Al Nadwa

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Al Nadwa
Type Daily
Founder(s) Ahmed Al Subaii
Publisher Makkah Publishing and Information Establishment
Editor-in-chief Ahmad bin Saleh
Founded 1958
Political alignment Pro-government; religiously conservative
Language Arabic
Ceased publication February 2013
Headquarters Mecca
Circulation 30,000 (2003)

Al Nadwa (in Arabic الندوة meaning The Forum) was a Mecca-based Arabic daily newspaper published in Saudi Arabia.[1] The daily was published between 1958 and 2013.

History and profile[edit]

Al Nadwa was founded in 1958 in Mecca.[2][3] The founder of the paper is Ahmad Al Subaii.[4] In fact, Al Nadwa incorporated with another paper, Hera (a name of holy mountain in Islam), under its current name.[5]

The publisher of the paper was Makkah Printing and Information Establishment.[6] Abdulaziz bin Mohieddin Khoja is the chairman of the general assembly of Makkah Establishment for Publishing and Printing.[7] Its editor-in-chief was Ahmad bin Saleh.[8][9]

In 2003, the paper experienced serious financial difficulty.[10] In February 2013, it was closed down due to unpaid financial dues.[3][11]

The paper was considered as pro-government.[12] It was further described as a religiously conservative daily.[13] The estimated circulation of the paper at the beginning of the 1990s was between 25,000 and 30,000 copies.[13] Its 2003 circulation was 30,000 copies.[1]

Although the paper had no high circulation levels, it enjoyed a special status as a result of being Mecca's hometown paper[14] and of having good editorial writings.[15] The U.S. diplomatic cables also indicated that small circulation of the paper made it difficult to see its influence.[13]


The U.S. diplomatic cables reported that Al Nadwa was the only paper condemned the Iraqi invasion of Kuwait in 1990 before the Saudi government displayed a clear official position concerning this event.[13] Additionally, in the 1990s, a series of articles, criticising extremist views, was published in the paper. The target of these criticisms were initially non-Saudi Islamic figures such as Sudanese Hasan Al Turabi.[16] However, later the paper began to criticise Safar Al Hawali and Ayidh Al Qarni. The criticism against these two Saudi Islamic figures led to public anger.[16] As a result, columnist Yousuf Damanhouri was removed from the paper's board of editors.[16] The paper, unlike many other Saudi daily papers, also reported the incident of fire in girls' school in Mecca in 2002, killing fifteen female students as a result of the muttawa's curtailing the attempts of rescue workers.[17] Furthermore, then-editor-in-chief of the paper, Abdul Rahman Saad Alorabi, employed women reporters to interview with the women in the family of victims and surviving female students.[17]

The paper openly reported the negative physical conditions experienced in Mecca. For instance, it reported in 2007 that although Al Bayary, an old street, is in close proximity to Masjid Al Haram, it seriously suffers from lack of electricity and water facilities as well as sewerage problems.[18]

See also[edit]

List of newspapers in Saudi Arabia


  1. ^ a b William A. Rugh (2004). Arab Mass Media: Newspapers, Radio, and Television in Arab Politics. Greenwood Publishing Group. p. 61. ISBN 978-0-275-98212-6. Retrieved 27 September 2013. 
  2. ^ Shannon E. Martin; David A. Copeland (2003). The Function of Newspapers in Society: A Global Perspective. Westport: Praeger Publishers. ISBN 0-275-97398-0. Retrieved 17 May 2012. 
  3. ^ a b Aarti Nagraj (26 March 2013). "Revealed: 10 Oldest Newspapers In The GCC". Gulf Business. Retrieved 14 January 2014. 
  4. ^ Sabbagh, Mahmoud Abdul Ghani (2010). "Modernity in Makkah: History at a glance". Arab News. Retrieved 19 May 2012. [permanent dead link]
  5. ^ Shobaili, Abdulrahman S. (1971). "An historical and analytical study of broadcasting and press in Saudi Arabia" (PDF). Ohio State University. Retrieved 19 May 2012. 
  6. ^ "Makkah Printing and Information Establishment". Gulfoo. Retrieved 17 May 2012. 
  7. ^ "King Holds al-Safa Reception". Saudi Press Agency. 12 August 2012. Archived from the original on 16 January 2014. Retrieved 13 August 2012. 
  8. ^ "Arab media review" (PDF). Anti-defamation League. July–December 2011. Retrieved 15 May 2012. 
  9. ^ "Arab Media Review (January-June 2012)" (PDF). Anti-Defamation League. 2012. Retrieved 21 September 2013. 
  10. ^ Salahuddin, Muhammad (5 October 2003). "The Future of the Print Media". Arab News. Al Madina. Retrieved 19 August 2012. 
  11. ^ "Al Nadwa newspaper gets shut". Alapn. 19 February 2013. Retrieved 10 September 2014. 
  12. ^ "Al Nadwa". World Press. Retrieved 17 May 2012. 
  13. ^ a b c d "The Saudi Press: Profiles of individual papers". Wikileaks. April 1991. Retrieved 16 May 2012. 
  14. ^ Tom Pierre Najem; Martin Hetherington, ed. (2003). Good Governance in the Middle East Oil Monarchies. New York: Routledge Courzon. p. 114. Retrieved 30 August 2013.  – via Questia (subscription required)
  15. ^ Jerichow, Anders (1998). The Saudi File: People, Power, Politics. New York: St. Martin's Press. ISBN 0-312-21520-7. 
  16. ^ a b c Alshamsi, Mansoor Jassem (2011). Islam and Political Reform in Saudi Arabia: The Quest for Political Change and Reform. New York: Routledge. p. 112. 
  17. ^ a b Christopher Dickey; Rod Nordland (21 July 2002). "The Fire That Won't Die Out". Newsweek. Retrieved 16 May 2012. 
  18. ^ "Mecca residents feel abandoned by Saudi government". Khaleej Times. 14 April 2007. Archived from the original on 10 September 2014. Retrieved 19 May 2012.