Wayne Madsen

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
For cricketer, see Wayne Madsen (cricketer).

Wayne Madsen (born April 28, 1954) is an American investigative journalist, author and columnist specializing in intelligence and international affairs.[1][2][3][4][5] He is the author of the blog Wayne Madsen Report.[6] He has been described as a conspiracy theorist.[7][8][9][10][11][12][13]

Background and early life[edit]

Madsen was born in Ridley Park, Pennsylvania on April 28, 1954 to an American mother and a Danish mariner. His grandmother, who emigrated to the U.S. with his father after World War II was Victoria Madsen, a Danish communist party official.[14][15] In the 1950s Victoria Madsen was deported by the Federal Bureau of Investigation (FBI). Madsen attended the University of Mississippi where he joined the Naval Reserve Officer Training Corps.[16]

Career[edit]

U.S. Navy[edit]

Upon graduation from University of Mississippi, he joined the U.S. Navy. He was commissioned an ensign.

In early 1982 he was stationed at the classified Naval Sound Surveillance System (SOSUS) station at Coos Head, which had an allowance of twelve officers, ninety-five enlisted and 15 civilians. He was later given a bad fitness report by his executive officer, Lt. Cmdr. Marney Finch who transferred him to Washington D.C. later that year.[17]

In 1984, Madsen reports that he was loaned to the National Security Agency by the Navy.[18] He resigned from the Navy in 1985 as a lieutenant, having been passed over for promotion. Madsen described himself as the "most senior lieutenant in the Navy".[19]

Post-Navy career[edit]

Between 1985 and 1989 Madsen held a series of jobs, first working for RCA as a government consultant on contracts for the National Security Agency (NSA). Later he worked for the Navy's Naval Data Automation Command as a civilian employee. After this Madsen briefly established his own consulting firm, then worked for the National Bureau of Standards, and later for the State Department.[18] In 1990 Madsen joined Computer Sciences Corporation, working there from 1990 until 1997,[18] when he joined the Electronic Privacy Information Center (EPIC) as a senior fellow. In 1998, while at EPIC, Madsen was described by journalist Jason Vest in the Village Voice as one of the world's leading SIGINT and computer security experts,[20] In late January 2005 Madsen left EPIC.[18] While at EPIC he appeared as a guest on 60 Minutes,[21] ABC Nightline,[22] Voice of America,[23] National Public Radio.,[24] and Marketplace,[25]

Blogging and journalism career[edit]

He has been described as an "odd individual" devoted to writing in an area that "teeters on a slippery slope, at the foot of which is the whole repository of Internet-perpetuated conspiracy theories" which leads to much of his writing being treated with skepticism.[26] In 2005 Madsen began working as a free-lance journalist. He produces a blog called the Wayne Madsen Report. His articles have appeared in publications such as CorpWatch, CounterPunch, CovertAction Quarterly, In These Times, Multinational Monitor, The American Conservative, The Progressive and The Village Voice. His columns have appeared in the Atlanta Journal-Constitution, Columbus Dispatch, Houston Chronicle, Philadelphia Inquirer, Miami Herald and the Sacramento Bee.[16][27] He appeared on WETA-TVs "White House Chronicle" in January 2012.[28] He is a frequent contributor to The Alex Jones Show.[12] He has appeared as a guest on Al Jazeera,[29] Russia Today,[30] Press TV,[31] and CNBC,.[32]

Controversies[edit]

Observer controversy[edit]

On June 30, 2013, The Observer, which is owned by The Guardian, in London published a front page story sourced to Madsen. According to Michael Moynihan of the Daily Beast, shortly after going to press, "the Observer realized that the story's author, Jamie Doward, failed to conduct even the most perfunctory Google search on Madsen.[12] The article was quickly removed from the parent (Guardian) newspaper's website pending an investigation, but not before the print edition had gone to press.[9][33][34][34] According to Forbes magazine, The Observer likely took the story down as it was concerned with the reliability of the source rather than the content as no matter how "left field" the source was, the story seems to be largely true and has been a matter of public record for some years.[35]

Specifically the story was allegedly sourced from a blog in which Madsen had been interviewed regarding his views on claims by NSA leaker Edward Snowden, alleging connections between the National Security Agency and several European governments known as ECHELON.[33][36] In the story, entitled, “Revealed: Secret European Deal to Hand Over Private Data to Americans,” Madsen claimed that several European governments were “colluding with the U.S. over the mass harvesting of personal communications data.” [34]

Joshua Gillin of the Poynter Institute claimed that the Guardian hadn't interviewed Madsen but had pulled the quotes from an online interview with Madsen and that Madsen's "declassified documents", upon which the story was based, were publicly available on the NSA website, however, Gillen later spoke to Madsen who stated that he was interviewed for The Observer article.[7] According to Forbes, on June 30, 2013, the same day that the Observer both published and retracted the article, Reuters reported the same claims, but sourced from NSA documentation supplied by Edward Snowden to support his claims regarding the cyber-espionage programs Tempora and Prism.[35][37]

