Alhurra

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search

Alhurra
TypeSatellite television network
Country
United States (external consumption only)
Availability22 countries and territories across the Middle East and North Africa (includes: Algeria, Bahrain, Djibouti, Egypt, Iraq, Jordan, Kuwait, Lebanon, Libya, Mauritania, Morocco, Oman, Palestinian Territories, Qatar, Saudi Arabia, Somalia, Sudan, Syria, Tunisia, United Arab Emirates and Yemen)
Sloganالحقيقة أولا The Truth First
HeadquartersNewington, Virginia
(Springfield mailing address)
OwnerMiddle East Broadcasting Networks
(Funded by the U.S. Agency for Global Media (USAGM), which oversees all U.S. government-funded foreign broadcasts)
Launch date
14 February 2004
Webcastwww.alhurra.com/streaming.aspx
Official website
www.alhurra.com
LanguageLiterary Arabic (mainly),
Arabic dialects,
English (subtitled in Literary Arabic)

Alhurra (Arabic: الحرةal-Ḥurrah [alˈħurra],[note 1] "the Free One") is a United States-based public Arabic-language satellite TV channel that broadcasts news and current affairs programming to audiences in the Middle East and North Africa. Alhurra is operated by the Middle East Broadcasting Networks (MBN), which also operates Radio Sawa. Since July 2017, the president of MBN has been former US ambassador Alberto Fernandez.[1]

Its stated mission is to provide "objective, accurate and relevant news and information" to its audience while seeking to "support democratic values" and "expand the spectrum of ideas, opinions, and perspectives" available in the region's media.[2] The network has also tried to distinguish itself from its numerous regional competitors by providing access to more in-depth coverage of U.S. issues and policies and coverage of a broader range of opinions and perspectives than normally heard on other Arab television networks.[2]

Alhurra began broadcasting on 14 February 2004 to 22 countries across the Middle East and North Africa. It has established itself as the third highest-rated pan-Arab news channel, surpassing viewership ratings for the BBC (English and Arabic), France 24 Arabic, RT Arabic, CCTV, CNNi, and Sky Arabia.[citation needed]

In April 2004, an additional channel called Alhurra-Iraq was launched, featuring most of the Alhurra content, with additional programming specifically directed at the Iraqi audience. It is also broadcast on satellite and is available on terrestrial antennas throughout Iraq, including in Basra, and Baghdad. Alhurra-Iraq consistently achieves higher ratings in Iraq than both Al Jazeera and Al Arabiya.

History[edit]

Alhurra's studio during their first live broadcast, 14 February 2004

The decision to launch Alhurra was prompted by frustration among U.S. government officials over perceived anti-American bias among the leading Arab television networks and the effect these channels were having on Arab public opinion regarding the U.S. Alhurra was intended to serve as an alternative to these channels by presenting the news in a more "balanced and objective" manner in an effort to improve the image of the United States in the Arab world.[3]

Alhurra logo between February 2004 – November 2009

The driving force behind the launch of Alhurra was Norman Pattiz, a media executive and founder and chairman of broadcast industry giant Westwood One. While serving as a member of the Broadcasting Board of Governors (BBG), currently the U.S. Agency for Global Media (USAGM), the U.S. federal agency that controls all foreign non-military radio and TV broadcasts, Pattiz advocated strongly for the creation of a U.S.-funded television network specifically directed at Arab audiences. Pattiz had also previously been responsible for the creation of Radio Sawa, a USAGM-administered Arabic-language radio network which broadcast a mix of music, entertainment, and news.[4] The idea to launch Alhurra stemmed from the success that Radio Sawa had exhibited in reaching young audiences in the Middle East.[5]

Pattiz believed that Arab audiences' views of the United States were being negatively influenced by existing Arab news networks' focus on coverage of the wars in Iraq, Afghanistan, and the Israeli–Palestinian conflict. He argued that by presenting a wider range of perspectives on these conflicts and other U.S. policies, as well as a coverage of a broader variety of regional and global issues of interest to Arab audiences, a U.S.-funded satellite TV channel could help improve America's image in the region.[6]

In an appearance on CBS's 60 Minutes in May 2004, Pattiz described a powerful promotional video he helped produce which led to the successful launch of Alhurra:

