Al Eqtisadiah

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search

Al Eqtisadiah
Aleqtsadia logo.jpg
TypeDaily newspaper
FormatPrint, online
Owner(s)Saudi Research and Marketing Group (SRMG)]
Founder(s)Hisham Hafiz
Mohammad Hafiz
PublisherAl Madina Publishing and Printing Company
Editor-in-chiefAbdulrahman almansour
Associate editorMeqbil alaseri[1]
Managing editorsEid Al Thaqil[2]
Founded1962; 58 years ago (1962)
HeadquartersRiyadh; Dahran[3]
Circulation60,000 (2007)
Sister newspapersArab News
Asharq al Awsat [4]
OCLC number264791347
WebsiteAl Eqtisadiah

Al Eqtisadiah (Arabic: الاقتصادية‎, 'The Economy') is a Saudi daily newspaper,[5] published by Saudi Research and Publishing Company. It is published in Arabic.[6]


Al Eqtisadiah was first launched as an economic daily in 1962.[7] The founders of the paper were Hisham Hafiz and his brother Mohammad Hafiz.[8] Later, it began to be published by Saudi Research and Publishing Company, a subsidiary of Saudi Research and Marketing Group, on 12 January 1992.[9][10]

The paper has a Gulf edition.[11]

Target audience[edit]

Al Eqtisadiah is often called "The Financial Times of Saudi Arabia".[12] Therefore, its target population is primarily businesspeople[13] as well as academics, and senior government employees in the Kingdom and the GCC.[9]

Al Eqtisadiah is reported to rapidly secure a loyal readership of Saudi executives and government officials.[14] The paper is also read by educated Saudi women and female students.[11]


Al Eqtisadiah is one of the daily newspapers published by Saudi Research and Publishing Company (SRPC), one of the Saudi Research and Marketing Group (SRMG) companies.[9][13] The other daily newspapers published by SRPC are Arab News and Al Sharq Al Awsat. The chairman of SRMG is Turki bin Salman Al Saud.[15]


Al Eqtisadiah is the only specialized business and financial newspaper in the Kingdom.[3] The paper provides both news coverage and research, analysis and commentary on economic and business-related events at domestic, regional and international levels. It also provides the translated articles and news from major international business publications, including the Financial Times, the Harvard Business Review, INSEAD, and Frankfurter regarding major economic events and developments.[9]

The newspaper closely deals with consumer affairs as well as financial trends within the region and abroad.[11] It offers its readers opinions about their financial initiatives and investments. It monitors the developments throughout the Kingdom by focusing on social and economic trends and uncovering important issues that have impact on communities as well as the country's economy as a whole. Additionally, daily in-depth articles published provide an analysis of how developments may affect the Saudi economy.[12]

Although Al Eqtisadiah was founded as a financial daily paper, it is equally known for its political content, often printing editorials and opinion harshly critical of the US on a number of fronts.[7] On the other hand, during the term of its former chief editor Abdul Wahab Al Faiz, Al Eqtisadiah a few years before 2009 appeared to return to its original finance-focus, gradually moving away from political opinion and focusing on themes of interest to the region's business elite.[7]

However, Al Eqtisadiah seems to return to the pre-Al Faiz period, since editor-in-chief Salman Al Dossari published an article challenging the Russia's stance over Syrian government on 24 March 2012. Specifically, Al Dossari harshly criticized Russia, especially Sergey Lavrov, for supporting Bashar Assad and argued that the same tactics used by Russia to oppress Muslim majority in Chechnya and the Caucasus have been used by Assad to oppress Sunni majority in Syria.[16]

The paper also contains a section on environmental issues which is published weekly.[17]


Al Eqtisadiah had a circulation of 76,928 copies in the beginning of the 2000s.[18] Its 2007 circulation was about 60,000 copies.[19] The paper's website was the eighth among top 63 online newspapers of the Arab world in a ranking published by Forbes Middle East magazine in 2011.[20][21]

Chief editors[edit]

Former editor-in-chief of Al Eqtisadiah was Muhammad Faraj Al Tunisi, who resigned due to personal reasons in 2003. He had been in this post since 1992.[4] Abdul Wahap Al Faiz was the chief editor of Al Eqtisadiah from 2003[4] to October 2011 and he was made editor-in-chief of Arab News in October 2011, replacing Khalid Almaeena.[22] New chief editor of Al Eqtisadiah is Salman bin Yousuf Al Dossary, appointed in October 2011.[22][23] Al Dossari was working as assistant editor in chief of Asharq al Awsat before his appointment.[24]

