WATE-TV

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
WATE-TV
WATE.png
Knoxville, Tennessee
United States
Branding WATE 6 (general)
6 News (newscasts)
Slogan On Your Side
Channels Digital: 26 (UHF)
Virtual: 6 (PSIP)
Subchannels 6.1 ABC
6.2 Live Well Network
Affiliations ABC (primary since 1979; secondary, 1953-1956)
Owner Media General
(WATE, G.P.)
First air date October 1, 1953 (1953-10-01)
Former callsigns WROL-TV (1953-1955)
Former channel number(s) Analog:
6 (VHF, 1953-2009)
Former affiliations NBC (1953-1979)
Transmitter power 930 kW
Height 529.2 m
Facility ID 71082
Transmitter coordinates 36°0′12.8″N 83°56′34″W / 36.003556°N 83.94278°W / 36.003556; -83.94278
Licensing authority FCC
Public license information: Profile
CDBS
Website wate.com

WATE-TV is the ABC-affiliated television station for East Tennessee licensed to Knoxville. It broadcasts a high definition digital signal on UHF channel 26 (or virtual channel 6.1 via PSIP) from a transmitter on Sharp's Ridge in North Knoxville. The station can also be seen on Charter channel 13 in SD, 713 in HD as well as Comcast channel 13 in SD, 1006 in HD, and Knology channel 901. Owned by Media General, WATE has studios in the Greystone mansion on North Broadway/SR 33/SR 71/US 441. Syndicated programming on WATE-TV includes Katie, Judge Judy, The Ricki Lake Show, The Rachael Ray Show and Anderson Live, among others.

History[edit]

Channel 6 was East Tennessee's first television station, signing on the air at 8 PM on October 1, 1953 as WROL-TV. The race to be the first television station in the eastern part of the state was won by WROL-TV when the 300-foot (91 m) tower of WJHL-TV in Johnson City (ironically, now a sister station to channel 6) collapsed a few months earlier. That station would have been first to sign-on, but WROL claimed the title by only 25 days. Its first studios were underneath the 800-foot (240 m) self-supporting tower on Sharp's Ridge which was one of the tallest man-made structures in Tennessee at the time. It was owned by local businessman Paul Mountcastle and a small group of investors along with WROL-AM 950.

WROL-TV signed-on as a primary NBC affiliate because of WROL-AM's longtime affiliation with NBC Radio and also shared ABC programming with CBS affiliate WSKT-TV which later changed its calls to WTVK (it is now WVLT-TV). Although NBC held a firm grip on WROL, DuMont tried unsuccessfully several times to get a secondary affiliation with the station when it was not broadcasting NBC and ABC. Channel 6 opted to fill its non-network schedule with local programming, an Federal Communications Commission (FCC) mandate. DuMont was forced to join WTVK on a secondary basis. CBS also made many attempts to grab a primary affiliation with Knoxville's only VHF station, but the owners of WROL held firm despite many financial incentives from the other networks especially CBS.

The station changed its call letters to WATE-TV in 1955 with the new call letters not really standing for anything. The station's Program Director at the time stated "those call letters were the next available at the FCC." In 1956, WATE dropped ABC when WBIR-TV signed-on and took the CBS affiliation from WTVK, leaving WTVK the ABC station by default. At that time, all three networks had three affiliates in Knoxville. WROL-AM later changed its call letters to WATE-AM to correspond with the television station. WATE-TV had a role in the failure of WBIR to have its first antenna tower on Zachary Ridge next to House Mountain in 1965 for better coverage. This station used a rather ingenious way to force its chief rival station to build a 1,751-foot (534 m) tower on Zachary Ridge instead of the much higher House Mountain. WATE simply purchased the top of House Mountain from the property owners. With no property for the tower base on the Mountain, WBIR had no choice but to build a much taller tower in the valley two years later.[1]

As was broadcast tradition in the 1950s, the channel's sales offices moved to Downtown Knoxville and the studios were moved to a new building on North Broadway. In 1965, Mountcastle and his group sold WATE-TV to Nationwide Communications of Columbus, Ohio. That same year, the station moved into and renovated the historic 19th century Greystone Mansion that is now on the National Register of Historic Places. At the same time, WATE-AM (which had changed frequency to 620 kilohertz) was sold off changing its call letters to WETE. It is now WRJZ-AM 620. The self-supporting tower on Sharp's Ridge was dismantled in 1975 when the station built a 1,153-foot (351 m) broadcasting tower alongside it. In September 1979, WATE swapped its NBC affiliation with WTVK and became an ABC affiliate.