"We showed the negative images that people get of the United States on Middle Eastern television," says Pattiz. "There was lots of anti-U.S. demonstrations—burning the president in effigy, stomping on the American flag. We then said, 'And this is what you see from America.' And we had about 4 seconds of black screen."[3]

As a result of Pattiz's efforts, the Bush administration requested funding for the channel from Congress, and obtained $62 million in funding for its first year of operation (including start-up costs). In the fall of 2003, construction began to renovate an old TV channel building in Springfield, VA into a modern broadcast facility for the new channel. Construction was completed less than six months later, and Alhurra's first broadcast aired 14 February 2004.[3]

Organization and funding[edit]

The MBN is a non-profit organization financed through a grant from the U.S. Agency for Global Media (USAGM), formally the Broadcasting Board of Governors (BBG), an independent federal agency funded by the U.S. Congress. The U.S. Agency for Global Media oversees all U.S. public broadcasting outlets and is intended to act as a firewall to protect the editorial independence and professional integrity of the broadcasters.[7]

Alhurra's headquarters are in Springfield, Virginia. The network also maintains bureaus in Baghdad and Dubai, production centers in Beirut, Jerusalem, Cairo, Rabat, Erbil and Washington, D.C., as well as correspondents throughout the Middle East, North Africa, the United States and Europe.

Awards[edit]

In 2019, Alhurra's report Power of Forgiveness won the People’s Voice Award in the category of Best Documentary.[8]

In 2016, Alhurra Television's documentary series "Delusional Paradise" won the Silver Award at the Cannes Corporate Media & TV Awards.[9] And the promotional video for the "Delusional Paradise" won a Bronze medal at the New York Festivals International Television & Film Awards.[9]

In 2014, three Alhurra shows won the Special Jury Award at the CINE Golden Eagle Awards.[10][11][12] Street Pulse (Arabic: نبض الشارع‎), Where are We Going (رايحين على فين) and a promotional clip for the project Syrian Stories, have won prizes in 2014.

Street Pulse won the prize of the best documentary in the Middle East for the year 2013, especially for the episode the Tragedy of Quarry Workers in Minya (مأساة عمال المحاجر في المنيا).

Programming[edit]

Alhurra anchor interviews Egyptian protester (Ahmed Douma) in Tahrir Square, 7 February 2011

Alhurra broadcasts 24 hours a day and, like other USAGM-run broadcasters, is commercial-free. In addition to reporting regional and international news, the channel provides information on a variety of subjects, including the rights of women, human rights, religious freedom, freedom of expression, health, entertainment news, sports, and science and technology. The network supplements its original programming with broadcasts of Arabic-subtitled versions of English-language programs familiar to U.S. (and global) audiences, such as PBS’s Frontline and NOVA, A&E’s Biography and Modern Marvels. In addition, the network reversions and repackages prominent American news and news magazine series, such as the PBS Newshour and CBS60 Minutes into its own Arabic-language feature news programs.[citation needed]

Alhurra's current broadcast studio, February 2011

Alhurra has over the years hosted a number of prominent politicians, journalists and intellectuals in one-on-one long format interviews. Guests have included many heads of state, Supreme Court justices, foreign ministers, national security advisers, secretaries of state, education, commerce and many White House Officials from both parties. Many journalists have appeared on Alhurra including Tom Friedman, David Brooks, and other prominent politicos such as Mary Matalin, Jalal Talabani, Paul Volcker, John Bolton, Terry McAuliffe, Joe Lieberman, Susan Turnbull, Robert Zimmerman, Steve Murphy, David Corn, Peter Fenn, Michael Steele, Tony Coehlo, Alon Ben-Meir, and Eleanor Clift.

