Die Weltwoche

From Wikipedia, the free encyclopedia
  (Redirected from Weltwoche)
Jump to: navigation, search
Die Weltwoche
Type Journal
Format Magazine
Owner(s) Weltwoche Verlag AG
Editor Roger Köppel, publisher and editor-in-chief since November 2006
Founded 1933; 81 years ago (1933)
Political alignment Classical liberalism, conservatism
Language German
Headquarters Zürich
Circulation 77,800 (2011)
ISSN 0043-2660
Official website www.weltwoche.ch

Die Weltwoche ("The World Week") is a Swiss weekly magazine based in Zürich. Founded in 1933, it has been privately owned by Roger Köppel since 2006.

The magazine's regular columnists of note include the former president of the Social Democratic Party of Switzerland, Peter Bodenmann, as well as Christoph Mörgeli MP, a leading figure of the right wing of the nationalist Swiss People's Party, and cultural and social commentator Alexander, Count von Schönburg-Glauchau.

The magazine's editorial stance under Köppel is considered to range between economic liberalism and neo-conservatism - regularly along the lines of the Swiss People's Party as critics allege.[1][2]

History[edit]

Founded 1933 as a weekly newspaper in the mold of French weeklies, it started off somewhat sympathetic to the Nazi government of Germany, but soon joined the other Swiss media in vigorously opposing it.

During the 1980s, the newspaper was led by Rudolf Bächtold and Jürg Ramspeck and owned by Jean Frey Verlag. During this time, Weltwoche remained a fixture of the intellectual environment in Switzerland, publishing articles, columns and interviews on a wide range of topics, including politics, the economy, culture and science, generally from a center-left perspective. In 1987, Jean Frey Verlag was bought up by notorious entrepreneur and fraudster Werner Rey. After the collapse of Rey's holdings in 1991, the publisher was sold to Curti Medien Holding AG, which in 1996 passed to Basler Zeitung. The last editor in chief before the takeover by Köppel was Fredy Gsteiger (1997 to 2001), under whom the newspaper pursued a general political position of center-left liberalism.

Köppel became editor-in-chief in 2001, launching a complete redesign, replacing the broadsheet by a magazine format. Jean Frey AG was now bought by Tito Tettamenti. Köppel replaced most of the editors and re-positioned the newspaper as neoliberal and right-wing conservative. In 2003, the new Weltwoche began to openly support Christoph Blocher and his Swiss People's Party. This resulted in a decline in sales, and Köppel was replaced by Simon Heusser, in 2005 followed by Jürg Wildberger. In 2006, the Weltwoche was detached from Jean Frey AG, now published under its own label Weltwoche Verlag AG. The newspaper was bought by Köppel, who now also returned as editor-in-chief, resulting in a renewed exodus of much of the editors. Since 2006, the paper has been run by Köppel directly and has acquired a thoroughly right-wing conservative focus.

Profile and positions[edit]

Already distinguishing itself somewhat from the generally center-left Swiss media by its general orientation, the magazine is now especially noted for its interviews with controversial public figures and for the diversity of opinion represented in its pages, with a dominant right-wing view however. For instance, virtually alone among Swiss publications, Die Weltwoche in 2003 and 2004 printed lengthy articles mainly arguing for the 2003 invasion of Iraq or the reelection of George W. Bush to the U.S. presidency. The accession of Switzerland to the European Union is rejected by the editorial staff, as was Swiss acceptance of the Schengen Agreement.[3] The Weltwoche also represents the view that welfare and other state-administered assistance programs are inherently flawed. It is, therefore, entirely pointless to hold a discussion concerning "abuse of the welfare state," as these flaws cannot be removed from the system. The system itself is unreformable.[4]

Since 2006, Die Weltwoche has repeatedly actively created controversy and scandal.

The magazine is somewhat anti-statist and against an expanison of the welfare state. It also rejects state-subsidized nurseries and childcare.[5][6]

In keeping with its neo-conservative and anti-mainstream positions, the Weltwoche does not accept the scientific evidence for global warming and has denounced recent "alarmism" surrounding environmental issues.[7] Internationally – outside of Europe – the Weltwoche often represents pro-American and pro-Israeli positions.

On 12 January 2006, Die Weltwoche was the first German-speaking publication to reprint some of the controversial cartoons of the prophet Muhammad originally published by the Danish newspaper Jyllands-Posten.

On the 12 May, 2010, the main title of the weekly edition of the Weltwoche was : "Must Islam be Banned? - The religion of the muslims is not compatible with the Swiss Constitution."[8] The front cover of the Weltwoche of 5 April 2012 published a photograph of a Roma child pointing a gun at a camera under the headline "The Roma are coming". The controversy sparked by this choice of illustration was reported internationally.[9]

On 26 June 2012, Die Weltwoche published an article which lamented the spread of the Irish gene pool and falsely claimed that the Irish Government requires pre-marital DNA testing in an effort to halt supposed widespread incest amongst the Irish who, it was further claimed, have rat-like anatomic features. The article was translated into English and caused controversy in the Irish media.[10][11]

External links[edit]

Notes[edit]

  1. ^ "In der Heimat wie im Ausland sorgt freilich vor allem die publizistische Unterstützung der 'Weltwoche' für die rechtsliberale Schweizer Volkspartei (SVP) unter ihrem Chef Christoph Blocher regelmäßig für Aufregung." / "At home as well as abroad the Weltwoche often creates controversy, above all else, for its support of the right-wing, economically-liberal Swiss People's Party under the leadership of Christoph Blocher." Der Standard, 5 March 2008 [1]
  2. ^ "'Weltwoche' stürzte unter Köppel ab", NZZ am Sonntag, 21 July 2006 [2]
  3. ^ Weltwoche, issue 16/04
  4. ^ Weltwoche, issue 14/07
  5. ^ Weltwoche, issue 12/07
  6. ^ Weltwoche, issue 46/06
  7. ^ Topic: Global Warming
  8. ^ "Weltwoche Online". Weltwoche. Retrieved 1 August 2014. 
  9. ^ Die Weltwoche sparks anger over 'racist' Roma story
  10. ^ Von Antje Joel. "Irland? Vergessen Sie es!". Weltwoche. Retrieved 1 August 2014. 
  11. ^ http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/irishsun/irishsunnews/4511183/Swiss-mag-Incestous-Irish-are-toothless.html Rabbit Teeth? German Journo Writes Scathing Article On The Irish!