Al Iraqiya

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search
TypeSatellite television network
OwnerIraqi Government
Launch date
Official website

Al Iraqiya (Arabic: العراقيّة‎   al-ʿIrāqiyyä) is a satellite and terrestrial public broadcaster and television network in Iraq that was set up after the fall of Saddam Hussein. It is an Arabic language network that serves upwards of 85% of Iraq's population, and is viewed by a significant percentage (about 40%).

The channel began under the name IMN as part of the Iraqi Media Network (or Shabeket al-Elam Iraqi in Arabic) project undertaken. The Science Applications International Corporation (SAIC) was the contractor for this Defense Department project.[citation needed] the channel is fully funded by the government and is under the control of the government and serves only the purpose of delivering the news based on the government point of view and how the government wants. The channel did not cover the 2019 protests in Iraq and did not cover the horror and prosecution of the Iraqi people under adil-abdelmahdi’s government and tried to hide the horrors that was committed by his armed forces against the peaceful protesters.

Included in the programming is the very aggressive Political Actuality program “Burning Issues” that tackles the very sensitive subject of terrorism in Iraq, hosting both the victims and the arrested/convicted perpetrators.

Harris Corporation took over the project from SAIC[when?] and completed—on time and in budget—two TV channels, a national newspaper, and radio stations.

On May 31, 2006, Ali Jaafar, a sports anchorman for Iraqi state television, was gunned down in Baghdad.

See also[edit]

External links[edit]