Notable programs[edit]

  • The Talk Is Syrian — A weekly show that analyzes, through discussion and visual elements, the developments, human crises, and overall political situation in Syria.
  • Decision’s Capital — A weekly show that displays American foreign policy with insiders who shape and influence the policies.
  • Islam Hurr ("Free Islam") — A weekly show hosted by respected Islamic scholar Islam Bheiry ,focuses on the interpretation of Islam and looking at the positives that can come from religion.
  • Forbidden — A weekly show hosted by Lebanese writer and activist Joumana Haddad, highlights the artistic and literary works of controversial voices that have been suppressed in the Middle East. Over the years, many views have been censored for delving into topics that are considered taboo in the region such as government corruption, political and social oppression, religion and social issues. This weekly show provides a platform for silenced intellectual moderate voices and ideas whose work is banned or marginalized in Arab countries.
  • Investigative Reports — A weekly no-holds barred show that highlights and encapsulates the best of original, Alhurra investigative reports produced by Alhurra’s new investigative news unit.
  • Defecting Back Home — A limited run series that explores life after ISIS from the point of view of ex-ISIS fighters who address how they joined ISIS, what they saw and did, why they left, and how they are coming back to life.
  • Sam and Ammar — A weekly show where two intellectuals share their unfiltered and cutting edge views of current affairs and spotlight Washington’s political and economic decisions that impact the target region.
  • Debatable — A weekly show wherein the renowned Ibrahim Essa promotes critical thinking while analyzing radical Islamic ideas and raises questions on how these ideas are dictating lives and risk essential freedom.
  • Gulf Talk — A weekly talk show that examines the most important political, social and educational issues facing the Gulf. The program tackles controversial topics and goes beyond the headlines to discuss the impact that different issues have on the region..
  • Inside Washington — A weekly American current affairs program that addresses political and social issues.
  • Al Youm (“Today”)— The two-hour program provides viewers a window to the world through its coverage of the latest news from the Middle East, the U.S. and the world; as well as topics such as health, entertainment news, sports, technology, social and cultural issues. Al Youm presents straightforward news in a relaxed, engaging environment. The program also includes interviews with everyone from politicians to athletes; leaders in business and the arts.
  • Extremism — Stories of people who defected from ISIS, and how they’re trying to cope with their past actions while being back to their homes and families.

Viewership[edit]

Alhurra competes with more than 550 Arabic-language satellite TV channels for its audience in the Middle East, and as a result Alhurra initially struggled after its launch in 2004 to attract viewers in the already-crowded Arab media market. Annual surveys commissioned by the USAGM showed that Alhurra's weekly audience grew by 28% between 2004 and 2008, surpassing 25 million.[13] Recent surveys by international research organizations including ACNielsen show that Alhurra has consistently averaged approximately 26 million weekly viewers in its broadcast region from 2009–2011. While this number is dwarfed by the overall viewership of Qatar-funded channel Al-Jazeera and Saudi Arabia-funded Al-Arabiya, it is nevertheless greater than the viewership of all other non-indigenous Arabic-language news networks (including CNN Arabic, BBC Arabic and France24’s Arabic-language channel) combined.[14]

A USAGM-commissioned poll in February 2011 found that 25% of Egyptians living in Cairo and Alexandria tuned into Alhurra during the protests in that country in January 2011, surpassing al-Jazeera’s 22% viewership during the same period.[15]

Although not a traditional viewership survey, University of Maryland/Zogby polls of several Arab nations (Jordan, Lebanon, Morocco, Saudi Arabia, and the UAE) asked which channels viewers tuned into most often. Just 2% overall stated that Alhurra was the channel they turned to most often in 2008, and that number dropped to 1% in 2009 (this poll added Egyptian respondents).[16]

However, the channel's popularity has shown some signs of improvement in recent years, particularly in Iraq, which has proven to be Alhurra's most successful market in the Arab world. A 2005 Ipsos poll found that just 14% of Iraqi respondents tuned into Alhurra (ranking 11th place).[17] However, a 2008 Ipsos poll of Iraqi viewers found the network's popularity had increased to 18%, overtaking Al Jazeera (15%). This improvement could be due to Alhurra's launch of Alhurra-Iraq, an Iraq-focused channel with programming tailored especially to the Iraqi audience.[18] In its FY2010 budget submission, the U.S. Agency for Global Media (USAGM), formally Broadcasting Board of Governors (BBG) noted that the channel's viewership had improved to 5th place in the Iraqi market.[19]

Threats to journalists[edit]

Alhurra journalists and correspondents have frequently faced threats, intimidation, and violence from both government and non-state actors opposed to their coverage.

