WRGT-TV

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
WRGT-TV
WRGTlogo.PNG
Wrgt dt2.png Wrgt dt2 thistv.png
Dayton, Ohio
United States
Branding Fox 45 (general)
Fox 45 News (newscasts)
My TV Dayton (on DT2)
This TV Dayton (on DT2)
Slogan It's Where You Live!
Channels Digital: 30 (UHF)
Virtual: 45 (PSIP)
Subchannels 45.1 Fox
45.2 MyNetworkTV/This TV
Affiliations Fox (1986-present)
Owner Cunningham Broadcasting
(operated through LMA by
Sinclair Broadcast Group)

(WRGT Licensee, LLC)
First air date September 23, 1984 (1984-09-23)
Call letters' meaning The WRiGhT brothers
(who were from Dayton)
Sister station(s) WKEF
Former channel number(s) Analog:
45 (UHF, 1984-2009)
Former affiliations Independent (1984-1986)
Transmitter power 425 kW
Height 351 m
Facility ID 411
Transmitter coordinates 39°43′28.2″N 84°15′17″W / 39.724500°N 84.25472°W / 39.724500; -84.25472
Licensing authority FCC
Public license information: Profile
CDBS
Website www.fox45now.com

WRGT-TV, virtual channel 45, is the Fox-affiliated television station for the Miami Valley area of Ohio, which is licensed to Dayton. It broadcasts a high definition digital signal on UHF channel 30 from a transmitter at its Broadcast Plaza business offices, off South Gettysburg Avenue, near the New Chicago section of the city. It can also be seen on Time Warner Cable channel 8 and in high definition on digital channel 1008. Owned by Cunningham Broadcasting, WRGT-TV is operated though a local marketing agreement (LMA) by the Sinclair Broadcast Group. However, that company effectively owns the station due to Cunningham's ownership structure. It shares studios with and is sister to ABC affiliate WKEF.

History[edit]

WRGT-TV's logo from 1986. The fonts are very similar to the ones used by stations owned by the Meredith Corporation. However, that company never owned this station.

WRGT-TV signed on as an independent station on September 23, 1984, owned by Meridian Communications, based in Pittsburgh. WRGT-TV was Meridian's second station following WVAH-TV in Charleston, West Virginia two years earlier. Meridian founded WRGT-TV following a high stakes "in-contest" competition among four potential owners in the late 1970s. The station ran a general-entertainment format consisting of cartoons, classic sitcoms, recent off network sitcoms, old movies, drama shows, and sports. On its sign on date, WRGT-TV broadcast 2001: A Space Odyssey, with a stereo simulcast of the audio over WTUE-FM 104.7. It originally used the slogan "Off To a Flying Start", featuring an animated Wright "B" Flyer used in its first promos (the "WRGT" calls are a reference to the Wright brothers).

Prior to its sign on, the only source of non-network programming in Dayton was WTJC (now WBDT) a mostly religious station. However, WXIX-TV and WIII-TV (now WSTR-TV), both in Cincinnati, and WTTE in Columbus all reached portions of the Dayton market, and WTTV in Indianapolis was available on cable. Meridian persuaded WTJC's owner, Miami Valley Christian Television, to sell most of that station's non-religious programming to WRGT-TV. For all intents and purposes, it was now the only general-entertainment station in Dayton and the first independent since the demise of WKTR-TV in 1970 (now public station WPTD) and WSWO-TV in Springfield in 1972 (now WBDT after being WTJC from 1980 to 1988 following eight years of being silent).

Despite the competition from larger-market stations and with WXIX, WSTR and WTTV being available on cable, WRGT-TV prospered. It would not have any real competition in Dayton until 1999 when WBDT became a WB affiliate (it was briefly a PAX affiliate before then). After Fox launched on October 6, 1986, WRGT-TV became a charter affiliate of the fledgling network. On October 30, 1987, Meridian sold the station to Act III Broadcasting.[1] Act III merged with Abry in 1994. A few months later, Abry merged with Sinclair. However, Sinclair then sold WRGT-TV to Sullivan Broadcasting, which outsourced channel 45's operations to Sinclair.

