Tuổi Trẻ

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search

Tuổi Trẻ ("Youth") is a major daily newspaper in Vietnam, publishing in Vietnamese from Hồ Chí Minh City. It was originally a publication of the Hồ Chí Minh Communist Youth Union (Vietnamese: Đoàn Thanh niên Cộng sản Hồ Chí Minh) of Ho Chi Minh City, and while it is still the official mouthpiece of that organization, it has grown to become the largest newspaper in the country[citation needed]. As of 2007 its daily circulation is 450,000.[1]

The printed newspaper includes: Tuổi Trẻ daily, weekly Tuổi Trẻ Cuối Tuần, bi-monthly Tuổi Trẻ Cười. Online versions includes: a Vietnamese version Tuổi Trẻ Online and an English version Tuoi Tre News.

History[edit]

Tuoi Tre Newspaper was officially established on September 2, 1975. However, its precursor was propaganda leaflets issued by students and pupils in Saigon during their anti-American movements in the Vietnam War.

In its early stage, Tuoi Tre circulated tri-weekly. On September 1, 2000, it started to issue one more on Friday. From April 2, 2006, it became a daily newspaper.

Offices[edit]

Its headquarters is located on 60A, Hoàng Văn Thụ street, Ward 9, Phú Nhuận District, in the urban area of Ho Chi Minh City and not so far from Tan Son Nhat International Airport. Tuoi Tre has 8 representative offices in Hanoi at 72A Thuy Khue street (currently at 15 Doc Ngu street - Ba Dinh district while the building at Thuy Khue street is under reconstruction), Nghệ An, Huế, Đà Nẵng, Qui Nhơn, Nha Trang, Đà Lạt, and Cần Thơ.

Stance[edit]

Described as "pro-reformist" by the BBC,[2] the newspaper had run into trouble with the communist authorities several times. In May 1991, its editor in chief was sacked when the paper ran an article trepidly acknowledging Ho Chi Minh's early marriage to Zeng Xueming.[3] In 2000, it commissioned a survey among youths in Ho Chi Minh City which found out that Bill Gates is more admired than Ho Chi Minh. This resulted in the published copies being destroyed by state censors and the three editors harshly sanctioned.[4][5]

References[edit]

  1. ^ (Vietnamese)"Cựu thủ tướng nói về báo Tuổi Trẻ". BBC Vietnamese. 22 August 2007. Retrieved 2007-08-22. 
  2. ^ Nguyen Giang (2 March 2006). "Communist debate grips Vietnam". BBC News. Retrieved 2007-08-22. 
  3. ^ Human Rights Watch (1992-01-01). "Human Rights Watch World Report 1992 - Vietnam". Retrieved 2009-08-03. 
  4. ^ Long S Le (23 June 2007). "Vietnam's generational split". Asia Times Online. Retrieved 2007-08-22. 
  5. ^ Andrew Lam (24 April 2005). "The fall and rise of Saigon". San Francisco Chronicle. Retrieved 2007-08-22. 

External links[edit]