ARD (broadcaster)

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
ARD
Type Broadcast radio, television and online
Country Germany
Availability National
International
Motto Wir sind eins.
We are one.
Owner ARD-members
Launch date
5 June 1950; 66 years ago (1950-06-05)
Official website
www.ard.de

ARD (full name: Arbeitsgemeinschaft der öffentlich-rechtlichen Rundfunkanstalten der Bundesrepublik Deutschland – Consortium of public broadcasters in Germany, details below at name) is a joint organisation of Germany's regional public-service broadcasters. It was founded in 1950 in West Germany to represent the common interests of the new, decentralised, post-war broadcasting services – in particular the introduction of a joint television network.

The ARD is the world's largest public broadcaster, with a budget of €6.5 billion and 20,616.5 employees.[1][citation needed] The budget comes primarily from the licence fees every household, every company and even every public institution like city governments are required to pay. For an ordinary household the fee is currently €17.50 per month. Households living on welfare don't have to pay the fee. The fees are not collected directly by the ARD, but by the Beitragsservice (formerly known as Gebühreneinzugszentrale GEZ), a common organization of the ARD member broadcasters, the second public TV broadcaster ZDF, and Deutschlandradio.

ARD maintains and operates a national television network, called Das Erste ("The First") to differentiate it from ZDF, a.k.a. "das Zweite" ("The Second"), which started 1963, as a separate public TV-broadcaster. The ARD network began broadcasting on 31 October 1954 under the name of Deutsches Fernsehen ("German Television"), becoming Erstes Deutsches Fernsehen ("First German Television") with a corporate redesign in 1984; it adopted its current name (Das Erste) in 1994. ARD's programs are aired over its own terrestrial broadcast network, as well as via cable, satellite and IPTV.

ARD also produces two free-to-air digital channels (one and Tagesschau24) and participates in the production of cable/satellite channels Phoenix (current events, news and documentaries), KI.KA (children's programmes), 3sat (cultural/traditional programming) and arte (Franco-German cultural programming).

ARD's programming is produced by its regional members (see also Institutions and member organizations) (Bayerischer Rundfunk (BR), Hessischer Rundfunk (HR), Mitteldeutscher Rundfunk (MDR), Norddeutscher Rundfunk (NDR), Radio Bremen, Rundfunk Berlin–Brandenburg (RBB), Saarländischer Rundfunk (SR), Südwestrundfunk (SWR) and Westdeutscher Rundfunk (WDR)) operate 54 regional and local radio stations and seven regional TV networks, some of which have opt outs at during the day. Deutsche Welle, Germany's international broadcaster, is also a member of ARD.

History[edit]

Name[edit]

  • German: "Arbeitsgemeinschaft – der öffentlich-rechtlichen Rundfunkanstalten – der Bundesrepublik Deutschland"
  • 'Consortium' ("Working group") – of the public-law broadcasting institutions – of the Federal Republic of Germany'

public-law broadcasting institutions means broadcasters which are not privately owned (German: Privatradio and Privatfernsehen) and are not governmental radio or TV. ARD is not 'owned by' anybody, particularly not by "Germany" (meaning its government/federal state). ARD-members like BR (Bayerischer Rundfunk) are not owned by their Land (state and its government, here Bavaria), either. With the Rundfunkfreiheit (freedom of broadcasting), they have an independent position (within a legal framework).

1940s and 1950s[edit]

The winning Allies of World War II determined that German radio after World War II would not broadcast the same propaganda as the pre-war Reichs-Rundfunk-Gesellschaft ("Reich Broadcasting Company"). A federal structure, the renunciation of state influence and the avoidance of economic dependence were to be the key of the radio and TV institutions under public law (öffentlich-rechtliche Rundfunk- und Fernsehanstalten, public radio and television organisations). The legal form of the new entity was Anstalt des öffentlichen Rechts ("Institution under Public Law"), a nongovernment and nonprofit organisation with its own administration under the control of two commissions, the Rundfunkrat (Broadcasting Council, responsible for the programmed content) and the Verwaltungsrat (Administration Council, responsible for management and infrastructure), in which different stakeholders from German public life were represented.

ARD's founding members were Nordwestdeutscher Rundfunk (NWDR), the station for the former British zone, Südwestfunk (SWF), the station in the French zone, and four stations located in the former American sector--Bayerischer Rundfunk (BR), Süddeutscher Rundfunk (SDR), Hessischer Rundfunk (HR) and Radio Bremen (RB). The new entity was financed by an obligatory fee which every German household with at least one radio receiver paid. Each station received the money collected in its state. Larger ARD members subsidised smaller ones up to a certain extent.