On July 5, 2013 the Guardian responded to the controversy saying that " The documentary evidence for the story, which was based on a number of sources, was sound, but it was wrong to connect Wayne Madsen with this story in any way. For this reason, the original story was removed from the website, and the Observer splash was replaced."[38]

Reporting and opinions[edit]

Madsen has reported that Obama is gay. The Nation writing on that conspiracy theory reported that Wayne Madsen "is the source on Obama’s visits to the bath house and who revealed how Obama used basketball pickup games to pick up men. Obama, Madsen says, had homosexual trysts with Representative Artur Davis, Massachusetts Governor Deval Patrick and Senate majority leader Bill Frist!"[39][40]

In 2003 he claimed that he had uncovered information in a classified congressional report that he said contained information linking the September 11 attacks to the government of Saudi Arabia and the Bush administration through financial transactions with the hijackers. The Saudi Foreign Minister demanded the report be declassified so it could respond, however, the Bush administration refused, claiming that to do so would compromise intelligence sources and methods.[41]

In a 2010 interview for Veterans Today, when asked what he thought about claims by former Italian President Francesco Cossiga, Hamid Gul, the former head of Pakistan’s Intelligence Service and several investigative journalists that Israel was behind 9/11, Madsen stated that he believed the 9/11 attacks were "an operation carried out by Mossad, Saudi intelligence,...and elements of the CIA." [42]

Madsen has asserted in The Palestine Telegraph that hundreds of Iraqi scientists who had been assassinated or died in accidents after the invasion in 2003 were actually murdered by Mossad hit teams operating in Iraq.[43]

In 2010, Madsen reported in the Pakistan Daily that unnamed sources suggested that the company formerly known as Blackwater, had been conducting false-flag operations in Pakistan that were blamed on the Tehrik-i-Taliban Pakistan.[44]

He has asserted that members of AIPAC and Israel's Mossad dominate CNN's management and urges his readers to boycott CNN and its advertisers until they are fired. He has begun a project to oppose Israel as a threat to world peace.[45] Madsen has stated in an interview that "the Israeli lobby owns the Congress, media, Hollywood, Wall Street, both political parties and the White House".[42][46]

On April 25, 2009, Madsen said that unidentified journalists from Mexico and Indonesia had spoken to some unidentified UN World Health Organization officials and scientists believed the 2009 new H1N1 strain of swine flu virus appeared to be the product of U.S. military sponsored gene splicing, as opposed to natural processes.[47][48] While it can not be ruled out that the virus was created in a research laboratory or vaccine factory, the most plausible explanation is that the virus is the result of modern farming techniques. New Scientist magazine cited the example of a H1N2 influenza pandemic in the 1990s that was a reassortment (mix) of swine, human and avian strains.[49]

On June 9, 2008 he reported that unnamed "GOP dirty tricks operatives" had found a Kenyan birth certificate registering the birth of Barack Obama, Jr. on August 4, 1961. "However, the registration is a common practice in African countries whose citizens abroad have families with foreign nationals."[50] This birth certificate was a cornerstone of the "Kenyan Born" subset of the birther conspiracy theories, and Madsen's article was cited in a Washington state petition challenging Obama's eligibility to serve.[51]

In a 2008 ArabNews article suggesting that the criminal prosecution of New York State governor Eliot Spitzer was partly due to the Israeli intelligence agency Mossad, Wayne Madsen says that the prostitution firm that entangled Spitzer in a call girl ring, is seen as a front for Israel’s intelligence agency, the Mossad. Further Madsen suggested that Spitzer was outed by Russsian-Israeli mobsters angry at Spitzer's crack down on Wall Street malfeasance.[52]

In 2005 he said that the pro-Israel lobby, the American Israel Public Affairs Committee, had pressured American politicians to stay away from protests against the Iraq War.[53]

In October 2005, he wrote that "an unidentified former CIA agent" claimed that the USS Cole was actually hit by a Popeye cruise missile launched from an Israeli Dolphin-class submarine.[54]

On May 17, 2005, Madsen announced that America was secretly running the civil war in the Democratic Republic of the Congo (DRC) before a Subcommittee on International Operations and Human Rights hearing on the situation in the DRC. According to the news magazine New African, Madsens testimony "was so revealing that the mainstream Western media...have refused to print it."[55]

