Arab Times (United States)

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search
Arab Times
Type Daily newspaper
Editor-in-chief Osama Fawzi
Founded 1986; 32 years ago (1986)
Language Arabic English
Website Arab Times

Arab Times (Arabic عرب تايمز a`arrab taymes -awqaat alarab, meaning the times of the Arabs) is an Arab-American newspaper, published 1986 in the United States.[1]

History and profile[edit]

Arab Times newspaper was founded by Dr. Osama Fawzi in Houston, Texas and first published in printing was in 1986 and on the web in 1997.[1] Arab Times launched an online site that complements its print version of the newspaper and an English version of online edition appeared later.[1] Arab Times print version is published in Houston, Texas, and is distributed to at least 35 other states in the United States. The newspaper is distributed around the world in the United Kingdom, France, Germany, Denmark, Sweden and Canadaand the online version is available to subscribers in the U.S.A, Canada, Europe and the Middle East .

The newspaper was named by the founder, Osama Fawzi who is a Palestinian-American writer and journalist, born in 1949 in Jordan and lived there until 1975. and then immigrated to the United States 1984 from the United Arab Emirates .

Focus[edit]

The Arab Times is a political and literate newspapers, but it focus more on political personalities and events in the Middle East. The newspaper mainly concentrates on ruling elites, their power struggles and antics in both the Arab world and the Western world. In addition to political news in the Middle East, the publication also covers issues and events that affect the Arabic population in Europe and the United States.The Arab Times focuses on political personalities and events in the Middle East. The newspaper mainly concentrates on ruling elites, their power struggles and antics in both the Arab world and the Western world. In addition to political news in the Middle East, the publication also covers issues and events that affect the Arabic population in Europe and the United States. Reach.[2][3][4]

Arab Times web version can be freely accessed worldwide. However, it is worth noting that most Arab governments block access to its website. Therefore, readers from those countries usually use special web proxies to bypass governmental block of the website. The newspaper is known to experience constant problems with Middle Eastern governments; a well-known case of this lies in the story of Jordan's first female Member of Parliament, Toujan al-Faisal.[5] Arab Times newspaper claims to be the only newspaper banned from distribution in all Arab countries.[6] Criticism.[7][8][9]

Criticism[edit]

Because of the adoption of freedom of expression in Arab Times policy like Western style Arab Times has been under pressure and criticism, in most of the Arab countries.[6][7][8][9] Also In 1994, a Virginia jury awarded Shameem Noel Rassam, a former radio and television personality from Iraq, compensatory punitive damages for allegedly libelous statements made against her by Arab Times. The damages totalled $159,000 ($3,000 in compensatory damages and $50,000 in punitive damages for each of three charges). Representing himself, the Editor-in-Chief and owner of Arab Times filed a brief before the United States Court of Appeals for the Fourth Circuit appealing against the jury verdict. In a 1996 per curiam opinion, and without hearing oral argument, the Fourth Circuit Court of Appeals panel found insufficient evidence to support any damages for two of the three charges, thereby reversing $106,000 of the damages.[10][5]

Website policy[edit]

Arab Times newspaper only publishes a small amount of its print articles on its website. The website has a number of freelance articles contributed by readers and journalists alike, in addition to editorials by the newspaper editors.

Much of the material published on the newspaper's website is representative of the writers' opinions and not the editorial staff of the Arab Times editorial team. However, the newspaper states on the site that they agree to take responsibility for publishing those articles. The newspaper's website is not meant to be a substitute for the print version, but a complement to it.

See also[edit]

References[edit]

External links[edit]