Andrew Norfolk

From Wikipedia, the free encyclopedia

Andrew Mark Norfolk[1] (born c. 1965) is a British journalist and chief investigative reporter for The Times.[2] Norfolk became known in 2011 for his reporting on the Rotherham child sexual exploitation scandal and other cases of on-street child grooming. He won both the Paul Foot Award and Orwell Prize for his work, and was named 2014 Journalist of the Year.[3][4][5]

Andrew Mark Norfolk

Early life and education[edit]

After attending Kent College, Canterbury, and Ashville College, Harrogate, both independent schools, Norfolk studied English at Durham University, where he was sports editor of Palatinate, the university newspaper.[2] He also represented the university at field hockey and was a substitute in the 1985 University Athletic Union final against Exeter University.[6] A member of Hild Bede College, Norfolk graduated in 1987.[1]


After graduating, Norfolk worked as a reporter with the Scarborough Evening News in 1989, where he was a National Union of Journalists rep. He became a reporter for the Yorkshire Post in 1995, a reporter for The Times in 2000, north-east correspondent for The Times in 2002, and the newspaper's chief investigative reporter in 2012.[2]

In 2010 Norfolk began investigating the on-street grooming of girls in the Midlands and northern England, largely by British-Pakistani men, and from January 2011[7] he produced a series of reports that triggered several formal inquiries. As a result of this work, he won the Paul Foot Award for investigative journalism in February 2013; the judges said his stories had "prompted two government-ordered inquiries, a parliamentary inquiry and a new national action plan on child sexual exploitation".[3] In May that year, he shared the Orwell Prize with Tom Bergin of Reuters,[4] and in December 2014 he was named Journalist of the Year by the British Journalism Awards.[5]

In August 2017 The Times published an article by Norfolk headlined "Christian child forced into Muslim foster care" about a foster placement in the London Borough of Tower Hamlets.[8] The borough council complained to the Independent Press Standards Organisation (IPSO), which ruled that the story was riddled with inaccuracies. IPSO required The Times to run the ruling in the front page of its print edition and in its online edition.[9][10][11] Norfolk has since said that with hindsight, he would not write the story again.[12]


  1. ^ a b "B.A.". University of Durham Congregation (1 July 10:50am). Durham: Durham University: 3. 1987.
  2. ^ a b c Martinson, Jane (28 September 2014). "Rotherham child sex scandal: Andrew Norfolk on how he broke the story". The Guardian.
  3. ^ a b Deans, Jason (27 February 2013). "Andrew Norfolk of the Times wins Paul Foot award". The Guardian.
  4. ^ a b "Times reporter wins Orwell Prize". The Times. 15 May 2013.
  5. ^ a b "Andrew Norfolk named journalist of the year as Times and Sunday Times claim seven British Journalism Awards". Press Gazette. 2 December 2014.
  6. ^ "Hockey". Palatinate. No. 387. 14 March 1985. p. 15. Retrieved 6 October 2019.
  7. ^ Norfolk, Andrew (5 January 2011). "Revealed: conspiracy of silence on UK sex gangs". The Times. No. 70148. p. 1.

    Norfolk, Andrew (5 January 2011). "Some of these men have children the same age; they are bad apples". The Times. No. 70148. p. 6.

  8. ^ Norfolk, Andrew (28 August 2017). "Christian child forced into Muslim foster care". The Times.

    Grierson, Jamie (2 September 2017). "Muslim fostering row: Times journalist defends story". The Guardian.

  9. ^ Nesrine Malik (11 September 2018). "The thirst for stories that vilify Muslims has eroded basic principles of journalism". New Statesman.
  10. ^ "20480-17 Tower Hamlets Borough Council v The Times". Independent Press Standards Organisation. 5 April 2018.
  11. ^ Grierson, Jamie (24 April 2018). "Complaint upheld over Times story about girl fostered by Muslims". The Guardian.
  12. ^ "BBC Radio 4 - Seriously…, The Corrections: The Carbonara Case". BBC. Retrieved 2019-10-17.