Wikipedia:Wikipedia as a press source 2010

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
This page is not Wikipedia:Reliable sources or Wikipedia:Citing sources.

Wikipedia is increasingly being used as a source in the world press. Articles citing Wikipedia have been published in over two dozen countries including:

IF THERE ARE ERRORS IN AN ARTICLE, please post the matter to the Wikimedia Communications Committee's talk page. This way, the Wikimedia Foundation can send an official letter to the editor, or request a correction.

Note: This is not a complete list.

News searches[edit]

Note that mentions of common mirror sites may not refer to actual mirrored Wikipedia articles.

Page guidelines[edit]

  • If the article is about Wikipedia itself, please add it to Wikipedia:Press coverage, rather than here.
  • If the citation is in a book, rather than a periodical, please add it to Wikipedia:Wikipedia as a book source.
  • If the citation is in an academic publication, such as a peer-reviewed journals, please add it to Wikipedia:Wikipedia as an academic source.
  • Also, please check to make sure this is the first publication of the article—newspapers often reprint things other papers published days and even weeks before.
  • Place a notice on the article's talk page about the press reference. See below for instructions.
  • To link to this page from the talk pages of articles concerned, use {{Onlinesource}}.

Formatting[edit]

  • Lastname, Firstname. "Name of article."(If necessary, brief context here) Name of Source. [Month] [Day], 2010. link
    "Relevant/representative quotation here." (Please wikify the articles that were referenced)

Alternately, you may use Template:Cite news. The template, with the most commonly used parameters, is:

  • {{cite news |first= |last= |authorlink= |coauthors= |title= |url= |work= |publisher= |date= |accessdate=2015-05-06 }}
    "Relevant/representative quote here."

Articles[edit]

January 2010[edit]

  • Goodyear, Dana (25 January 2010). "Kid Goth". The New Yorker. Retrieved 19 January 2010. 
    Profile of Neil Gaiman notes that his Wikipedia page does not mention his family's associations with Scientology:
    "The pivotal fact of Gaiman’s childhood is one that appears nowhere in his fiction and is periodically removed from his Wikipedia page by the site’s editors. When he was five, his family moved to East Grinstead, the center of English Scientology, where his parents began taking Dianetics classes. His father, a real-estate developer, and his mother, a pharmacist, founded a vitamin shop, G & G Foods, which is still operational. (According to its Web site, it supplies the Human Detoxification Programme, a course of vitamins, supplements, and other alleged purification techniques, which Scientology offers at disaster sites like Chernobyl and Ground Zero.) In the seventies, his father, who died last year, began working in Scientology’s public-relations wing and over time rose high in the organization. Gaiman has two younger sisters, both still active in Scientology; one of them works for the church in Los Angeles, and the other helps run the family businesses."
  • Ashdown, John; Gardner, Alan (6 January 2010). "Which football club is the greenest?". The Guardian. Retrieved 19 September 2010. 
    "I was doing some research into the pyramid myself a while ago using Wikipedia. It does indeed list the Downs League as the bottom-most part of the football league pyramid, stating that there is promotion into another Bristol league (Bristol & Avon I think it was) but that is rubbish".

February 2010[edit]

  • Hawkins, James (February 25, 2010). "The Top Ten Franchises in Video Game History". Joystick Division. Retrieved March 14, 2010. 
    Article lists the top ten video game franchises sorted according to the reviewer. The sales amounts given for each of the franchises are equal to the ones linked in our article. While not credited, it is accepted that matching our numbers perfectly for ten random games indicates usage.

March 2010[edit]

  • Rivard, Ry (March 31, 2010). "Edits to online encyclopedia spark flap". Charleston Daily Mail. Retrieved March 31, 2010. 
    Article reports on the Wikipedia article for politician Mike Oliverio, detailing edits to the article by Oliverio's campaign manager and an editor using an IP address from Wheeling, West Virginia, focusing on a conflict over the inclusion of political ties that tend to associate Oliverio, a Democrat, with Republican politicians.

May 2010[edit]

  • Weiner, Juli (May 13, 2010). "An Incomplete History of "If Anyone Was Offended..." Apologies". Vanity Fair. 
    Article cites Wikipedia for a list of non-apology apologies. "From Wikipedia.... Let's take a look at examples of this [tradition of passive-aggression] throughout history, preserved for posterity by the world’s greatest archivist of anger: the Internet."

