Völkischer Beobachter

From Wikipedia, the free encyclopedia
  (Redirected from Volkischer Beobachter)
Jump to: navigation, search
Front page of the January 31, 1933 edition. The headline reads: "An historic day: First Acts of Hitler's Reich Government - Völkischer Beobachter interviews Reich Minister of the Interior Frick - New cabinet holds first meeting"
Publicity panel of the Völkischer Beobachter

The Völkischer Beobachter (pronounced [ˈfœlkɪʃɐ bəˈʔoːbaχtɐ]; "Völkisch Observer") was the newspaper of the National Socialist German Workers' Party (NSDAP or Nazi Party) from 1920. It first appeared weekly, then daily from 8 February 1923. For twenty-five years it formed part of the official public face of the Nazi party.

Overview[edit]

The "fighting paper of the National Socialist movement of Greater Germany" (Kampfblatt der nationalsozialistischen Bewegung Großdeutschlands) had its origin in the Münchener Beobachter ("Munich Observer"), which in 1918 was acquired by the Thule Society and in August 1919 was renamed Völkischer Beobachter. The NSDAP purchased it in December 1920 on the initiative of Chase Bauduin and Dietrich Eckart, who became the first editors. In 1921, Adolf Hitler acquired all shares in the company, making him the sole owner of the publication.[1]

The circulation of the paper was initially about 8,000 but increased to 25,000 in autumn 1923 due to strong demand during the Occupation of the Ruhr. In that year Alfred Rosenberg became editor.[2] With the prohibition of the NSDAP after the Beer Hall Putsch of 9 November 1923, the paper also had to cease publication, which resumed however on the party's refoundation on 26 February 1925. The circulation rose along with the success of the Nazi movement, reaching more than 120,000 in 1931 and 1.7 million by 1944.[3]

During the rise to power, it reported general news but also party activities, presenting them as almost constant success.[4] Guidelines for propagandists urged that all posters, insofar as the police allowed, contain propaganda for it, and all meetings should be announced in it, although reports should be sent to the Propaganda Department, which would then forward corrected versions to the paper.[5] Posters did indeed urge reading it.[6] When Hitler was banned from public speaking, it was the main vehicle to propagate his views.[7]

Joseph Goebbels published articles in it to attack the United States for criticizing anti-Jewish measures,[8] and to describe Russia.[9]

The final issues from April and May 1945 were not distributed.

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ Schwarzwaller, Wulf (1988). The Unknown Hitler : His Private Life and Fortune. National Press Books. p. 80. ISBN 978-0-915765-63-8. 
  2. ^ Robert Cecil, The Myth of the Master Race: Alfred Rosenberg and Nazi Ideology p34 ISBN 0-396-06577-5
  3. ^ "Holocaust Encyclopedia"
  4. ^ "Nazis Battle for Harburg"
  5. ^ "Propaganda"
  6. ^ "Early Nazi Posters"
  7. ^ Robert Cecil, The Myth of the Master Race: Alfred Rosenberg and Nazi Ideology p. 51 ISBN 0-396-06577-5
  8. ^ "What Does America Really Want?"
  9. ^ "The Veil Falls"