عبدربه منصور هادی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از منصور هادی)

عبدربه منصور هادی
عبدربه منصور هادی
هادی در ۲۰۱۳
دومین رئیس‌جمهور یمن
دوره مسئولیت
۲۷ فوریه ۲۰۱۲ – ۷ آوریل ۲۰۲۲
مورد بحث از ۶ فوریه ۲۰۱۵
نخست‌وزیر
معاون رئیس‌جمهور
پس ازعلی عبدالله صالح
پیش ازرشاد العلیمی (به عنوان رئیس شورای رهبری ریاست جمهوری)
رئیس کنگره عمومی خلق یمن
دوره مسئولیت
۲۱ اکتبر ۲۰۱۵[۱] – ۷ آوریل ۲۰۲۲
مورد مناقشه با علی عبدالله صالح، صادق امین ابورأس و احمد صالح[۲]
پس ازعلی عبدالله صالح
پیش ازخالی
معاون رئیس‌جمهور یمن
دوره مسئولیت
۳ اکتبر ۱۹۹۴ – ۲۷ فوریه ۲۰۱۲
رئیس‌جمهورعلی عبدالله صالح
نخست‌وزیر
پس ازعلی سالم البیض
پیش ازخالد محفوظ بحاح
وزیر دفاع یمن
دوره مسئولیت
۳۰ می ۱۹۹۴ – ۳ اکتبر ۱۹۹۴
رئیس‌جمهورعلی عبدالله صالح
نخست‌وزیرمحمد سعید العطار
پس ازهیثم قاسم طاهر
پیش ازعبدالملک السیانی
اطلاعات شخصی
زاده۱ سپتامبر ۱۹۴۵ ‏(۷۸ سال)
ثوکین، منطقه الوداعه، استان ابین، کشور تحت‌الحمایه عدن
ملیتیمنی
حزب سیاسیکنگره عمومی خلق یمن
خدمات نظامی
وفاداری
خدمت/شاخهنیروهای مسلح یمن
سال‌های خدمت۱۹۶۴–۱۹۹۴
درجهسپهبد
جنگ‌ها/عملیات‌

عبد رَبُّه منصور الهادی (زاده ۱۹۴۵) سرلشکر یمنی است که سابقاً رئیس‌جمهور یمن بود. او در ۲۲ ژانویه ۲۰۱۵ پس از آن‌که انصارالله (حوثی‌ها) کاخ ریاست‌جمهوری را تصرف کردند از مقام خود استعفاء داد. وی سپس به شهر عدن گریخت و با پس گرفتن استعفایش خود را تنها رهبر مشروع کشور اعلام کرد. او مدتی بعد در ۲۷ مارس ۲۰۱۵ و در پی عملیات طوفان اراده به عربستان سعودی رفته و سپس برای شرکت در اجلاس سران اتحادیه عرب وارد شرم الشیخ مصر شد.

آغاز ریاست‌جمهوری[ویرایش]

عبد ربه منصور هادی به عنوان تنها نامزد به ریاست جمهوری یمن برگزیده شد. او نامزد توافقی این انتخابات بود که قرار بود مرحله انتقالی را اداره کند. انتخاب او برپایه توافق سیاسی برای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در یمن پس از ماه‌ها تظاهرات اعتراض‌آمیز صورت گرفت. عربستان سعودی و آمریکا به علی عبدالله صالح به عنوان سپری در برابر القاعده در یمن می‌نگریستند. اما با اوج‌گیری اعتراض‌ها در یمن بر توافق سیاسی به منظور انتقال قدرت در این کشور اصرار کردند.

هادی در سخنرانی خود گفت که یمن باید دوره اعتراض و خشونت را که به مدت یک سال به طول انجامید پشت سر بگذارد و اکنون باید به حل و فصل مشکلات اقتصادی و بازگرداندن کسانی که در اثر بحران کشور را ترک کردند بپردازد. عبدربه منصور هادی پس از ادای سوگند ریاست جمهوری گفت مبارزه با سازمان القاعده در جزیره العرب که یمن را به عنوان پایگاه خود برگزیده، در راس اولویت‌های دولتش خواهد بود. او تأکید کرد: «مبارزه با القاعده به عنوان یک وظیفه ملی و دینی ادامه خواهد یافت.»

