The Times of India

From Wikipedia, the free encyclopedia
  (Redirected from Times News Network)
Jump to: navigation, search
The Times of India
The times of india.svg
The Times of India cover 03-22-10.jpg
20 August 2013 front page of the Kolkata edition of The Times of India
Type Daily newspaper
Format Broadsheet
Owner(s) The Times Group
Publisher The Times Group
Editor-in-chief Jaideep Bose
Founded 3 November 1838
Political alignment Conservative[1]
Language English
Headquarters The Times of India Building, Dr. D.N. Road, Mumbai-400001, India
Circulation 3,140,000 daily
Sister newspapers The Economic Times
Navbharat Times
Maharashtra Times
Ei Samay
OCLC number 23379369
Official website

The Times of India (TOI) is an Indian English-language daily newspaper. In 2008, the newspaper reported that with a circulation of over 3.14 million it had been certified by the Audit Bureau of Circulations (India) as the world's largest selling English-language daily, ranking it as the third largest selling newspaper in any language in the world and the largest selling newspaper outside Japan.[2] According to the Indian Readership Survey (IRS) 2012, the Times of India is the most widely read English newspaper in India with a readership of 7.643 million. This ranks the Times of India as the top English daily in India by readership.[3] It is owned and published by Bennett, Coleman & Co. Ltd. which is owned by the Sahu Jain family.


Times of India Buildings, ca. 1898


The Times of India was founded on 3 November 1838[4] as The Bombay Times and Journal of Commerce in Bombay.[5] Published every Saturday and Wednesday, The Bombay Times and Journal of Commerce was launched as a semi-weekly edition by Raobahadur Narayan Dinanath Velkar, a Maharashtrian Reformist. It contained news from Britain and the world, as well as the Indian Subcontinent. The daily editions of the paper were started from 1850.

In 1860, Robert Knight (1825–1892) the then editor bought out the Indian shareholders and merged with the rival Bombay Standard, and started India's first news agency. It wired Times dispatches to papers across the country and became the Indian agent for Reuters news service. In 1861, he changed the name from the Bombay Times and Standard to The Times of India. Knight fought for a press free of prior restraint or intimidation, frequently resisting the attempts by governments, business interests, and cultural spokesmen and led the paper to national prominence. .[6] In the 19th century, this newspaper company employed more than 800 people and had a sizeable circulation in India and Europe.

As Bennett & Coleman[edit]

Subsequently, The Times of India saw its ownership change several times until 1892, when Thomas Bennett and Frank Morris Coleman (who drowned in the sinking of the SS Persia (1900) in 1915) acquired the newspaper through a new company they had formed Bennet, Coleman & Co. Ltd.

Under Dalmia's[edit]

In 1946, they sold the company to sugar magnate Ramkrishna Dalmya, of the then-famous industrial family, Dalmiyas, for Rs 20 million. In 1948, Dalmiya had to sell the newspaper to his son-in-law Sahu Shanti Prasad Jain (of the Kunal Jain group from Bijnore, Uttar Pradesh) to pay off a debt that he owed to an insurance company.

Under Government of India[edit]

In the early 1960's, Jain was imprisoned on charges of selling newsprint on the black market, and the Government of India took over the newspaper replacing half of the directors and appointing a Bombay (now Mumbai) High Court judge as the Chairman.

Jain Family[edit]

In 1976, during the emergency in India, the ownership of the newspaper was transferred back to Ashok Jain (Shanti Prasad’s son and the father of Samir Jain and Vineet Jain).[7]

Editions and publications[edit]

TOI's first office is opposite the Chhatrapati Shivaji Terminus in Mumbai where it was founded.[5]

The Times of India is published by the media group Bennett, Coleman & Co. Ltd. This company, along with its other group companies, known as The Times Group, also publishes The Economic Times, Mumbai Mirror, Pune Mirror, Bangalore Mirror, Ahmedabad Mirror, the Navbharat Times (a Hindi-language daily broadsheet), the Maharashtra Times (a Marathi-language daily broadsheet), Delhi Times, Bangalore Times and Ei Samay (a Bengali daily).