Some notable incidents include:

  • In August 2012, Syrian authorities reportedly injured and detained Alhurra reporter, Bashar Fahmy.[20]
  • In June 2011, Yemeni authorities attacked an Alhurra reporter and photographer who were covering a sit-in taking place in front of the Vice President's house in Sana'a.[21]
  • In March 2011, Alhurra reporter Abdel Karim Al-Shaibani was assaulted and beaten by unknown assailants on a street in Sana'a, Yemen.[22]
  • In February 2011, Alhurra's Cairo bureau was targeted during the unrest in Egypt. Unknown armed men stormed its offices and "threatened to kill Al-Hurra's two on-air journalists—Akram Khuzam and Tarek El Shamy—if they didn't leave the building."[23]
  • Beginning 2 February 2011, Alhurra's satellite signal was jammed for nearly a month by Libyan authorities in response to coverage of anti-government protests in the country.[24]
  • In October 2010, Tahrir Kadhim Jawad, a freelance journalist and contributor to Alhurra, was killed when a bomb attached to his car exploded in Garma, Iraq, west of Baghdad in Al Anbar Governorate.[25]
  • In May 2010, Mauritanian police beat several journalists and briefly detained Hachem Sidi Salem, a local correspondent for the satellite television channel Alhurra, for covering a strike by members of the National Bar Association.[26]
  • In October 2008, Alhurra TV correspondent Saad Qusay was forced to request around-the-clock police protection at his home in Basra after being threatened by a militant group. The authorities subsequently advised Qusay to leave the country temporarily as an additional safety measure.[27]
  • In April 2008, Iraqi cameraman Mazin al-Tayar was shot in the leg as he filmed a military operation in Hayaniyah for Alhurra.[28]
  • In December 2006, Unidentified gunmen shot and wounded Omar Mohammad, an Alhurra correspondent, in Baghdad's central Bab al-Sharqi area.[29]
  • In February 2005, Iraqi Alhurra correspondent Abdul-Hussein Khazal and his three-year-old son were shot dead by unknown gunmen in Basra.[30]

Historical controversies[edit]

Allegations of pro-American bias[edit]

The fact that Alhurra is funded by the U.S. Congress through the U.S. Agency for Global Media (USAGM), formally the Broadcasting Board of Governors (BBG) has led some critics to claim that the channel is "state propaganda" and presents its news with a pro-American bias.[31] Alhurra has openly tried to distinguish itself from the perceived anti-American tone of its competition. Executives in the channel's early days instructed broadcasters to avoid the use of "loaded" terms (such as "martyr," "resistance fighters," or "occupation forces") used frequently on networks such as al-Jazeera in reporting about the U.S. military operation in Iraq, opting for terms like "armed groups" and "U.S. and coalition forces."[6]

Alhurra is observed by Arab journalists as complying too scrupulously with embargoes on military information when Western media outlets frequently disregard these same requests. Steve Tatham, a British Royal Navy officer, recorded an instance in which a British officer briefed Arab and Western media that a humanitarian aid ship was being held back pending operations against Iraqi insurgents in the area. According to Tatham's account, when the officer asked the media to delay reporting this information for security reasons, Fox News disregarded the request whereas Alhurra complied.[32]

Mouafac Harb, Alhurra's first news director who resigned from the organization in 2006, claimed that he left in part because he "sensed the U.S. Agency for Global Media (USAGM), formally the Broadcasting Board of Governors wanted Alhurra to promote U.S. foreign policy instead of just reporting the news." Harb claimed that at Alhurra there had been a "tendency to please Washington and not the [Arab] audience."[13]

Allegations of anti-American bias[edit]

Alhurra has also faced criticism from American conservative pundits who claimed that the organization had been broadcasting "anti-American" content. In 2007, conservative columnist Joel Mowbray wrote a series of harshly critical op-eds in the Wall Street Journal, claiming that Alhurra had become a "platform for terrorists." Mowbray noted that Alhurra had broadcast live, unedited speeches by Hezbollah leader Hassan Nasrallah and Hamas leader Ismail Haniyeh, an interview with an alleged al-Qaeda operative who expressed joy at the 9/11 attacks, and a panel whose members offered conspiracy theories about alleged Israeli plans to destroy the al-Aqsa Mosque in Jerusalem.[33]

