The Brampton Guardian

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
The Brampton Guardian
Brampton Guardian logo.jpg
Owner(s) Metroland Media Group (Torstar)
Publisher Dana Robbins
Editor Patricia Lonergan
Sports editor Robin Inscoe
Founded August 13, 1964
Political alignment Conservative[1][2][3]
Language English
Headquarters 7700 Hurontario Street, Unit 201
Brampton, Ontario
L6Y 4M3
Circulation 345,000
Sister newspapers South Asian Focus
ISSN 0841-6958
OCLC number 19105776
Website Official website

The Brampton Guardian is a locally distributed, cost-free, tri-weekly community newspaper in Brampton, Ontario, Canada.

History[edit]

In the late-1950s, the Bramalea development began, under the oversight of Bayton Holdings Ltd., then Bramalea Consolidated Developments Limited. An attempt at a self-contained community, the "satellite city" included industrial parks, shopping centres, and other conveniences. Bramalea Limited created a newspaper for the community, The Bramalea Guardian. The Guardian was first published August 13, 1964, as a weekly in tabloid format publication.[4]

Originally created as a corporately run publication, the newspaper was sold in 1966 to The Toronto Telegram, leading to unbiased coverage.[4] The paper soon began running two front pages, one with a Bramalea-oriented lead story, the other with a Brampton-based story; the title of the publication became The Brampton/Bramalea Guardian.[4] When the Telegram ceased, Douglas Bassett sold the Guardian to the Inland Publishing chain, owned by The Toronto Star. In 1971, the newspaper transitioned to broadsheet format, and in 1973, it became The Brampton Guardian. In 1981, Inland transferred the paper to Metroland, where it has remained ever since. In 1988, weekly circulation was 120,000, and the publication had a staff of 150. From 1973-88, The Brampton Guardian has won over 100 awards for community journalism.[4]

The Region of Peel Archives, part of the Peel Art Gallery, Museum and Archives, holds the newspaper's photographic records from its era as the independently published The Bramalea Guardian (1966–1973). Over 30,000 images are in the collection, varying from original prints, and negatives of 2¼ × 2¼ inch and 35 mm formats.[4] A short-lived rival, The Brampton Bulletin, lasted from 2005 until early November 2006;[5] its reason for failure was never announced, but likely was financial.

The Brampton Booster[edit]

The final issue was published January 6, 2011; it was replaced the next week by Thursday edition of The Brampton Guardian.[6]

South Asian Focus[edit]

The Region of Peel and the wider Greater Toronto Area continues to welcome a rapidly growing visible minority community. The minority is now becoming the majority in several pockets of the GTA, and South Asians spearhead this demographic shift.[citation needed]

South Asian Focus was established based on these trends in early 2007 as a weekly newspaper addressing issues of interest to all South Asian communities. Sunil Rao edits the newspaper.[citation needed]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ "EDITORIAL: Harper deserves a majority". The Brampton Guardian (Brampton ON). April 27, 2011. Retrieved June 23, 2011. 
  2. ^ Vernon, Chris (June 23, 2011). "Guardian editor to party with Harper". The Brampton Guardian (Brampton ON). Retrieved June 23, 2011. 
  3. ^ DeJong, M. (June 21, 2011). "LETTER: Don't be a Tory PR machine". The Brampton Guardian (Brampton ON). Retrieved June 23, 2011. 
  4. ^ a b c d e The Region of Peel Archives M78.0188 The Brampton Guardian Collection, 1966-1975. Brampton Guardian Collection Image Guide (1st ed.). Brampton, ON: Region of Peel Archives. 1988. 
  5. ^ "The rumors of my death have been greatly exaggerated". Visual Arts Brampton blog. Brampton, ON: Visual Arts Brampton. 2006-12-15. Retrieved 2009-03-06. 
  6. ^ "Guardian launches Thursday edition". The Brampton Guardian. January 6, 2011. Retrieved April 24, 2011. 

External links[edit]