Tameside Reporter

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Tameside Reporter
Type Weekly newspaper
Editor Nigel Skinner
Headquarters Stalybridge, England
Website http://www.tamesidereporter.co.uk

The Tameside Reporter is a locally-based weekly newspaper which primarily serves the Metropolitan Borough of Tameside, Greater Manchester, England. It is one of very few remaining independently owned newspapers in the country and has existed since 1855. The group previously distributed a free weekly newspaper, called the Ashton Reporter in recognition of the group's origins, and continues to publish the Glossop Chronicle.

History[edit]

The original 1855 publication's name was the Ashton Weekly Reporter, subtitled the Stalybridge and District Chronicle. It cost three halfpence and covered news primarily from Ashton-under-Lyne, Stalybridge, Mossley, Dukinfield, Droylsden, Hooley Hill, Denton and Hyde. The original Ashton Weekly Reporter with its circulation of 5,000 became the Ashton and Stalybridge Reporter. On September 24, 1859, 31-year-old William Hobson died of a kidney disorder and Edward Hobson became more involved in the running of the newspaper with the continued support of his surviving son.

By 1886, circulation had exceeded 9,000. The rise in numbers was met by another name change, dropping Stalybridge from the title to become the Ashton Reporter. The following year, Edward Hobson senior died aged 66. Edward junior was the next to take the helm, aided by 19-year-old John Andrew, who had worked his way up from errand boy to a respected journalist at the paper. Edward’s sister Martha was also involved, helping out as book keeper-cum-cashier. Martha and John’s relationship blossomed and they were later married. The Evening Reporter was introduced in 1876 and proved a success. This saw Hobson and Andrew moving from the restricted Stamford Street premises. Andrew commissioned architects John Eaton and Son to design plans for a new Reporter office and contractors J. Barton and Son built the new premises on Warrington Street, overlooking Ashton Market. The site was occupied by Marks and Spencer from the mid-1960s to 2013. Business boomed and in the 1880s the company bought six new Linotype machines to replace the out-dated presses. Type was then set up as a page in wooden frames, from which moulds of papier-mâché were made. These were used to make stereotype plates, which were lowered by hoist to the ground floor. Here they were fitted to the ‘Victory’ rotary presses ready for printing.

Andrew died in 1906 leaving his two sons, Edward and William, to take control of the Reporter and one of the brothers’ first moves was to buy a new three-deck Foster press. In 1914, coinciding with the outbreak of the First World War, the Evening Reporter ceased publication after issuing 8,104 editions. On November 4, 1919, the flags on the Reporter office roof and Ashton Town Hall flew at half-mast to mark the death of Edward Andrew. Edward’s brother William was now left in charge of the business.

In 1925, the Reporter became a limited company and with the paper’s continuing success and demand for bigger issues, the Foster press was enlarged, allowing for a 16-page edition to be printed. In 1934 the Reporter acquired the North Cheshire Herald, merging it with their Hyde Reporter. In 1937 the group took on the Glossop Chronicle.

Gerald Andrew became managing director at the end of 1961, after the death of his uncle, William Andrew. At this time circulation stood at around 90,000, having risen from more than 50,000 before the war. Gerald revolutionised the paper in 1962 when news appeared on the front page for the first time (previously only advertisements were present). In October, 1966, the Reporter moved out of Warrington Street to Waterside Mill off Whitelands Road, Ashton, where a new high-speed Crabtree Viscount rotary press was installed, which allowed colour printing.

After spending years fighting off advances from United Newspapers, who were keen to buy the Reporter Group, Gerald Andrew finally conceded in February, 1980. The change of ownership brought about more dramatic changes. Towards the end of 1984 the Denton, Droylsden and Mossley offices were closed. In March, 1986, Ashton Weekly Newspapers left Waterside Mill and moved to Park House, Acres Lane, Stalybridge.

The number of titles in the group was reduced from 14 to eight. The Audenshaw Reporter became part of the Ashton Reporter and a Stalybridge and Dukinfield title was launched. Bredbury and Romiley, and Marple, ceased to have their own editions of the North Cheshire Herald. Droylsden and East Manchester were merged. Initially, the High Peak Reporter was absorbed by the Glossop Chronicle, but a few months later was reinstated. The Reporter appeared in tabloid form for the first time on March 7, 1986. At first it had a red masthead but this was quickly changed to blue. The Co-operative Press of Manchester did the typesetting. Printing took place at Central Lancashire printers at Wigan.

Circulation had begun to fall in the 1970s and by the early 1990s only the Glossop Chronicle retained any buoyancy. This process worsened as free papers gained in popularity. A radical redesign, instituted by Frank Whalley when he became editor in 1993, had no effect and in many ways only accelerated the decline. The decision to drop amateur dramatics was particularly badly received. A trio of glossy colour magazines - In High Peak, In Tameside and In Saddleworth - only added to the financial losses.(Some years earlier a magazine called Juzz Jazz had lasted for only a handful of issues).

In 1994 the Reporter began to move to the Apple Macintosh QuarkXpress system. It had first used direct input in early 1987, when composing was taken over by Lockie Press of Golbourne. Around 1990 the process was moved to the Burnley Express, as was printing.

United Newspapers received an offer for Ashton Weekly Newspapers in 1997 and decided to accept. On August 16 the newly formed Reporter and Chronicle Newspapers Ltd legally took control. Heading the new firm were Martin Lusby and Barrie Holden, supported by backers 3i and the Royal Bank of Scotland. The pair previously held top-level positions with EMAP Newspapers. Martin Lusby was installed as chairman and Barrie Holden was managing director.

The number of titles was quickly reduced to two - the Tameside Reporter and the Glossop Chronicle. Printing was moved around the country, to wherever offered the best deal. The Hyde office was closed as was the office on Old Street, Ashton, which the Reporter had occupied since the 1960s. The paper briefly used a room in the old post office on Warrington Street but by the start of the 21st century it no longer had a presence in its home town. The Glossop Chronicle office was sold in 2012.

Full colour was quickly introduced. In 2007 the number of titles was increased with the reintroduction of an Ashton Reporter, this time a free newspaper covering the Ashton area.

Like all other newspapers the Reporter was hit hard by the global banking crisis of 2007 when the housing market collapsed. It closed in September, 2012, but was relaunched on October 25. Reporter and Chronicle Newspapers Ltd sold the publications to the New Charter Housing Association which promised a new look for both titles, and investment and growth for the organisation which will continue to be led by the existing independent editorial team.

Editor history[edit]

1855–1859 – William Hobson
1859–1867 – Edward Hobson Snr
1867–1881 – Edward Hobson Jnr
1881–1906 – John Andrew/Nathan Stewart
1906–1919 – Edward Hobson Andrew
1919–1930 – Edward Bryson
1930–1952 – John Middlehurst
1952–1974 – David Charles Newham Jones
1974–1978 – Bill Williamson
1978–1993 – Duncan Alan Williamson
1993–1997 – Frank Whalley
Aug–Nov 1997 – Nigel Skinner
1997–1999 – Catherine Bellis
1999–2000 – Hamish McGregor
2000–present – Nigel Skinner

References[edit]

1) 150 years of the Tameside Reporter (Special Edition, 2005)
2) Tameside Local Studies Library

External links[edit]