Western Journalism Center

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search

The Western Journalism Center (also called the Western Center for Journalism), a conservative advocacy group,[1] was founded in 1991 by Joseph Farah and James H. Smith. Based in Sacramento, California, the center produces a newsletter containing, "muckracking, investigative reporting".[2]

Projects[edit]

The Center helped fund Christopher W. Ruddy (who later founded NewsMax) to investigate conspiracies surrounding the death of Vincent Foster, which was part of the Arkansas Project.[3] Eventually, "the Center placed some 50 ads reprinting Ruddy's Pittsburgh Tribune-Review stories in the Washington Times, then repackaged the articles as a packet titled "The Ruddy Investigation," which sold for $12." In addition, "Farah also bought full page ads publicizing Ruddy's allegations that appeared in papers including The New York Times, Washington Post, Chicago Tribune, and Los Angeles Times" and "the ad campaign brought in over $500,000, half from individual donors-many of whom bought Foster conspiracy materials-and half from foundations, including $100,000 from Carthage." The Carthage Foundation is controlled by Richard Mellon Scaife, whose foundations gave $330,000 to the Center in 1994 and 1995.[4] Later, "WJC circulated a video featuring Ruddy's claims, Unanswered-The Death of Vincent Foster, that was produced by author James Davidson, chairman of the National Taxpayers Union (NTU) and co-editor of the Strategic Investment newsletter."

During the 2012 Todd Akin "legitimate rape" controversy, Karl Rove remarked that Republicans "should sink Todd Akin" and joked that "If he's found mysteriously murdered, don't look for my whereabouts". In response, WJC created RoveMustGo.com to circulate a petition asserting that "Karl Rove has made himself toxic to Republicans by his incredibly offensive and dangerous statement suggesting the murder of Congressman Todd Akin of Missouri." Though Rove later issued an apology for the joke, as of September 4, 2012, WJC was still running Facebook ads for the site.[5]

Lawsuit[edit]

In 1998, the Center sued the IRS claiming it was audited in 1996 for political reasons. The lawsuit was thrown out, with appeals denied. A lower court ruled that the IRS could not be sued on allegations of politically motivated auditing practices, while a federal appeals court ruled that the Center's lawsuit was barred by the statute of limitations.[6]

Ownership[edit]

In 1997, Farah created the news website WorldNetDaily as a division of the Western Journalism Center. In 1999, WorldNetDaily was spun off[7] as a for-profit division of the Center. The Center and Farah own a majority of WorldNetDaily's stock.[8]

The Center doesn't include either an address or telephone number on its letterhead, but is believed to be headed by conservative author, speaker and media commentator Floyd Brown.[9]

References[edit]

  1. ^ Ritchie, Donald A. (2005). Reporting from Washington, p.289. ISBN 9780195346329.
  2. ^ Farah, Joseph (2007). Stop the Presses!: The Inside Story of the New Media Revolution, p.8 & 14. ISBN 9780979045103.
  3. ^ "Western Journalism Center - Joseph Farah". Public Eye. Retrieved November 29, 2005. 
  4. ^ "Decades of Contributions to Conservatism". The Washington Post (May 2, 1999). 1999-05-09. Retrieved June 29, 2006. 
  5. ^ "Rove Must Go". Retrieved September 4, 2012. 
  6. ^ "Journalism group can't sue over 'politically motivated' audit," Associated Press, December 20, 2000
  7. ^ World's 'No. 1 website' goes for-profit
  8. ^ Krepel, Terry (2002-02-19). "The 'O' Word". ConWebWatch. Retrieved 2008-02-02. So, who owns WorldNetDaily? Joseph Farah is a little reluctant to answer. 
  9. ^ "About". Western Center for Journalism. Retrieved 2009-04-02. Today the Center is led by columnist and veteran broadcaster Floyd Brown. 

External links[edit]