By 1999, more reality and talk shows would be in the station's mix. In 1998, Sullivan's managing partner Sinclair bought WKEF (then an NBC affiliate). In 2001, Sinclair purchased most of Sullivan's other stations, but could not buy WRGT-TV for two reasons. The Dayton market has only seven full-power stations, not enough to legally permit a duopoly. Also, the Federal Communications Commission (FCC) does not allow common ownership of two of the four highest-rated stations in a single market. With this in mind, WRGT-TV was sold to Glencairn, Ltd. However, nearly all of Glencairn's stock was controlled by trusts in the name of the Smith family who were founding owners of Sinclair. This effectively gave Sinclair a duopoly in Dayton. Glencairn later changed its name to Cunningham Broadcasting. There is undeniable evidence that Glencairn/Cunningham are merely shell corporations used to circumvent FCC ownership rules.

WRGT-TV is also considered an alternate ABC affiliate airing that network's programs when WKEF is unable to do so such as during a breaking news emergency or local special. WRGT-TV, along with CBS affiliate WHIO-TV, are the only two stations in the area who have not changed their network affiliations even through the swaps of 2004.

In August 2006, it was confirmed that Fox's new sister network, MyNetworkTV, would air on a new second digital subchannel of WRGT-TV. On September 16, 2006, Time Warner Cable added My TV Dayton to its digital cable lineup. In November 2008, the subchannel additionally became a launch-day affiliate of This TV. My TV Dayton/This TV Dayton currently appears on Time Warner digital channel 995.

Around November 11, 2010, Sinclair announced that when carriage agreements expired at the end of the year, it planned to pull all of its owned and/or operated TV stations in the United States, including WRGT-TV and WKEF, from Time Warner Cable, in a dispute over "retransmission fees".[2][3][4] Negotiations began between the two parties. Around December 6, Time Warner announced that it would continue to provide Fox network programming on its systems (presumably via video on demand services), under a deal reached with Fox earlier in 2010; syndicated and local programs on Sinclair's Fox affiliates would not be seen.[5][6] On December 31, Time Warner reached an agreement with an out-of-market station, presumably Cincinnati's WXIX-TV, to provide Fox network programming at least through the end of February.[7] Later that same day, Sinclair and Time Warner extended talks for another two weeks, with continued cable carriage of Sinclair's stations, through January 14, 2011.[8] On January 15, 2011, after a 24 hour extension of the previous deadline,[9] Time Warner and Sinclair reached a tentative settlement.[10] After further negotiations, a final agreement was reached on February 2, 2011, keeping WRGT-TV and WKEF on Time Warner.[11][12][13]

On February 21, 2012, Miamisburg City Council approved a $150,000 loan to Sinclair, which planned to move the WRGT-TV/WKEF studios from Soldiers Home-West Carrollton Road in Dayton, and to move their business and sales offices from Broadcast Plaza (the former WRGT-TV studios),[14] consolidating all within the former studios of CW affiliate WBDT on Corporate Place, off Byers Road, in Miamisburg. Sinclair expected to spend $5 million on renovations to its new facility, making it fully digital and high definition.[15][16] The stations had anticipated moving into their new studios in November 2012;[citation needed] the move was finalized on January 27, 2013 with high definition newscasts, updated graphics and new logos on both stations.[17][18]

On May 15, 2012, Sinclair Broadcast Group and Fox agreed to a five-year extension to the network's affiliation agreement with Sinclair's 19 Fox stations, including WRGT-TV, allowing them to continue carrying Fox programming through 2017.[19]

Programming[edit]

Syndicated programming on WRGT-TV includes Judge Joe Brown, Judge Alex, and Divorce Court among others.

Digital television[edit]

Digital channels[edit]

The station's digital signal is multiplexed:

Channel Video Aspect PSIP Short Name Programming[20]
45.1 720p 16:9 WRGT-DT Main WRGT-TV programming / Fox
45.2 480i 4:3 MYTV-Da MyNetworkTV / This TV

Analog-to-digital conversion[edit]

WRGT-TV shut down its analog signal, over UHF channel 45, on June 12, 2009, the official date in which full-power television stations in the United States transitioned from analog to digital broadcasts under federal mandate. The station's digital signal remained on its pre-transition UHF channel 30.[21] Through the use of PSIP, digital television receivers display the station's virtual channel as its former UHF analog channel 45.