In 1947, American military governor Lucius D. Clay declared diversity of public opinion as the main aim of post-war media policy. Individuals aligned with the post-war Allied forces in their respective sectors of Germany had a local influence on local regional broadcasters. NDR cites the influence of Hugh Greene on the early years of their organisation.

Reception area of the West German TV channel ARD (now known as Das Erste) (grey) within East Germany before reunification. Main transmitters appear in red. Areas with no reception (black) were jokingly referred to as "Valley of the Clueless" (Tal der Ahnungslosen).

After the creation of individual broadcasting agencies for most German federal states these principles were further consolidated by Länder broadcasting laws, decisions of the Federal Constitutional Court (Bundesverfassungsgericht) and state treaties between the Länder. ARD members are thus (at least nominally) free of government influence and rely for only a small part of their income on advertising (1995: ten percent). They are financed mainly from licence fees from radio and TV owners, which are set through a complex political process. The mandated aim of the ARD corporations is not only to inform and to entertain, but also to encourage the integration of various parts of society and allow minorities a say in programming.

In the 1950s the ARD radio services became the major factor of the mass media system in West Germany. As early as 1952 the ARD radio stations had ten million listeners. However, the radio stations operated on a regional level, and it was only the development of a television umbrella that helped the ARD to establish itself nationwide. The broadcasting of a countrywide TV broadcast service was the goal of the ARD from the outset and the go-ahead for this was given at the end of 1952. The same year ARD was admitted as a full active member of the European Broadcasting Union and the "German sound archive", now German Broadcasting Archive (DRA, Deutsches Rundfunkarchiv), was established as a joint facility of the ARD.

In 1955 the founding member NWDR ("Nordwestdeutscher Rundfunk", English: "North-West German Broadcasting") split into today's NDR and WDR. The year before (1954) the smaller SFB was split off. The first daily news feature, the Tagesschau, went on the air from Hamburg in 1952. The famous 8:00 pm chime and announcement "Hier ist das Erste Deutsche Fernsehen mit der Tagesschau" ("This is the first German television channel with the Tagesschau") remains an ARD hallmark today. The broadcast attracts an average of 8 million viewers.

1960s–1980s[edit]

After starting with a schedule of a mere two hours per-night, television became more widespread in Germany in the 1960s. Color broadcasts were introduced in 1967. Without competition from private broadcasters (other than the francophone Europe 1 and the multilingual RTL (Radio-Television Luxembourg) radio programs), the ARD stations made considerable progress in becoming modern and respected broadcasters. ZDF (Zweites Deutsches Fernsehen, Second German Television), a second public television broadcaster with centralized national organization structure, began its programming in 1963, but ARD would encounter no private competition in Germany until 1984. The ARD stations have also been a significant force in German politics; such investigative news magazines as Monitor and Panorama still reach millions of viewers every week. The environmental movement increased in popularity during the 1980s largely as a result of the disclosures made by ARD.

When private/commercial German-language broadcasters were admitted in Germany by federal law in the mid-1980s, ARD television made subtle changes, adapting somewhat by producing programs oriented to a larger audience for their national networks and shifting many cultural and news programs to the regional networks and to newly created niche channels.

Informational television programs and the orientation of "Deutschlandfunk" (Germany's national public radio station, associated with, but not a member of the ARD) programs towards the GDR were of importance to the eventual collapse of the GDR.[citation needed] Established in 1974, the ARD bureau in East Berlin made ARD television the most important source of information for GDR citizens,[citation needed] eighty percent of whom could watch what they referred to as "Westfernsehen". Notwithstanding obstruction on the part of GDR authorities and the repeated expulsion of their correspondents, the ARD-Tagesschau and Deutschlandfunk transmitted reports about the Leipzig Monday Demonstrations (which started on 4 September 1989) as early as September 1989.

1990s[edit]

After unification and the closure of the GDR television service, two new regional broadcasters were established in the East, becoming ARD members in 1992. These were originally the Mitteldeutscher Rundfunk (MDR, English: "Central German Broadcasting"), and Ostdeutscher Rundfunk Brandenburg (ORB, English: "East German Broadcasting Brandenburg"). The existing NDR service expanded into the north-east, where it also covers Mecklenburg-Vorpommern. The ORB service has since merged with the former Sender Freies Berlin (SFB, English "Radio Free Berlin") to become Rundfunk Berlin-Brandenburg (RBB, English: "Berlin-Brandenburg Broadcasting").

