Ahmed Benchemsi

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Ahmed Benchemsi
Born 19th of May 1974
Nationality Moroccan
Alma mater Paris 8 University, Sorbonne, Paris’ Institut d’Etudes Politiques

Ahmed Benchemsi (Arabic: أحمد بن شمسي‎) is a Moroccan journalist. He is the founder and was the publisher and editor of TelQuel magazine.

Biography[edit]

Education[edit]

Benchemsi attended high school in Casablanca. He spent his freshman years in Rabat’s Mohammed V University, before joining Paris 8 University, from which he received a B.A in Finance. He later received an M.A in Development Economics from the Sorbonne, and an MPhil in Political Science from Paris’ Institut d’Etudes Politiques, aka Sciences Po.

Career[edit]

He began as a reporter and polemicist in the Moroccan weekly La Vie Economique in 1996. After briefly serving as communication advisor for a cabinet member, he was editor in chief of Téléplus magazine in 1999. After the passing of King Hassan II, he was the correspondent in Morocco for Jeune Afrique magazine. In October 2001, he founded TelQuel, a weekly news magazine of which he became the publisher and editor. Under the editorial line “Morocco As It Is”, TelQuel covers monarchy, politics, business and culture and advocates democracy, secularism and individual freedoms. Its independent, liberal stand[1] made it since its inception a resolute critic of the Makhzen (autocratic monarchic system) as much as of the Islamists. Both strongly attacked it in return. In 2005, TelQuel became the #1 weekly in Morocco.[2] In 2006, Benchemsi founded Nishan, the Arabic version of TelQuel, defending the same values and editorial line. In 2008, Nishan became the #1 Arabic weekly in Morocco.[3] In October 2010, after 4 years of confrontation with the authorities (see section “legal record”) Benchemsi was forcibly driven to close Nishan,[4] which bankrupted as a consequence of a longstanding advertising boycott campaign,[5] orchestrated by companies close to the royal palace. In December 2010, he quit TelQuel[6] (in order to save it[7] from following Nishan’s path, observers[8] said) and left Morocco to the United States. Since January 2011, he is a political science researcher in Stanford University and an op-ed writer for international outlets such as Le Monde,[9] Time[10] and The Guardian.[11]

Views[edit]

Benchemsi’s editorials often generated controversy in Morocco. His propensity to interpellate King Mohammed VI, notably in an editorial titled The speech and the method,[12] earned him severe critics from conservative officials. He was also repeatedly criticized for running "sensationalist" cover stories. The Salary of The King,[13] Moroccans, How Do You Make Love?,[14] The Jewish in Us,[15] What if Cannabis was Legalized[16] and Enough is enough![17] are some of the most controversial. A passionate advocate of secularization and individual freedoms,[18] he often crossed swords with Moroccan Islamists—notably the editors of Attajdid, the daily mouthpiece of the Islamist Justice and Development party. A defender of Darija—the Moroccan vernacular language, a mix of Arabic, Tamazight (Berber) and European languages—, he relentlessly advocated its recognition[19] as Morocco’s national language. Nishan was partially written in darija.

Legal record[edit]

TelQuel’s editorial line got Benchemsi in trouble with the Moroccan authorities, which repeatedly prosecuted him in what Reporters Without Borders rebuked as "judicial harassment".[20] In December 2006, after a cover story titled "How Moroccans Joke about Religion, Sex and Politics",[21] Nishan was banned[21] by decision of Prime minister[21] Driss Jettou. Whereas Benchemsi and Nishan staffers received death threats[22] as much as support letters[23] from all over the world, the then editor-in-chief and the author of the controversial article were sued by the government for “damaging Islam”. They were condemned[24] to 3 years suspended prison.

In August 2007, Benchemsi was interrogated during 2 days in custody about one of his editorials.[25] 100,000 copies of TelQuel and Nishan were seized[26] and destroyed by police forces. Benchemsi was sued[27] for "disrespecting the King", which in Morocco is worthy of 5 years in prison. One year later, the trial was adjourned[28] without verdict. In August 2009, 100,000 copies of TelQuel and Nishan were seized[29] again and destroyed by the police, this time because it featured an opinion poll[30] on King Mohammed’s public record, jointly conducted with the French daily Le Monde. “The King is above polling,” said the government spokesman before writing a violent op-ed[31] against the two weeklies. In 2010, the same official, who is also Minister of Information, signed a vehement "open letter to Ahmed Benchemsi"[31]

Awards and recognitions[edit]

In 1996, Benchemsi received in Casablanca, at the age of 22, the "investigative story award", granted by Morocco’s journalists union.

