TV Avala

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
TV Avala
Type Defunct Broadcast television network
Country Serbia
Availability Transformed into Pink 2
3.6% (2007)
Owner Danko Đunić (45.65%)
Željko Mitrović (4.95%)
Ekonomski institut a.d. (0.99%)
Greenberg Invest GmbH (48.41%)
Key people
Dušan Pančić (editor-in-chief)
Launch date
September 17, 2006
Dissolved November 4, 2012
Official website
www.tvavala.rs

TV Avala (full legal name: TV Avala d.o.o., Serbian Cyrillic: ТВ Авала) was a Serbian television network with national frequency. Registered as a limited liability company,[1] the station was given a national TV frequency in Serbia in April 2006.

Five months after that, it premiered on September 17, 2006 at 8pm. With its editorial policy, TV Avala initially reminded many[citation needed] of the old RTS's third channel (3K), which ceased operations on May 5, 2006 at twelve midnight.

After using the conventional format of movies, news, and sports for its first four years on the air, the network made a substantial turn towards business news in March 2010.

With headquarters located in the Belgrade municipality of Savski Venac, TV Avala broadcasts 24 hours a day.

Overview[edit]

One of the first shows broadcast on TV Avala was Star Trek: Enterprise, the first time in almost fifteen years one of the star trek series to be broadcast legally in Serbia. Due to this Serbian Trekkies have strongly sported this television, making a fan-site and a forum even before official site was online.[2] Enterprise had medium ratings and public hoped that older shows of franchise will be shown. After Enterprise ended its run, there was annunciations for other star trek shows, but have yet to be seen.

Ownership[edit]

TV Avala's ownership structure includes 4 subjects (2 individuals and 2 companies).[3]

The majority stake in TV Avala is held by businessman Danko Đunić (51%). In late February 2008, a 5% stake in the television was bought by Željko Mitrović, owner of competing station RTV Pink.

For the next several years TV Avala's ownership structure includes 9 subjects (2 individuals and 7 companies): Đunić and Mitrović as well as Tehnoprogres d.o.o. (30.68%), Media Plus d.o.o. (14.94%), Ekonomski institut a.d. (0.99%), Tuck Vision d.o.o. (0.94%), Dexin Film d.o.o. (0.94%), ITM Group d.o.o. (0.47%), Metalac a.d. (0.47%).

In October 2008, Germany's RTL Group was given a green light to buy 49% of TV Avala for 45 million,[4] but ultimately decided against the acquisition.[5]

Sometime in 2010, Austrian-registered company Greenberg Invest GmbH (listed as owned by Austrian lawyer Johannes Werner Krauß) bought shares in TV Avala owned by Tehnoprogres d.o.o. (30.68%), Media Plus d.o.o. (14.94%), Tuck Vision d.o.o. (0.94%), Dexin Film d.o.o. (0.94%), ITM Group d.o.o. (0.47%), and Metalac a.d. (0.47%) totaling 48.41%.

In mid October 2012, after two months of negotiations, Saša Popović, the owner of Grand Production, and Željko Mitrović agreed to purchase the controlling stake in TV Avala. At the same time it was announced that the network will change its name to Narodna TV starting from 7 January 2013.[6] However, from 4 November 2012 at 8am, the station started broadcasting as Pink2.[7]

Personnel[edit]

From its inception in 2006, TV Avala's editor-in-chief was Srđan Đurić who was also the adviser to then prime minister Vojislav Koštunica.

On November 14, 2008, it was announced that editor-in-chief Srđan Đurić had left the network.[8] On December 26, 2008, it was announced that Aleksandra Radujko (former anchorwoman on TV Pink and wife of high-ranking Democratic Party official and Telekom Srbija CEO Branko Radujko) was to take over as the new editor-in-chief.[9]

In March 2010, TV Avala's managing board named Željko Mitrović as the 'special advisor to the operational management' in essence giving him a free rein of the network's personnel affairs. His first move was letting Radujko go and naming Robert Nemeček as the new editor-in-chief.[10] Mitrović also initiated a substantial format makeover for the network.[11]

In October 2010, TV veteran Bojana Lekić was brought in as the station's general manager,[12] marking her return to television after four years since the demise of BKTV where she was the editor-in-chief. The original idea at TV Avala was for Lekić to work alongside Nemeček. However, one month later in November, Nemeček was relieved of his editor-in-chief duties by the managing board and replaced with Lekić, initially in the temporary caretaker role until permanent person is hired.[13][14]

Lekić, who continued performing editorial duties in temporary role for over a year, left in January 2012 amid turmoil in the middle of the strike at the station. She was replaced with the station's managing board member Dušan Pančić who thus became the new editor-in-chief.

Viewership and finances[edit]

According to AGB Nielsen Media Research for the year 2007, TV Avala ranked sixth place for overall view, ranked amidst all the Serbian channels with national coverage. (3.6% TV market share and 2.2 million average daily viewers tuning in for at least one minute) behind RTS1, Pink, B92, RTS2, and Fox televizija.[15] According to its calendar year 2007 annual financial report submitted to Serbian Economic Register Agency, the company had 172 employees and it posted a loss of RSD602,358,000 (approximately 7.5 million at the time with €1=RSD80).

In the 2008 annual report, the company reported 160 employees and a loss of RSD499,176,000 (approximately €5.5 million at the time with €1=RSD90).[16]

TV rights[edit]

SPORTS:

Previously aired telenovelas[edit]

Original name Serbian translation Origin
Las Aparicio Udovice Mexico
Ljubav u zaleđu Ljubav u zaleđu Croatia
Obicni ljudi Obicni ljudi Croatia
Las tontas no van al cielo Kandi Mexico
Los Plateados Osveta Mexico, United States
SMS - sin miedo a soñar SMS - сањај без страха Spain
Amores de mercado Ljubav na prodaju Colombia, United States
Sin vergüenza Život bez stida Colombia, United States

References[edit]

  1. ^ Serbian Chamber of Commerce
  2. ^ TV Avala je svojim programom tokom prve nedelje pridobila publiku - Novajlije odmah stekle obožavaoce, Glas javnosti, October 1, 2006
  3. ^ Agencija za privredne registre
  4. ^ RTL dobio dozvolu da kupi deo TV Avala, MTS Mondo, retrieved on November 16, 2008 (in Serbian)
  5. ^ RTL odustao od "Avale", MTS Mondo, retrieved on December 19, 2008 (in Serbian)
  6. ^ Željko Mitrović: Završeni pregovori, "Avala" postaje "Narodna TV";Blic, 12 October 2012
  7. ^ Od danas "Pink2" umesto TV "Avala";Blic, 4 November 2012
  8. ^ Đurić ide sa Avale!, Press, November 14, 2008
  9. ^ Aleksandra Radujko novi urednik „Avale“, Blic, December 27, 2008
  10. ^ Mitrović savetnik nacionalne televizije Nemeček urednik „Avale“; Blic, 15 March 2010
  11. ^ Nova TV bomba!; Press, 15 March 2010
  12. ^ Vratila sam se na TV da bih pravila najbolji program;Blic, 16 October 2010
  13. ^ Robert Nemeček razrešen dužnosti sa “TV Avala”;Blic, 30 November 2010
  14. ^ Bojana Lekić v.d. urednika "Avale";Blic, 1 December 2010
  15. ^ RTS1 najgledanija televizija 2007. godine, MTS Mondo
  16. ^ Finansijski izveštaj za 2008

External links[edit]