Mowbray also cited unnamed Alhurra staffers who accused news director Larry Register of "trying to pander to Arab sympathies" to make the channel more like Al Jazeera. Register – a veteran CNN producer who had been appointed as Mouafac Harb's successor with a charge to overhaul the channel's operations and increase viewership – was forced to resign as a result of the public uproar created by Mowbray's articles.[13]

A 2008 U.S. Inspector General's office report noted that Alhurra has taken significant steps to tighten its procedures and policies in order to protect the credibility that is critical to fulfilling its mission.[34]

Criticism of administration and oversight[edit]

A critical 60 Minutes and ProPublica report in 2008 stated that "there appeared to be little oversight of the daily operations" of Alhurra. The report criticized Alhurra's top executives and directors for either lacking Arabic-language proficiency or possessing a media background to ensure that the broadcasts met basic journalistic standards.[35]

A 2010 report from the U.S. Inspector General's office noted that inspectors "heard consistent reports of poor communication in the news operation." The inspector's main criticism was of the channel's news director Daniel Nassif, who was highlighted in reports of "newsroom management issues that were reported to the inspectors to have arisen during his tenure or remain unsettled from an earlier time."[36] The hiring of several employee's relatives also led to accusations of nepotism. However, the same report also determined that MBN exercised tighter editorial controls over its programming and maintained the editorial principles for balance and comprehensiveness found in the International Broadcasting Act of 1994.[37]

See also[edit]

Notes[edit]

  1. ^ The pronunciation differs depending on the variety of Arabic, for example, Egyptian Arabic: [elˈħoɾɾɑ].

References[edit]