The Times of India has its markets in major cities such as Mumbai,[8] Delhi, Chennai, Kolkata, Bangalore, Hyderabad, Indore, Jaipur, Ahmedabad, Surat, Coimbatore, Madurai, Trichy, Puducherry, Patna, Pune, Calicut, Kochi, Lucknow, Nagpur, Nashik, Panaji, Mysore, Hubli, Mangalore, Bhubaneswar, Visakhapatnam, Chandigarh, Raipur, Ranchi, Guwahati, Trivandrum, Aurangabad, Kolhapur, Bhopal and Varanasi[citation needed]


FERA Violation charges[edit]

  • On 3 July 1998, Ashok Kumar Jain, then Chairman of Bennett, Coleman & Co. Ltd., parent company of The Times of India was arrested in his Mumbai residence after 18 months of legal wrangling with Enforcement Directorate for alleged violations of illegal transfer of funds to a tune of 1.25 million USD to an overseas account. Shortly after arrest Ashok Jain complained of chest pain and got admitted to hospital and later would leave to USA where he passed away in 1999.[9][10][11][12] Also, the Times of India was accused of distorting facts pertaining to the case,even giving Ashok's indictment by the Enforcement Directorate the tint of a larger conspiracy against the Jain community in general.

The then BJP leader Atal Bihari Vajpayee accused the then Prime minister I. K. Gujral of shielding the Jains due to family relations [9]

Editorial controversies[edit]

  • On 26 June 1975, the day after a state of emergency was declared in India, the Bombay edition of The Times of India carried an entry in its obituary column that read "D.E.M O'Cracy beloved husband of T.Ruth, father of L.I.Bertie, brother of Faith, Hope and Justica expired on 26 June".[13] The move was a critique of Prime Minister Indira Gandhi's 21-month state of emergency, which is now widely known as "the Emergency" and seen by many as a roundly authoritarian era of Indian government.[14][15]
  • In 1998, the summary dismissal of then editor H.K. Dua was attributed to his pursuit of an independent editorial policy that did not suit the interests of the promoters of the group.[16] A complaint was filed by People's Union for Civil Liberties in this matter with Press Council of India. The PCI censured The Times of India.[citation needed]H.K. Dua later claimed that his dismissal was retaliation for his refusal to comply with Ashok Jain's request to help him out of his FERA violation case by ED, using his editorial position to build up public support besides lobbying with politicians.
  • On 6 July 2012, The Times of India published an article which reported that Mauritius foreign minister Arvin Boolell, who was on an official visit to India during this period, had stated that Mauritius was willing to cede its Outer island, that is the Agaléga Islands, to India in exchange for the maintenance of the Double Taxation Avoidance Agreement between India and Mauritius.[17] The Minister of Foreign Affairs of Mauritius later denied the claims of handing over the Agaléga Islands to India. He also denied that he had named the Agaléga Islands in his conversation with the journalist of The Times of India and pointed out that the TOI had "a hidden agenda" as it was not the first time that TOI had done this. The Minister claims that he talked to the reporter who wrote the article and that the reporter had "apologized", following the publication of this article. The High Commission of Mauritius in India issued a statement and explained that "this information is erroneous, false and malicious": "Never was the issue of Agaléga raised either on a stand-alone basis or as part of the double-tax avoidance agreement between India and Mauritius". He explained that the Mauritian Minister had granted several interviews to the Indian press and he at no time discussed the issue of Agaléga. The TOI published another article on 6 July 2012 with the title "Minister clarifies Mauritius island offer" and mentioned that it had knowledge about an earlier proposal about the Agaléga Islands and had therefore put a question on the two islands to which the minister had responded. However the TOI did not mention that the offer of Agaléga islands was denied by the Government of Mauritius.[18][19][20][21]

Times Group Network[edit]

  • Zigwheels: A website focused on cars, including reviews, road tests, and other special features.
  • Speaking Tree: A spiritual network intended to allow spiritual seekers to link spiritual seekers with established practitioners.
  • Healthmeup: A health, diet, and fitness website.

