Talk:Voice of Russia

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search


Untitled[edit]

I suggest moving this to Radio Moscow, since that is the name used in the article Fornadan 19:11, 21 May 2005 (UTC)


Radio Moscow had a sister shortwave station called Radio Station Peace and Progress: The Voice of Soviet Public Opinion. There should possibly be an article about that too. Lee M 14:46, 23 October 2005 (UTC)

IIRC, Peace and Progress went on the air in the mid 80's, before Gorbachev took over and I remember on the couple of occasions I listened to it it's programmes were pretty dull. This was not the only extra English-language programme, there were also broadcasts aimed at North America and at the British Isles and (I think) Africa. These only operated for short periods of the day whereas the World Service was 24 hours a day on dozens of frequencies. Any World Radio TV Handbook for the late 80s should have details of all these services (if I knew Wikipedia would come along 15 years later I'd have kept mine)... Rugxulo 15:43, 23 December 2005 (UTC)
I *did* keep mine. GABaker 1803, 23 December 2005.
Peace and Progress broadcast mainly in English and various Chinese dialects. Radio Moscow English programmes appeared to be for the purpose of explaining the Soviet world view to those who were not (yet??) Communists while Peace and Progress was an exercise in preching to the converted !
Radio Moscow programming could be interesting at times but "Peace and Progress" was as you say interminably dull matched only by Radio Tirana A favorite topic seemed to be the USSR statistics for increaces in tractor production !
According to the respected VPRO history radio programme OVT, from 1929-1994 a Dutch language service functioned. They made a two-part documentary about it, interviewing the Dutch presentors. It can be listened to on-line.

http://geschiedenis.vpro.nl/programmas/3299530/afleveringen/3364957/items/6512245/

Peace and Progress claimed to be "The voice of Soviet public opinion" and was (supposedly) operated by "Soviet public organisations" (whatever they were ?!?!) rather than the USSR government (which ran radio Moscow). The notion (Going by the above comments regarding the content of the broadcasts) that "Soviet public opinion" was actually more hardline than that of the government seems somewhat bizzare ? 78.148.169.107 (talk) 09:41, 22 March 2009 (UTC)

"Moscow Nights" has never been an interval signal of Radio Moscow. They used "Shiroka strana moya rodnaya" ("My country's vast"). "Moscow nights" tune had sometimes been used at the close of English programmes, but never as an official interval signal. "Moscow Nights" is in fact interval signal for Radio Mayak - another soviet era Radio, which nonetheless never broadcasted in foreign languages. Here's the link to Radio Moscow's original interval signal: Media:http://www.swldxer.co.uk/moscow-is.wma - taken from this page [1] Luitje (talk) 13:48, 16 January 2008 (UTC)luitje

RADIO MOSCOW ALSO DISTRIBUTED PROGRAMMING ON TAPE

I work in a Public radio and television station, and remember receiving letters in the 1980's from Radio Moscow offering to send us recordings of various programs they had produced. The offerings included dramatizations of Classic Russian and Soviet literature, music, and some "documentary" programs on various subjects such as the Second World War, or as it is known in Russia, "The Great Patriotic War."

The recordings were offered for free, and the only condition was that they should be returned to Radio Moscow with an attached label stating whether the tape had been used, not used, or partially used, and the date. The reel-to-reel tapes were already starting to look rather out of date, as almost everything we did was recorded on cassette, and the CD was just starting to come into use.

When attempting to return the tapes, we hit the first obstacle that was so typical of how the Soviet Union operated. Audio tapes were on the "forbidden" list of things sent into the Soviet Union, and the tapes were seized by Soviet Customs despite the fact that they were obviously the property of Radio Moscow. Eventually they told us to mark the packages "ADDRESSEE HAS OFFICIAL PERMISSION TO RECEIVE TAPES."

We ended up not using many of the offerings, and the response from our listeners was almost nil.

RogerInPDXRogerInPDX (talk) 05:19, 5 April 2008 (UTC) RogerInPDX

While the Voice of Russia took over the studios, transmitters and many of the former staff of Radio Moscow, it is not the same station as that which existed from 1929. I believe there should be a separate entry in Wikipedia for Radio Moscow as distinct to the VOR. I was a regular listener to Radio Moscow from the mid 1970s until its close-down.Coolavokig (talk) 11:43, 12 July 2008 (UTC)



Frequencies[edit]

Shortwave hobbyists generally assumed the programming staff did not actually know what frequencies were being used.

