Ad-Dustour (Jordan)

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Ad-Dustour
(الدستور),
Addustour.jpg
Type Daily
Owner(s) Jordan Press and Publishing Company
Editor Mohammad Hassan Altali
Founded 28 March 1967; 49 years ago (1967-03-28)
Headquarters Amman, Jordan
Website Ad-Dustour website

Ad-Dustour (Arabic: الدستور‎‎, meaning The Constitution) is an Arabic daily newspaper published in Jordan.[1] Its headquarters is in Amman, Jordan.

History and profile[edit]

The first issue of Ad-Dustour (in Arabic الدستور) was published on 28 March 1967[2][3] as a result of a merger of two publications: Filastin (in Arabic فلسطين) and Al Manar (in Arabic المنار)[4] published in the West Bank and that had ceased publication in 1967 because of the Six-Day War.

The daily was a private company until 1986 when the Jordanian government bought a share of it.[5] The daily has nearly 600 staff.

From 1991 to 1995 Musa Keilani served as the editor-in-chief of the paper.[6] Its editor was Nabil Sharif until February 2009.[7][8] Its current editor-in-chief is Muhammad Hasan Altali.

In 1998, the daily went online, the first in the Arab world to do so.[citation needed]

The estimated circulation of Ad-Dustour was 40,000[when?] whereas it was 90,000 copies in 2003.[3]

Contents[edit]

The daily contains four or five sections:

  • First Section: for headline and domestic news.
  • Second Section: for international news, business and economy.
  • Addustour Alriyadi: for international and domestic sport news.
  • Doroob: for miscellaneous news related to health and living styles.
  • The Cultural Section: This section appears every Friday and contains domestic, regional, and international cultural events.
  • Al-Shabab: This section is published every Wednesday, and daily during major sport competitions such as FIFA World Cup. It covers weekly domestic, and international youth events.[9]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ "Jordan profile. Media". BBC. Retrieved 11 September 2014. 
  2. ^ "Arab Media Review (January-June 2012)" (PDF). Anti-Defamation League. 2012. Retrieved 21 September 2013. 
  3. ^ a b William A. Rugh (2004). Arab Mass Media: Newspapers, Radio, and Television in Arab Politics. Greenwood Publishing Group. p. 123. ISBN 978-0-275-98212-6. Retrieved 13 October 2014. 
  4. ^ "«الدستور» أقدم صحيفة أردنية تواجه خطر التوقف عن الصدور" (in (Arabic)). Asharq Al-Awsat. 
  5. ^ "جريدة الدستور" [Constitution-Watan newspaper] (in Arabic). صبيحة يوم الثلاثاء 28/3/1967 صدر العدد الأول من صحيفة "الدستور" في 8 صفحات كشركة مساهمة خاصة تحت اسم الشركة الأردنية للصحافة والنشر، وهي مدرسة الصحافة الأردنية الحديثة فضلاً عن كونها وريثة لتاريخ وتقاليد صحف عديدة، رسخت في وجدان القارئ الأردني والعربي والمصدر الذي يعتمد عليه في التعرف على أخبار الوطن والعالم. وفي عام 1986 م تحولت إلى شركة مساهمة عامة.  (Translation from Google Translate, edited: "On the morning of Tuesday, 03.28.1967 the first issue of the newspaper 'the Constitution' in the 8 pages as a private shareholding under Jordanian Company for Press and Publication name... In 1986 it turned into a public joint stock company.")
  6. ^ Publitec Publications (1 January 2007). Who's Who in the Arab World 2007-2008. Walter de Gruyter. p. 460. ISBN 978-3-11-093004-7. Retrieved 4 October 2014. 
  7. ^ "New Jordanian ministers sworn in". BBC Monitoring International Reports. 24 February 2009. Retrieved 4 July 2013. 
  8. ^ Search for Peace in the Middle East, The: A Palestinian-Israeli Dialogue. United Nations Publications. 2002. p. 44. ISBN 978-92-1-100895-1. Retrieved 4 October 2014. 
  9. ^ "جريدة الدستور". addustour.com. 


Coordinates: 31°59′53.05″N 35°52′47.3″E / 31.9980694°N 35.879806°E / 31.9980694; 35.879806