دو ساعت پس از ادای سوگند قانون اساسی توسط عبدربه منصور الهادی رئیس‌جمهور جدید یمن که در آن گفت «جنگ با تندروها وظیفه‌ای ملی است» حمله انتحاری توسط یک خودروی بمب‌گذاری شده روبروی کاخ ریاست جمهوری در جنوب یمن، دستکم ۳۰ نفر را کشت. سازمان القاعده فعال در شبه جزیره عرب مسئولیت این حمله انتحاری را بر عهده گرفت.

حصر خانگی و فرار[ویرایش]

حوثی‌ها که حدود یک سوم جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند، سال ۲۰۱۴ با پیشروی از مناطق تحت نفوذ خود در شمال کشور بالاخره در ماه سپتامبر پایتخت را تصرف کردند. آن‌ها در ژانویه ۲۰۱۵ کاخ ریاست جمهوری در صنعا را تصرف کرده و عبدربه منصور هادی و نخست‌وزیر را در حصر خانگی قرار دادند.[۳]

«عبدربه منصور هادی» روز ۲۱ فوریه ۲۰۱۵ هنگامی که نگهبانانش خواب بوده‌اند، کاخ ریاست جمهوری خود را در صنعا ترک کرده و وارد منطقه «خوز مکسر» در عدن شد. «نادیه سقاف» وزیر اطلاع‌رسانی یمن در این اقدام به هادی کمک کرده و تعدادی از نگهبانان برای خارج کردن رئیس‌جمهور یمن با سقاف همکاری کرده‌اند. هادی در حالی صنعا را ترک کرد گروه‌های انصارالله و کنگره ملی یمن از این مسئله را اطلاعی نداشتند. با ورود او به عدن، دفتر رئیس‌جمهور فعالیت خود را از کاخ «معاشیق»، وابسته به ریاست جمهوری یمن در عدن آغاز کرده‌است.[۴]

در عدن، عبدربه منصور هادی، در بیانیه‌ای بر مشروعیت ریاست جمهوری خود در یمن تأکید کرده و گفت که «وظایفش را به عنوان رئیس‌جمهوری از عدن انجام می‌دهد». استانداران شش استان جنوبی یمن و سه استان شمالی مأرب، جوف و تَعِز، با منصور هادی در شهر عدن دیدار و حمایت خود را از او اعلام کردند. احزاب سوسیالیست، ناصری، سلفی و اصلاح نیز از منصور هادی حمایت کرده‌اند اما وابسته به علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری سابق، با بازگشت او به قدرت مخالفت کرد. بدربه منصور هادی از سوی سازمان ملل متحد و اکثریت کشورهای جهان، به عنوان رئیس‌جمهور یمن شناخته می‌شود.

ناصر منصورهادی، برادر عبدربه منصور هادی روز ۲۳ دی ۱۳۹۴ در حملات سعودی به یمن کشته شد.[نیازمند منبع]

منابع[ویرایش]

  1. Asharq al-Awsat; Muhammad Ali Mohsen (22 October 2015). "The People's Congress meets with Hadi in Riyadh and nominates him as president after Saleh is dismissed". Asharq Al-Awsat (به عربی). Riyadh, Saudi Arabia and Aden, Yemen. Archived from the original on 11 February 2023. Retrieved 11 February 2023.
  2. Tawfeek al-Ganad (20 September 2022). "Weak and Divided, the General People's Congress Turns 40". Sana'a Center For Strategic Studies. Sanaa. Archived from the original on 11 February 2023. Retrieved 11 February 2023.
  3. رادیو فردا. بازدید: قوریه ۲۰۱۵.
  4. خبرگزاری فارس: «عبدربه منصور هادی» از صنعا فرار کرد.