Yeni Akit

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Yeni Akit
Type Daily newspaper
Founded 2010
Political alignment Islamic, Conservative, Far-right
Language Turkish
Headquarters Istanbul, Turkey
Circulation 53,977 (July 2013)[1]
Official website www.yeniakit.com

Yeni Akit (Turkish: New Agreement) or Vakit is a conservative Turkish daily newspaper. It was founded in 2010 as a successor to Anadolu'da Vakit (2001 - 2010), but later took on the name Vakit.

History[edit]

The original Vakit had been sued for defamation by 312 generals for a 2003 editorial written by columnist Asım Yenihaber which criticised the military. Vakit lost the case, and was ordered to pay TL1.8m in 2010.[2] Columnist Abdurrahman Dilipak had his house forcibly sold in 2009 to pay damages relating to a 2000 article.[3]

Vakit had also been charged with encouraging the 2006 Turkish Council of State shooting of a judge, which was notionally a protest against a decision blocking the appointment of a teacher wearing a headscarf as principal of a nursery school. Several months earlier Vakit had produced a front page headline, ‘Here are those members’, accompanied by photographs and identities of the chief judge and three members of the 2nd Chamber of the Turkish Council of State responsible for the decision.[4]

Controversies[edit]

In January 2012 Yeni Akit was fined over comments published in 2008 describing gay people as "perverts".[5]

On 23 July 2012 Yeni Akit published a front page story declaring the Sivas massacre a "19 Year Lie", claiming the victims had been killed by gunshots rather than fire, on the basis of morgue photos it claimed were previously unpublished. The claims were rapidly disproven, and strongly condemned.[6][7]

Attacks on journalists[edit]

In July 2012 over 200 prominent people signed a criminal complaint against Yeni Akit over its attacks on Armenian-origin journalist Ali Bayramoğlu.[8] In August it accused Cengiz Çandar and Hasan Cemal of supporting the PKK.[9]

In December 2012 Yeni Akit published a list of 60 journalists it claimed were "terrorists and criminals".[10]

References[edit]

External links[edit]