The network had become the highest-rated in the country and wanted a stronger station in Knoxville. At the time, WATE was the market leader with a strong VHF signal in East Tennessee, Southwestern Virginia, and Southeastern Kentucky. WTVK's UHF signal on channel 26 was marginal at best in much of the Knoxville area and many viewers in East Tennessee and Southeastern Kentucky had never seen ABC before. Coincidentally, seventeen years later, WATE's digital signal would be broadcast on digital channel 26.

During its first fifty years, WATE pioneered many locally-produced programs like The Homemaker Show hosted by Mary Starr. Housewives were glued to television sets as Mary showed them the latest recipes and homemaking tips. Star Time, hosted by local businessman Jim Clayton, featured many local country music acts and The Cas Walker Show was a local country music show hosted by former Knoxville Mayor Cas Walker who also owned a chain of grocery stores in Eastern Tennessee, Southwestern Virginia, and Eastern Kentucky. The show featured Dolly Parton before she became famous. In 1981, the station premiered PM Magazine with MayCay Beeler and Calvin Sneed. The popular syndicated show highlighted unusual people, places, and things from the East Tennessee/Southeastern Kentucky area.

In 1993, Nationwide sold its three ABC-affiliated television stations (WATE, WBAY-TV in Green Bay, Wisconsin, and WRIC-TV in Richmond, Virginia) to Young Broadcasting. Young Broadcasting emerged from Chapter 11 bankruptcy protection in June 2010, and the new company was renamed New Young Broadcasting, Inc. As a contingency of the reorganization plan, Young has a limited management Agreement with Gray Television of Atlanta, Georgia to allow that company management all of Young's stations except WATE, WLNS-TV in Lansing, Michigan, and KRON-TV in San Francisco. Gray was not allowed to operate WATE or WLNS because it also owns WVLT in the Knoxville market and WILX-TV in Lansing. Young Broadcasting merged with Media General on November 12, 2013.[2]

Digital television[edit]

Digital channels[edit]

The station's digital signal is multiplexed:

Channel Video Aspect PSIP Short Name Programming[3]
6.1 720p 16:9 WATE-DT Main WATE-TV programming / ABC
6.2 480i 4:3 LiveWell Live Well Network

WATE-TV carried The Country Network on its second subchannel in late 2010 until November 1, 2011, when WATE-TV's parent company, New Young Broadcasting terminated its deal with TCN, and dropped the channel on all of its stations. It was relaunched with the addition of Live Well Network on June 1, 2012.

Analog-to-digital conversion[edit]

WATE-TV shut down its analog signal, over VHF channel 6, on June 12, 2009, the official date in which full-power television stations in the United States transitioned from analog to digital broadcasts under federal mandate. The station's digital signal remained on its pre-transition UHF channel 26.[4] Through the use of PSIP, digital television receivers display the station's virtual channel as its former VHF analog channel 6.

News operation[edit]

Top story title seen during newscasts.

Although WATE may not have always been a ratings powerhouse in Eastern Tennessee, it has been the leader in other areas. In the late-1960s, it assembled the popular on-air team of news anchor Pete Gardener, weathercaster Margie Ison, and Sports Director Mike Thurman. This move resulted in the station slowly making inroads into the ratings-dominant WBIR which was the overall market leader at the time. In the early-1970s, Sam Brown[disambiguation needed] joined WATE as news anchor and the group of "Sam, Mike, and Margie" subsequently became the most well-known on-air personality team in Knoxville.