June 2010[edit]

July 2010[edit]

  • Halvorssen, Thor (19 July 2010). "Malaysia's Bridge is Falling Down". Huffington Post. Retrieved 26 July 2010. 
    Thor Halvorssen, president of the Human Rights Foundation and the founder of the Oslo Freedom Forum comments about Wikipedia's entries on Malaysia and Najib Tun Razak in the Huffington Post. "Despite their systemic nature, Malaysia's human rights violations are largely unknown to the outside world. Many academics and journalists group the country with Indonesia and Turkey as a promising moderate Muslim democracy. And Wikipedia's entries on Malaysia and on Najib avoid any mention of human rights, the Internal Security Act, censorship, or the crumbling rule of law. Such whitewashing is not surprising given that Najib hired Washington-based APCO Worldwide to burnish his image and besmirch Anwar's."

September 2010[edit]

  • Sack, Kevin (September 15, 2010). "Limbaugh Taken In: The Judge Was Not Loaded for Bear". The New York Times. 
    On Sunday night, and again Monday morning, someone identified only as "Pensacolian" edited Judge Vinson's Wikipedia entry to include the invented material. The prankster footnoted the entry to a supposed story in The Pensacola News Journal. The article — like its stated publication date of June 31, 2003 — does not exist. The same person who posted the information removed it on Tuesday afternoon, Wikipedia logs show.
  • Read, Max (September 16, 2010). "Limbaugh Falls For Bear-Hunting Judge Internet Hoax". Talking Points Memo. 
    "Everybody in the world knows you don't believe anything on Wikipedia," Rush Limbaugh told his listeners last year. So, uh, it must be embarrassing for him that he just used Wikipedia as a source--and got his facts wrong.
  • Neumann, Jeff (September 24, 2010). "Last Suppers: How Do You Choose a Final Meal on Death Row?". Gawker. 
    Wikipedia has a list, too, and you can maybe get a sense of what was going through the minds of the condemned before their execution.
  • "Teresa Lewis dies by lethal injection". p2pnet. September 24, 2010. 
    The “prospect of Teresa Lewis’ execution started a debate in both the U.S and other parts of the world concerning the death penalty in general, and the sentences for women in murder cases more specifically”, says the Wikipedia.
  • "Sakineh e Teresa Lewis due storie di donne unite da un giudizio tragico" (in Italian). MaremmaNews. September 29, 2010. 
    La finalità di tale pratica era sostanzialmente l'espiazione pubblica della colpa del reo ed anche la formalizzazione del diritto alla vendetta. Nella lapidazione il condannato è avvolto in un sudario bianco ed è seppellito fino alla vita, se si tratta di un uomo, e fino al petto, se si tratta di una donna (Fonte Wikipedia).
  • Ashdown, John; Dart, James; Bandini, Paolo (29 September 2010). "Which football clubs have ships named after them?". The Guardian. 
    There's a bit of confusion on this one, due to conflicting evidence from Wikipedia and rsssf.com. According to Wikipedia, the Saudi Arabian defender Mohammed Saleh Al Khilaiwi scored once in 142 appearances, which makes the Egyptian defender Hany Ramzy – who failed to engage the back of anyone's net in 124 appearances – the market leader in this particular field.
    Yet rsssf.com, which is probably less unreliable than Wikipedia, suggests Saleh Al Khilaiwi only scored in penalty shoot-outs during 143 games for his country. After doing a Columbo, we reckon the offending goal came during an Olympic Games match against Australia in 1996. Which, in official terms, doesn't count.

October 2010[edit]

  • Barna, David (October 22, 2010). "River Raisin NBP Becomes Newest NPS Unit". NPS. Retrieved 2010-10-26. 
    "For more on the battle and the park, click on either the link to this site created by the park’s supporters or this link to the Wikipedia article on the park.

November 2010[edit]

  • Barry, Paul (1 November 2010). "Follow the leader". Media Watch (Australian Broadcasting Corporation). Retrieved 2010-11-01. 
    "In politics they call this push polling - which Wikipedia describes as '...a political campaign technique in which an individual or organization attempts to influence or alter the view of respondents under the guise of conducting a poll.' Or more colourfully, as '...a form of telemarketing-based propaganda and rumor (sic) mongering, masquerading as a poll.'".