From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search

Owner(s)Wafd Party
PublisherWafd Party
Founded1984; 35 years ago (1984)
Political alignmentOpposition (Centre-right, National liberalism, Egyptian nationalism)
HeadquartersDokki, Giza, Egypt
Circulation9,000 - 10,000 (2009)
WebsiteAl Wafd

Al-Wafd (Arabic: الوفد‎ meaning the Mission in English)[1] is the daily newspaper published by the Wafd party in Giza, Egypt.

History and profile[edit]

Al-Wafd was launched in 1984.[2][3] As the house organ of the liberal-democratic neo-Wafd party, the paper is considered an opposition paper,[4] although both party and paper have oscillated between support and opposition for the regime.

It is one of the highest circulated papers among those dailies owned by a political party in the country.[5] The circulation of the daily in 2000 was 600,000 copies.[6] The 2005 circulation of the daily was 180,000 copies.[7]

Mohamed Ali Ibrahim was named as the editor-in-chief of the paper in 2005.[7] Then Abbas Al Tarabili served as the editor-in-chief until February 2009.[8] During the Egyptian revolution in 2011 Osama Heikal was the editor-in-chief.[9] He was appointed information minister in July 2011.[9]

The paper has also an online version, called Al Wafd Gate.[10]


Abbas Al Tarabili, then chief editor of the daily, was fired in February 2009 due to low circulation rates that were between 9,000 and 10,000.[8]

On 4 September 2013, the paper portrayed the US President Barack Obama as Satan due to his support for opposition forces in Syria.[11] The paper also argued that Obama is a member of the Muslim Brotherhood.[11][12]

See also[edit]


  1. ^ "The Political Role of the Media". Country Studies. Retrieved 7 October 2014.
  2. ^ Hend Selim. "The Coverage of Egypt's Revolution in the Egyptian, American and Israeli Newspapers" (PDF). Reuters Institute for the Study of Journalism. Archived from the original (PDF) on 3 December 2013. Retrieved 29 September 2013.
  3. ^ Mohamed El Bendary (2013). The Egyptian Revolution: Between Hope and Despair : Mubarak to Morsi. Algora Publishing. p. 91. ISBN 978-0-87586-992-6. Retrieved 7 October 2014.
  4. ^ Andrew Hammond (2007). Popular Culture in the Arab World: Arts, Politics, and the Media. American Univ in Cairo Press. p. 237. ISBN 978-977-416-054-7. Retrieved 5 September 2014.
  5. ^ Rasha Allam. Media landscapes. Egypt European Journalism Centre. Retrieved 29 December 2013.
  6. ^ Sahar Hegazi; Mona Khalifa (October 2000). "Increasing the Coverage of Reproductive Health Issues in Egyptian Press Project" (PDF). FRONTIERS/Population Council. Archived from the original (PDF) on 6 October 2014. Retrieved 30 September 2014.
  7. ^ a b "Zoellick's visit to Egypt (July 13–14)". Wikileaks. 18 July 2005. Retrieved 2 January 2014.
  8. ^ a b "Egypt: Al-Wafd newspaper editor fired because of drop in circulation". The Arab Press Network. 27 February 2009. Archived from the original on 8 August 2014. Retrieved 15 March 2013.
  9. ^ a b "Egypt's reinstatement of Information Ministry is a setback". Committee to Protect Journalists. New York. 12 July 2011. Retrieved 3 January 2014.
  10. ^ "Media Situation in Egypt: Thirteenth report for the period June and August 2014" (Report). Al Sawt Al Hurr. Retrieved 6 October 2014.
  11. ^ a b Leslie Larson (5 September 2013). "Egyptian newspaper creates image of Obama as Satan". New York Daily News. Retrieved 25 September 2013.
  12. ^ Sharona Schwartz (3 September 2013). "Egyptian Newspaper's Explosive Allegation: President Obama Is a Secret Muslim Brotherhood Member". The Blaze. Retrieved 8 September 2014.

External links[edit]