By the mid-1970s after the previous changes had been in place for a while, all of the station's newscasts were ranked number one in their respective time periods. Also at this point, it was the first outlet to update its newsroom technology with a switch from film to videotape (i.e. electronic journalism) as well as own-and-operating a live microwave truck to assist in newsgathering purposes.

The station was Knoxville's first to utilize a helicopter (known as "Chopper 6") for on-air coverage. In 1977, WATE debuted the market's first local newscasts seen on Saturday evenings featuring anchor Art Powell, Kay Elliott providing weather forecasts, and Calvin Sneed with sports headlines. This was followed in 1978 by the launch of Knoxville's original midday newscast at noon with Calvin Sneed adding the show to his anchoring duties. Later that year, he would be promoted to weekend news anchor in order to welcome the area's first local newscasts seen on Sunday nights.

In 1979, WATE promoted Sneed to become the first African-American to co-anchor weeknight broadcasts in Eastern Tennessee.[5][6] At that time, the unofficial goal of the weeknight news crew was to regularly scoop the Knoxville Journal (a morning newspaper) which was in the process of gaining circulation over the Knoxville News Sentinel (published in the afternoons). The stories seen on-air served as fodder for the next day's coverage assignments pioneering the "follow-up" concept of reporting in modern-day journalism. WATE also hired the market's first AMS-certified meteorologist in Knoxville and Eastern Tennessee in 1979 when Mark Mancuso joined the team.

In 1998, a news share agreement was established with Fox affiliate WTNZ (owned by Raycom Media). This resulted in Knoxville's original prime time newscast to debut. Known as Fox 43 Ten O'Clock News, the nightly thirty-minute show featured a similar format to broadcasts seen on this station except for WTNZ's logo being present in the graphics. In 2002, it began to compete with another nightly newscast seen at 10 on CW affiliate WBXX-TV. Produced by WBIR, this production offered as an alternative to WTNZ only aired for twelve minutes in an abbreviated format featuring the day's top stories along with an updated weather forecast. In early-March 2011, WTNZ terminated its outsourcing arrangement with WATE after entering into another contract with WBIR.

As a result, the latter station stopped producing the nightly update for WBXX. WBIR/WTNZ became the second news operation to upgrade to high definition on June 1 while WVLT was the first back on January 9, 2011. WATE's weekday noon show was cancelled on January 31, 2008 making the station Knoxville's only outlet without a newscast seen in the time period. On August 1, 2011 the station returned to the prime time newscast race with a new nightly 35 minute broadcast on WBXX (owned by the Lockwood Broadcasting Group) through an outsourcing agreement. The broadcast is known on-air as The CW 20 News at 10.[7][8][9]

On October 17, 2011, starting with their 5 p.m. newscast, WATE became the final station in the Knoxville market to broadcast in high definition. Along with the switch to HD, the station unveiled a new logo, new graphics, new studio set, and new news music: "Locals Only" by Stephen Arnold Music. The newscast on WBXX was initially not included in the upgrade as that station lacked a high definition-capable master control at its separate studios to transmit the newscast in HD. In early April 2012, that channel finally upgraded its master control to allow the WATE newscast and some other local and syndicated programming to be broadcast in HD.

References[edit]

  1. ^ John Reece, interview. PM Magazine. WATE-TV, Knoxville, Tennessee. 30 September 1983
  2. ^ "Media General, Young Now Officially One". TVNewsCheck. November 12, 2013. Retrieved November 12, 2013. 
  3. ^ RabbitEars TV Query for WATE
  4. ^ "DTV Tentative Channel Designations for the First and the Second Rounds" (PDF). Retrieved 2012-03-24. 
  5. ^ Knoxville News-Sentinel, Feb. 12, 2001
  6. ^ TV Guide, April 9, 1977
  7. ^ [1][dead link]
  8. ^ "WATE Knoxville to Produce WBXX Newscast - 2011-07-14 19:18:46 | Broadcasting & Cable". Broadcastingcable.com. Retrieved 2013-01-30. 
  9. ^ Jeff John Roberts (2011-07-14). "WATE To Produce 10 P.M. News On WBXX". TVNewsCheck.com. Retrieved 2013-01-30. 

External links[edit]