Another merger took place between two member organisations of the ARD in 1998. The former Süddeutscher Rundfunk (SDR, English: "Southern German Broadcasting") and Südwestfunk (SWF, English: "Southwestcast") became Südwestrundfunk (SWR, English: "Southwest Broadcasting") on 1 October 1998.

ARD programming[edit]

Radio[edit]

Today, ARD member stations usually produce their own radio programming. Some ARD member stations usually collaborate for common radio services (an example being Nordwestradio, a culture-oriented radio station co-produced by Radio Bremen and NDR). Most ARD stations, however, will have at least a news-oriented radio station, a classical-music station, a youth-oriented station, and a cultural station. At night some stations will relay common night programming produced on a rota system by the ARD stations themselves. There are three common night programming services: Nachtexpress/Radiowecker (light music), Nachtkonzert (classical music), and Popnacht (pop music). Most services are on the FM broadcast band, though some services are also available on DAB.

A similar network intended for national coverage is called Deutschlandradio, however Deutschlandradio is not an ARD member – instead Deutschlandradio is controlled by both ARD and ZDF. Deutschlandradio provides two terrestrial radio services: Deutschlandfunk (DLF), a news-oriented service, and Deutschlandradio Kultur, a music-oriented service. It also provides a science-orientated internet channel: "DRadio Wissen".

ARD's best known radio station outside Germany is Deutsche Welle, which broadcasts its radio services around the world in many languages, mostly on analogue shortwave radio, online and FM partner stations). Deutsche Welle has no FM distribution in Germany.

"Archivradio"[2] is an ARD internet radio station which streams raw audio material from German sound archives, mainly the ARD radio archives and the DRA. The program is accompanied by a web portal run by the ARD-member SWR, with background information of the original sounds aired.

Television[edit]

The main television channels of the ARD are the nationwide Das Erste and seven regional channels operated by the different regional broadcasting institutions. These channels were available on the analogue terrestrial transmitters until the shutdown of the analogue transmitters started in 2003. Das Erste and the third programmes, like the radio stations, are principally funded by licence fees, with a very limited amount of on-air advertising.

Das Erste broadcasts nationwide 24 hours a day, although the schedule does include four and a half hours of joint programming with ZDF each weekday, in the form of the news programmes Morgenmagazin (on air 5.30–9.00) and Mittagsmagazin (13.00–14.00), which the two organizations take weekly turns to produce. Audience share (March 2008):12.5%, from 14–49 years 6.9%.

The regional members of ARD all, jointly (NDR/rb and SWR/SR) or separately, operate their own regional channels, known collectively as die Dritten ("the Third Programmes") – before recent rebrandings, most of these stations had names like West 3 and Hessen 3. The schedules of these regional channels also include sub-regional opt-outs at certain times, in particular for local news.

ARD has two additional channels as part of their ARD Digital package:

ARD is also involved in several joint venture channels:

  • 3sat with ZDF, ORF and SRG: a cultural channel
  • KI.KA with ZDF: a children's channel
  • Arte with ZDF and France Télévisions: a Franco-German cultural channel
  • Phoenix with ZDF: a news and documentary channel, focussed on showing press conferences and political debates in the German parliament live, in addition to historical and political features.

The international broadcaster Deutsche Welle also produces television services; however these services are mostly available via satellite.

Institutions and member organizations[edit]

ARD member broadcaster map.
Regional broadcaster (translation) Abbreviation Main office location(s) Income 2004 (Millions of Euro) Year of establishment Region of coverage
Bayerischer Rundfunk (Bavarian Broadcasting) BR Munich 806 1949 Bavaria
Deutsche Welle ("German Wave") DW Bonn Financed through taxes 1953 International
Hessischer Rundfunk (Hessian Broadcasting) HR Frankfurt 383 1948 Hesse
Mitteldeutscher Rundfunk (Central German Broadcasting) MDR Leipzig 561 1991 Saxony, Saxony-Anhalt, Thuringia
Norddeutscher Rundfunk (North German Broadcasting) NDR Hamburg 892 1956 Hamburg, Lower Saxony and Schleswig-Holstein since 1955; Mecklenburg-Vorpommern since 1991.
Radio Bremen RB Bremen 41 1945 Free Hanseatic City of Bremen
Rundfunk Berlin-Brandenburg (Berlin-Brandenburg Broadcasting) RBB Berlin, Potsdam 340 2003 Berlin, Brandenburg
Saarländischer Rundfunk (Saarland Broadcasting) SR Saarbrücken 64 1957 Saarland
Südwestrundfunk (Southwest Broadcasting) SWR Stuttgart, Mainz, Baden-Baden 922 1998 Baden-Württemberg, Rhineland-Palatinate
Westdeutscher Rundfunk (West German Broadcasting) WDR Cologne 1067 1956 North Rhine-Westphalia

ARD has many news bureaux across the world, second only to BBC News.[citation needed] ARD and its regional broadcasters are have websites.

