TelQuel

From Wikipedia, the free encyclopedia
  (Redirected from Telquel)
Jump to: navigation, search
This article is about the Moroccan weekly. For the French journal, see Tel Quel.
A cover of October 20th 2006

TelQuel (French: as it is) (slogan:Morocco as it is), is a French-language Moroccan weekly magazine. It is privately owned, and is known for its resolute opposition to Islamist ideology in Morocco. It was founded in 2001 by Ahmed Benchemsi.[1]

History[edit]

TelQuel has been repeatedly subjected to harassment and pressures from the Moroccan government, according to press freedom watchdogs such as Reporters without Borders (RSF).[2] Both Benchemsi and Boukhari were convicted in 2005 on charges of defamation, in what the RSF described as a political trial.[3]

TelQuel started a Moroccan Arabic edition, Nichane. In 2010, however, it went out of business following government pressure on companies to withdraw advertising.[4][5]

On 1 August 2009, the Moroccan government seized an edition of TelQuel, following its inclusion of an opinion poll conducted jointly with French newspaper Le Monde and looking at the performance of King Mohammed VI over the first ten years of his reign. Although 91% viewed his performance favourably, the authorities considered this to be an unsuitable topic for coverage and promptly banned publication of the survey, provoking a furious reaction from the press and Web users.[6]

Past editors-in-chief[edit]

  • Ahmed Benchemsi 2001–December 2010
  • Karim Boukhari January 2011–January 2013
  • Fahd Iraqi, January 2013–May 2014
  • Abdallah Tourabi, June 2014–present

See also[edit]

List of magazines in Morocco

References[edit]

  1. ^ Abdallah Tourabi (9 June 2014). "Editorial. Profession de foi". Retrieved 9 June 2014. 
  2. ^ [1][dead link]
  3. ^ "Reporters Without Borders". RSF. 28 January 2012. Retrieved 3 February 2012. 
  4. ^ Aida Alami (28 April 2011). "Web Offers a Voice to Journalists in Morocco". The New York Times. Retrieved 3 February 2012. 
  5. ^ Fisher, Max (1 October 2010). "Morocco's Largest Arabic Newsweekly to Fold Under State Pressure". The Atlantic. Retrieved 3 October 2010. 
  6. ^ "Moroccan authorities seize magazines publishing poll on King". Magharebia. Retrieved 3 February 2012. 

External links[edit]