The Times-Tribune (Scranton)

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
The Times-Tribune
The Sunday Times
Type Daily and Sunday morning newspaper
Format Broadsheet
Owner(s) Times-Shamrock Communications
Publisher Edward J. Lynett Jr., George V. Lynett, William R. Lynett and Cecelia Lynett Haggerty
Editor Lawrence K. Beaupre
Founded Scranton Times: 1870
Scranton Tribune: 1891 (but with heritage dating to 1856)
Times-Tribune: 2005
Language English
Headquarters 149 Penn Ave.
Scranton, Pennsylvania 18503
United States
Official website TheTimes-Tribune.com

The Times-Tribune is a morning newspaper serving the Scranton, Pennsylvania, U.S. area. It is owned by the Lynett family and their company, Times-Shamrock Communications. On Sundays the paper is published as The Sunday Times.

Political leanings[edit]

The Times endorsed George W. Bush in 2000, but did not endorse anyone in 2004. The Times-Tribune endorsed Barack Obama in both 2008 and 2012.

History[edit]

The current paper is the result of a 2005 merger between the afternoon Scranton Times and morning Scranton Tribune.

The Times was founded in 1870. It struggled under six owners before E. J. Lynett bought the paper in 1895. Within 20 years, the Times was the dominant newspaper in northeastern Pennsylvania, and the third-largest in the state (behind only the Philadelphia Inquirer and the Pittsburgh Press). In 1923, Lynett signed on one of Scranton's first radio stations, WQAN; his family still owns the station today under the calls WEJL.

Lynett died in 1943, and his three children took control of the paper with William R. Lynett, the oldest, as publisher. He died in 1946; siblings Edward J. and Elizabeth R. Lynett took over as co-publishers, with Edward J. as editor. Edward J. Lynett died in 1966, and his four children took over; they still run the paper today. Shortly after they took over, the Times expanded to a full week with the appearance of The Sunday Times.[1]

In 1990, the Times bought the remains of its principal rival, the morning Scrantonian-Tribune. This paper had been founded in 1891 as the Scranton Tribune. In 1910, it merged with Scranton's first newspaper, The Morning Republican, and changed its name to the Scranton Republican. It became the Scranton Tribune once again in 1936. In 1938, Richard Little, owner of Scranton's Sunday paper, The Scrantonian (founded 1897), teamed up with M. L. Goodman to buy the Tribune as well. The Goodman-Little family partnership continued for almost half a century, until Richard Little III sold his interest to the Goodmans in 1986. Only a year later, Media One Corporation (no relation to the cable company) bought out the Goodmans and merged the two papers into one seven-day morning paper, The Scrantonian-Tribune. However, Media One was unable to turn the paper around. In 1990, it shuttered the paper.[1] The Lynetts bought the Scrantonian-Tribune nameplate and some other assets, and relaunched the paper as the Scranton Tribune, with much of the same content as the Times (except for timely editing).

By 2004, it was obvious that Scranton could no longer support a morning and afternoon paper, and the Lynetts announced that their two papers would merge into one morning paper, The Times-Tribune. The new paper first rolled off the presses on July 27, 2005. However, its legal name is still The Scranton Times; the licensee for sister radio station WEJL and its two satellites is "The Scranton Times L. P."

The paper has appeared a number of times in The Office.

Awards[edit]

The Scranton Times won the Pulitzer Prize for Public Service in 1946, while the Scranton Tribune and Scrantonian (then separately owned) won the prize for Local Reporting in 1959.

References[edit]

  1. ^ a b Thedailyreview.com, Scranton Times and Scranton Tribune history, from The Daily Review

External links[edit]