  1. ^ https://providencemag.com/2018/10/robert-nicholson-middle-east-policy-middle-east-broadcasting-networks-mbn-alberto-fernandez/
  2. ^ a b Conniff, Brian (2007). "Alhurra x3". The Channel (2).
  3. ^ a b c Leung, Rebecca (14 May 2004). "The Image War". CBS News. Retrieved 30 August 2011.
  4. ^ "Norman J. Pattiz, Forbes.com Profile". Archived from the original on 20 July 2011. Retrieved 30 August 2011.
  5. ^ U.S. Senate Committee on Foreign Relations, April 29, 2004. "The Broadcasting Board of Governors: Finding The Right Media For The Message In The Middle East (PDF)" (PDF). U.S. Government Printing Office. Archived from the original (PDF) on 28 July 2010. Retrieved 29 August 2011.CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  6. ^ a b Inskeep, Steve (7 February 2004). "Profile: New Arabic language network the Bush administration is launching called Al Hurra". NPR. Archived from the original on 6 November 2012. Retrieved 27 August 2011.
  7. ^ "U.S. Agency for Global Media (USAGM), About". Retrieved 30 August 2011.[dead link]
  8. ^ "Alhurra wins at the Webbys". USAGM. Retrieved 2 May 2019.
  9. ^ a b "BBG". BBG. Retrieved 18 November 2016.
  10. ^ "Fall 2013 CINE Golden Eagle Recipients". CINE. Archived from the original on 26 January 2014. Retrieved 26 January 2014.
  11. ^ "Three Worldwide Prizes to 'Alhurra Channel' for Creative Televised Works". Alhurra. Retrieved 26 January 2014.(in error: {{Link language}}: unrecognized language tag: Arabic)
  12. ^ "Alhurra's Street Pulse Wins CINE Special Jury Award". Broadcasting Board of Governors. Retrieved 25 May 2014.
  13. ^ a b c Whitlock, Craig (22 June 2008). "U.S. Network Falters in Middle East Mission". The Washington Post. Retrieved 28 August 2011.
  14. ^ Elliott, Kim Andrew. "In BBC Radio 4 documentary, Alhurra is described as 1) funded by the US Defense Department and 2) a failure (updated: MBN response)". Retrieved 28 August 2011.
  15. ^ "Quarter of Egyptians Tune to Alhurra During Recent Crisis". BBG. Archived from the original on 28 September 2011. Retrieved 28 August 2011.
  16. ^ "2009 Annual Arab Public Opinion Survey (PDF)" (PDF). University of Maryland/Zogby International. Archived from the original (PDF) on 24 September 2011.
  17. ^ Snyder, Alvin (1 December 2005). "Al-Hurra: Struggle for Legitimacy". Arab News. Archived from the original on 11 August 2011. Retrieved 30 August 2011.
  18. ^ Snyder, Alvin. "Alhurra Locates the "Arab Street" (Jan 7, 2009)". USC Center on Public Diplomacy. Retrieved 27 August 2011.
  19. ^ "Broadcasting Board of Governors Fiscal Year 2010 Budget Request (PDF)" (PDF). BBG. Archived from the original (PDF) on 15 October 2011. Retrieved 28 August 2011.
  20. ^ "Alhurra correspondent injured and seized in aleppo". Alhurra website. 25 August 2012. Retrieved 25 August 2012.
  21. ^ "Attempt to kidnap Abdul Karim Al Khaiwani and Al Hurra channel reporters attacked". Arabic Network for Human Rights Information. 11 June 2011. Retrieved 29 August 2011.
  22. ^ "Authorities in Yemen begin to target foreign journalists, six deported". Newswatch.in. 15 March 2011. Archived from the original on 28 September 2011. Retrieved 28 August 2011.
  23. ^ "Cairo attacks continue; reporter dies from earlier shooting". Committee to Protect Journalists. 4 February 2011. Archived from the original on 26 July 2011. Retrieved 28 August 2011.
  24. ^ "Journalists detained and broadcasts jammed in Libya". Committee to Protect Journalists. 1 March 2011. Archived from the original on 26 July 2011. Retrieved 28 August 2011.
  25. ^ "Freelance cameraman slain in Iraq". Committee to Protect Journalists. 4 October 2010. Archived from the original on 26 July 2011. Retrieved 28 August 2011.
  26. ^ "Freedom of the Press 2010 – Mauritania". Freedom House. Retrieved 28 August 2011.
  27. ^ "Another interior ministry initiative to protect journalists". UNHCR. Retrieved 28 August 2011.
  28. ^ "Iraq army flexes muscles in Basra". USA Today. 2 April 2008. Retrieved 29 August 2011.
  29. ^ "Al-Hurra correspondent shot and wounded". Committee to Protect Journalists. 11 December 2006. Archived from the original on 26 July 2011. Retrieved 29 August 2011.
  30. ^ "Gunmen kill reporter, young son in Basra". Committee to Protect Journalists. 9 February 2005. Archived from the original on 26 July 2011. Retrieved 28 August 2011.
  31. ^ Lieven, Anatol; Chambers, David (13 February 2006). "The limits of propaganda (op-ed)". Los Angeles Times. Retrieved 28 August 2011.
  32. ^ Sakr, Naomi (2007). Arab Television Today. I.B. Tauris. p. 63.
  33. ^ Mowbray, Joel. "Television Takeover". Wall Street Journal. Archived from the original on 23 March 2007. Retrieved 18 April 2014.
  34. ^ "Report of Inspection: Alhurra's Programming Policies and Procedures (PDF)" (PDF). United States Department of State and the Broadcasting Board of Governors Office of Inspector General. Archived from the original (PDF) on 28 July 2011. Retrieved 28 August 2011.
  35. ^ Linzer, Dafna (22 June 2008). "Lost in Translation: Alhurra – America's Troubled Effort to Win Middle East Hearts and Minds". CBS News and ProPublica. Retrieved 27 August 2011.
  36. ^ "Report of Inspection: Broadcasting Board of Governors' Operations in Afghanistan" (PDF). United States Department of State and the Broadcasting Board of Governors Office of Inspector General. Archived (PDF) from the original on 28 July 2011. Retrieved 28 August 2011.
  37. ^ Linzer, Dafna (15 April 2010). "Inspectors Keep Up Pressure on Alhurra, Say Effectiveness Still in Question". ProPublica. Archived from the original on 23 June 2010. Retrieved 28 August 2011.

Further reading[edit]

External links[edit]