In 2002 he suggested to The Guardian newspaper that the United States Navy had aided in an attempted overthrow of Venezuelan president, Hugo Chavez. Specifically Madsen stated that US military attaches had been in contact with members of the Venezuelan military to discuss the possibility of a coup. Further, Madsen said that while the [U.S.] navy was in the area for training operations unconnected to the coup, they had aided with signals intelligence as the coup progressed and engaged in communications jamming support for the Venezuelan military. Madsen asserted that the US Navy jammed communications to and from the diplomatic missions of Libya, Cuba, Iran and Iraq. According to the Guardian, "The US embassy dismissed the allegations as 'ridiculous'." [56] An OIG report requested by Sen. Christopher Dodd, found no wrongdoing by any U.S. officials either in the State Department or at the U.S. Embassy in Caracas.[57]

Bibliography[edit]

References[edit]

  1. ^ "US releases 'bin Laden video tapes'". Al Jazeera English. Retrieved September 8, 2014. 
  2. ^ Tavis Smiley (August 24, 2004). "Interview: Greg Rollins with the Christian Peacemaker Team, Dana Dillon with The Heritage Foundation and journalist Wayne Madsen discuss the investigation of the Abu Ghraib prison abuse scandal". National Public Radio. Retrieved May 30, 2012 – via HighBeam Research. 
  3. ^ Farooq Hameed Khan (October 11, 2010). "Balochistan: The great game". The Nation (Pakistan). Retrieved May 30, 2012 – via HighBeam Research. 
  4. ^ "Featured Guests". Taylor-Report.com. Retrieved September 8, 2014. 
  5. ^ Alcuin Papa (August 30, 2009). "Blackwater training mercenaries in Subic". Philippine Daily Inquirer. 
  6. ^ "Wayne Madsen Report". Retrieved September 8, 2014. 
  7. ^ a b Gillin, Joshua (June 29, 2013). "Observer pulls story about NSA deal based on Wayne Madsen conspiracy theory". Poynter. Retrieved 2013-07-04. 
  8. ^ Eric Lach (2013-07-01). "The Guardian Deletes NSA 'Scoop' That Quoted Conspiracy Theorist". talkingpointsmemo.com. Retrieved 2014-04-23. 
  9. ^ a b Raheem Kassam (June 30, 2013). "Freedoms, fiefdoms, and f**k-ups". The Commentator. Retrieved 2013-07-04. 
  10. ^ Andrew Sullivan (Feb 24, 2009). "Rumors And Iraq". The Atlantic. 
  11. ^ Tim Grieve (2006-05-23). "The Rove watch, through a looking glass". Salon. Retrieved 2014-04-23. 
  12. ^ a b c Michael Moynihan (07.01.2013). "NSA Nutjob: Anatomy of a Fake ‘Observer’ Story". Daily Beast. Retrieved 2013-07-04.  Check date values in: |date= (help)
  13. ^ "March of the Conspiracy Theorists". CBS News. September 26, 2005. Retrieved 2013-07-04. 
  14. ^ Wayne Madsen (2006). Jaded Tasks. Trine Day. p. xii. ISBN 9780975290699. 
  15. ^ Wayne Madsen Counterpunch "In Denmark, where my grandmother Victoria Madsen, an official of the Danish Communist Party and newspaper "
  16. ^ a b Wayne Madsen Jaded Tasks, page ix
  17. ^ Wayne Madsen Jaded Tasks, page xiv–xv
  18. ^ a b c d Wayne Madsen Jaded Tasks, p. xv
  19. ^ At his first posting in Newport, Ensign Madsen was introduced to the "oldest lieutenant in the Navy". This lieutenant had presented himself for an interview with the controversial Admiral Hyman G. Rickover who told him "You have 15 seconds to piss me off" to which he replied by picking up a model submarine from the admiral's desk and smashing it. This lieutenant didn't get the position he was applying for, never attained further promotion and ended his career as the most senior lieutenant in the U.S. Navy. Madsen says that, when he himself resigned in 1985, he had the same status as the lieutenant he had met in Newport.
  20. ^ Vest, Jason (August 18, 1998). "Listening In". The Village Voice. Retrieved July 7, 2013. 
  21. ^ "Transcript of 60 Minutes on Echelon". Cryptome. Retrieved 2014-04-23. 
  22. ^ ABC News Nightline, Chris Bury reporting, July 11, 2001
  23. ^ Focus, Aida Akl reporting, June 17, 2005
  24. ^ Tavis Smiley Show, NPR, August 24, 2004
  25. ^ Kim Masters reporting, April 8, 2003
