Tulsa World

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Tulsa World
Type Daily newspaper
Format Broadsheet
Owner(s) BH Media
Publisher John R. Bair
Editor Joe Worley
Founded 1905

324 S. Main

Tulsa, OK 74103
 United States
Circulation 93,558 Daily
102,757 Sunday[1]
Website tulsaworld.com

The Tulsa World is the daily newspaper for the city of Tulsa, Oklahoma, is the primary newspaper for the northeastern and eastern portions of Oklahoma, and is the second-most widely circulated newspaper in the state, after The Oklahoman. It was founded in 1905, and for its first 108 years, it was locally owned. For the last 96 of those years, it was owned by the Lorton family of Tulsa. The newspaper's circulation has dropped slightly in recent years and the staff reduced.[2] The newspaper shares some editorial content with The Oklahoman. In February 2013 the paper announced that it would be sold to Berkshire Hathaway's BH Media Group, controlled by Warren Buffett.[3]

In the early 1900s, the World fought an editorial battle in favor of building a reservoir on Spavinaw Creek, in addition to opposing the Ku Klux Klan in the 1920s.[4] The paper was jointly operated with the Tulsa Tribune from 1941 to 1992.[5]


Republican activist James F. McCoy and Kansas journalist J.R. Brady published the first edition of the Tulsa World on September 14, 1905[4] at the time Brady was starting Tulsa World, he was also publishing the Indian Republican a weekly newspaper, which was previously edited by a con artist named Myron Boyle. Brady had bought the Indian Republican in 1905 and fired Boyle in the following year. Boyle borrowed $500 from Dr. S. G. Kennedy, ostensibly to pay some personal debts. Instead, he left town without repaying Dr. Kennedy[6]

Brady was sufficiently successful establishing the Tulsa World that it attracted a Missouri mine owner, George Bayne, and his brother-in-law, Charles Dent, who bought and ran the paper for the next five years.[6] In 1911, Eugene Lorton, who had just sold his stake in a Walla Walla, Washington newspaper, and moved to Tulsa, bought an interest in the Tulsa World, becoming its editor,[7] and then, with financial backing from Harry Sinclair, the sole owner and publisher in 1917.[6]

Beginning in 1915, the Tulsa World fought an editorial battle advocating a proposal to build a reservoir on Spavinaw Creek and pipe the water 55 miles to Tulsa.[4] Charles Page was among those who opposed the Spavinaw plan; he advocated a plan in his own newspaper to sell water from the Shell Creek water system, which Page owned.[8] Page's newspaper, the Morning News, closed in 1919 after Tulsans approved a bond issue to pipe the water from Spavinaw.[8] He sold a companion paper, Tulsa Democrat, to Richard Lloyd Jones, who renamed it the Tulsa Tribune.[8]

In the 1920s, the Tulsa World was known for its opposition to the Ku Klux Klan,[4] which had risen to local prominence in the wake of the Tulsa Race Riot in the spring of 1921. Lorton was active in Republican Party politics until he was defeated by William B. Pine, in the 1924 primary election for the US Senate; Pine went on to win the general election.[7] Lorton then supported Democrats Alfred E. Smith in the 1928 Presidential election[7] and Franklin D. Roosevelt in 1932 and 1936. However, Lorton refused to support Roosevelt's third term bid in 1940;[4] he returned to the Republicans and remained a GOP supporter for the rest of his life.[7]

The Tulsa Tribune and Tulsa World entered a joint operating agreement in June 1941.[5] Eugene Lorton died in 1949,[7] leaving majority interest in the newspaper to his wife Maude and smaller shares to four daughters and 20 employees. Eugene's presumed successor, Robert Lorton, had died at age 24 in 1939.[9] In the 1950s, Maude Lorton transferred one-fourth of the company to attorney Byron Boone, who became publisher in 1959. Upon her death, she left the rest of her shares to her grandson Robert. In 1964, Robert Lorton became director of the News Publishing Corporation, which oversaw the non-editorial operations of both the Tulsa Tribune and Tulsa World. In 1968, he became president of the Tulsa World and publisher upon Boone's death in 1988. The Tulsa Tribune ceased operations in 1992 and Tulsa World acquired its assets.[5] Robert Lorton reacquired the World's outstanding shares and made the newspaper entirely family-owned once again. In May 2005, he passed the title of publisher to his son Robert E. Lorton III.[10]

In February 2013 the paper announced that it would be sold to Berkshire Hathaway's BH Media Group, controlled by Warren Buffett.[11]

Recent developments[edit]

Tulsa World's headquarters located in downtown Tulsa.

In February 2013 the paper announced that it would be sold to Berkshire Hathaway's BH Media Group, controlled by Warren Buffett.[12] As of September 2012, weekday circulation was 95,003; Saturday circulation was 104,602; and Sunday circulation was 133,066.[13] In April 2011, the World introduced a metered model to its digital products that limits the amount of locally produced articles that a non-subscriber can view at no charge. Once viewers have opened 10 premium stories in a month, they will be asked to purchase a subscription. The home page, classifieds and most syndicated content will remain unrestricted to all readers. "In reality, more people are engaged with our content than ever before. But it no longer seems fair to have a portion of our readers pay for our content while others do not. Therefore, like many publications, we have decided to charge a fee for our digital content. Print subscribers will continue to receive unlimited access to our digital products," wrote then Publisher and CEO Robert E. Lorton III in a letter to readers [14] In March 2008, the World closed its zoned suburban newspapers, called the "Community World," and laid off its 18 staff members.[2] Tulsa World laid off 28 employees in early 2009. Twenty-six newsroom employees were terminated immediately.[2] Editors said in a memo that staff members would be challenged to produce a quality product after the layoffs, and editors asked remaining newsroom employees to take on new duties.[15] On March 29, 2009, the World published a column by its then publisher, Robert E. Lorton III, responding to what Lorton called "an unusual amount of concerned correspondence in regard to the future of this company and our industry." Lorton asserted that despite the difficult economy and general downward trends in the newspaper industry and the World's own staff cuts, that Tulsa World remains profitable and has a healthy capital structure.[16] The World further reduced staff on March 1, 2011 by terminating eighteen employees, "the result of a company-wide evaluation by management of operational efficiencies." The World says "the reduction represents approximately 3 percent of its staff." [17]

