The Sunday Times (Western Australia)

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
The Sunday Times
The Sunday Times
Type Sunday newspaper
Format Tabloid
Owner(s) News Corp Australia
Editor Rod Savage
Founded February 1897 (as West Australian Sunday Times)
Headquarters 34 Stirling Street,
Perth, WA, Australia
Circulation 257,330[1]
Sister newspapers New South Wales The Daily Telegraph
Victoria (Australia) Herald Sun
Queensland The Courier-Mail
South Australia Sunday Mail
ISSN 1442-9527
Official website www.news.com.au/perthnow/

The Sunday Times, owned by News Corp Australia, is a tabloid Sunday newspaper printed in Perth and distributed throughout Western Australia.

History[edit]

Established by Frederick Vosper in the 1890s, The Sunday Times became a vehicle for the harassment of C. Y. O'Connor and the proposed Goldfields Water Supply Scheme in the late 1890s until O'Connor's death by suicide in 1902. A subsequent government inquiry found no justification for Vosper's campaign against O'Connor.

The paper was purchased from Vosper's estate by James MacCallum Smith and Arthur Reid in 1901. In 1912 MacCallum Smith became sole proprietor and managing director, remaining in that role until 1935, as well as being a member of the Western Australian Legislative Assembly for 20 years.

In 1935, a syndicate led by Jack Simons and including Victor Courtney and mining entrepreneur Claude de Bernales purchased Western Press Limited, the publisher of the paper, for £55,000. Simons was chairman and managing director until his death in 1949 when Courtney took control.[2] In 1955 Courtney sold Western Press to Rupert Murdoch's News Limited.

Current format and circulation[edit]

To counter perceived decreasing demand for newspapers and competition from radio, television and internet news, The Sunday Times has made adaptations in style and presentation but remains a populist tabloid rather than a newspaper of record. Sunday monopoly status ensures statewide circulation for its extensive display- and classified-advertising content, making it probably the most profitable newspaper in Australia.

The paper's stated audited circulation was 282,585 in 2011 and 257,330 in March 2013.[1]

In June 2006, The Sunday Times launched PerthNow, an online presentation of local news from News Limited.[3]

Recent editors have been Don Smith from 1987, Brian Crisp from 1999, Brett McCarthy from 2001, Sam Weir from June 2007 and Christopher Dore from April 2012. In June 2013 Rod Savage was announced as the paper's new editor. [4]

Competition-free status[edit]

Western Australia's diminutive population has not enjoyed a competitive Sunday newspaper since The Independent was bought out by News Limited in 1984 and wound up in May 1986.

Before 1990, Perth had competitive Saturday newspapers (Weekend News and Western Mail (1980-1988)), as well as weekday morning and afternoon dailies (The West Australian and Daily News respectively). However, there appears to be a long-standing reciprocal arrangement that the publishers of The West Australian and The Sunday Times do not compete directly with each other's diurnal circulation, though Saturday's West is obliged to share the state's very lucrative weekend classified-advertising market with The Sunday Times. A small-circulation state edition of Murdoch's national daily The Australian is printed at The Sunday Times, targeting an elite readership group in a way which does not seriously impinge on the more demotic audience of The West Australian.

A joint venture between the two companies produces many suburban papers under the Community Newspapers banner. Independents that are not produced by the Sunday Times-West Australian include Echo Newspapers, Examiner Newspapers, Herald Newspapers (with Perth Voice), and Post Newspapers.[5]

2008 leak controversy[edit]

On 30 April 2008, members of the police fraud squad conducted a raid on the offices of The Sunday Times—an unusual event for Australian mainstream media—following a state government complaint that confidential cabinet information had been leaked to the paper.[6][7] An upper-house select committee inquiry[8] subsequently found that no direction had been given to police by any minister, parliamentarian or staffer; and that "the police over-reacted in what should have been a routine search".[9] The committee's findings included criticism of the Western Australian Department of Premier and Cabinet and the Corruption and Crime Commission. It also recommended "that the Attorney General continue to pursue the introduction of shield laws for journalists".[10]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ a b The Sunday Times, March 2013, at NewsSpace (a News Ltd website). Accessed 12 June 2013
  2. ^ G. C. Bolton. "Courtney, Victor Desmond (1894 - 1970)". Australian Dictionary of Biography. Retrieved 2008-10-14. 
  3. ^ PerthNow website
  4. ^ http://www.theaustralian.com.au/media/dore-to-edit-courier-mail-as-fagan-departs/story-e6frg996-1226662619390
  5. ^ Perth Suburban Newspapers Official combined website
  6. ^ ABC News WA Police raid Sunday Times newspaper office 30 April 2008
  7. ^ AAP report MPs to investigate raid on WA newspaper Sydney Morning Herald, 8 May 2008
  8. ^ WA Legislative Council Select Committee into the Police Raid on the Sunday Times 7 August 2008
  9. ^ ABC News Raid on The Sunday Times an 'over-reaction' 9 April 2009
  10. ^ Report of Select Committee into the Police Raid on The Sunday Times 9 April 2009, at Parliament of Western Australia. Accessed 29 November 2013

Further reading[edit]