  26. ^ Keefe, Patrick (2006). "Chapter 7: Muckrakers and Whistleblowers". Chatter: Uncovering the Echelon Surveillance Network and the Secret World of Global Eavesdropping. Random House. ISBN 9781588365330. 
  27. ^ Dr. Fevzi Bilgin (2010-09-15). "Conference on Deep State, Ergenekon, and Turkey's Constitutional Referendum". Press.org. Retrieved 2014-04-23. 
  28. ^ Emily Yahr (January 21, 2012). "TV Highlights". The Washington Post. Retrieved July 5, 2012 – via HighBeam Research. 
  29. ^ "US releases 'bin Laden video tapes'". Aljazeera. 8 May 2011. Retrieved 2014-04-23. 
  30. ^ "'Fascism coming to a computer near you' - Wayne Madsen - Russia Today". YouTube. 2010-08-12. Retrieved 2014-04-23. 
  31. ^ "US trying to boost bases in Asia". PressTV. 2013-11-25. Retrieved 2014-04-23. 
  32. ^ Kudlow & Co., May 23, 2007
  33. ^ a b Paul Szoldea (June 30, 2013). "The Guardian Revealed A Major NSA 'Scoop' Then Deleted It From Their Website". San Francisco Chronicle.  reprint from "Business Insider", June 29, 2013.
  34. ^ a b c William Green (07-01-2013). "Guardian pulls front-page NSA story after source revealed to be conspiracy nut". The Daily Caller. Retrieved 2014-04-23.  Check date values in: |date= (help)
  35. ^ a b "The Absolute Joy Of The Guardian's Sting Over PRISM And The NSA". Forbes. January 1, 1970. Retrieved September 8, 2014. 
  36. ^ Thompson, Damian (2014-04-19). "Guardian/Observer pulls front-page NSA story after source turns out to be a fruitloop who thinks Obama is gay". Blogs.telegraph.co.uk. Retrieved 2014-04-23. 
  37. ^ Breidthard, Annika (June 30, 2013). "U.S. taps half-billion German phone, internet links in month: report". Reuters. Retrieved July 5, 2013. 
  38. ^ "For the record". Guardian. 5 July 2013. Retrieved 2014-04-23. 
  39. ^ Neal Gabler (November 12, 2012). "What's Behind the Right's 'Obama Is Gay' Conspiracy". The Nation. 
  40. ^ Eric Lach (2013-07-01). "The Guardian Deletes NSA 'Scoop' That Quoted Conspiracy Theorist". Talking Points Memo. Retrieved 2014-04-23. 
  41. ^ "Saudis want classified US intelligence documents released". ABC. Retrieved September 8, 2014. 
  42. ^ a b "Wayne Madsen : The Israeli Lobby Owns the Congress, Hollywood and the Whitehouse [sic]". Veteran's Today. December 6, 2010. 
  43. ^ Madsen, Wayne (July 1, 2011). "Israel's Mossad Bomb Russian Plane To Kill Scientists?". Pakalert Press. 
  44. ^ "Blackwater/Xe cells conducting false flag terrorist attacks in Pakistan". Pakistan Daily. September 16, 2010. Archived from the original on March 22, 2013. Retrieved 2010-09-20. 
  45. ^ "Wayne Madsen Report". Retrieved September 8, 2014. 
  46. ^ Elias (2010-12-08). "THE ISRAELI LOBBY OWNS THE CONGRESS, HOLLYWOOD AND THE WHITE HOUSE: WAYNE MADSEN". Intifada. Retrieved 2014-04-23. 
  47. ^ Madsen, Wayne (April 27, 2009). "New swine flu feared to be weaponized strain" (reprint). Online Journal.  Reprint from: "New swine flu feared to be weaponized strain". WayneMadenReport.com. April 25, 2009. (subscription required (help)). 
  48. ^ Russia Today (April 2009). Swine flu is a man made virus ?. Retrieved 2009-04-28. ... to them it doesn't look like this is naturally occurring. 
  49. ^ "Is swine flu a bioterrorist virus?". New Scientist. Retrieved September 8, 2014. 
  50. ^ Madsen, Wayne (June 9, 2008). "GOP dirty tricks machine readies a charge that Obama is not eligible to be president". Online Journal. WayneMadenReport.com. 
  51. ^ "Democrat: Obama's grandma confirms Kenyan birth". WorldNetDaily. October 23, 2008. Retrieved 2009-09-26. 
  52. ^ "Is There an Israeli Angle to Spitzer Ouster?". Arab News. Retrieved September 8, 2014. 
  53. ^ "The "American street" speaks: Will the Democratic Party listen?". Salon. Retrieved September 8, 2014. 
  54. ^ Madsen, Wayne (October 3, 2005). "Clearing the Baffles for 911". The Truth Seeker. Archived from the original on July 5, 2013. 
  55. ^ "How America ran, and still runs, the Congo war". New African. September 1, 2001. Retrieved September 8, 2014 – via HighBeam Research. 
  56. ^ Duncan Campbell (April 29, 2002). "American navy 'helped Venezuelan coup'". The Guardian. 
  57. ^ Inspector General Report

External links[edit]