Al Ayam (Bahrain)

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
AlAyam
Logo-Alayam.jpg
Type Private media company
Founder(s) Nabeel Al Hamer
Publisher Al Ayam Publishing Group
Editor-in-chief Isa Al Shaiji
Founded 7 March 1989; 28 years ago (1989-03-07)
Political alignment Liberal; pro-government
Language Arabic
Headquarters Manama, Bahrain
Website www.alayam.com

AlAyam (meaning The Days in English) is an Arabic newspaper published in Bahrain and based in Manama.[1] AlAyam Publishing was established on 7 March 1989, by a group of young Bahraini journalists which was unique in the Arab world. It is founded by the former information minister, Nabeel Al Hamer.

History and profile[edit]

The first issue of the “AlAyam” daily newspaper in Arabic was published on March 7, 1989 and after that the daily “Bahrain Tribune” in English was published on March 7, 1997. ALAYAM group also published an entertainment weekly magazine “Sada Al Osbou” and a monthly magazine “Gulf Panorama”.

According to the latest surveys and studies that is made by specialized companies AlAyam is the leading and the No.1 circulated newspaper in the Kingdom of Bahrain because of the variety of ideologies, credibility and the extensive coverage of local and international news.

AlAyam was the first newspaper in the MENA region to use the modern Information Technology in editing, executing and publishing and one of the first Arabic newspapers which launched a website on the internet.

ALAYAM has a dedicated sports, kids and business supplement pullout along with the daily. AlAyam is a member of the project “Kitab Fi Jarida” – A book in a newspaper – which is one of the programs of the UNESCO. The publication is active in the cultural filed and it owns a distribution company and one of the most important and popular commercial bookshop in Bahrain. ALAYAM uses one of the most modern presses in the Middle East that has the ability to print all types of newspaper, books and different types of publications.

AlAyam celebrated the 21th anniversary last March 2010 and on this occasion AlAyam Media Center was launched, which offices all the departments and the modern printing press in an area of more than 15,000 sq meter and is located on Shaikh Isa bin Salman Highway – Janabiyah, close to entry of King Fahd Causeway to Kingdom of Saudi Arabia, in a very strategic location.

AlAyam is starting a new era in media and publishing sector and trust fully will continue its success as the leading media organization in the Kingdom of Bahrain.The paper is part of AlAyam Publishing Group.[1] Nabeel Al Hamer who is the former information ministry official and was the information affairs advisor to King Hamad in 2006 is the first editor-in-chief of AlAyam.[2]

In 2001 AlAyam was the best selling newspaper in Bahrain with a circulation of 36,000 copies.[3] The paper's online version was the 40th most visited website for 2010 in the MENA region.[4]

Political stance and criticism[edit]

The paper is a leading liberal daily newspaper.[5] Its support for personal liberty and its criticism of religious extremism mean that AlAyam has faced a barrage of criticism from Islamists. In 2005, hundreds of Shia Islamists protested outside the paper's offices after it published a cartoon on the victory of Iran's Mahmoud Ahmadinejad's election victory; while a concerted campaign by Sunni Islamists from Al-Menbar Islamic Society and Asala in May 2006 against the editor, Isa Al Shayji, saw the International Federation of Journalists intervene, with the IFJ's Secretary General Aidan White saying: “Journalists are rightly angry at this form of orchestrated bullying of a respected journalist. We want the authorities to speak out against this campaign. If they remain silent, it will only encourage further attacks.” Participants at an IFJ meeting in Beirut condemned the Islamist campaign against Al Shayji, saying “The vicious and unprovoked attack on a respected and distinguished colleague is an example of the intolerant and undemocratic character of extremist politics that is increasingly being used against the free press."[6]

References[edit]

  1. ^ a b "Media Landscape". Menassat. Retrieved 8 September 2014. 
  2. ^ Omran Salman (2 November 2006). "Dissent and Reform in Bahrain: Challenging Government Control of Media" (PDF). American Enterprise Institute. Archived from the original (PDF) on 12 October 2014. Retrieved 8 October 2014. 
  3. ^ "World Press Trends" (PDF). Paris: World Association of Newspapers. 2004. Retrieved 8 February 2015. 
  4. ^ "Forbes Releases Top 50 MENA Online Newspapers; Lebanon Fails to Make Top 10". Jad Aoun. 28 October 2010. Retrieved 11 September 2014. 
  5. ^ "Bahrain" (PDF). Publicitas. Archived from the original (PDF) on 2 December 2012. Retrieved 8 June 2012. 
  6. ^ Journalists’ Leaders Condemn Attack on Independent Newspaper and Editor in Bahrain