TV channel[edit]

There is also a TV channel bearing the same name, Al Eqtisadiah TV, that broadcasts economy news.[25] The channel launched its YouTube channel in November 2012.[26]

See also[edit]

List of newspapers in Saudi Arabia


  1. ^ "Al-Mansour appointed Al Eqtisadiah deputy editor in chief". Arab News. 22 April 2011. Archived from the original on 24 July 2012. Retrieved 22 May 2012.
  2. ^ Tawalbeh, Khalid (18 May 2012). "SJA board holds first meeting after elections". Arab News. Retrieved 19 May 2012.
  3. ^ a b "Al Eqtisadiah". Adnative. 2011. Retrieved 29 May 2012.[permanent dead link]
  4. ^ a b c "Al Fayez appointed Al Eqtisadiah editor". Arab News. 19 July 2003. Archived from the original on 16 June 2012. Retrieved 10 May 2012.
  5. ^ "Al Eqtisadiah". Bazaar International. Archived from the original on 16 January 2014. Retrieved 22 May 2012.
  6. ^ "Saudi Arabia". Arab Press Network. Archived from the original on 28 May 2012. Retrieved 1 May 2012.
  7. ^ a b c "Ideological and ownership trends in the Saudi Media". Wikileaks. 11 May 2009. Archived from the original on 16 January 2013. Retrieved 1 May 2012.
  8. ^ "Biography". Hisham Ali Hafiz. Archived from the original on 22 July 2012. Retrieved 22 May 2012.
  9. ^ a b c d "Publications". Saudi Research and Publishing Company. Archived from the original on 30 April 2012. Retrieved 1 May 2012.
  10. ^ "Al Eqtisadiah website". Numu Multimedia. Retrieved 5 June 2012.
  11. ^ a b c "Arabic Language Edition of BusinessWeek Launched". PR Newswire. New York, Beirut. Retrieved 7 June 2015.
  12. ^ a b "Best Saudi company work for". BSC. Retrieved 1 May 2012.
  13. ^ a b "Saudi Arabia". Media ME. Archived from the original on 16 November 2011. Retrieved 1 May 2012.
  14. ^ "Trade promotion and advertising in Saudi Arabia". Global Trade. 24 May 2010. Retrieved 17 May 2012.
  15. ^ "Saudi Research and Marketing Group appoints new chairman". Al Arabiya. 10 February 2013. Retrieved 12 February 2013.
  16. ^ H. Varulkar (4 April 2012). "Rising Tensions between Saudi Arabia, Russia on Backdrop of Syrian Crisis" (Inquiry and Analysis Series Report No.820). MEMRI. Retrieved 27 May 2012.
  17. ^ Najib Saab. "The Environment in Arab Media" (PDF). Arab Forum for Environment and Development. Archived from the original (Report) on 10 October 2014. Retrieved 7 October 2014.
  18. ^ "Saudi Arabia Press". Press Reference. Retrieved 27 September 2013.
  19. ^ "Saudi Arabia. Media market description" (PDF). World Association of Newspapers. 2008. Archived from the original (PDF) on 21 September 2013. Retrieved 16 May 2012.
  20. ^ "Al Eqtisadiah ranked among top online dailies". Arab News. 2011. Retrieved 22 May 2012.
  21. ^ "Forbes Middle East unveils ranking of Top 63 online newspapers of the Arab world". Forbes Middle East. 29 November 2011. Retrieved 2 June 2012.
  22. ^ a b "Al Faiz new editor in chief of Arab News". Arab News. 8 October 2011. Retrieved 10 May 2012.[permanent dead link]
  23. ^ Salman Al Dossary appointed Asharq Al Awsat editor in chief Archived 4 March 2016 at the Wayback Machine Asharq Al Awsat. 2 July 2014. Retrieved 19 October 2015.
  24. ^ "Al Faiz new editor in chief of Arab News". Saudi Research and Publishing Company. 12 November 2011. Retrieved 11 January 2017.
  25. ^ "Al Eqtisadiah TV". Bizon TV. September 2011. Retrieved 22 May 2012.
  26. ^ "Prince Faisal launches new Al Eqtisadiah website". Arab News. 18 November 2012. Retrieved 12 January 2013.

External links[edit]