Wprost

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Wprost
(Direct)
Wprost.jpg
Wprost cover from 22 May 2005
Type weekly newsmagazine
Owner(s) Agencja Wydawniczo-Reklamowa "Wprost"
Editor Michał Kobosko
Founded 1982; 32 years ago (1982)
Political alignment Centrist
Headquarters Warsaw
ISSN 0209-1747
OCLC number 24423346
Website http://www.wprost.pl

Wprost (Polish pronunciation: [ˈfprɔst] "Direct") is an Polish-language weekly newsmagazine published in Poland.[1]

History and profile[edit]

The first issue of Wprost was released on 5 December 1982,[2][3] as a regional magazine in Greater Poland, whereas since 1989, it has transformed into a nationwide magazine. The weekly provides social and political commentary. At the beginning of the 2000s the publisher was Agencja Wydawniczo-Reklamowa Wprost.[4] It has been published by Platforma Mediowa Point Group since 2010.

The first editor-in-chief of the magazine was Janusz Przybysz who served in the post between 1982 and 1983.[2] Then Waldemar Kosiński was the editor-in-chief and his term ended in 1989.[2] The longest working editor-in-chief was Marek Król (1989-2006)[2] and until December 2006 he acted also as the president and majority shareholder in Wprost magazine. Between May 2006 and January 2007 duties of the editor-in-chief were fulfilled by Piotr Gabryel. Upon his resignation in 2007, the position was taken by Stanisław Janecki. After acquisition of 80% of shares in Agencja Wydawniczo-Reklamowa “Wprost” by Platforma Mediowa Point Group at the end of 2009, Janecki left the magazine and Katarzyna Kozłowska became the acting editor-in-chief. Tomasz Lis was in charge of the magazine between May 2010 and 2012.[2] Michał Kobosko was appointed editor-in-chief in February 2012 and served in the post until 2013.[2]

Under auspices of the weekly, the jury composed of winners of previous editions grants annual Kisiel Awards. Wprost weekly itself has granted Man of the Year awards. The magazine has published numerous periodical rankings, such as “Top 100 Richest Poles”, “Top 100 Most Influential Poles”, the list of top innovative companies etc. Each month the weekly provides an English-language supplement, WiK English Edition, which focuses on concerts, exhibitions, and interesting weekend getaways, and in-depth guide to Warsaw’s dining and nightlife.[1]

In the period of 2001-2002 Wprost had a circulation of 218,000 copies.[4] According to the Institute of Media Monitoring, the magazine was the most frequently cited magazine by other media and one of top frequently cited media in Poland in 2011. What is more, Wprost belongs to the group of most popular Polish weeklies, and it has been found among top three newspapers whose readership went up between June and November 2010. According to PBC General, readership ratio grown considerably from 5.90% to 6.82%. The print and e-edition circulation of the weekly was 130,136 in August 2014.[5]

Role in Polish Bugging Scandal[edit]

In June 2014, Wprost published a series of transcripts of secret recordings involving senior Polish government officials which were believed to have been made in one or more restaurants in the capital, Warsaw, and thought to date back as far as Summer 2013.[6] These included one in which Radoslaw Sikorski, Polish minister of foreign affairs, was recorded in a conversation with the former Polish finance minister Jacek Rostowski using very derogatory terms to criticise British Prime Minister David Cameron and Cameron's handling of the EU to appease Eurosceptics.[7] In another transcript the country's Central Bank governor, Marek Belka, discussed the forthcoming 2015 election with the interior minister.[8][9] Sikorski did not deny the remarks attributed to him by Wprost, and Belka said he would not resign over the remarks he is alleged to have made. The publication of the secret recordings led to calls for the resignation of Polish Prime Minister Donald Tusk and the launching of an inquiry into how Wprost had obtained them.[10] The magazine’s chief editor, Sylwester Latkowski, was questioned as a witness in the inquiry after he resisted attempts to search the magazine's office and computers.[11]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ a b English magazines in Poland Destination Warsaw Retrieved 10 December 2013.
  2. ^ a b c d e f Magdalena Przybysz-Stawska (September 2013). "The Opinion Press in Poland from 1989 to 2012". The 2nd Electronic International Interdisciplinary Conference. Retrieved 15 November 2014. 
  3. ^ Monika Wilińska; Elisabet Cedersund (2010). "“Classic ageism” or “brutal economy”? Old age and older people in the Polish media". Journal of Aging Studies 24: 335–343. Retrieved 4 December 2014. 
  4. ^ a b "Top 50 Finance/Business/News magazines worldwide (by circulation)" (Report). Magazine Organization. Retrieved 13 December 2014. 
  5. ^ "Circulation of dailies". Teleskop. Retrieved 2 December 2014. 
  6. ^ “Poland leak: PM Tusk faces questions in parliament”, BBC News, 24 June 2014. Retrieved 28 July 2014.
  7. ^ Oltermann, Philip and Traynor, I., Watt, N. (June 2014). “Polish MPs ridicule Cameron's 'stupid propaganda' aimed at Eurosceptics”, The Guardian, 23 June 2014. Retrieved 26 June 2014
  8. ^ “Poland leak: PM Tusk faces questions in parliament”, BBC News, 24 June 2014. Retrieved 28 July 2014.
  9. ^ Easton, Adam (June 2014). “Poland bugging: The table talk that shook Warsaw”, BBC News, 25 June 2014. Retrieved 28 July 2014.
  10. ^ “Poland leak: PM Tusk faces questions in parliament”, BBC News, 24 June 2014. Retrieved 28 July 2014.
  11. ^ “Poland launches probe into wiretapping of officials”, BBC News, 17 June 2014. Retrieved 28 July 2014

External links[edit]