.EXE Magazine

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search

.EXE Magazine was a monthly computer software magazine published in the United Kingdom from 1986 to 2000.[1]

History and profile[edit]

Founded in 1986 by Mark Adams, former co-founder of PR agency Text 100, .EXE was inspired by Dr. Dobb's Journal, the PC Tech Journal and the C Users Group Newsletter. It was conceived as a title aimed at professional programmers, in contrast to the majority of hobbyist-oriented computer magazines of the period. Adams served as the magazine's first editor.

The magazine's heyday coincided with the availability of cheap PC clones running MS-DOS and the first widely adopted version of Windows,[2] both factors which encouraged the spread of programming into smaller businesses and created an audience for .EXE and similar titles that followed. Unusually for the UK, the magazine was sold primarily by postal subscription and controlled circulation, rather than in retail newsagents. This reflected its focus on a professional audience, as many readers obtained their copies through their employment.

.EXE′s content consisted largely of practical how-to articles focusing on particular platforms or techniques, with a smaller strand of more general software development content, news, book reviews and regular columns. With an audience consisting primarily of PC software developers, the content was largely for the DOS or Windows platforms, though over the years .EXE published articles on OS/2, Modula-2, Smalltalk and PalmPilot development, among others. The magazine featured regular columns on C++, Java, Visual Basic and Unix and took an early interest in the then-nascent Linux.

In 1992 the magazine's publisher Process Communications was sold to Centaur Communications (now Centaur Media), ostensibly because Centaur was interested in a Process title called Software Management. In the end, of the three Process titles, Centaur elected to keep .EXE running and killed off Software Management along with BASIC Magazine.

In 1995 the magazine was re-launched as EXE Magazine, dropping the dot, which caused some controversy among regular readers and spawned the nickname 'Dotless' for the new version. At around the same time the magazine launched an online venture called Explode - later EXE Online - which started as a companion online-only title with its own editor, but was quickly taken over by the print editorial team and evolved into an online archive of content and a marketing vehicle for the print title.

Several of EXE′s editorial staff were well known in the UK technology community as journalists or otherwise. The magazine's second editor, Robert Schifreen, had previously been notorious for his involvement in the hacking of a Telecom Gold account belonging to Prince Phillip. Other editors or staff writers included Will Watts, Danny O'Brien, David Mery and Hobbit Coward.

In later years, EXE began to feature more product reviews and 'advertorial' content such as salary surveys, as its publishers sought to make the magazine more commercially focused. The magazine partnered with the UK-based Association of C and C++ Users to produce conference events. However, the market for computer magazines in general was in decline, and as knowledge and technical information about software development began to move online, print titles like EXE began to lose readers and advertisers. Centaur closed the magazine in the summer of 2000, selling its content and branding - perhaps ironically - to the magazine that inspired its creation, Dr. Dobb's Journal.

EXE was also the first home of satirical columnist Verity Stob, who went on to write for Dr Dobbs and, latterly The Register.

Other contemporary magazines[edit]

References[edit]

  1. ^ RIP .EXE Magazine
  2. ^ Windows 3.0 was released in May 1990, although many of .EXE′s readers would have been beta testers before this.