Newscasts[edit]

Nightly news open.

In 1998, WRGT-TV started its nightly 10 o'clock newscast, now known as Fox 45 News at 10, using sister station WKEF's existing news team. In the February 2006 sweeps period, the station's 10 o'clock news was the fastest growing local broadcast in the Dayton market, on certain nights, sometimes winning the time slot. Until 2007, there was direct 10 o'clock news competition from WHIO-TV's Time Warner Cable-only Miami Valley Channel. There was no over-the-air competition until August 18, 2007, when NBC affiliate WDTN began to produce a nightly 10 o'clock newscast on CW affiliate WBDT; this beat WRGT-TV's show in Dayton's metered market household ratings on the 26th day of its broadcast.

On June 12, 2006, WKEF began airing a weekday morning program from 5 to 7, called ABC 22 Good Morning. On the same day, WRGT-TV began airing Fox 45 in the Morning from 7 to 9 a.m. weekdays.[22] In August 2008, WKEF began producing a 6:30 p.m. newscast for WRGT-TV, airing on weeknights against the national news broadcasts on the "Big Three" stations.

References[edit]

  1. ^ "For the Record". Broadcasting: 157. November 16, 1987. Retrieved November 8, 2014. 
  2. ^ http://stopthecap.com/2010/11/11/here-we-go-again-sinclair-threatens-time-warner-cable-subs-with-loss-of-33-stations-in-21-cities/
  3. ^ "Access to Fox 45, ABC 22 in doubt, DaytonDailyNews.com/services/archive, November 12, 2010". 
  4. ^ "Sinclair/Time Warner Cable - Frequently Asked Questions". Sinclair Broadcast Group. Retrieved December 13, 2010. 
  5. ^ "Time Warner will keep some Fox TV shows, DaytonDailyNews.com, December 6, 2010". 
  6. ^ Radio and Television Business Report: "Time Warner Cable may be able to outFox Sinclair", December 7, 2010.
  7. ^ "National ABC, Fox shows to stay on Time Warner, DaytonDailyNews.com, December 31, 2010". 
  8. ^ "Contract talks extended, no cable TV interruption, DaytonDailyNews.com, December 31, 2010". 
  9. ^ "Time Warner extends contract talks with ABC, Fox stations, DaytonDailyNews.com, January 14, 2011". 
  10. ^ Broadcasting & Cable: "Time Warner Cable, Sinclair Ink Retrans Pact", January 15, 2011.
  11. ^ "Sinclair, Time Warner Cable talks stretch on, DaytonDailyNews.com, January 29, 2011". 
  12. ^ "Sinclair, Time Warner Reach Retrans Deal". 2011-02-02. Retrieved 2011-03-10. 
  13. ^ "Sinclair news release". Sinclair Broadcast Group. Retrieved February 2, 2011. 
  14. ^ Scott Fybush (May 4, 2012). "Site of the Week 5/4/2012: Dayton, Ohio, summer 2010". Retrieved January 14, 2013. 
  15. ^ Lawrence Budd (February 21, 2012). "Jobs & Economy: $5 million TV station consolidation". Dayton Daily News. 
  16. ^ Lawrence Budd (February 22, 2012). "Miamisburg City council approves TV station loan". Dayton Daily News. 
  17. ^ "Big Changes at ABC22 and FOX45 Start Tonight". January 27, 2013. Retrieved January 28, 2013. 
  18. ^ Staff (January 29, 2013). "Two Dayton TV stations launch HD news broadcasts". Dayton Business Journal. Retrieved January 29, 2013. 
  19. ^ Sinclair Reups With Fox, Gets WUTB Option, TVNewsCheck, May 15, 2012.
  20. ^ RabbitEars TV Query for WRGT
  21. ^ "DTV Tentative Channel Designations for the First and the Second Rounds" (PDF). Retrieved 2012-03-24. 
  22. ^ Dave Larsen (June 15, 2006). "Seen & Overheard". Dayton Daily News. "via www.daytondailynews.com/services/archive/" 

External links[edit]