Večernji list

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Večernji list
Večernji list Logo.svg
Vecernji list 20120203.jpg
Front page of the 3 February 2012 issue
Type Daily newspaper
Format Berliner
Owner(s) Styria Media Group
Publisher Večernji list d.d.
Editor-in-chief Goran Ogurlić[1]
Founded 1959; 55 years ago (1959)
Political alignment conservative
Language Croatian
Headquarters Slavonska avenija
Zagreb, Croatia
Circulation 62,019 (March 2013)[2]
ISSN 0350-5006
Official website www.vecernji.hr

Večernji list (English: Evening paper) is a Croatian daily newspaper published in Zagreb.

History and profile[edit]

Večernji list was started in Zagreb in 1957.[3] Its ancestor Večernji vjesnik ("Evening Courier") appeared for the first time on 3 June 1957 in Zagreb on 24 pages[4] but quickly merged with Narodni list ("People's Paper") to form what is today known as Večernji list.

Večernji list remained true to this[clarification needed] reputation after the 1990 election. Even so, Franjo Tuđman and his ruling Croatian Democratic Union expressed great interest in taking even more[clarification needed] direct control over the newspaper through privatisation. Ivić Pašalić, one of Tudjman's most trusted advisors took part in that process. However, although the process wasn't particularly transparent, no actual criminal wrongdoings were discovered in subsequent inquiries, despite a concerted campaign of Nacional weekly to prove otherwise.

More damaging for Večernji list was the start of Jutarnji list, a rival daily newspaper, in April 1998. Večernji list lost the top position in the Croatian media market.

In early 2000s, the newspaper, officially owned by a Virgin Islands financial group, was sold to Styria Medien AG, an Austria-based media group. Under new management, the newspaper began to win back its readership, especially when it took a more critical approach towards the government. This approach intensified when Ivo Sanader became the country's prime minister. That, combined with the appointment of Miljenko Manjkas, an old Tuđman cadre, for editor-in-chief, and especially some non-objective anticommunist texts, led many to speculate that Ivić Pašalić, Sanader's archrival, might indeed be behind the newspaper. According to an article in Jutarnji list, Sanader recently threatened Styria AG's management with an investigation of privatisation and subsequent sales unless the newspaper's editorial policy was changed.[citation needed]

Večernji list is considered a conservative newspaper.

Editions[edit]

Večernji list has ten regional and two foreign editions:[5]

References[edit]

  1. ^ "Impressum". Večernji list (in Croatian). Retrieved 29 September 2009. 
  2. ^ Novinar 4-7, 2013, Zagreb: HND, p. 30
  3. ^ "Croatian newspapers and magazines". PECOB. Retrieved 11 October 2013. 
  4. ^ "50 godina preteče Večernjaka". Večernji list (in Croatian). 2 June 2007. Archived from the original on 10 June 2007. Retrieved 27 February 2008. 
  5. ^ "Cijene i uvjeti oglašavanja" (PDF) (in Croatian). Retrieved 29 September 2009. 

External links[edit]