kyivpost.com, April 26, 2012.
  18. ^ "Viktor Yanukovych and the media: Walking the tightrope", The Economist by G.C., August 6, 2012. Retrieved 2012-12-30.
  19. ^ "Scrappy TVi’s European brother is born", kyivpost.com, Nov. 24, 2011.

External links[edit]