Also in January 2009, the Tulsa World and Oklahoma City's daily newspaper, The Oklahoman, announced a content-sharing agreement in which each paper would carry some content created by the other. The papers also said they would "focus on reducing some areas of duplication, such as sending reporters from both The Oklahoman and Tulsa World to cover routine news events."[18]

In mid-January 2009, Tulsa World filed a libel lawsuit against noted local blogger Michael Bates, Urban Tulsa Weekly, and the Weekly's editor and publisher, over a column Bates wrote for the weekly paper, in which Bates expressed doubts about the World's circulation numbers based on a 2006 report by the Audit Bureau of Circulation.[19] On January 20, The Tulsa World said it would drop the case against Urban Tulsa Weekly and its editor and publisher, after the weekly paper agreed to issue a retraction,[20] but Bates remained a defendant.[21] Tulsa World's decision to sue a competitor paper was criticized in a column by Slate editor Jack Shafer.[22] On February 12, 2009, the World reported that Bates had issued an apology and retraction, and that the libel lawsuit had been settled on confidential terms.[23]

Notable staff[edit]

Competing Newspapers[edit]


  1. ^ "2006 Top 100 Daily Newspapers in the U.S. by Circulation" (PDF). BurrellesLuce. 2006-03-31. Retrieved 2007-03-02. 
  2. ^ a b c "Tulsa World announces staff reduction" Tulsa World, January 6, 2009 (accessed February 12, 2010).
  3. ^ "Tulsa World will be sold to BH Media Group", Tulsa World, February 25, 2013.
  4. ^ a b c d e Krehbiel, Randy. "Tulsa World" at Oklahoma Historical Society Encyclopedia of Oklahoma History and Culture (accessed February 12, 2010);
  5. ^ a b c The Media Business; Yet Another Afternoon Daily Plans to Close", New York Times, August 3, 1992. (accessed February 18, 2010).
  6. ^ a b c Chapman, Lee Roy. "This Land Press" at This Land Press (accessed Dec 2, 2012)
  7. ^ a b c d e R.O. Joe Cassity, Jr., "Lorton, Eugene" at Oklahoma Historical Society Encyclopedia of Oklahoma History and Culture (accessed April 15, 2009).
  8. ^ a b c Curtis, Gene."Only in Oklahoma: Sand Springs founder helped others" at Oklahoma Centennial Stories, Tulsa World Web Extra, October 16, 2007 (accessed February 17, 2010).
  9. ^ Krehbiel, Randy. Tulsa World. "Lortons, Tulsa World stood the test of time together." February 26, 2013. Retrieved April 14, 2013.[1]
  10. ^ Wilson, Linda D. "Printing and Publishing Industry" at Oklahoma Historical Society Encyclopedia of Oklahoma History and Culture (accessed February 18, 2010).
  11. ^ "Tulsa World will be sold to BH Media Group", Tulsa World, February 25, 2013.
  12. ^ "Tulsa World will be sold to BH Media Group", Tulsa World, February 25, 2013.
  13. ^ Audit Bureau of Circulations search of Oklahoma newspapers (accessed November 3, 2012).
  14. ^ "Open Letter from Publisher Robert E. Lorton III". Tulsa World. Retrieved 2012-10-21. 
  15. ^ Poynter Forum Post[dead link] (accessed February 12, 2010).
  16. ^ Robert E. Lorton III, "Stop the presses? Industry changing; Tulsa World remains sound", Tulsa World, March 29, 2009.
  17. ^ "announces workforce reduction". Tulsa World. 2011-01-03. Retrieved 2012-10-21. 
  18. ^ Joe Strupp, "Tulsa World, Oklahoman to Share Content,"[dead link] Editor & Publisher, January 23, 2009.
  19. ^ "Tulsa World files libel suit against weekly,"[dead link] Forbes January 16, 2009.
  20. ^ Keith Skrzypczak, "Letter from the Editor," Urban Tulsa Weekly, January 19, 2009.
  21. ^ Randy Krehbiel,"World drops weekly newspaper, editor from libel lawsuit," Tulsa World, January 21, 2009.
  22. ^ Jack Shafer, "David vs. Goliath in Tulsa: Why Tulsa's daily paper will regret suing the city's alternative weekly for libel," Slate, January 16, 2009.
  23. ^ Krehbiel, Randy. "Local writer issues retraction, apology to Tulsa World," Tulsa World, February 12, 2009.
  24. ^ Stanley, Tim. "Mildred Ladner Thompson 1918-2013: Former Tulsa World columnist witnessed history". Tulsa World (2013-07-07). Retrieved 2013-07-16. [dead link]

External links[edit]