VOX (TV channel)

From Wikipedia, the free encyclopedia
  (Redirected from VOX (television))
Jump to: navigation, search
For the television network in Quebec previously known as VOX, see MATV (Quebec).
Vox
VOX (TV channel).png
Launched January 25, 1993
Owned by RTL Group (49.9%)
RTL Television (49.8%)
DCTP (0.3%)
Picture format 576i50 (SDTV)
1800i50 (HDTV)
Audience share 5.6% (2011/12 season, [1])
Slogan VOX macht an (VOX turns on)
Country Germany
Broadcast area  Germany
 Austria
  Switzerland
Europe
Affiliates VOX Austria
VOX CH (Switzerland)
Headquarters Cologne, Germany
Website www.vox.de

VOX or Vox is a German television channel, headquartered in Cologne and part of the RTL Group, Europe's second largest TV, radio, and production company. The channel officially launched at 5:00pm on January 25, 1993. Prior to that, test transmissions had been made using the informal name Westschienenkanal (West slot channel, a reference to Nordschienenkanal and Südschienenkanal, the informal names used in the 1980s for the other two German private channels RTL Television and Sat.1).[2] The channel mainly broadcasts documentaries and U.S. series and movies.

History[edit]

VOX started transmitting on January 25, 1993. It competed with public television by broadcasting many live and informational programs. The channel was originally owned by an assortment of German media companies:

  • UFA (Bertelsmann AG) – 24.9%
  • Westdeutsche Medienbeteiligungsgesellschaft (West German Media Holding Company) – 25.1%
  • Holtzbrinck-Verlag (Holtzbrinck Publishing House) – 14.5%
  • Warner Music Germany – 14.5%
  • Development Company for Television Program (DCTP) – 11%
  • Mittelständische Unternehmensbeteiligung (Middle Class Business Holdings) – 10%

The director of programming at launch was Ruprecht Eser. One year after the channel's launch it seemed clear that the original program concept would not work. Market share among the target group relevant for advertisers was at 1.5%, too low to attract much advertising. VOX took significant losses. By February 1994, all the original partners except UFA and DCTP sold their stakes. As a result of the losses, the quality of programs began to decline. VOX had to repeat its movies every few weeks to fill the schedule. On April 1, 1994, VOX went into liquidation. More than 250 employees were laid off.

VOX's logo consists of the letters V and X, with a red circle "eye" using negative space to create the O.

By November 1994 VOX had new owners:[3]

Gradually, VOX gained a foothold in the German television landscape. In 1998, VOX signed an output deal with 20th Century Fox, leading to more series and movies being broadcast alongside magazine-style shows. In December 1999, RTL Television bought out News Corporation. A short time later, canal+ sold its share to UFA (Bertelsmann AG). 99.7% of the channel now belonged to RTL Group, with the remaining 0.3% held by DCTP.

Now, VOX is the most successful private television station of the so-called "second generation". The channel had so much success with series such as CSI and CSI: Miami that they were transferred to the more widely-watched sister channel RTL Television. CSI: NY gets a market share of up to 21% on VOX.

Audience share in March 2008 was 5.4%, with share amongst 14–49 year-olds at 7.4%. In the 2011/12 television season VOX had a 5.6% share of of all viewers, making it the 6th most watched channel, and 7.4% among viewers aged 14-49, making it the fourth most watched channel by that demographic.[1]

Programming[edit]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ a b Timo Niemeier (1 September 2012). "Der TV-Markt im August 2012". Quotenmeter.de. Retrieved 4 November 2012. 
  2. ^ Schader, Peer (2006-10-19). "TV Sender Vox: Perfekt berieselt" (in German). Spiegel. 
  3. ^ Auferstehung als RTL 3 (26 (1994)). FOCUS Magazin. 1994-06-27. Retrieved 2011-08-20. 

External links[edit]