Agderposten

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search
Agderposten
Agderposten 1. juli 1874- framside.JPG
TypeDaily newspaper
FormatTabloid
Owner(s)Agderposten Medier
EditorØyvind Klausen
Founded1874
Political alignmentLiberal Party (1874–1972)
Liberal People's Party (1972–????)
Independent (present)
HeadquartersArendal
Circulation19,853 (2013)
Websitewww.agderposten.no

Agderposten is a daily newspaper published in Arendal, Norway.

History and profile[edit]

Agderposten was founded by teacher Jens Svendsen and published for the first time on 1 July 1874. Svendsen was the owner and editor-in-chief until 1919. His son Jens Svendsen, Jr. was a co-editor for a couple of years. Later editors were Jens Vevstad from 1919 to 1928, Magne Torsvik from 1928 to 1936, then Robert Knudsen. Regarding ownership, a stock company named Agderposten was set up in 1919. Among the members of the board of directors were Torjus Værland. In 1936 a new team of owners took over; Robert Knudsen, Alv Kristiansen and Liberal Party politician Christian Stray. Stray soon became the sole owner.[1] His daughter Anne Lise was given 70% of the shares in 1963, and took over at Christian's death in 1981. This family ownership is an anomaly in Norway.[2]

The newspaper was affiliated with the Liberal Party until the party split in 1972. It then followed the Liberal People's Party for a short period before becoming non-partisan.[3] Its current stance is in general terms liberal-democratic.[1]

In addition to Arendal, it has a significant distribution in the municipalities of Risør, Tvedestrand and Grimstad,[4] and has local offices in these cities as well as Kristiansand, Valle, Birkenes and Åmli.[3] It is published six days a week since 1897,[4] launched its Internet edition in 1998 and introduced the tabloid format in 2004.[3] In 2005 the paper had a circulation of 23,329, of whom 21,983 are subscribers.[5]

It is published by the stock company Agderposten AS, which is owned 100% by Agderposten Medier AS. Agderposten AS also holds a 92.8% ownership of TV Aust-Agder, 96.4 of Radio Agder, 97.7% of Grimstad Adressetidende, 100% of Lillesandsposten and Vennesla Tidende.[5] It was one of the founders of Kanal 24, but sold its shares in 2006.

The 2013 circulation of Agderposten was 19,853 copies.[6]

References[edit]

  1. ^ a b "Distriktets avis siden 1874". Agderposten (in Norwegian). 24 January 2010. Retrieved 24 January 2010.
  2. ^ Skredderberget, Asle (19 April 1999). "Uavhengighetens siste skanse". Dagens Næringsliv (in Norwegian). p. 32.
  3. ^ a b c Henriksen, Petter, ed. (2007). "Agderposten". Store norske leksikon (in Norwegian). Oslo: Kunnskapsforlaget. Retrieved 14 March 2009.
  4. ^ a b Østbye, Helge (1984). Massemediene (in Norwegian). Oslo: Tiden. p. 52. ISBN 82-10-02375-6.
  5. ^ a b "Agderposten". Norwegian Media Registry (in Norwegian). Norwegian Media Authority. Archived from the original on 6 July 2011. Retrieved 24 January 2010.
  6. ^ "Circulation of Norwegian newspapers. 2013". Media Norway. Retrieved 15 November 2014.

External links[edit]