Notable employees[edit]

Recent updates[edit]

In late 2006, Times Group acquired Vijayanand Printers Limited (VPL). VPL used to publish two Kannada newspapers, Vijay Karnataka and Usha Kiran, and an English daily, Vijay Times. Vijay Karnataka was the leader in the Kannada newspaper segment then.[22]

In April 2008, the Chennai edition was launched. The paper's main rivals in India are Hindustan Times, The Indian Express and The Hindu, which are second, third, and fourth by circulation, respectively.[23]

In February 2013, the Kolhapur edition was launched.


  1. ^ "India – World Newspapers and Magazines –". Retrieved 30 July 2012. 
  2. ^ National Newspapers Total Circulation 2011 by International Federation of Audit Bureaux of Circulations (IFABC).
  3. ^ "Indian Readership Survey – World's largest Survey". 30 June 2011. Retrieved 16 October 2012. 
  4. ^
  5. ^ a b "The Times of India turns the Times of Colour". 26 April 2006. Retrieved 16 October 2007. 
  6. ^ Edwin Hirschmann, Robert Knight: Reforming Editor in Victorian India (Oxford University Press, 2008) ISBN 978-0-19-569622-6
  7. ^ "How Samir Jain created the modern Indian newspaper industry". Caravan Magazine. 1 December 2012. 
  8. ^ "Online Mumbai Newspaper". Mid Day. 24 April 2014. 
  9. ^ a b "Trying times: Editorial changes in The Times of India raise disturbing questions.". India Today. July 7, 1997. Retrieved May 13, 2014. 
  10. ^ "Ashok Jain arrested". Indian Express. July 4, 1998. Retrieved May 18, 2013. 
  11. ^ Sudha Mahalingam (Vol. 15 :: No. 15 :: July 18–31, 1998). "ASHOK JAIN CASE:Ashok Jain is arrested by the Enforcement Directorate.". Frontline magazine. Retrieved May 18, 2013.  Check date values in: |date= (help)
  12. ^ "A newspaper scandal: Editorial changes in The Times of India raise disturbing questions.". Fontline. Vol. 15 :: No. 12 :: June 06–19, 1998. Retrieved May 18, 2013.  Check date values in: |date= (help)
  13. ^ Austin, Granville (1999). Working a democratic constitution: the Indian experience. Oxford University Press. p. 295. ISBN 0-19-564888-9. 
  14. ^ "New book flays Indira Gandhi's decision to impose Emergency". IBN Live News. 2011-05-30. Retrieved 2013-11-23. 
  15. ^ Desai, Akshayakumar Ramanlal (1986). Violation of Democratic Rights in India. x: Popular Prakashan. p. 208. Retrieved 7 June 2014. 
  16. ^ Mahalingam, Sudha (6 June 1998). "A newspaper scandal". Frontline (Chennai). Retrieved 16 September 2011. 
  17. ^ "Mauritius offers India 2 islands in effort to preserve tax treaty". The Times of India (Mumbai). 6 July 2012. Retrieved 26 October 2012. 
  18. ^ "Agaléga Proposed to India?". (Mauritius). 7 July 2012. Retrieved 26 October 2012. 
  19. ^ (French)Kallee, Keshav (7 July 2012). "Agalega: le GM dément Times of India". Le Matinal (Mauritius). Retrieved 26 October 2012. 
  20. ^ "Mauritius Gives Terms (Not Islands) for Tax Treaty". The Wall Street Journal (blog). 6 July 2012. Retrieved 26 October 2012. 
  21. ^ "Minister clarifies Mauritius island offer". The Times of India (Mumbai). 7 July 2012. Retrieved 26 October 2012. 
  22. ^ "Times Group acquires Vijayanand Printers". The Times of India (Mumbai). 15 June 2006. 
  23. ^ "The Times of India consolidating in Chennai". 7 July 2008. Retrieved 25 July 2009. 

Further reading[edit]

  • Auletta, Ken: “Citizens Jain – Why India's Newspaper Industry is Thriving“. The New Yorker, 8 October 2012, Pages 52 to 61.
  • Hirschmann, Edwin. "An Editor Speaks for the Natives: Robert Knight in 19th Century India," Journalism Quarterly (1986) 63#2 pp 260–267

External links[edit]