Al-Watan (Kuwait)

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Al Watan
الوطن
Type Daily newspaper
Publisher Al Watan publishing house
Editor-in-chief Khalifa Al Ali Al Sabah
Associate editor Waleed Al Jasem
Founded 17 January 1974
Language Arabic
Ceased publication January 2015
Circulation 100,000 (2006)
Website Al Watan

Al-Watan (in Arabic الوطن meaning The Homeland) was a Kuwaiti Arabic language daily published by the Al Watan publishing house. The editor in chief was Khalifa Al Ali Al Sabah, a member of the Kuwaiti ruling family, Al Sabah.[1]

History and profile[edit]

The paper was launched in 1974.[2][3] In April 2014, the paper and Alam Al Youm were temporarily closed down for two weeks by the Kuwaiti government due to the publication of a videotape showing former senior officials plotting a coup in Kuwait.[4] In June 2014, both papers were shut down for five days because of the same reason.[1][5]

In January 2015, the Kuwaiti government shut down Al Watan because the newspaper violated the license law, since it had less than enough capital to maintain a license.[6]

Circulation[edit]

The circulation of Al Watan was 86,000 copies in 2001 and it was the second best selling newspaper in the country.[7] The 2006 circulation of the paper was 100,000 copies.[8]

The paper's online version was the second most visited website for 2010 in the MENA region.[9]

References[edit]

  1. ^ a b "Kuwait orders temporary closure of newspapers over defiance of gag order". Middle East Eye. 10 June 2014. Retrieved 31 July 2014. 
  2. ^ "Kuwait Press". Press Reference. Retrieved 15 September 2013. 
  3. ^ Barrie Gunter; Roger Dickinson (6 June 2013). News Media in the Arab World: A Study of 10 Arab and Muslim Countries. Bloomsbury Publishing. p. 26. ISBN 978-1-4411-0239-3. Retrieved 11 September 2014. 
  4. ^ "Kuwait shuts down newspapers after coup tape controversy". Your Middle East. AFP. 20 April 2014. Retrieved 31 July 2014. 
  5. ^ "Kuwait papers closed for violating 'plot' blackout". BBC. 20 April 2014. Retrieved 10 September 2014. 
  6. ^ "Kuwait shuts Al-Watan newspaper". Middle East Monitor. 20 January 2015. Retrieved 31 May 2015. 
  7. ^ "World Press Trends" (PDF). World Association of Newspapers. Paris. 2004. Retrieved 8 February 2015. 
  8. ^ "Kuwait" (PDF). Publicitas. Retrieved 8 June 2012. 
  9. ^ "Forbes Releases Top 50 MENA Online Newspapers; Lebanon Fails to Make Top 10". Jad Aoun. 28 October 2010. Retrieved 11 September 2014. 

External links[edit]