ARD operates several other companies and institutions, sometimes jointly with ZDF: Degeto Film, a television rights trader and production company; the German Broadcasting Archive (DRA – Deutsches Rundfunkarchiv); the Institute for Broadcasting Technology (IRT – Institut für Rundfunktechnik), responsible for research and development; the Fee Collection Service (Beitragsservice), and others.

ARD is a supporter of the Hybrid Broadcast Broadband TV (HbbTV) initiative (a consortium of broadcasting and Internet industry companies including SES, OpenTV and Institut für Rundfunktechnik) that is promoting and establishing an open European standard for hybrid set-top boxes for the reception of broadcast TV and broadband multimedia applications with a single user interface.

Chairmen of the ARD[edit]

Term
Begin
Term
End
Name Broadcaster
5 August 1950 2 February 1951 Rudolf von Scholtz BR
3 February 1951 2 August 1951 Eberhard Beckmann HR
3 August 1951 3 February 1952 Adolf Grimme NWDR
4 February 1952 30 September 1952 Walter Geerdes RB
1 October 1952 31 March 1953 Fritz Eberhard SDR
1 April 1953 30 September 1953 Friedrich Bischoff SWF
1 October 1953 30 September 1954 Rudolf von Scholtz BR
1 October 1954 31 December 1955 Eberhard Beckmann HR
1 January 1956 31 December 1956 Fritz Eberhard SDR
1 January 1957 31 December 1957 Walter Hilpert NDR
1 January 1958 31 December 1958 Franz Stadelmayer BR
1 January 1959 31 December 1960 Friedrich Bischoff SWF
1 January 1961 31 December 1962 Hans Bausch SDR
1 January 1963 31 December 1964 Klaus von Bismarck WDR
1 January 1965 31 December 1966 Werner Hess HR
1 January 1967 31 December 1969 Christian Wallenreiter BR
1 January 1970 31 December 1971 Gerhard Schröder NDR
1 January 1972 31 December 1973 Helmut Hammerschmidt SWF
1 January 1974 31 December 1975 Hans Bausch SDR
1 January 1976 31 December 1977 Werner Hess HR
1 January 1978 31 December 1979 Friedrich-Wilhelm von Sell WDR
1 January 1980 31 December 1983 Reinhold Vöth BR
1 January 1984 31 December 1985 Friedrich Wilhelm Räuker NDR
1 January 1986 31 December 1987 Willibald Hilf SWF
1 January 1988 31 December 1988 Hans Bausch SDR
1 January 1989 31 December 1990 Hartwig Kelm HR
1 January 1991 31 December 1992 Friedrich Nowottny WDR
1 January 1993 31 December 1994 Jobst Plog NDR
1 January 1995 31 December 1996 Albert Scharf BR
1 January 1997 31 December 1998 Udo Reiter MDR
1 January 1999 31 December 2000 Peter Voß SWR
1 January 2001 31 December 2002 Fritz Pleitgen WDR
1 January 2003 31 December 2004 Jobst Plog NDR
1 January 2005 31 December 2006 Thomas Gruber BR
1 January 2007 31 December 2008 Fritz Raff SR
1 January 2009 31 December 2010 Peter Boudgoust SWR
1 January 2011 31 December 2012 Monika Piel WDR
1 January 2013 31 December 2015 Lutz Marmor NDR
1 January 2016 31 December 2017 Karola Wille MDR

See also[edit]

References[edit]

Notes
  1. ^ "ARD Overview". Mediadb.eu. August 2015. Retrieved 31 October 2015. 
  2. ^ Archivradio's website

External links[edit]

Podcasts[edit]

The Tagesschau, produced by the ARD on a nightly basis, is available on the ARD website as a podcast (available as audio-only or as audio and video). Other audio programs from the ARD's members (e.g., BR, MDR) and Deutsche Welle are available as podcasts, through their respective websites.