Im not sure how true this actually is. I used to to listen to Radio Moscow quite a lot in the early-mid 1980's and their "World service" was at times transmitted on anything up to 40 frequencies simultaneously. It was more likely that the list of frequencies was considered too long-winded to read out on air (although European Mediumwave frequencies were announced sometimes). On the North American service (which came in fairly well late at night in Western Europe) there were hourly announcments on the lines of "for listeners in North America transmission on XX.XXX Megahertz is now (closing/available). Radio Moscow can be heard on (12-16) frequencies in the 16, 19, 25, 31, 41 and 49 metre bands" so obviously some staff did have some knowledge of the frequencies in use. Having said that a complete list was never published and lists in publications like the World Radio TV Handbook were based on monitoring/reports (and a certain degree of speculation regarding transmitter site locations). Such official semi-secrecy over something the Soviet authorities would have had an interest in promoting might seem a bit odd but such was the degree of cold war paranoia apparently. 213.40.98.230 (talk) 11:14, 10 August 2008 (UTC)

although European Mediumwave frequencies were announced sometimes
For a time during the 1980's they also announced a transmitter for (based in Cuba) for listeners in the USA on 1040 KHz. Although why they never thought to put a megawatt plus TX (with directional antenna) onto a clearer frequerncy (like 530 KHz)is a bit of a mystery. 213.40.111.40 (talk) 18:10, 30 May 2009 (UTC)

46.35.185.186 (talk) 14:41, 15 January 2013 (UTC) Radio Moscow World Service was broadcasted on something up to 60 frequencies at a time, to all parts of the world, including South Pacific, Africa, Asia, Europe (a separate Ireland and UK Service), South and North America. The North American service was broadcasted on about 15 frequencies at a time - on 13, 16, 19, 25, 31, 41 and 49 meters bands, as well as on 1040 kHz from Habana.

Separate "Voice of Russia" and "Radio Moscow"[edit]

This article is called "Voice of Russia", which is the current Russian station, but most of the content is about "Radio Moscow", which was the former USSR station. The two entities are different, I suggest the article be split. I think the transmission network listed refers to the "Radio Moscow" (because it says "consisted" - past tense), but this is not clear. Perhaps it should be pointed out that the Medium wave transmissions were so powerful that in the UK you could pick up them at night on a normal car radio. I remember driving home late at night down the M1 in the 1980's listening to Radio Moscow explaining the superiority of the Soviet System. TiffaF (talk) 18:02, 9 February 2009 (UTC)

  • Agree, if they are indeed discrete entities as TiffaF says, then there should be two separate articles "Radio Moscow" and "Voice of Russia". The alternative, if both are covered in one article, would be to rename it.  JGHowes  talk 13:16, 2 May 2009 (UTC)
  • Agree, 86.112.95.7 (talk) 19:53, 19 March 2010 (UTC) "Radio Moscow" was a international radio service from the USSR. "Voice of Russia" is an international radio service from Russia they are not the same station (even if one inherited some of the staff and studio/transmission facilities from the other). 86.112.95.7 (talk) 19:53, 19 March 2010 (UTC)

Pius XII controversy[edit]

As part of the research on the so-called "black legend" on Pope Pius XII, some historians have pointed to a 1945 broadcast by Radio Moscow which controversially described bishop Pacelli as "Hitler's Pope". If the history section of the present VOR article ever becomes more detailed, it would be interesting to add valuable information about this historiographical question. [2] ADM (talk) 22:20, 9 April 2009 (UTC)

Voice of Russia apparently ceasing shortwave broadcasts to North America[edit]

I'm not sure exactly when it happened, but sometime this season the Voice of Russia World Service has dropped all shortwave frequencies which were intended for North America. Their website linked in the article no longer lists frequencies for English broadcasts. They can still be heard on 7290 KHz in the Southern United States, which frequency is intended for Latin America; but I do not know if these are audible elsewhere in the Country. It remains to be seen if they make their seasonal migration to 22 and 19 meters in the Spring, or simply disappear entirely.

This is almost certainly tied to their growing use of locally produced content in the US; however, it is a significant event in both shortwave and Russian broadcasting history.

I propose to add an item on this in a few days, if no one objects; alternatively, if anyone knows that this is all in error, please advise.Xc6uva (talk) 23:35, 14 February 2013 (UTC)