In 2005, he received in Brussels the Lorenzo Natali Journalism Prize,[32] granted by the European commission to "journalists who contribute to the cause of democracy”.

In 2007, he received in Beirut the Samir Kassir Award[33] for Freedom of the Press, granted by the European Union.

Under Benchemsi's supervision, many TelQuel and Nishan journalists received international awards, notably the RFI-Reporters without borders[34] prize and the Press Now prize.[35] Benchemsi completed fellowships in Newsweek and the Los Angeles Times.

He Also gave conferences in the Middle-East, Europe, the United States and India on freedom of speech in Morocco, and on Islam and Secularism.

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ "Le Monde.fr : Archives". lemonde.fr. 
  2. ^ "OJD Maroc". ojd.ma. 
  3. ^ Isabelle Mandraud. "Au Maroc, le magazine". Le Monde.fr. 
  4. ^ Sohrab Ahmari (8 October 2010). "The death knell for Morocco's free press". the Guardian (London). 
  5. ^ "Magazine Forced into Bankruptcy Raising Concerns about Morocco’s Commitment to Free Press". moroccoboard.com. 
  6. ^ http://www.telquel-online.com/453-454/edito_453.shtml
  7. ^ "Ahmed Reda Benchemsi quitte TelQuel". Bladi.net. 
  8. ^ "Oslo Journal: ‘The Referees Are Gone’". weeklystandard.com. 
  9. ^ Ahmed Benchemsi, fondateur du magazine "TelQuel" et chercheur à l'université de Stanford (Etats-Unis). "La sacralité de la monarchie marocaine est un frein à la démocratisation". Le Monde.fr. 
  10. ^ Benchemsi, Ahmed (19 June 2011). "Morocco's Revolutionaries: The Crazy Kids Have Grown Up". TIME.com. 
  11. ^ Ahmed Benchemsi (30 June 2011). "Morocco's king is destroying hope for democracy". the Guardian (London). 
  12. ^ http://www.telquel-online.com/archives/177/edito_177.shtml
  13. ^ http://www.telquel-online.com/archives/156/index_156.shtml
  14. ^ http://www.telquel-online.com/archives/141/index_141.shtml
  15. ^ http://www.telquel-online.com/archives/348/index_348.shtml
  16. ^ http://www.telquel-online.com/archives/233/index_233.shtml
  17. ^ http://www.telquel-online.com/archives/253/index_253.shtml
  18. ^ http://www.telquel-online.com/archives/473/appel.shtml
  19. ^ http://www.telquel-online.com/archives/287/edito_287.shtml
  20. ^ "Le harcèlement judiciaire à l'égard de TelQuel continue : l'hebdomadaire de nouveau condamné en appel - Reporters sans frontières". rsf.org. 
  21. ^ a b c "Reporters sans frontières condamne “fermement et sans aucune réserve” l'interdiction de Nichane - Reporters sans frontières". rsf.org. 
  22. ^ http://www.telquel-online.com/253/maroc1_253.shtml
  23. ^ http://www.telquel-online.com/255/maroc1_255.shtml
  24. ^ "Le directeur de Nichane condamné à trois ans de prison avec sursis : Reporters sans frontières dénonce une décision scandaleuse - Reporters sans frontières". rsf.org. 
  25. ^ MAJESTE QUE DITES VOUS LA ?. YouTube. 1 September 2007. 
  26. ^ "Reporters sans frontières dénonce la saisie des hebdomadaires Nichane et TelQuel pour "non respect du roi" - Reporters sans frontières". rsf.org. 
  27. ^ "Le procès du directeur de Tel Quel et Nichane reporté au 7 novembre - Reporters sans frontières". rsf.org. 
  28. ^ "Le procès d'Ahmed Reda Benchemsi reporté sine die par la justice marocaine - Reporters sans frontières". rsf.org. 
  29. ^ http://www.france24.com/fr/20090802-maroc-telquel-nichane-gouvernement-saisit-deux-hebdomdaires-publiant-sondages-favorable-roi-mohammed-vi
  30. ^ "Maroc : le sondage interdit". Le Monde.fr. 
  31. ^ a b "404 - Page Introuvable". aujourdhui.ma. 
  32. ^ "Lorenzo Natali Prize - Login". lorenzonataliprize.eu. 
  33. ^ Digital ITS. "-". prixsamirkassir.org. 
  34. ^ "prix-rfi-rsf-oif.org". prix-rfi-rsf-oif.org. 
  35. ^ "Free Press Unlimited". pressnow.org. 

External links[edit]